• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ohittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jonossa ajellessa ohituspaikan auetessa on edellämenijällä ns. etuajo-oikeus.
Koskas tällainen sääntö on tullut?  
omg.gif
Ja kauanko sen edellä ajavan takana sitten pitäisi odotella "vuoroaan" ja varmistella, ettei hän käytä "etuoikeuttaan"?
Kyseinen teksipätkä on enemmänkin ohjeistusta esim huomattavasti hitaamman ajoneuvon ohittamiselle. Eim traktorin. Normaalisti se ohittaa joka ensin antaa siitä muille vinkkiä "vilkullaan" ja ohitettava ei saa mitenkään haitata ohitusta, esim kiihdyttämällä.

Niin siis minkä takia väläytit pitkiä valoja? Mä oon aina luullu, että se tarkoittaa sitä, että antaa toiselle tietä/luopuu etuajo oikeudestaan.
nixweiss.gif
Kyllä, risteyksissä.

Ohitettaessa sitä käytetään merkkinä, että nyt mä lähden ohi. Samaten pitkien vilkautusta voi käyttää motarilla, jos joku on jumittanut ohituskaistalle, eikä huomaa nopeammin takaa lähestyvää.

Mut alkuperäiseen asiaan liittyen: se ohitus kannattaa tosiaan tehdä mahdollisimman kaukaa, jotta jää mahdollisimman paljon pelivaraa vaaratilanteen sattuessa.

Onkohan toi joku ihan "universaali" tapa? Siis en väitä etteikö näin olisi, mutta itse 2 vuotta sitten piikkikortin ja viime vuonna B kortin ajoin, eikä ainakaan mainittu mitään tuollaisesta tavasta(tai siis en ainakaan muista).

2. osasta jäi mieleen, että jos auto on pysähtynyt pimeällä tien varteen, niin ensiksi täyty näpäyttää pitkiä valoja, notta auton vieressä häärävä kuski ei hypi tielle/et aja päälle ja sen jälkeen tyylikkäästi vilkkuja käyttäen ohi.

Ihan tähän pitkien vilauttamiseen... miksi pyörissä ja autoissa on "aikuisten oikeesti" tuo pitkien valojen vilautus namiska?

Mikä on sen oikea tarkoitus, että se on näihin vempeleisiin rakennettu? Onko se vain ohitustilanteita varten kulkuneuvoihin asennettu?

Ihan tähän pitkien vilauttamiseen... miksi pyörissä ja autoissa on "aikuisten oikeesti" tuo pitkien valojen vilautus namiska?

Mikä on sen oikea tarkoitus, että se on näihin vempeleisiin rakennettu? Onko se vain ohitustilanteita varten kulkuneuvoihin asennettu?
niiin mulle ainakin opetettiin autokoulussa jotta pitkillä pyydetään ohittamiseen lupaa... ja ompa autoissa joskus ollut muistaakseni sellainen vihreä walo taa päin mikä sytytettiin kun oli huomannut toisen pyytäwän ohi... joten oliskos se joku muinais jäänne
biggrin.gif
ajalta jolloin autoissa oli suunta wiitat wilkkujen sijaan...

kliks...

Ei kannata puhua mistään mopoilijan etuoikeuksista sillä mielestäni se häviää täysin kun ei ole suojaa ympärillä. Siitä etuoikeudesta terrierimäisesti kiinnpitäminen saattaa maksaa vaikka mitä ja nyt en puhu pelkästään rahasta. Paras vaan miettiä, että mitä kaikkea nuo autot voivatkaan tehdä - ja tekevät kuten olemme huomanneet.
nixweiss.gif

Eiköhän se ole juuri niin, että se "liipasin" on just sitä ohitusväläytystä varten. Pitkien valojen varsinainen käyttö on toki eri paikassa, kuten kaikki tietävät. Pieni vaiva väläyttää ennenkuin vetää sinkkiä kireelle. Ja tulee nopeesti tapa eli melkein automaatio.

