• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ohittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VRSCDX07
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olisko niin että Harley ja musta nahka olis auttanut,
Meehän säkin nyt foorumin ainoana tunnettuna mamuna antaa mielipitees P*skanjauhanta osioon
biggrin.gif

Eli:

Splittaaminen on laillista jos ajaa siinä keskikaistojen välissä siten, ajaa kuitenkin sillä oikeanpuoleisella kaistalla autojen ohi. Samalla tietenkin pitää pitää mielessä kaikki muut ohittamiseen liittyvät säännökset.

Splittaaminen on laitonta jos jatkuvasti ajaa sen ajokaistaviivan päällä. Mitä sitten on jatkuvasti --> menee tulkinnaksi, mutta vittumainen poliisi voi pysäyttää jos ajaa yhtään pidempään sen viivan päällä kuin mitä normaali kaistanvaihto vaatii.
'Ajokaistaviiva'? Tarkoittanet sulkuviivaan ajokaistojen välillä.

Tietääkseni sulkuviivaa ei saa ylittää mikään ajoneuvon osa, edes peilit, edes hetkellisesti.

-J-

Itse en tuota harrasta, koska isäni kuuluu noihin jotka yrittävät aina ajaa välin kiinni, jos huomaavat. Muutaman kerran olen nimittäin istunut vieressä kun hän on siinä onnistunut ja kyllä on prätkäiliä usein jäänyt melkein alle.

En siis uskalla tai viitsi koska henki on aikaa tärkeämpi. Ja muutenkin yleensä se vituttaa kun itse autossa istuessa joku vetäisee ohi eikä sille mahda mitään. Kyllähän sitä jokainen käy leipomassa turpaan sellaista, joka menee ohi jonossa nakki-kioskilla lauantai aamuyöstä
biggrin.gif
niin miksi se sitten olisi oikeutettua liikenteessäkään.
Täällä Oulun korkeudella ei ole oikein tarpeen, kun ei ole ruuhkia. Mutta silloin kun liikkeellä ollessa ruuhkaan osuu, niin varovasti ja pysähtyneiden jonojen ohitse voin mennä ilman tunnon tuskia ja välittämättä siitä käykö peili viereisellä kaistalla vai ei. Jos jonkun pitää tuosta sakottaa, niin lain mukaan siihen on mahdollisuus ellen pysy omalla kaistallani.

Nakkarilla ei tule käydyksi, mutta kaupassakin olen huomannut ihmisiä, jotka jäävät omasta valinnastaan itse odottelemaan eivätkä mene kassalle. Joskus näkee myös eri nopeuksilla eteneviä jonoja.

Aivan samoin kuin liikenteessäkin arvioin myös noissa tapauksissa onko heidän mietiskelystään johtuva odotettavissa oleva viive minun kannaltani merkittävä vai ei. Jos viivettä näyttää muodostuvan, niin ei kun ohi vaan, mutta rauhallisesti.

Ketutusta siitä, että joku muu etenee nopeammin en ymmärtänyt, anteeksi. Lienen viettänyt liian paljon aikaa pois Suomesta?

Ohittaminen on hyvä tapa välttää törmäämästä hitaammin ajavan perään, ei sen enempää.

Taitaa nyt olla kuitenkin laitonta koko Euroopan alueella. Kyselin tätä monista paikoista ja maista, että kuinka on lainsäädäntö tässä asiassa. Tämä taitaa olla niitä asioita, jotka ovat samanlaisia jokaisessa EU maassa. Tuo kaksi ajoneuvoa rinnakkain taitaa koskea niin leveää kaistaa että siihen mahtuu kaksi autoa rinnakkain. Laittomaksi huomattiin splittaaminen ihan konkreettisesti Saksassa. Kaveri sai tästä sakot Saksassa kolaroituaan unkarilaisen auton kanssa.  Sakkoa tuli 40€. Kundeille autossa tuli niin isot sakot että tuskinpa pystyivät niitä maksamaan. Päättivät vain tietämättömyyttään vaihtaa etu- ja takapenkkiläiset paikkaa ruuhkassa ja paikallaan olevissa jonoissa- ovi auki ja poks.

