• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Olin ketjukolarissa Puolassa, selvisin hengissä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toumash
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onni onnettomuudessa Sulla Toumas. Toistan vielä aiempien kirjoittajien viestin, että tärkeintä on, että MENET HETI TARKSTUKSEEN ! Vakuutusyhtiön kanssa on vaikea asioida, jos ensimmäinen asiaan liittyvä lääkärinlausunto on päivätty puoli vuotta onnettomuuden jälkeen. Sen pitää olla mahdollisimman tuore. Onnettomuuteen liittyviä vaivoja voi ilmaantua myöhemminkin, vaikka nyt ei suurempaa murhetta olisikaan.

BTW. Samoille suunnille pitäisi lähteä viikon päästä. Kirjoituksesi oli hyvä muistutus siitä, että mm. tärkeät puhelinnumerot on syytä jemmata valmiiksi kännykkään.

Röntgenissä käyty. Selkärangan neljäs nikama murtunut. Viikko tuli saikkua ja sitten tarkastuskäynnille. Soittelin ensin kunnalliset ja sitten yksityiset läpi, yhdessäkään ei vastattu, sitten toisella soittokierroksella Malmin sairaalasta tärppäsi ja käskivät tulemaan sinne. Olivat passittamassa mua sieltä sit yksityiselle kunnes äkkäsivät että ei prkl, eihän niiden röntgenit oo jussina auki. Ei muutaku sinne röntgenpöydälle makaamaan ja sukukalleuksien ympärille lyijysäkki että säilyy suvunjatkokyky, jos semmoista koskaan ollutkaan, en tiedä kun ei ole lapsia.
smile_org.gif

Oli kyllä melko hupaisaa kuunnella aasialaisperäisen lääkärin juttelua puhelimessa mun röntgenkuvista jonkun röntgenlääkärin kanssa. Kaveri sanoi neljään kertaan "ei, potilas on ihan ok, kävelee, ei valita säryistä, jne", vastapuoli ei halunnut uskoa sitä. Lekuri halus antaa mulle tujuisat särkylääkepiikit selkään mut kieltäydyin - koska mun selkääni ei särje silleen että olisin tuskissani. Hoitajan oli vaikea tajuta tätä. Se kysyi heti "no josset ota näitä niin miks sit tulit tänne?" Vastasin että "no tulin siksi että haluan tietää onko selkäni ehjä vai rikki, emmä ole tuskissani enkä halua turhaan särkylääkkeitä turruttamaan oloani" (tässä vaiheessa oli vielä pieni toivo päästä nauttimaan alkoholipitoisia juomia).

No, sitku tuli reseptit niin lekuri sano että "lääkkeet syöt. alkoholia et ota, mitään tärinää, kantamista, juoksemista, ajamista, et tee". Jepjep. Kannatti nostaa se pyörä pystyyn heti onnettomuuden jälkeen, vittu mä oon idiootti.
sad_orig.gif

Selkäranka kuva yksi
Ja toinen kuva

Noista näkyy kummassakin sama kohta, siinä on vasemmalla puolella "mahanpuoleisessa" osassa murtuma.

Että semmosta tällä kertaa. Ei muutaku hyvää juhannusta kaikille vastanneille, kiitokset opastuksesta, keskustelua saa ja kuuluu jatkaa jos sanottavaa on!

vuosi sitten puolalainen rekka ryttäsi minun ja poikani pyörät latviassa (seistiin jonossa, ehdittiin hypätä sivuun viime tipassa=ei henkilövahinkoja).

paikalliset poliisit tekivät paperit ja kuviakin otettiin todisteeksi, mutta tähän päivään mennessä vakuutusasia ei ole edennyt tuumaakaan. parhaillaan käsittelyssä suomen liikennevakuutusyhdistyksessä kun muut reitit tuottivat vesiperän.

oma pyörä meni aika linkkuun mutta vispasin sillä kotiin kuitenkin pikku hiljaa, vaikka se ravisti ja puolsi pahasti oikealle.

Ekaks pikaiset paranemis toivotukset!