Näyttää yleensä toimivan. Esim. tilanne, jossa edellämenijä ( kotilo ) heitti vilkun päälle ja lähti jo vasemmalle eteen, samaan aikaan heitin pitkän väläyksen peliin ( eli molemmat tasan samaan aikaan ). Kotilo veti takaisin kaistalleen, tosin en mäkään sitten lähtenyt, kun olin jo myös vetänyt takaisin. On joskus jopa kotilokuski kiittänyt ohituksen varoituksesta eli herrasmiesmeiningistä, satuttiin vähän myöhemmin samalle huoltsikalle.

Vaikka on jonkun vuoden ajanutkin näillä vempeleillä, joskus jää se taustapeili liian vähälle tilanteissa, jossa itse kyttää ohituspaikkaa. Se viime hetken vilkaisu ei aina riitä, kuollut kulma huomioiden, eli voi olla joku vielä hätäsempi takana. Tätä jotkut jo kommentoivatkin, ja tosi kuin vesi.

Ajoin piikki kortin muutama vuosi sitten ja viime kesänä sitten tuon kotilo kortin ja ei kyllä jäänyt mieleen pitkien vilautus ohjetta ohitukseen lähdettäessä.

Mutta tuo vilkkuhan on aika hyvä keksintö. Sitähän ei laiteta päälle kun ruvetaan ohittamaan vaan se laitetaan päälle reilusti _ennen_ kun lähdetään ohittamaan. Jos edellä menevällä on aikaa huomata se, on ohitus varmasti turvallisempaa. Ja siihen viellä lisää noita muita edellä menneitä viksuja ohjeita ja havaintojen tekemisiä
biggrin.gif

Tähän samaan vilkku juttuun sopii myös tämä kun esim. siirrytään motarilta tälläsen erkanemis kaistan kautta vai mikä se nyt onkaan. Miksi jotkut laittaa vilkun päälle vasta kun ovat siirtyneet kaistalle?
biggrin.gif

Jos ajattelee ihan järjen kanssa eikö vilkku tulisi laittaa päälle kun ollaan siirtymässä "erkanemiskaistalle" ja kaistalle mentäessähän sen voipi jo sammuttaa eihän ketään enää kiinnosta se että olet kääntymässä sinne koska kaistalta ei muualle enää pääse?
idea3.gif

Jooh tavallaa vähän offtopicia mut minkäs teet kun pitää purkaa hermoja...
veryangry.gif

omg.gif
Ja kauanko sen edellä ajavan takana sitten pitäisi odotella "vuoroaan" ja varmistella, ettei hän käytä "etuoikeuttaan"?
Mielestäni ohitus alkaa siitä kun pistää vinkkarin vasemmalle, ja ohituksen onnistumiselle on ohitettavankin tehtävä voitavansa..
no höh, siis tarkoitan että esim. Micra ja Corvette odottaa asunto-auton takana ohituspaikkaa, sitten kun vastaan ei enää tule ketään ja tie on vapaa, niin kyllä se Micra etummaisena saa lähteä ekaksi vaikka kuinka olisi nopeempi Corvette takana myös vilkku päällä...
Kyllä homma on lain mukaan tasan tarkkaan niin, että se, joka on ohituksestaan ilmoittanut laittamalla vilkun päälle, on oikeutettu ensin ohittamaan. Jos siis takanasi on ajoneuvo, joka laittaa vilkun vasemmalle, niin silloin on turha enää eteen kiilata. Oli vette tai volkkari.

Tästä oli vastikään eukollakin noissa mopokoulun teoriakokeen kuvissa monta esimerkkiä.

Ehkäpä sitä on vaikea näyttää toteen käräjillä tms. eli ei niistä oikeuksista paljon hyötyä ole.

Ohituksessa on hyvä jos menee reippaasti, siten että teki kotterokuski mitä tahansa, ei ehdi osua pyörään...

omg.gif
Mielestäni ohitus alkaa siitä kun pistää vinkkarin vasemmalle, ja ohituksen onnistumiselle on ohitettavankin tehtävä voitavansa..
no höh, siis tarkoitan että esim. Micra ja Corvette odottaa asunto-auton takana ohituspaikkaa, sitten kun vastaan ei enää tule ketään ja tie on vapaa, niin kyllä se Micra etummaisena saa lähteä ekaksi vaikka kuinka olisi nopeempi Corvette takana myös vilkku päällä...
Kyllä homma on lain mukaan tasan tarkkaan niin, että se, joka on ohituksestaan ilmoittanut laittamalla vilkun päälle, on oikeutettu ensin ohittamaan. Jos siis takanasi on ajoneuvo, joka laittaa vilkun vasemmalle, niin silloin on turha enää eteen kiilata. Oli vette tai volkkari.