Asiahan on niin ettei tätä Keski-Euroopassa valvota. Siellä on oikeasti pahoja ruuhkia ja kaikki ymmärtävät että jokainen siellä jonossa roikkuva kulkuväline pahentaa ruuhkaa. Ranskassa etenkin tuo kaupunkialueella splittaaminen on aika hurjan näköistä. Siellä kun jonot menevät n. 5 km/h niin prätkät painaa välissä n. 40-50 km/h. Ja joka ikinen moikkaa jalalla kun ohittavat toisen prätkän.

Helsingissä näin viimeksi muutama vuosi sitten kun jonossa ollut mopopoliisi veti sivuun paikallaan ollutta jonoa splitanneen R1:en. Oli niiiiiin kauhiaa repelöintiä!  
mad.gif

Jos itse joudun noihin ruuhkiin täällä etelässä. Katson hetken aukeaako latu vai ei. Jos ei niin vedän ihan  
buttrock.gif
jonojen välissä ja pujottelemalla, vaikka kuinka liikkuis jonot samalla.
Alankomaissa on laillista moottoritiellä jos autojono kulkee 40km/h tai hitaammin. Muilla teillä jos liikenne seisoo totaalisti.

Ainoastaan kahden vasemman puoleisen kaistan välissä saa ajaa, ja ainoastaan 10km/h nopeammin kuin muu liikenne.

Näin siis täällä Hollannissa, muista Euroopan maista en tiedä.

Ketutusta siitä, että joku muu etenee nopeammin en ymmärtänyt, anteeksi. Lienen viettänyt liian paljon aikaa pois Suomesta?
Olet todella tainnut viettää paljon aikaa muualla kuin Suomessa?
tounge.gif
biggrin.gif

Jos joku ohittaa ja on nopeampi, tai pääsee ohi seisovan jonon; ketutuksen määrä on joillakin uskomaton. Joskus saa nähdä sellaisia kevätjuhlaliikkeitä, ettei uskois ellei omin pikku tihrusilmin näkisi.

Siinä samaa mieltä, etten ymmärrä ketutuksen syytä
nixweiss.gif
.
Jos jonosta on yksi poissa > jono lyhenee sen yhden verran.
Ja kilvanajo-suoritukset tehdään radalla...enimmäkseen (joskus vähän lapsettaa
tounge.gif
...(mutta turvallisesti!)).

t.s. En tunne olevani häviäjä, jos joku menee ohi liikenteessä.
Siksi myös vaikea ymmärtää niitä, jotka näin kokevat.

Edit: p.s. Minähän en siis radalla tee mitään kilvanajoja, kilpakumppanit ja kierroksella ohittaneet kaatuisivat öljyläikkiin
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
wink.gif
...juhuu! Ja olisin voittaja! Kerrankin!
buttrock.gif

Olet todella tainnut viettää paljon aikaa muualla kuin Suomessa?  
tounge.gif
biggrin.gif

Siinä samaa mieltä, etten ymmärrä ketutuksen syytä  
nixweiss.gif
.

t.s. En tunne olevani häviäjä, jos joku menee ohi liikenteessä.
Siksi myös vaikea ymmärtää niitä, jotka näin kokevat.
Ilmiön olen toki havainnut, niin liikenteessä kuin Kalevan Juttutuvassakin.

Mutta syytä siihen en osaa ymmärtää. En koe häviäväni mitään jos toinen menee edelleni silloin kun en aja kilpaa. Ei niistä ohittajista ole kukaan vielä tietä mukaansa rullannut, voi siellä ajaa aivan hyvin takanakin.

Mutta syytä siihen en osaa ymmärtää. En koe häviäväni mitään jos toinen menee edelleni silloin kun en aja kilpaa. Ei niistä ohittajista ole kukaan vielä tietä mukaansa rullannut, voi siellä ajaa aivan hyvin takanakin.
Suomalaiselle ohittaminen on joku "juttu" ja ohitetuksi tuleminen katastrofi.
Liikenteessä töppäilijät hoidetaan kääntämällä kaasu pohjaan.
Aika erikoista järjellä ajateltuna, mutta sangen yleistä.
Itse olen yrittänyt viljellä ajatusta, että kaikki hullut ja humalaiset
olisi syytä pitää edessä, jos ne ovat takana niin ajavat vielä päälle.
Palstoja lukemalla tuo ajatus on joillekin täysin mahdoton.
bowdown.gif

