• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ohittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VRSCDX07
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Monta kertaa ollessani autolla jumissa liikenneruuhkassa ohitseni on mennyt moottoripyörä autojonojen välistä. Onko tällainen kaistojen välissä kulkeminen laillista?

Ei se Suomessa ole laillista, mutta monessa muussa maassa kylläkin. Ja moni sitä kyllä silti tekee täällä Suomessa. Itsekin välillä harrastan sitä.

Pari aiempaa keskustelua aiheesta:
Linkki 1
Linkki 2

Kuka sellaista muka tekee?
omg.gif

Jos paikka on fiksusti valittu, eli jonojen välissä hyvin tilaa, ja jono ei liiku, niin oman kokemukseni mukaan posliinit harvemmin puuttuu asiaan. Sitten on tietenkin myös näitä liikkuvien jonojen välissä miljoonaa ajavia ´ghoustraidereita´, jotka eivät käsitä riskejä tai välitä niistä, ja suututtavat autoilijat edesottamuksillaan. Sellaisen ei pidäkään olla sallittua.

Monta kertaa ollessani autolla jumissa liikenneruuhkassa ohitseni on mennyt moottoripyörä autojonojen välistä. Onko tällainen kaistojen välissä kulkeminen laillista?
Mitä väliä laillisuudella on, jos paikka ja nopeus on fiksusti valittu? Eli tilaa sivusuunnassa on eikä nopeus ole kova. Parantaa liikenteen sujuvuutta.

Ei se Suomessa ole laillista, mutta monessa muussa maassa kylläkin.
Eikö tää kuitenkin ihan laillista ollut jos autojonot paikoillaan seisoo kaistoilla? Tätä mieltä oli ainakin ajo-opettaja keväällä A korttia suorittaessani.
Aivan joo, niin se taisi olla. Mutta liikennevaloissa ei, ainakaan etuosassa jonoa. Sillä jonon kärjessä on sulkuviivat n. 10m matkalla. Sääntö taisi olla, ettei viivojen "päällä" saa ajaa.

Laillisuudesta en tiedä. Itse en toistaiseksi ainakaan sitä tee.
Olen pannut merkille, että jotkut kotilokuskit tykkäävät vetää luukut kiinni. Tekee aika vaarallista tuosta puuhasta.

Joskus itsekin näin ajellut, mutta hyvä tiedostaa myös riskit: aina ei varsinkaan keski-euroopan moottoritieruuhkissa pysähtyneenä olevat tarkkaile välistä tulijoita vaan ovia aukeaa ja kapeammilla teillä saattaa tulla u-käännöksiä tai autoa siirrettäessä eteenpäin hitaassa vauhdissa se samalla kaventaa "kanaalin" liian kapeaksi mennä jne.

Olen pannut merkille, että jotkut kotilokuskit tykkäävät vetää luukut kiinni. Tekee aika vaarallista tuosta puuhasta.
Noissa linkeissä on jotain juttuja. Oliskohan niin, että samalla ajoradalla voi olla useampi rinnakkain jos vain tilaa riittää (Vrt leveäkaistatie.).
Tottakai täällä liikennesarvikuonojen luvatussa maassa kaikki pitää estää mistä ei itse hyödy  
biggrin.gif

No en mä mistää mitää tiedä...

Turvalliset syksynajelut kaikille  
smile_org.gif

edit: -k

...viimeksi kun splittailin lähemmäs 1,5km yhtä soittoa kehä-1:n Vihdintien sillalta Lepuskiin autoilijat päinvastoin tekivät tilaa... Olisko niin että Harley ja musta nahka olis auttanut, en tiedä
062802moto_prv.gif

...viimeksi kun splittailin lähemmäs 1,5km yhtä soittoa kehä-1:n Vihdintien sillalta Lepuskiin autoilijat päinvastoin tekivät tilaa...
Samaa pätkää ajan päivittäin ja splittaan tuon osuuden lähes aina. Koko tämän kauden oon saanut kotiloilta tilaa tai sitten en, mutta tänään joku blondi äijä vasemmalla kaistalla sulki tien vetämällä reilusti oikeelle. Kiersin sen vasemmalta kun siinä oli tilaa. Eipä ne siniasuisetkaan ole vielä pysäyttänyt vaikka niitäkin on tullut ohiteltua muutamia.

