Meehän säkin nyt foorumin ainoana tunnettuna mamuna antaa mielipitees P*skanjauhanta osioonOlisko niin että Harley ja musta nahka olis auttanut,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meehän säkin nyt foorumin ainoana tunnettuna mamuna antaa mielipitees P*skanjauhanta osioonOlisko niin että Harley ja musta nahka olis auttanut,
Minä.Kuka sellaista muka tekee?![]()
'Ajokaistaviiva'? Tarkoittanet sulkuviivaan ajokaistojen välillä.Eli:
Splittaaminen on laillista jos ajaa siinä keskikaistojen välissä siten, ajaa kuitenkin sillä oikeanpuoleisella kaistalla autojen ohi. Samalla tietenkin pitää pitää mielessä kaikki muut ohittamiseen liittyvät säännökset.
Splittaaminen on laitonta jos jatkuvasti ajaa sen ajokaistaviivan päällä. Mitä sitten on jatkuvasti --> menee tulkinnaksi, mutta vittumainen poliisi voi pysäyttää jos ajaa yhtään pidempään sen viivan päällä kuin mitä normaali kaistanvaihto vaatii.
Täällä Oulun korkeudella ei ole oikein tarpeen, kun ei ole ruuhkia. Mutta silloin kun liikkeellä ollessa ruuhkaan osuu, niin varovasti ja pysähtyneiden jonojen ohitse voin mennä ilman tunnon tuskia ja välittämättä siitä käykö peili viereisellä kaistalla vai ei. Jos jonkun pitää tuosta sakottaa, niin lain mukaan siihen on mahdollisuus ellen pysy omalla kaistallani.Itse en tuota harrasta, koska isäni kuuluu noihin jotka yrittävät aina ajaa välin kiinni, jos huomaavat. Muutaman kerran olen nimittäin istunut vieressä kun hän on siinä onnistunut ja kyllä on prätkäiliä usein jäänyt melkein alle.
En siis uskalla tai viitsi koska henki on aikaa tärkeämpi. Ja muutenkin yleensä se vituttaa kun itse autossa istuessa joku vetäisee ohi eikä sille mahda mitään. Kyllähän sitä jokainen käy leipomassa turpaan sellaista, joka menee ohi jonossa nakki-kioskilla lauantai aamuyöstäniin miksi se sitten olisi oikeutettua liikenteessäkään.![]()
Alankomaissa on laillista moottoritiellä jos autojono kulkee 40km/h tai hitaammin. Muilla teillä jos liikenne seisoo totaalisti.Taitaa nyt olla kuitenkin laitonta koko Euroopan alueella. Kyselin tätä monista paikoista ja maista, että kuinka on lainsäädäntö tässä asiassa. Tämä taitaa olla niitä asioita, jotka ovat samanlaisia jokaisessa EU maassa. Tuo kaksi ajoneuvoa rinnakkain taitaa koskea niin leveää kaistaa että siihen mahtuu kaksi autoa rinnakkain. Laittomaksi huomattiin splittaaminen ihan konkreettisesti Saksassa. Kaveri sai tästä sakot Saksassa kolaroituaan unkarilaisen auton kanssa. Sakkoa tuli 40€. Kundeille autossa tuli niin isot sakot että tuskinpa pystyivät niitä maksamaan. Päättivät vain tietämättömyyttään vaihtaa etu- ja takapenkkiläiset paikkaa ruuhkassa ja paikallaan olevissa jonoissa- ovi auki ja poks.
Asiahan on niin ettei tätä Keski-Euroopassa valvota. Siellä on oikeasti pahoja ruuhkia ja kaikki ymmärtävät että jokainen siellä jonossa roikkuva kulkuväline pahentaa ruuhkaa. Ranskassa etenkin tuo kaupunkialueella splittaaminen on aika hurjan näköistä. Siellä kun jonot menevät n. 5 km/h niin prätkät painaa välissä n. 40-50 km/h. Ja joka ikinen moikkaa jalalla kun ohittavat toisen prätkän.
Helsingissä näin viimeksi muutama vuosi sitten kun jonossa ollut mopopoliisi veti sivuun paikallaan ollutta jonoa splitanneen R1:en. Oli niiiiiin kauhiaa repelöintiä!![]()
Jos itse joudun noihin ruuhkiin täällä etelässä. Katson hetken aukeaako latu vai ei. Jos ei niin vedän ihanjonojen välissä ja pujottelemalla, vaikka kuinka liikkuis jonot samalla.![]()
Aika hurjaa. Taalla meilla ohitetaan vain pakon edessa ja silloinkin varovasti.Minä.Kuka sellaista muka tekee?![]()
Olet todella tainnut viettää paljon aikaa muualla kuin Suomessa?Ketutusta siitä, että joku muu etenee nopeammin en ymmärtänyt, anteeksi. Lienen viettänyt liian paljon aikaa pois Suomesta?
