• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Olin ketjukolarissa Puolassa, selvisin hengissä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toumash
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänä vuonna mun suunnitelma oli käydä kiertämässä entisen Jugoslavian aluetta mutta matkanteko tyssäsi eilen (20.6.2007 n. 17.30) siihen että jouduin peräänajon kohteeksi n. 15km ennen Zakopanea, Puolassa.

Tästä syntyi neljän auton ja yhden moottoripyörän ketjukolari josta vain yksi auto pääsi jatkamaan omalla voimalla pois paikalta. Muut autot romuttuivat niin pahoin että ne vaativat korjaamokäynnin. Henkilövahinkoja _ei_ tullut, paitsi se että mun perse on tosi kipee vieläkin. Puolassa oli lääkärit lakossa joten mut on nyt diagnosoitu "joo, se puhuu ja kävelee, kunnossa on!" -palomies-diagnoosilla.

Moottoripyöräni meni aikalailla rikki (etuhaarukka vääntyi n. 45 astetta ja taipui, takahaarukka meni vinoon, jarrulevyt vääntyivät, jne jne).

Onnettomuus kävi näin:

Ajoin kahden auton perässä, n. 50-60km/h 60km/h alueella.

Etummainen auto laittoi vilkun päälle vasemmalle kääntyäkseen tien yli sivutielle.

Koska vastaantulijoita oli useita niin kääntyvä auto pysähtyi.

Kääntyvän auton takana ollut auto pysähtyi.

Minä pysähdyin.

Minun perääni ajoi (sillä hetkellä kun sain jalat maahan) Skoda Favorit auto n. 40-50km/h.

Sinkouduin n. 2m korkeuteen ilmaan, pyöräni osui edellä ajavan auton perään. Sitten pyörä lensi vastaantulevan kaistalle. Sillä välin minä olin vielä ilmassa ja peräänajaja ehti minun altani pois. Tipuin selälleni asfaltille.

Auto johon pyöräni osui lähti liikkeelle tästä iskusta ja osui sen kääntyvän auton perään.

Vastaantullut auto osui joko tuohon fiiatin nokkaan tai "johonkin" joka lähti paikalta pois. Tämän jälkeen vastaantullut auto ajoi ojaan.

Itse olin lämpsähtänyt selälleni asfaltille mutta en kyllä muista asiasta mitään, muistan vain "AU! ilmassa? peräänajo!" ajatukset, sitten menee autoja joka suunnassa, sitten havahdun kun olen selälläni asfaltilla.

No, eipä siinä sitten paljo järki enää juossut, nousin muitta mutkitta maasta ylös ja komensin yhden polakkikuskin nostamaan kaatunutta pärrääni ylös tieltä. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä kannattanut antaa pyörän olla ottaa vain valokuvia, mutta olin kaiketi hieman sokissa.

Kun olin saanut MP:n sivuun niin paikalle tuli poliisit, palokunta ja ambulanssi. Kukaan ei osannut puhua englantia, meni n. 30min viittoessa, sitten eräs kielitaitoinen tuli jeesaamaan ja aloitimme ajokortti-passi-vakuutus-tinkaamiset poliisin kanssa. Tuona aikana soitin vakuutusyhtiöön, Pohjolassa vastasi 24h numerossa avulias kaveri mutta systeemit eivät oikein toimineet. Rekkarinumerolla mua ei löytynyt. Sotulla mua ei löytyny. Greencardia ja vakuutuksen numeroa se ei älynny kysyä enkä ite älynnyt sitä tarjota. Tyyppi sitten soitti 10min odottelun jälkeen uudelleen ja sai asiat rullaamaan, ongelmaksi vain tuli se että paikalla oli muutama kymmenen kännykkäreportteria kuvaamassa ja puhumassa niin kännykkä lakkasi toimimasta kunnolla. n. 1.5h sähellyksen jälkeen ja kielitaitoisen puolalais-kaverin avustuksella saimme hinausauton tulemaan ja se tulikin siinä kasin pintaan. Pohjolan kaveri ei pystynyt hoitelemaan mua itseäni liikkeelle, neuvoi vain ottamaan itse kyydit Krakovaan ja hankkimaan lennot takaisin suomeen ja majoituksen, kehoitti ottamaan kuitit talteen. No, näin tein. Noin tuhat euroa paloi itseni kotiinkuljetukseen. :/