Toiseks kyssäri, että millanen selkäsuoja sulla oli jos oli? Entä oliko muita suojia?

Onneksi selvisit ilman sinkkiarkkua. Haasteelliseksi tuon tekee varmaan se että yhteistä kieltä ei oikein löydy.
Se mikä vielä kiinnostaa, miten pyörä hoidetaan, laitetaanko kuntoon ulkomailla vai roudataanko kotimaahan?

Mulla oli MP-Asun selkäpanssari, se pelasti selkäni isommilta vaurioilta, murtuma tuli melkein siihen kohtaan missä panssari loppui. En tiedä mitä olisi käynyt ilman selkäpanssaria ja tuota Rev-Packin kangaskassia, siellä mulla oli mun makuupussi ja sen päällä teltta. Eli mulla oli semmoinen airbägi selän takana, auta armias jos takana olisi ollut matkustaja tai vain tyhjää. Olisin kopsahtanut suoraan takaboksia päiten.

Pyörä vietiin Zakopaneen väliaikaisvarastoon ja vakuutusyhtiö varmaan tuo sen jonkin rahtiliikkeen välityksellä takaisin suomeen. En tiedä minne, ei oikein edes kiinnosta nyt. Nää kipulääkkeet potkii aika hyvin, menee se juhannus näilläkin.
smile_org.gif

Voiko sille selkänikamalle mitään tukea laittaa ilman leikkausta? Ja tarviiko? Kipsi taitaa olla vähän hankala tuolla paikalla..

Hyvä että pääsit sinne lääkäriin ohjeita saamaan, jottet ainakaan nostele enempiä tavaroita ja aiheuta lisää onkelmaa nikamiisi. Pikaista paranemista.

Ehkä tämä kuitenkin sietää pienen leikinlaskun:

- hyvää on se, että sinulla todistettavasti on selkäranka .. toisin kuin poliitikoilla ..

Itse kun kävin pääni kuvauttamassa (useammankin kerran) niin koko ajan
pelkäsin, että lääkäri tulee sanomaan, että siellä ei löytynyt mitään ..
Ja lopulta se sen sanoikin ...
shaun.gif
*huoh*

Voi veljet .. hyvä, että ei pahemmin käynyt vaikka onhan tuokin jo melko paljon ..

Muutama kysymys:
- Miksi et mennyt siellä paikalliseen sairaalaan? Epäluottamustako
sikäläistä systeemiä kohtaan vai etkö vain hoksannut siinä sählingissä,
että sattuikin pahemmin kuin aluksi luulitkaan?
- Mitä vakuutuksia sinulla on ja mitä kaikkia vakuutuksia suosittelet
muille mopolla ulkomailla matkusteleville?
- Onko jotain mitä olisi pitänyt ehkä tehdä toisella tavalla .. esim. ennen
matkallelähtöä tai heti lämärin jälkeen (paitsi nostaa mopoa)?

Utelen siksi, että olen itsekin lähdössä viikon päästä. Olen ollut useasti
ennenkin, mutta kun ei ole ikinä vielä sattunut mitään poikkeavaa.
Nuohan ovat tilanteita, joissa hyvin lyhyessä ajassa tulee paljon
kokemusta siitä, miten olisi kanattanut toimia sekä paikanpäällä että
jälkeenpäin.
Asiathan ovat tietenkin vielä kesken ja aika näyttää oliko käyttämisiesi
yhtiöiden kanssa asioiminen sellaista kuin odotitkin .. toivottavasti OK ..
thumbs-up.gif