Itse kotilolla olen aina koittanut ottaa pyöräkuskit huomioon, ja koitan tehdä tilaa, jos huomaan jonkun splittaavan.
Joskus on tosin ollut tilanteita, kun pyörä on tullu niin vauhdilla sieltä välistä, että tilanteen huomaa vasta kun pyörä on ohi.
Eli sitä vauhtia ehkä hieman kannattaisi miettiä jos tätä harrastaa.
Niin, asian kaksi näkökulmaa: Vilkuttaa vilkkuja/valoja/tööttiä/huudattaa mökäpönttöä, ottaen kuitenkin nätillä vauhdilla ja yrittää tulla mahdollisimman huomatuksi. Toinen perustuu siihen, että ohitus on mitä sujuvin kun se perustuu totaaliseen yllätykseen (kukaan ei pääse tahallaan blokkaamaan) jotenka ohi äkkiä ennenkuin huomaavat.

Pliis ainakin muutama splittaaja vois jättää tekemättä.

Hikikarpalot otsalla ja on muka kiire ja kun on pyörällä, niin on pakko päästä. Naurettavaa.

Ja liikenteeseen pitää mahtua myös naapurin frouva päiväkotireissulla, ilman että sen tarttee väistää, kun jollakin on kiire näyttää
033102ass_1_prv.gif

Hikikarpalot otsalla ja on muka kiire ja kun on pyörällä, niin on pakko päästä. Naurettavaa.

Ja liikenteeseen pitää mahtua myös naapurin frouva päiväkotireissulla, ilman että sen tarttee väistää, kun jollakin on kiire näyttää  
033102ass_1_prv.gif
Koita ite taiteilla 300kilosella tollasessa matelevassa ruuhkassa puolitoista-kaksi kilometriä ja kato mitä jää kytkimestä jäljelle.
Sama tilanne oli joskus VFR:n kanssa, kaks'päällä + laukut täynnä. Kun flekti alkoi huutamaan leipää jatkuvasti katoin parhaaksi ottaa pientareen käyttöön ohituskaistaksi.

033102ass_1_prv.gif
Jaa kiire näyttää?
Hikikarpalot otsalla pakko päästä?

Ainakin mun mielestä splittaaminen lisää liikenteen sujuvuutta, jos tuossa kehä 1:sellä on muutaman kilsan seisova ruuhka niin kyllä siitä välistä yks pyörä mahtuu turvallisesti. Siitä kun pääsenn jonon keulille valoihin niin katoan horisonttiin sen verran ripeästi ettei kotiloit joudu odottelemaan. Sit on jonossa yks ajoneuvo vähemmän kökkimässä.

Mitään en tunnusta, mutta voidaan spekuloida saattaisiko olla teoreettisesti mahdollista, että tänään kehä III:lla olisin voinut kypsyä tappituntumalla kihnuttaneeseen Fordiin.
Suorastaan liikenneturvallisuuden nimissä olisin saattanu splitata pari-kolmekymmentä valoissa seisovaa autoa ihan vain päästäkseni mokomasta eroon.
Viimeisinkin uskottavuuden kuvitelmalta vie se, että kukaan ei muka olisi avannut ovea eteen tai muuten blokannut, soittanut torvea tai esittänyt elekieltä.

Menkääpä Saksaan autobahnille jossa tehdään tietöitä ja jonoa seisoo kilometrikaupalla. Onhan se yksi tapa viettää lomapäivä jos "ei ole kiire" ja pelottaa että Güntherille tulee paha mieli.

Jos jollekulle tulee paha mieli siitä, että joutuu istumaan ilmastoidussa autossaan radiota kuunnellen kun joku ajaa mopolla ohi, niin se on voi voi.
Itse en tunne mitään painetta pönöttää jonossa vain jotta jonkun pikkusieluisen k-pään verenpaine ei nousisi.
Harvoin minulla on kiire minnekään, mutta on minulla silti aina parempaa tekemistä kuin seistä turhaan jonossa. Kuten esim mp:llä ajaminen
idea3.gif

Mutta minä olenkin huono ja paha ihminen, joten älkää tehkö kuten minä teen ja/tai sanon. Tehkää kuten lain kirjain sanoo, sillä se on Oikein ja ainoa Virallinen ja Turvallinen tapa.

033102ass_1_prv.gif
Jos ohittamisessa on kyse kiireestä ja pakosta, niin asetetaanko myös ohittajien tarpeet kiireellisyysjärjestykseen kilpailemalla jonon ensimmäisestä positiosta?