Tästä oli vastikään eukollakin noissa mopokoulun teoriakokeen kuvissa monta esimerkkiä.
Kysynpä (ja kyseenalaistan) vielä kerran...

Hitaan ajoneuvon takana ajaa kaksi autoa pitkän aikaa, ohituspaikkaa ei ole koska vastaan tulee autoja. Vihdoinkin sitten tulee hetki, jolloin on pitkä näkyvä suora ja vastaantulijoitakaan ei enää tule. Molemmat tyytyväisinä päättävät ohittaa hitaan ajoneuvon. Meinaatkos että jos taaempi ohittajista oli ehtinyt laittaa vilkun vasemmalle sekuntia kahta ennemmin kuin etummainen, niin taaempi saa ohittaa ensin eli etummaisen pitää odottaa että taaempi ohittaa ensin??

omg.gif

Kysynpä (ja kyseenalaistan) vielä kerran...

Hitaan ajoneuvon takana ajaa kaksi autoa pitkän aikaa, ohituspaikkaa ei ole koska vastaan tulee autoja. Vihdoinkin sitten tulee hetki, jolloin on pitkä näkyvä suora ja vastaantulijoitakaan ei enää tule. Molemmat tyytyväisinä päättävät ohittaa hitaan ajoneuvon. Meinaatkos että jos taaempi ohittajista oli ehtinyt laittaa vilkun vasemmalle sekuntia kahta ennemmin kuin etummainen, niin taaempi saa ohittaa ensin eli etummaisen pitää odottaa että taaempi ohittaa ensin??
No näin sanoo liikennekoulun oppi ja oppi liikennekoulussa lienee ajantasalla lain kanssa. Kuvasarjoissa oli useita kuvia, joissa takana olevalla joko oli, tai ei ollut vilkku päällä. AINA jos takana ollut oli vilkun jo laittanut, oli väitteessä "saan lähteä ohittamaan edellä ajavan ajoneuvon" vastaus EI.

sanoi:
Ohituksessa on hyvä jos menee reippaasti, siten että teki kotterokuski mitä tahansa, ei ehdi osua pyörään...

Yleisesti ottaenkin on hyvä ajaa niin kovaa, ettei mitään ehdi sattua
biggrin.gif

Jankkaan edelleen...edellämenevälle aukenee ohituspaikka hetkeä aiemmin kuin takana tulevalla (syy; vastaantuleva auto), jolloin edellämenevä ehtii aloittaa ohituksensa aiemmin, ei siinä katella kumpiko oli vilkun päälle aiemmin laittanut...

Sama tilanne ohituskaistan alkaessa, etummainen pääsee ekaksi kaistalle siirtymään...

JOVAIN SAMA JUTTU VAIN...!

sport05.gif

Ihan samasta aiheesta kirjoottelin tos taannoin, ja kas kumma kun tännekkin ol eksynyt hemmoja jotka vastaili että: " joo edessä ajavalla on joku ihmeen oikeus ohittaa ekana"....???!! HALOO !

Kyllähän se nin vain on että vaikkas oot kuuveskymmenes kaheksas ja kukhan muu ei osoita VILKULLA omia ohitusaikeitaan nii silloin se jok on vilkuttanut lähtöö ohittelemaan ja ohittelee net kaikki vain jos aika, tila ja kelit ja net edessä ajavat hemmot tuon tiedon ja säännön taitaa...

Sillä: OHITETTAVA EI SAA HAITATA OHITTAJAN OHITUKSEN ONNISTUMISTA !

Rautalangasta vielä:

-kun aiot lähteä ohittamaan, laitat vilkun päälle (vilkulla varataan TUO ohitusaie)
-ohitettava ei saa haitata siu hommaa, eli ei saa esim kiihdyttää !
-ennen ohitukseen lähtöä ON VARMISTETTAVA ettei sinua olla ohittamassa (niitä voi tulla peräjälkee ku hävittäjiä...)