En tiennyt vammoistani muuta kuin sen että perse oli "kipeä", nilkassa oli nahkaa nirhautunut pari senttimetriä, niin ja takapuolessa tosiaan oli parin sentin mittainen haava, sen huomasin hotellilla. Koska pystyin kävelemään, kumartumaan jne siten ettei syntynyt mitään perkeleellistä vihlomista/kipua/tuskaa niin ajattelin että on yhtä tyhjän kanssa lähteä kielitaidottomaan sairaalaan tekemään virhediagnoosia. Onnettomuuspaikalta poistuessa mielessäni oli vain se että "Krakovassa on lentokenttä jonne Finnair lentää suoria lentoja, kävisiköhän minulla tuuri ja pääsisin suoraan Hesaan". No, näin ei käynyt, kun pääsin Krakovan "internationaali" puolelle niin se oli samaa kokoa kuin joku Pirkkalan lentokenttä Tampereella. Vaikka köyhät puolalaiset ajelevat pääosin jo paremmilla autoilla kuin me rikkaat suomalaiset niin he eivät vielä ole niin rikkaita että olisivat massoittain lähteneet lentoturisteiksi. Lentokentällä Finnairin lennoista tietävä palveluhenkilö oli lähtenyt 20min aiemmin kotiinsa ja loppuporukka ei osannut auttaa. Infodeskin "Anna" (tosi nätti tyttö) osasi auttaa senverran että sai noin puolessa tunnissa metsästettyä minulle hotellin krakovan keskustasta (executive sviitti "vain" 185e/yö). Kaikki hotellit olivat fully booked -tilassa kun Anna alkoi käydä omaa hotellilistaansa läpi, onneksi sentään löytyin jotain. Aluksi hän ei halunnut soittaa mihinkään koska hänen infodeskin puhelimella ei saanut soittaa minnekkään. Lykkäsin hänelle sitten oman kännykän käteen ja sitten alkoi juttu luistaa.

Hotelli Sofitel Krakova oli ihan kiva, tosin vitutuksen määrä oli aika suuri kun esim. Netti-kone aulassa oli sellaisessa paikassa että "hieno" kännykkäni DNA:n liittymällä (duunipaikan puolelta saatu) ei toiminut. Se ei toiminut edes hotellin yläkerrassa missä huoneeni oli. Onneksi olin varautunut tähän tilanteeseen, tosin hieman toisella alkuajatuksella. Nimittäin kun tuo Noksun N95 syö akkua kuin hullu puuroa niin olin ottanut ikiwanhan Soneran liittymän jota olin käyttänyt viimeksi vuonna 2000(!!!) ja lykkäsin sen n. 4 vuotta vanhaan Nokian 6610:n jossa akku kestää valmiustilassa lähes kaksi viikkoa. Niin tuo Soneran liittymä sitten pelasi kunnolla ja sain Kilroy Travelsin kautta varattua LOT:n lennot torstaina, kiitokset vaan Kilroy:n Iidalle loistavasta avusta. Samoin Sofitel Krakovan Zofia oli tosi kiltti kun suostui printtaamaan e-ticketit hotellin koneilla. Hotellin netti-koneelta ei voinut tietenkään tulostaa mitään sen lisäksi ettei sieltä pystynyt DNA-liittymällä soittamaan.
smile_org.gif

Ennen Kilroytä olin yrittänyt Supersaverin kautta varata lentoja, ei onnistu, pitää olla vähintään kolme päivää ennen varaus, sitten olin soittanut Finnairille kolme puhelua jotka yhdistyivät niin että kuulin kyllä Finnairin puheet mutta he eivät minun puheita, tu-tuut-tuut-tuut vaan kolme kertaa ja vitutuksen määrää voitte vain kuvitella.
Mutjoo, tosiaan se E-lippujen tulostaminen hotellilla kannatti koska VARSOVAN JA KRAKOVAN LENTOKENTILLÄ EI OLE NETTI-SURFFAUS MAHDOLLISTA. Siellä ei ainkaan passintarkastuksen jälkeisellä puolella näkynyt yhtäkään mestaa missä olisi ollut nettikahvilan tapainen viritys. Juma-lauta-saatana mikä paikka sekin on, se on kooltaan Helsinki-Vantaa joskus 80-luvulla, vessat ilman paperia ja yleisiä tupakointipaikkoja kun "lentoasemalla on tupakointi kielletty".

Sitten vielä vakuutuksista.

Olen reilu kuukausi sitten oman pankkini (OP) ehdotuksesta keskittänyt vakuutukseni Pohjolaan (entinen MP-vakuutus oli IF:ssä ja kotivakuutus Tapiolassa).

