• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Oletteko varautuneet hätätilanteeseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reppuri77
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huomasin omasta pyörästä että ajovalo pitää sammuttaa jos hätävilkun laittaa päälle.. Mutta jos hätä tulee nii paita lähtee päältä sidetarpeiks.
idea3.gif

No ainakin jätetään se pyörä käyntiin valot päällä. Ja jompaankumpaan suuntaan vilkku, kun ne hätävilkut puuttuu. Ehkä tielle päin, niin herättää huomion paremmin. Vaikka sakothan siitä sitten varmaan saa vilkun väärinkäytöstä.
baaa.gif
Lauennut pyörä on onkin helppo jättää käyntiin
biggrin.gif
Eikai sitä vilkkua nyt sentään tielle päin jätetä. Vai onko tarkotus saada ohiajajat luulemaan, että oot tulossa takas tielle?

Mut kysyjälle: Mä jätän hätävilkut päälle, kun sellaset sattuu olemaan. Jos ei olis, niin sitten vaan pitäs koittaa heilua sen verran kaukana ajokaistalta, ettei vaaratilanteita tulis. Mitään ihme liivejä en mukanani aio roudata.

Ensiapulaukku ollu harkinnassa pitkään, mut säilytystilojen puute on tän hankintaa hieman venyttänyt.

Löytyy ensiapupakkaus,valoa,työkaluja,ketjutyökaluja,rengasraudat/paikat/pumppu,nippu piuhoja/varasulakeita,korjaamohanskat,paskapaperi,retkikirves/saha/tulentekovälineet (teen vaikka laavun yöpaikaks ja aamulla korjaan pyörän jos on korjattavissa ja kotiin)sitä sun tätä(narunpätkä,remmejä sun muut),ym,eli jos nytt ei tulee totaallinen moottorihaaveri niin pitäis saada kuntoon ja kotiin jos ei muuten niin kaverille soittaen ja neuvoja kyselen.
Noi jutut on semmoiset mitkä ovat pyörässä 95% mun ajoista,joskus saatan jättää kirven/sahan talliin  
biggrin.gif

Yhen kypärän lippaassa on  työvalo mitä kans saa vilkkumaan jos tarvii.

On mullakin yhet liivit mitkä sain lahjaksi ruotsalaisista kuraveljiltä komealla HELLRE DIKET textillä selässä
biggrin.gif

Roikkuu turvassa narikassa.
Ja jos stoppi tulee sen takia et bensat loppu niin ei voi muuta kun itteensä syyttää kun tankilla pääsee yli 500 kilsaa.

Siin nytt nää mitä heti muistan,on siin jottain muutakin pyöräs kiinni mutt kaikkea ei voi muistaa  
biggrin.gif

Niin ja hätävilkkuja saan käyttöön käyttämällä pyörän hälytystä
wink.gif

Niin taas,itellä matkavakutus ympäri vuoden ja on voimassa heti kun olen 50 kilsaa pois kotoa,pyörässä täyskasko.

Kun ei ego ja psyyke kestä tipuliiviä, niin tollanen
fillarin vilkullekin säädettävä persvalo on oiva keksintö.
Mahtuu mihin vaan ja herättää huomion jossain jonkassa
ihan eri tavalla kun moni muu juttu. Vitosella lähtee... ja allekin.

EA-laukku, 1,5 kiloa työkaluja ja taskulamppu, varapoltin ajovaloon. Pyörässä on vakiona hätävilkut.

Olen miettinyt parin tehokkaan mutta pienikokoisen LED -taskulampun ostamista siksi että kaksi voisi olla liikenteenohjausta varten ja yksi käytössä onnettomuuspaikalla. Noita lamppuja pitäisi olla matkassa kolme, mutta kun vat niin pieniä ja tehokkaita niin mahtuvat samaan tilaan kuin yksi kahden patterin Maglite.

Näin saisi liikenteenohjauksen molempiin suuntiin. Lisäksi voisi olla valmiit pelikortin kokoset ohjeet merkeistä jolla liikenteenohjaajat viestivät. Voi tuntua hassulta ajatukselta, mutta miettikääpä kun se ulosajo on usein kaarteessa missä ei ole näkyväisyyttä. Kuka vapaaehtoinen haluaa tulla yliajetuksi auttaessaan onnettomuuspaikalla?

No ehkä tuo on vain jäänyt takaraivoon ajalta kun ajelin piipaa-laastarivaunua.

Taskulamppujen ostoa on lähinnä viivästyttänyt se että en ole löytänyt vielä yhtään LED -lamppua 3 cm x 12 cm kokoluokassa jossa voisi vaihtaa valon väriä suoraan LED:eillä. Irtosuotimet tuppaavat aina katoamaan kuitekin ja LED:eillä punainen voisi olla samassa ledissä valkoisen kanssa.