...viimeksi kun splittailin lähemmäs 1,5km yhtä soittoa kehä-1:n Vihdintien sillalta Lepuskiin autoilijat päinvastoin tekivät tilaa...
Samaa pätkää ajan päivittäin ja splittaan tuon osuuden lähes aina. Koko tämän kauden oon saanut kotiloilta tilaa tai sitten en, mutta tänään joku blondi äijä vasemmalla kaistalla sulki tien vetämällä reilusti oikeelle. Kiersin sen vasemmalta kun siinä oli tilaa. Eipä ne siniasuisetkaan ole vielä pysäyttänyt vaikka niitäkin on tullut ohiteltua muutamia.
Heh onkohan tää threadi taas röllipeikko...
biggrin.gif

Njoo, ruokitaan nyt sitten.

Mulla on saman suuntaisia kokemuksia. Rauhassa ja järjellä kun splittailee, niin eipä siinä mitään. Aika nätisti tulee tilaa, mutta välillä näkee sitten niitä sankareita jotka on päättänyt että tästä et ainakaan tule. Tulipa tuossa syyskuussa nähtyä sekin tilanne kun eräs avasi ovensa ruuhkassa. En onneksi splittaillut kun oli liian ahdasta, mutta laittoipahan taas meikäläisen ajattelemaan sitä nopeutta jolla siitä välistä kannattaa ajaa.

Lopulta aika harva. Pari viikkoa sitten splittasin noin tuhat autoa Länsiväylällä, jono ei liikkunut minnekään. Vain yksi yritti tukkia tien. Sen naapuri huomasi tilanteen ja teki vastaavan määrän tilaa. Molemmilla samanlainen Volvo S80.
biggrin.gif

Itse en tuota harrasta, koska isäni kuuluu noihin jotka yrittävät aina ajaa välin kiinni, jos huomaavat. Muutaman kerran olen nimittäin istunut vieressä kun hän on siinä onnistunut ja kyllä on prätkäiliä usein jäänyt melkein alle.

En siis uskalla tai viitsi koska henki on aikaa tärkeämpi. Ja muutenkin yleensä se vituttaa kun itse autossa istuessa joku vetäisee ohi eikä sille mahda mitään. Kyllähän sitä jokainen käy leipomassa turpaan sellaista, joka menee ohi jonossa nakki-kioskilla lauantai aamuyöstä
biggrin.gif
niin miksi se sitten olisi oikeutettua liikenteessäkään.

Toisaalta kyllä mieleni tekisi joskus ajaa siitä keskeltä, kun on kiire tai ei muuten vaan jaksaisi jonottaa.

Tulipas oikein moraali romaani
tounge.gif

Heh onkohan tää threadi taas röllipeikko...
biggrin.gif

Njoo, ruokitaan nyt sitten.

Mulla on saman suuntaisia kokemuksia. Rauhassa ja järjellä kun splittailee, niin eipä siinä mitään. Aika nätisti tulee tilaa, mutta välillä näkee sitten niitä sankareita jotka on päättänyt että tästä et ainakaan tule. Tulipa tuossa syyskuussa nähtyä sekin tilanne kun eräs avasi ovensa ruuhkassa. En onneksi splittaillut kun oli liian ahdasta, mutta laittoipahan taas meikäläisen ajattelemaan sitä nopeutta jolla siitä välistä kannattaa ajaa.
Tämä threadi ei ole röllipeikko eikä muukaan olio, rehellisesti sanoen en tiedä onko em. ohittaminen laillista

Back