No, lueskelin nyt vakuutuspapereita, kaikissa kaskoissa keskeytysturva on ERILLINEN lisäke joka pitää ERIKSEEN pyytää. No eihän mulla sellaista sit ole. Muutenkin vakuutuspaperit ovat mielenkiintoiset, jos tuo V-strom nyt puolassa nussitaan sieltä välivarastosta niin se on -10200 euroa minulle. Pohjolan-Kasko-vakuutus ei korvaa varkauksia Puolassa.
veryangry.gif

On siinä kans yks tosi hyvä vakuutus, mahdankohan mä saada sieltä mitään takaisin, no, sen aika näyttää. Mutta tuo keskeytysturva pitää kyllä neuvotella tuohon vakuutukseen sisään, siitä sais monta kymppiä päivässä. Harmi kun vakuutusmyyjä ei tästä mitään sanonut.

Sitä tukiliiviä ne lääkärit eilen mietti mutta totesivat että ei ole tarpeen koska "potilas liikkuu vammaan nähden erinomaisesti" tjsp. Tai sit mun kipukynnys on vaan hiukka korkeemmalla kuin keskiverto-ihmisten, you never know.
smile_org.gif

Niijuu, jos tästä tosiaan jotain vitsejä pitää vääntää niin:

"Sanoisin että minun perstuntumani Puolasta on aika kattava, ellei jopa koko perseen levyinen!"

ja

"Puolan liikennekulttuuri on mennyt minun selkärankaani asti!"

Satuinpa olemaan siellä malmin päivystyksessä samaan aikaan sun kanssa... Hyvä ettei pahemmin oo käyny. Näytit ainakin aika hyväkuntoiselta ja kävelitkin ihan ok. Oo oikeesti nyt varovainen, tuo nikaman murtuma ei oo leikin asia. Mä en ainakaan siihen lekuriin kauheesti luota joka siellä oli, ei mun nilkkaani ainakaan kovin hyvin tutkinut (nyrjähdys ilmeisesti). Joten jos kipu pahenee tms. heti uudestaan lekuriin!!

Tunnistin kuvasta sut kun katsoin, että toihan oli se sama kaveri, joka selitti vieressäni istuneelle kundille selästään. Itse istuin siinä yhden kyyränsauvan kanssa.

No, lueskelin nyt vakuutuspapereita, kaikissa kaskoissa keskeytysturva on ERILLINEN lisäke joka pitää ERIKSEEN pyytää.

Mutta tuo keskeytysturva pitää kyllä neuvotella tuohon vakuutukseen sisään, siitä sais monta kymppiä päivässä. Harmi kun vakuutusmyyjä ei tästä mitään sanonut.
Kesketysvakuutuksesta sen verran vielä, että se ei varsinaisesti ole "neuvoteltava" ekstaetu, vaan ihan kovalla rahalla maksettava. Esim. Pohjolan nettilaskurilla sen hinnan voi todeta omalla kohdalla ja se saattaa olla liki samaa hintaluokkaa kuin varsinainen kasko.

Muutenkin vakuutuspaperit ovat mielenkiintoiset, jos tuo V-strom nyt puolassa nussitaan sieltä välivarastosta niin se on -10200 euroa minulle. Pohjolan-Kasko-vakuutus ei korvaa varkauksia Puolassa.
veryangry.gif
Osakasko ei ole voimasa puolassa, isokasko on.

Edit: siis se varkausturvan osuus.

Edit: Eikös sillä keskeytysturvalla tarkoiteta sitä että saa korvausta menetetyistä ajopäivistä. Autopalveluturvan pitäis kyllä kattaa hinaukset ja kyydin kotiin.

Varsinainen tarina. Tärkeintä kuitenkin se, että itse olet yhtenä kappaleena ja pää toimii (?) normaalisti.

Pyörä on kuitenkin vain kasa metallia...tosin kallis kasa.