Tuo selittäisi sen miksi usein kuulee puhuttavan "turhista" ohituksista. Ikään kuin ohittamiseen tarvittaisiin jonkinlainen lupalappu tekemään ohituksesta "tarpeellinen".

Minä vain ajattelin että ohittaja menee edelle välttääkseen törmäämästä hitaammin ajavan perään ja se on hieno juttu kaikkien kannalta. Ettehän pahastu jos ajan kotiin sillä välin kun muut järjestävät ajoneuvojaan kiireellisyysjärjestykseen?

Naapurin frouvalla ei ole mitään pakkoa väistää ketään eikä mitään, mutta maineellaan hän siitä maksaa niin kassajonossa kuin autojonossakin. Splittaillessani tai ohittaessani otan toki huomioon että löytyy ihmisiä jotka ovat valmiita maksamaan maineellaan.

Naapurin frouvan maineesta en juuri välitä, mutta omaani en halua tahrata tukkimalla tarpeettomasti muiden kulkua kaupan käytävällä tai sinne johtavalla ajotiellä.

Ainakin mun mielestä splittaaminen lisää liikenteen sujuvuutta, jos tuossa kehä 1:sellä on muutaman kilsan seisova ruuhka, niin kyllä siitä välistä yks pyörä mahtuu turvallisesti. Siitä kun pääsen jonon keulille valoihin, niin katoan horisonttiin sen verran ripeästi, ettei kotiloit joudu odottelemaan. Sit on jonossa yks ajoneuvo vähemmän kökkimässä.
Niin minunkin/minäkin.
033102bebe_1_prv.gif

Ainakin mun mielestä splittaaminen lisää liikenteen sujuvuutta, jos tuossa kehä 1:sellä on muutaman kilsan seisova ruuhka, niin kyllä siitä välistä yks pyörä mahtuu turvallisesti. Siitä kun pääsen jonon keulille valoihin, niin katoan horisonttiin sen verran ripeästi, ettei kotiloit joudu odottelemaan. Sit on jonossa yks ajoneuvo vähemmän kökkimässä.
Niin minunkin/minäkin.  
033102bebe_1_prv.gif
Juuri näin. Mutta jos se jono liikkuu ees kahtakymppiä ni sit en kyl lähe siitä välistä.

Juuri näin. Mutta jos se jono liikkuu ees kahtakymppiä ni sit en kyl lähe siitä välistä.
Kuin myös.

Prätkällä olen vapaalla. Eikä ole kiire mihinkään.

Ja joillakin autoilijoilla se m*lo otsassa kasvaa; lähes näkyväksi jopa
biggrin.gif
, varsinkin jos MP pääsee sutjakkaammin. Käsittämätöntä.
Mutten viitsi stressata muita, enkä varsinkaan itseäni...
Jonossa viihdyttelen itseäni seuraamalla kanssakulkijoita
biggrin.gif
(milloin mistäkin syystä...
tounge.gif
tai
eek.gif
jne.)
smile_org.gif

Vaikea sanoa kuinka moni todella olisi ihmismulkku jos ehtisivät huomata ajoissa jonojen välissä ajavan moottoripyörän.
Usein kehä3 rako menee kiinni mutta ei se mitää kyllä Hondan,Suzukin ja Kawan kytkimet ovat sen kestäneet eikä moottorit ole ylikuumentuneet kertaakaan.

Toista olisi laitteella jota ei olisi suunitellu euroopan liikenne normeihin.

Vaikea sanoa kuinka moni todella olisi ihmismulkku jos ehtisivät huomata ajoissa jonojen välissä ajavan moottoripyörän.
Kotilosta on kyllä vaikea huomata splittaavaa mopoa, nykien liikkuvassa jonossa on muutakin tekemistä kuin pitää katsetta taustapeilissä.
Splittaaminen onnistuu parhaiten kun ajelee hissukseen vähän jonoa nopeammin. Ainakin kehä 1:sellä tilaa tulee yllättävän hyvin eikä multa ole kukaan koittanut vetää luukkua kiinni. Pari kertaa on torvi soinut johon olen vastannut iloisella vilkutuksella. Hyvin tilaa antavia taas kiitän kädenheilautuksella jos mahdollista.
Splittaan myös liikkuvassa jonossa (siis madellen liikuvassa), tosin siinä saa olla melko tarkkana ettei kukaan vaihda kaistaa eteen.

Back