Ilmiön olen toki havainnut, niin liikenteessä kuin Kalevan Juttutuvassakin.Olet todella tainnut viettää paljon aikaa muualla kuin Suomessa?Ketutusta siitä, että joku muu etenee nopeammin en ymmärtänyt, anteeksi. Lienen viettänyt liian paljon aikaa pois Suomesta?![]()
![]()
Siinä samaa mieltä, etten ymmärrä ketutuksen syytä.![]()
t.s. En tunne olevani häviäjä, jos joku menee ohi liikenteessä.
Siksi myös vaikea ymmärtää niitä, jotka näin kokevat.
Suomalaiselle ohittaminen on joku "juttu" ja ohitetuksi tuleminen katastrofi.Mutta syytä siihen en osaa ymmärtää. En koe häviäväni mitään jos toinen menee edelleni silloin kun en aja kilpaa. Ei niistä ohittajista ole kukaan vielä tietä mukaansa rullannut, voi siellä ajaa aivan hyvin takanakin.
Niin, asian kaksi näkökulmaa: Vilkuttaa vilkkuja/valoja/tööttiä/huudattaa mökäpönttöä, ottaen kuitenkin nätillä vauhdilla ja yrittää tulla mahdollisimman huomatuksi. Toinen perustuu siihen, että ohitus on mitä sujuvin kun se perustuu totaaliseen yllätykseen (kukaan ei pääse tahallaan blokkaamaan) jotenka ohi äkkiä ennenkuin huomaavat.Itse kotilolla olen aina koittanut ottaa pyöräkuskit huomioon, ja koitan tehdä tilaa, jos huomaan jonkun splittaavan.
Joskus on tosin ollut tilanteita, kun pyörä on tullu niin vauhdilla sieltä välistä, että tilanteen huomaa vasta kun pyörä on ohi.
Eli sitä vauhtia ehkä hieman kannattaisi miettiä jos tätä harrastaa.
Koita ite taiteilla 300kilosella tollasessa matelevassa ruuhkassa puolitoista-kaksi kilometriä ja kato mitä jää kytkimestä jäljelle.Pliis ainakin muutama splittaaja vois jättää tekemättä.
Hikikarpalot otsalla ja on muka kiire ja kun on pyörällä, niin on pakko päästä. Naurettavaa.
Ja liikenteeseen pitää mahtua myös naapurin frouva päiväkotireissulla, ilman että sen tarttee väistää, kun jollakin on kiire näyttää![]()
Jaa kiire näyttää?Pliis ainakin muutama splittaaja vois jättää tekemättä.
Hikikarpalot otsalla ja on muka kiire ja kun on pyörällä, niin on pakko päästä. Naurettavaa.
Ja liikenteeseen pitää mahtua myös naapurin frouva päiväkotireissulla, ilman että sen tarttee väistää, kun jollakin on kiire näyttää![]()
Jos ohittamisessa on kyse kiireestä ja pakosta, niin asetetaanko myös ohittajien tarpeet kiireellisyysjärjestykseen kilpailemalla jonon ensimmäisestä positiosta?Hikikarpalot otsalla ja on muka kiire ja kun on pyörällä, niin on pakko päästä. Naurettavaa.
Niin minunkin/minäkin.Ainakin mun mielestä splittaaminen lisää liikenteen sujuvuutta, jos tuossa kehä 1:sellä on muutaman kilsan seisova ruuhka, niin kyllä siitä välistä yks pyörä mahtuu turvallisesti. Siitä kun pääsen jonon keulille valoihin, niin katoan horisonttiin sen verran ripeästi, ettei kotiloit joudu odottelemaan. Sit on jonossa yks ajoneuvo vähemmän kökkimässä.
Juuri näin. Mutta jos se jono liikkuu ees kahtakymppiä ni sit en kyl lähe siitä välistä.Niin minunkin/minäkin.Ainakin mun mielestä splittaaminen lisää liikenteen sujuvuutta, jos tuossa kehä 1:sellä on muutaman kilsan seisova ruuhka, niin kyllä siitä välistä yks pyörä mahtuu turvallisesti. Siitä kun pääsen jonon keulille valoihin, niin katoan horisonttiin sen verran ripeästi, ettei kotiloit joudu odottelemaan. Sit on jonossa yks ajoneuvo vähemmän kökkimässä.![]()
Kuin myös.Juuri näin. Mutta jos se jono liikkuu ees kahtakymppiä ni sit en kyl lähe siitä välistä.
Kotilosta on kyllä vaikea huomata splittaavaa mopoa, nykien liikkuvassa jonossa on muutakin tekemistä kuin pitää katsetta taustapeilissä.Vaikea sanoa kuinka moni todella olisi ihmismulkku jos ehtisivät huomata ajoissa jonojen välissä ajavan moottoripyörän.