Tässä on kuvia onnettomuudesta: linkki

Mulla ei oikeastaan ole muuta kysyttävää lukijoilta kuin että mitenköhän mä saisin tän lonkan/selän mahdollisesti röntgenkuvattua siltä varalta että sain tuossa tärskyssä kunnolla hittiä (hesalaiset?). Pystyn kyllä liikkumaan mutta se tekee jonkinverran kipeää takapuoleen heh. No, taidanpa soittaa työterveyshuoltoon koska tuskinpa jussina saa mitään apuja paikallisista terveyskeskuksista.

Jumankauta mikä paukku. Tota olen aina ulkomaallaa ajaessa pelännyt. Kauheaa säätöä saada asiat rullaamaan. Mutta itse olet näemmä selvinnyt kuin ihmeen kaupalla pienillä kolhuilla. Noista tapauksista on välillä lähdetty jopa taivaalliseen laulukuoroon.

Kivan kuuloinen loma!!  Onneksi henkilovahingot jaivat noinkin vahaisiksi.  
thumbs-up.gif

Mukavan nakoinen blondi myos ekassa kuvassa!  
wink.gif

Päivystykseen vaan heti. Eiköhän porukka liikahda, kun kerrot mitä tapahtu.

Mut hyvä ettei ton pahempaa sattunu. Pyörä näyttää kuvissa suht ehjältä. Mikä siinä meni rikki?

Etuhaarukka taipu silleen että kun tanko on suorassa niin eturengas on täydet oikealle, kun tanko on vasemmassa tapissa niin eturengas on melkein suorassa, hieman vie oikealle. Niinjuu, ja se ei pyöri oikein kunnolla kun levyt on kai mutkalla tai jotain. Takarengaskaan ei jostain syystä pyöri, tarvittiin kolme miestä puskemaan tuota että se liikkui. Vaihde ei ollut päällä. Blondi ajo sitä bemua ja otti musta peukku pystyssä kuvan. Ei ole hajuakaan mistä semmoisen "päivystyksen" numeron löytää, onks niillä nettisivuja?

Siis marssit sairaalaan ja sanot ollees moottoripyöräonnettomuudessa
smile_org.gif
Mitäs näitä nyt on.. Meilahti, Malmi, Jorvi...

Hyvä ettei käynyt ton pahemmin, lucky you... Noi taajamanopeudet taisi tällä kertaa olla sun puolella? Puolassa kun noita samantapaisia risteyksiä ja kääntyjiä voi tulla vastaa paljon kovemmillakin vauhdeilla.

-B52-

Soitin sinne sairaalaan, sanoivat että jos pystyn nukkumaan tämän kanssa ja kävelemään niin tervetuloa huomenna, heillä on hieman nyt kiirettä paikata puukkohippasilla olleitten yms. känniläisten toilailujen aiheuttamia haavoja. Olen ollut yhden yön hotellissa Krakovassa ja sain nukuttua muutaman tunnin. Joten menenpä huomenna kuvauttaan itseäni X-säteillä, kerron mitä löytyi sit huomenna.
smile_org.gif

Soitin sinne sairaalaan, sanoivat että jos pystyn nukkumaan tämän kanssa ja kävelemään niin tervetuloa huomenna, heillä on hieman nyt kiirettä paikata puukkohippasilla olleitten yms. känniläisten toilailujen aiheuttamia haavoja. Olen ollut yhden yön hotellissa Krakovassa ja sain nukuttua muutaman tunnin. Joten menenpä huomenna kuvauttaan itseäni X-säteillä, kerron mitä löytyi sit huomenna.
smile_org.gif
Ohhoh, onpa sulla ollut munkki!

Paikatkin varmaan alkaa pikkuhiljaa kipeytyyn, kun tällistä on aikaa. Pidä huoli siellä lekurissa, että kaikki kipeät paikat tutkitaan, joihin sattuu. Erityisesti kaularangan alue. Samoin jos vähän jälkeenpäin tulee oireita niin lääkäriin. Oman terveytesi ja rahojesi tähden. Vakuutus korvaa vielä, muttei välttämättä korvaa myöhemmin, mikäli vammoja ei voida yhdistää kolariin.