Onko kuka nähnyt tuollaisia lamppuja myynnissä?

biggrin.gif

Itse pidän mukana agregaattia niin saa rälläkkään ja hitsauskoneeseen sähköä ja liikenteenohjaukseen myös

+3582008080/autoliitto auttaa, tuo kannattaa muistaa myös ulkomailla. EA + liivi pyöräsä, hätävilkutkin. oon vakasti harkinntu keltaista C3:a

Seppo 02
"Hätävilkut on, ensiapupakkaus on, lamppu on, turvaliivikin on satulan alla."

HiTec
"Pyörän penkin alla kulkee näpsäkästi kokoontaiteltu heijastinliivi"

seventy fife
"Joskus laittanut heijastin liivit satulan alle ja ensiapu pakkauksen niin siellä saavat olla varoksi"

Utah
"Mulla on auton takapaksissa turvaliivi, on kerran joutunut vaihtamaan rengasta hämärällä tiensivussa kun autot vetää satasta ohi... parantaa kummasti näkyvyyttä. Voishan tuota pitää myös mopossa varalla jos jonnekin mahtuisi."

Voi kilin kellit sinä aikana kun kaivatte sitä turvaksenne ottamaa "liiviä/huomiovyötä" sieltä penkin alta, niin tulee paikallinen mummeli puolisokeena ja jyrää teitin vanhalla -67 mallin amatsoonillaan sinne ojan pohjalle kunnei nähnyt teitä.

Käsittääkseni parhaiten vissiin tuo turvalaite kulkisi päällä??
nixweiss.gif
olisi ainakin heti näkyvillä kun mopo tielle jättää.

(miksi sitä edes kuljettaa mukana jollei käytä? On mulla turvaliivi mutta en voi käyttää ettei kaverit nää, mitähän ne ajattelis jos näkis mulla sellasen?)
kaboom.gif
Perseaukisena oma hätäliivi on entisen työnantajan ja siinä lukee työnantajan nimi isoilla heijastavilla kirjaimilla edessä ja takana logon kanssa....
Ei oikein huvita pitää päällä kuin hädässä. Toisekseen ajopuvun punamusta väritys riittää mulle ajaessa näkyvyyteen.
Käy joskus kysymässä missä liivi on niin
kaboom.gif
033102ass_1_prv.gif

Mukana on vessapaperia, joten tarvittaessa voin mennä metsään kyykkypaskalle.
Toi on hyvä
biggrin.gif
.
Sillähän voi myös pyyhkästä Duudsonit-paidan rintamuksesta
nenästä noruvaa räkää ennenkun jysähtää kirkonkylän paariin takki auki ja heittää parit "Keijot" kavereille.

Tohon ei eläin pysty.... propsit sinne
tounge.gif
.

Ensiapulaukku on ollut mukana useinkin. Pitäisi taas laittaa penkin alle. Kerran tuli jopa käyttöä ja hyvä oli, että oli mukana. Pikkuinen ledilamppu on myös ihan kätevä, muutenkin kuin turvavälineenä.

Mukana ei ole kuin kuski,joka kävi n.2kk sitten EA 1 kurssin-tosin itseäni en voi auttaa ja toivottavasti ei "taitoja" koskaan tarvitse käyttää...
smile_org.gif

Pyörässä on hätävilkut ja parkkivalo lukon äärisennossa. Laukusta löytyy ensiapupakkaus, heijastinvyö sekä näppäräksi kokemani teholedillä varustettu otsalamppu. Jos jotain tarvitsee pimeällä tehdä, kädet säilyvät vapaana ja valo osoittaa useimmiten sinne suuntaan, johon katsekin. Ja valoa piisaa.
Liivejä ei ole, mutta hyvillä ja erottuvilla heijastimilla varustettuja voisi harkita hätätilanteen varalle. Esim tuollaisia

Trangia, heijastinliivi, crc:tä, jodipakkaus, kyypakkaus, puolustusvoimien taikaviitta, näkkileipää, navigaattori euroopan kartoilla, teltta, 4 ltr. delvac, maglite + 3 srj. parisoja, La-puhelimet, vaihtovaatteet, pelastusliivit 2 kpl, bosch:n akkukäyttöinen työkalusarja, sinolia, hylsy/lenkki-avaimet 4-42 mm, miniläppäri matkaosion googlettamiseen, nippusiteitä, kutistesukkia, raamattu, kynttilöitä, otsalamppu ja roudarinteippiä. Sekä jotain pientä tarpeellista on myös hyvä ottaa matkalle.

Pitemmille, yli vrk. kestäville reissuille joutuu hivenen tarkentamaan varustusta.

Back