• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Olin ketjukolarissa Puolassa, selvisin hengissä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toumash
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Peräänajajan liikennevakuutuksen pitäisi korvata minun vahingot mutta lienee päivänselvää etten mitenkään kykene kontaktoimaan Puolalaista vakuutusyhtiötä jonka nimeä en edes tiedä. Olettaisin että juttu menee niin että Pohjola kontaktoi paikallista Puolalaista poliisiviranomaista onnettomuuden tienoilta ja saa sieltä tiedot. Sain poliisilta kaksi lappua, toisessa lukee luultavasti "ajoneuvo se-ja-se, rekisterinumero se-ja-se on ollut onnettomuudessa silloin-ja-silloin, poliisilaitos XYZ. (eli mun tiedot siinä lapussa).

Toisen A4:sta repäistyn lapun sisältö (jonka poliisi antoi) on "Skoda favorit", rekkarinumero, joku numero, vakuutuksen alkamis/loppumispäivämäärä(?).

Jos vakuutusyhtiöni ei hoida tätä niin sitten tuskin kukaan, itsellä ei ole resursseja eikä vaadittavaa kielitaitoa alkaa tivata korvauksia Puolasta.

Tässä taas hyvä malliesimerkki.Kyllä motoristin pahin uhka loppujenlopuksi on takana eikä edessä. Etenkin taajamaissa tms. missä liikenne seisahtelee.
Se mitä edessä tapahtuu on jollain tavoin ennakoitavissa, mutta se mikä takana on lähinnä arvailtavissa.
tosi on
idea3.gif

siksi olenkin kaikille tutuilleni suositellut ja muillekin voin suositella mopoon lisöjarruvaloa... kun toi oma takavalo-jarruvaloyhdistelmä jää helposti huomaamatta...

omassani on ja suosittelen kaikille...
smile_org.gif

Heh, lisäsin vielä yhden kuvan, ajattelin aluksi antaa asian olla mutta samapa tuo, laitetaan tässä vielä kuva poikalaumasta joka ärsytti minua suunnattomasti onnettomuuspaikalla.

Mä ymmärrän kyllä että maalaiskylän pojille on vuoden uutinen kun jonkun turistin mopo mällätään kesäjuhlien kunniaksi mutta tuntui tosi tosi ahdistavalta kun aina liikkuessani yli 5m päähän pyörästäni tämä lössi liimaantui pyörään kiinni. Tuli semmoinen pelko että "mitähän nuo kaverit yrittävät irroittaa pyörästä mukaan?". Pojat eivät "tietenkään" osanneet sanaakaan englantia ja kuvassa poseeraaminen ei joukon johtajaa kiinnostanut ei sitten laisinkaan.

IMG_3369.jpg

Muutaman kerran erilaisia ensiapuja kokeilleena (sarjassamme 'joskus vaan käy niin') uskaltaisin väittää, että yhtään rajumman tällin jälkeen kannattaa mennä Töölön tapaturma-asemalle. Voi odottelu olla joskus pitkä mutta toisaalta heillä on sellainen rutiini vammojen hoidossa, että mitään epävarmuutta siitä, tuliko oikea diagnoosi, ei tule.

Mehiläiset ja muut privaatit ottavat kyllä mielellään vastaan mutta jos ongelma on yhtään yksinkertaista murtumaa vakavampi ja välitöntä jatkohoitoa vaativa, sinne Töölön jonoon pitää joka tapauksessa mennä.

Vaan pitkäänpä adrenaliinit olivat sinulla korkealla: meinaan, murtuma kuin murtuma, puolessa vuorokaudessa alkaa yleensä särkeä niin pirusti.

Ja siitä Pohjola24-tyypistä (tai palvelusta, jos on vain noudattanut annetuja ohjeita) suosittelen palautteen antamista. Ymmärrän kyllä, että se jäppinen ei voi varata paluulippuja mutta varmasti pitäisi osata käyttää internettiä sen verran, että osaisi lähettäää sulle tekstarilla lentoyhtiön tai matkatoimiston numeron. Ajatteles vakuutusyhtiön vaihtoehtoja: sinä joko tulet itse tai sitten alat korista puhelimeen ja sanot, että tulkaa hakemaan, mä en selviä. Ainakin niiden on pakkko selvittä kuinka pääset, ettei tarvitse jetflitea laittaa hakemaan. -Tuo tietty riippuu vähän siitä, millainen matka/tapaturmavakuutus sinulla on. Vai korvasikohan oma liikennevakuutus kuskin vammoja? Tuolta osin ei ole tarvinnut onneksi itseään sivistää.