Onko vielä "pöllö" olo, oletko saanut nukuttua?

Hurja juttu!
Hyvä jos ei mitään itsestä hajonnut.
Minun(kin) mielestäni kannattaa mennä johonkin paikalliseen ensiapuun kuvattavaksi ja lääkärin tarkastettavaksi. Ja ennen lääkärin lausuntoa varovasti äkkinäisten liikkeiden ja kaiken rasituksen kanssa. Antaa lääkärin antaa lausuntonsa - kuitit vakuutukseen - niin saa helpommin hoidettua vakuutukseen jos joskus myöhemmin ilmenee jotain jälkivaivoja tai fysioterapian tarvetta.

Jos ja kun lääkärit huomenna antaa vihreää valoa, niin pyydä niiltä matkustuskielto muutamaksi päiväksi. Saat vakuutuksen korvaamaan muutaman lomapäivän Krakovassa
smile_org.gif

Lipan jälkeen päivystyksessä kysyivät ootko ollu kauan sekasin niin vastasin että koko ikäni ja kotiin.

En kyllä voi suositella kunnallista päivystystä helsingissä, eli jos sulla on vakuutukset voimassa jne rahaa riittää, niin mene ihmeessä mehiläiseen tai muuhun yksityissairaalaan päivystykseen. Niistä saa hoitoakin.

http://www.mehilainen.fi/

Kyllä mä sain nukuttua mutta ihan oikein arvattu, mun nilkka, joka sai myös tällin, on tullut kipeemmäks ja selkää jomottaa puoleenväliin asti takapuolesta ylöspäin. Noh, nyt meen ihmetteleen johonkin mestaan näitä juttuja lekurin kanssa.

Kyllä mä sain nukuttua mutta ihan oikein arvattu, mun nilkka, joka sai myös tällin, on tullut kipeemmäks ja selkää jomottaa puoleenväliin asti takapuolesta ylöspäin. Noh, nyt meen ihmetteleen johonkin mestaan näitä juttuja lekurin kanssa.
Toivottavasti otat Hellevin vinkistä vaarin, ja meet jonnekin yksityiselle lääkäriasemalle. Voihan julkisen terveydenhuollon puolellakin onnella saada hyvää ja pätevää palvelua, mutta itse en tuollaisessa tapauksessa ottaisi sitä riskiä, että oma hoitoni jää puutteelliseksi vain sen vuoksi, että hoitava lääkäri joutuu tekemään kompromisseja kiireen ja resurssipulan vuoksi. Nimim. Kokemusta on.

Pahan näköistä jälkeä kyl, mut näyttää siltä et Suzukit on tehty vahvemmista osista tuo skeidat ja muut.
Tuosta lääkäriin menosta, itse menisin myös yksityiselle. Maaliskuussa osui itelle myös pikainen tarve lääkäriin, tuli salibandypallosta silmään oikein kunnolla.
http://kotisivu.dnainternet.net/esapera/lahsil1.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/esapera/silm%E4.jpg

No tuo tapahtui noin 22.30 ja siitä sitten tyksiin, kun oletettiin et kyl nyt sieltä apua saa..nooh, siellä ollut kuin joku päivystävä korvalääkäri, joka tsekkas mun silmän, sano ettei pupilli vastaa valoon jne.. Koitti soittaa päivystävälle silmälääkärille, joka sanoi ettei jaksa lähteä tuollaisen takia töihin.. Siitä sitten arvauskeskukseen, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ollut. Vaikka sit olikin maanantai, niin yllättäen jossain halisissa oli narkit ja muut tapelleet, joku saanut puukosta, joku heitetty portaista jne.. Ja tottakai nuo kunniakansalaiset pääsivät ennen muita lääkäriin, niin ja paikalla oli vaan yksi lekuri.. Muutama tunti tuossa sitten odoteltiin ja kotiin pääsi "jo" klo 2 yöllä..
Joten yksityiselle vaan, jottei tarvii odotella, vaikka maksaakin enemmän, mut sullakin vakuutus kuitenkin korvaa ne sitten joskus.

Eikös kaskossa ole se keskeytysturva vai mikä lie? Eikö sen pitäis sitten korvata mahdolliset kulut jos onnettomuus sattuu ja ei pääse omin avuin liikkelle tms.

Back