On se sit helppoo muis maiss vaan täälä kun on tullut joku ihmeen "jonotusmenttaliteetti" niinkus venäjällä että nyt on mun vuoro kyllä....oon ottanut ihan hirvee kauheen kauan jo?

Toisekseen sitä vilkkua kun ei osata (kotilokuskit) käyttää tässäkään asiassa!!?? Arvata pittää nykyää mitä net tekkee!

Ja sit ku muutenkaan ei ennää osata olla kohteliaita vaan MINÄ MINÄ- itsekkyys näkyy tässä jos missä!

Sillä met jutaamma tuol mison somasti tillaa, napapiiri paremmal puolel, siel kuei tarvii näist villimiehist välittää eikäs kellää ou kiirusta muutoinkaa
sport05.gif

Siitä "vilautusnapista" vielä...ainakaan mun mopottimessa (sv650s) sen tarkoitus ei jää epäselväksi, koska siinä lukee selvällä lontoolla "pass".

Toiseksi, nykyään sillä ilmoitetaan edellä ajavalle, että täältä tullaan. Ei sillä mitään ohituslupaa kysytä. Siihen en ota kantaa miten joskus keskiajalla on ollut
smile_org.gif

Kolmanneksi, itse en ole sitä käyttänyt tuohon tarkoitukseen..ennemminkin vilkuttelen sillä pitkiä jos joku kanssasuhari törttöilee liikenteessä, kuten viimeksi jollekkin nokivasaralle joka päätti ohittaa rekkaa mun kaistalla. Onneksi haistoin tilanteen, niin ei tullut juurikaan ylimääräista ohjelmaa ja kerkesi vielä valojakin vilkuttelemaan.

Jankkaan edelleen...edellämenevälle aukenee ohituspaikka hetkeä aiemmin kuin takana tulevalla (syy; vastaantuleva auto), jolloin edellämenevä ehtii aloittaa ohituksensa aiemmin, ei siinä katella kumpiko oli vilkun päälle aiemmin laittanut...

Sama tilanne ohituskaistan alkaessa, etummainen pääsee ekaksi kaistalle siirtymään...
Höh, vilkkuhan laitetaan päälle vasta kun voi ohittaa. Ei sitä saa/voi ohittaa jos vastaan tulee auto... tai ohituskaista ei ole vielä alkanut. Sulkuviivalla ei saa ohittaa, risteyksessä ei saa ohittaa... jne. Mutta kun olette peräkkäin siinä ohituskaistalla tms. molemmille avoimella ohituspaikalla, niin se, joka ilmoittaa ohituksesta aikaisemmin, myös ohittaa aikaisemmin.

Höh, vilkkuhan laitetaan päälle vasta kun voi ohittaa. Ei sitä saa/voi ohittaa jos vastaan tulee auto... tai ohituskaista ei ole vielä alkanut.
hyvin usein laitan vilkun päälle jo siinä vaiheessa kun se vastaatulija on vasta tulossa. Ilmoitan näin takanani tulevalle, että " Minä lähden heti kun tuo vastaantulija on minusta ohi!" Sama juttu ohituskaistan häämöttäessä " Minä hilppasen välittömästi o-kaistan alkaessa edellisen ohitse!" Eli varmistan, että minä-minä toimii
cool.gif

Tiedä sitten, mitä lain pykälä vääntää, aivan sama mulle...

Hmm.. plärätäämpä suomen lakia...

Tieliikennelaki 18§
Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
...klipklip.
4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
....klip.

Laki on näköjään varsin yksiselitteinen, varsinkin jos käytettäisiin sitä vilkkua oikein. Huomionarvoista on se, että takana tulevalta edellytetään ohituksen aloittamista, jotta "ohitusjärjestys" määräytyisi. Ts. jos peräkkäin ajavat ajoneuvot laittavat vilkun päälle yhtä aikaa, etummainen menee ensin. Etummainenhan ei voi myöskään tietää, onko takana tullut ohittamassa vai esim. ilmoittaa kääntyvänsä.

Back