Toivottavasti saat asian Pohjolan kanssa järjestymään ja et ota perstuntumaa muiden maiden olosuhteisiin...
wink.gif

Juuh, mä soitin sinne äsken ja sain ihan hyvää opastusta, täytin netin kautta vahinkoilmoituksen ja kohta meen skannaileen kuitit ja muut liput&laput ja lähetän ne Pohjolaan.

Utelin vielä että mitenkäs tuon pyörän kanssa menetellään sitten kun se on saapunut Suomeen, Pohjolan ihminen sanoi että vauriot arvioidaan luultavasti seuraavana arkipäivänä pyörän saapumisen jälkeen. Eli siinä ei pitäisi olla mitään "Keisarillisen tarkastusviraston tirehtööri tarkistelee silloin kun häntä huvittaa" -viivettä. No, katotaan miten käy, josse pyörä sieltä vielä suomeen saadaan.

Ette kuule usko kuinka paljon mä haluisin vaan mennä kauppaan ostaan uuden motskarin tilalle.
confused_orig.gif

Utelin vielä että mitenkäs tuon pyörän kanssa menetellään sitten kun se on saapunut Suomeen, Pohjolan ihminen sanoi että vauriot arvioidaan luultavasti seuraavana arkipäivänä pyörän saapumisen jälkeen. Eli siinä ei pitäisi olla mitään "Keisarillisen tarkastusviraston tirehtööri tarkistelee silloin kun häntä huvittaa" -viivettä. No, katotaan miten käy, josse pyörä sieltä vielä suomeen saadaan.
Helpommalla varmaankin pääset, tai ainakin nopeammin, kun viet sen mopon suoraan vahinkotarkastusasemalle.
Tarkastaja tsekkaa sen läpi puolen tunnin sisällä.

Juuh, mä soitin sinne äsken ja sain ihan hyvää opastusta, täytin netin kautta vahinkoilmoituksen ja kohta meen skannaileen kuitit ja muut liput&laput ja lähetän ne Pohjolaan.

Ette kuule usko kuinka paljon mä haluisin vaan mennä kauppaan ostaan uuden motskarin tilalle.  
confused_orig.gif
Pyörä talliin, otat vaan ison lekan ja kakkos-nelosen mukaan ja aherrat puoli tuntia ==> eiköhän se lunastukseen mene !
tounge.gif

Ite oon kerran "pikatilanteessa" kävelly suoraan mehiläiseen helsingissä ja pääsi hoitoon noin 30sekunnin odotuksen jälkeen. Maksaa kylläkin hunajaa.

En tiennyt vammoistani muuta kuin sen että perse oli "kipeä", nilkassa oli nahkaa nirhautunut pari senttimetriä, niin ja takapuolessa tosiaan oli parin sentin mittainen haava, sen huomasin hotellilla. Koska pystyin kävelemään, kumartumaan jne siten ettei syntynyt mitään perkeleellistä vihlomista/kipua/tuskaa niin ajattelin että on yhtä tyhjän kanssa lähteä kielitaidottomaan sairaalaan tekemään virhediagnoosia.
Maailma on täynnä kaltaisiasi onnettomuuksia, pahempia ja paljon viattomamman näköisiäkin missä "uhri" lähtee omilla jaloilla lähes täysissä järjissään "kotio" mutta aamulla ei herääkkään.

Kaikissa MP onnettomuuksissa, KAIKISSA oli kyse pienestä tai suuresta niin aina päivystyksen kautta kotiin. Kukaan ei osaa paljaalla silmällä kertoa sisäisiä vaurioita.

Onnionnettomuudessa ettei sinulla ollut mitään isompaa sisäistä verenvuotoa esim. Jaksamisia.

Tässä taas hyvä malliesimerkki.Kyllä motoristin pahin uhka loppujenlopuksi on takana eikä edessä. Etenkin taajamaissa tms. missä liikenne seisahtelee.
Se mitä edessä tapahtuu on jollain tavoin ennakoitavissa, mutta se mikä takana on lähinnä arvailtavissa.
Issellä aina menee vatta kuralle kun joutuu toppaan jonon hännille. Siitä on paha päästä karkuun.
Onnex tos ei käyny pahemmin.

Back