-Niin, Finnairin lipunmyynnin numero ei kännyssä paljoa paina. Hekin joskus suosutuvat myymään täysihintaisia yksisuuntaisia lippuja.

Parane pian! On tietty helppoa sanoa että ota rauhallisti mutta kun muukaan ei auta. Lue vaikka Pirsig: 'Zen and the Art of Motorcycle Maintenance'.
wink.gif

Onnettomuus tai sairastuminen matkalla on tilanne jota itsekin olen pelännyt, etenkin Puolassa. Joskus laskeskelin, että Puolan tieliikenteessä kuolee 6x enemmän ihmisiä väkilukuun suhteutettuna, kuin Suomessa. Pääasia, että itse selvisit hengissä, pyöriähän saa aina uusia.
Itse hankin tuollaisen http://www.kela.fi/in....nd=4.10  eurooppalaisen Kela-kortin viime talvena. Enpä tiedä, miten hyvin kortti tunnetaan uusissa EU maissa, mutta onpahan jonkinlainen kortti antaa hoitoa ulkomailla tarvittaessa.

Eikös tuommoinen Mastercardin vakuutus tai erillinen matkavakuutus ole paljon pätevämpi kuin Kela-kortti?

Peräänajajan liikennevakuutuksen pitäisi korvata minun vahingot mutta lienee päivänselvää etten mitenkään kykene kontaktoimaan Puolalaista vakuutusyhtiötä jonka nimeä en edes tiedä. Olettaisin että juttu menee niin että Pohjola kontaktoi paikallista Puolalaista poliisiviranomaista onnettomuuden tienoilta ja saa sieltä tiedot. Sain poliisilta kaksi lappua, toisessa lukee luultavasti "ajoneuvo se-ja-se, rekisterinumero se-ja-se on ollut onnettomuudessa silloin-ja-silloin, poliisilaitos XYZ. (eli mun tiedot siinä lapussa).

Toisen A4:sta repäistyn lapun sisältö (jonka poliisi antoi) on "Skoda favorit", rekkarinumero, joku numero, vakuutuksen alkamis/loppumispäivämäärä(?).

Jos vakuutusyhtiöni ei hoida tätä niin sitten tuskin kukaan, itsellä ei ole resursseja eikä vaadittavaa kielitaitoa alkaa tivata korvauksia Puolasta.
Mites homma on edennyt ? Onko vakuutusyhtiö hoitanut yhteyden puolalaiseen vastapuoleen, eli oletko saanut korvaukset vai jäikö omaksi tappioksi ?

Eikös tuommoinen Mastercardin vakuutus tai erillinen matkavakuutus ole paljon pätevämpi kuin Kela-kortti?
Lukekaa Mastercardiin liittyvän vakuutuksen pikkutekstit tarkkaan. Nykyistä versiota en tunne mutta 3-4vuotta sitten (kun hommasin ko. kortin) luin ehdot läpi ja matkavakuutuksesta oli POISSULJETTU mp-matkailussa sattuneet haverit. Annoin silloin Nordean yhteyshenkilölleni palautetta mutta en ole seurannut onko tuossa tapahtunut muutosta (nyt jatkuva erillinen matkavakuutus muualla).

Tässä loppukommentteja ja tilinpäätöstä:

Pyörä meni lunastukseen, olisivat myös korjanneet sen mutta se olisi ollut kuukausien urakka (uusiksi olisi mennet etu ja takahaarukka, pakoputket, katteet, umpio)

Pyörästä, n. 51500km ajettu Suzuki DL-650, herui tinkimisen jälkeen 6200e.

Kipu ja särkykorvauksia tuli yhteensä 1200e. Vakuutusyhtiö maksoi kaikki hotelli - ja matkakulut sekä sairaalakäynnit.

Kävin syyskuun puolessavälissä Mehiläisessä kuvauttamassa lannerangan uudelleen ja olin toipunut sataprosenttisesti. Huomasivat siinä samalla pari synnynnäistä vikaa tai "ominaisuutta" lannerangastani mutta ei mitään vakavaa.
smile_org.gif

Kesälomia paloi n. 2vko koska kesäloman karenssiaika on seitsemän päivää.

Uuden pyörän ostin heti seuraavana päivänä kun entinen oli mennyt lunastukseen. Pyörän saaminen Puolasta tänne kesti kuukauden. Saikkua tuli kolme viikkoa niin meni aika sopivasti, heti kun saikku loppui niin pääsin jatkamaan mopoilua.

Uusi mopo - kuvassa vasemmalla näkyvä teinirassi oli muuten ojaan ajettuna n. 500m päässä parkkipaikasta viimeviikon alussa :o

Back