Ratt sanoi:
Punaisten kunnioitusta lisäisi huomattavasti se jos valoja ei suunniteltaisi ihan päin persettä. Toinen järjen riemuvoitto on se että yöllä valot ensinnäkään päällä, mutta kun kilometrin matkalla pitää pysähtyä useamman kerran punaisiin ilman että näet ketään muuta niin väkisinkin herää kysymys että mikä tän homman tarkotus on.
Varmasti on alueita ja katuosuuksia joissa valojen rytmitys ei toimi, mutta monessa paikkaa se on se autoilija, joka tekee siitä omasta ajostaan idioottimaista.
Kuullostaako tutulta, että valoista lähdetään renkaat vinkuen ja kiihdytetään +20 sallitun nopeuden ja sitten hypätään jarrulle, jotta voidaan pysähtyä seuraaviin valoihin?
Jos ei, niin hyvä, eli et itse harrasta sitä, mutta katso ympärillesi, sillä väitän, että kahdeksan autoilijaa kymmenestä ajaa aina näin.
Usein autoilija katsoo murhaavasti, kun "pakotan" hänet pysähtymään suojatielle. Ennakoimisella ja lievällä hidastellulla, pääsisi pysähtymättä, mutta ei, kun on pelatta "kuka jänistää ekana" -peliä, eikä tahdota myöntää, että säännöissä sanotaan, että autoilija on se joka pysähtyy siihen suojatielle.
Se on kumma miten monesta fiksustakin ihmisestä tulee se mulkku siellä suljetussa kopissa ratin takana. Joo, myönnän olevani itse vihuliainen jalankulkija, mutta jonkun täytyy kouluttaa, kun ei poliisilla tunnu riittävän intoa asiaan.
Sitten kun on pysähdytty siihen suojatielle, niin mielenosoituksellisesti lähdetään renkaat vinkuen tai ainakin moottori huutaen liikkeelle -- ihan kuin se jalankulkija siitä pelästyisi -- vaan, lyödäkseen jarrut kiinni valoihin, jotka ovat siinä 50 metrin päässä. Pistää joka kerta hymyilyttämään

Taas, ennakoimalla, ja rauhallisella lähdöllä olisi päässyt niistä valoista pysähtymättä, ja säästänyt sitä niin arvokasta menovettä.
Helsingissä olen muuten ajanut Turunväylältä Itäväylälle ihan arkena iltapäivällä pysähtymättä kertaakaan valoihin tai mihinkään muuhunkaan. Samoin Mechelininkadun voi ajaa Taka-Töölöstä Ruoholahteen pysähtymättä, kunhan vähän ennakoi. Mannerheimintiellä toimii myös monesti valoaallot kohtalaisesti.
Summa summarum, jos ajaa tikkarinopeutta, niin se vihreä aalto toimii, mutta jos on "kaahailtava", niin saa seistä valoissa. Pääsee, ehkä siitä seuraavasta viellä vanhoilla punasilla, mutta sitten taas seisoo.
Raitiovaunuille ja linja-autoille rakennetut automaattisesti vihreää aaltoa tarjoavat valot vähän sotkevat rytmitystä. Niin, ja olen sitä mieltä, että valoista on lähdettävä ripeästi, eikä vasta sitten arvota vaihdetta silmään, kun on jo oma vuoro lähteä.
Niin, ja lopuksi vielä turvaväliasia. Kaupunkiliikennekin, ja muukin, sujuisi paljon paremmin, jos ei ajettaisi puskurissa kiinni. Syntyy vaan turhaa jousiefektiä, joka hidastaa kaikkien matkantekoa.
Tämä oli jossakin ihan tieteellisesti osoitettu ja päätee niin kauan, kunnes tien kapasiteetti saavutetaan. Peli on menetetty siinä vaiheessa, kun tiellä vielä kapasiteettia riittäisi, mutta töpeksivien autoilijoiden takia, joudutaan pysähtymään kokonaan. Alle tikkarianopeuttakin etenevä jono on nopeampi, kuin pysähtynyt sellainen.