• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ohitetuksi tuleminen ottaa joskus koville

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja YKa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En oikein ymmärrä, että joku provosoituu ohituksesta. En muista yhtään tilannetta, että itsellä olisi edes meinannut käämi palaa sen takia, että joku menee ohi.
Tosin, jos 1: jää sitten siihen eteen nysväämään tai 2: on huono keli ja vaarallisesti menee ohi, niin silloin sentään tulee ajatus "onkohan tuollakaan nyt mitään järkeä päässä" ja hiljennän omaa vauhtia.. Silloin taas kun on itsellä kiire niin ei juuri ole ohimenijöitä näkynyt...
tounge.gif
Ohituksesta provosoitumista en pysty ymmärtämään, koska:

a) en ole poliisi
b) (kerrostalo-)kyttääjä

joskus tosin pelottaa että ne suolen-, palttoon- tai pellinkappaleet saattaa pysäyttää omankin ajelun. Silloinkin vain tyydyn itse himmailemaan....>>>nähdessäni todella viirupäistä ohittelua.

Toki myönnän, että esim. provosoiva ohitus saa minut todella raivon partaalle joskus,
Kannattaisiko harkita julkisten käyttöä..

mutta laskee kymmeneen ja katselee kesäistä maisemaa mp:n kyydistä, voiko päivä enää parempi olla?
smile_org.gif
..no onneksi joku osaa toimia noinkin. : )

En oikein ymmärrä, että joku provosoituu ohituksesta. En muista yhtään tilannetta, että itsellä olisi edes meinannut käämi palaa sen takia, että joku menee ohi.
Tosin, jos 1: jää sitten siihen eteen nysväämään tai 2: on huono keli ja vaarallisesti menee ohi, niin silloin sentään tulee ajatus "onkohan tuollakaan nyt mitään järkeä päässä" ja hiljennän omaa vauhtia.. Silloin taas kun on itsellä kiire niin ei juuri ole ohimenijöitä näkynyt...
tounge.gif
Siis ei sellainen ohitus, että ohitetaan normaalisti. Mutta sellainen, että varannetaan muidenkin liikenteenkäyttäjien turvallisuutta. Minun mielestä se Audi-kuski saa ajaa rekan keulaan ihan yksinään, kunhan ei vaaranna muiden turvallisuutta. Väkisin jonoon työntymiset on kyllä melko syvältä..

Vaikka sattuu niitä meille jokaiselle ihan varmasti, että tulee kiire takaisin jonoon ja pitää mennä tiukkaankin paikkaan
smile_org.gif

Väkisin jonoon työntymiset on kyllä melko syvältä..

Vaikka sattuu niitä meille jokaiselle ihan varmasti, että tulee kiire takaisin jonoon ja pitää mennä tiukkaankin paikkaan
smile_org.gif
Tätä ongelmaa ei olisi, jos ihmiset pitäisivät edes 10 metrin "turvavälin" maanteillä. Minulle on joskus käynyt niin, että jonossa ajavat vetivät oven kiinni, kun yritin palata ohituksesta kaistalle, onneks pyörä mahtuu keskiviivalle vaikka tuli rekka vastaan.

On se sitten hienoa, että löytyy kuskeja, kenellä ei nouse verenpaine lainkaan provosoivasta ohituksesta, esimerkiksi sellaisesta, että kiilataan aivan eteen ja aletaan sen jälkeen polttamaan jarruvaloja. En mä ainakaan voi väittää olevani niin maan onnellinen just siinä hetkessä, kun tällaista tapahtuu. Raja meneekin sitten siinä, että saako sitä vitutusta hillittyä, terve ihminen ei todellakaan lähde perään ja kiilaa ketään ojaan. Ja tolla provo-ohitusesimerkillä kommentoin vaan tilannetta yleisesti, en ota kantaa tohon alkuperäiseen aiheeseen, kun en siitä mitään tiedä.

Vähällä toi autoilija pääsi, olis kiva tietää saiko toi kaadettu motoristi edes minkäänlaisia korvauksia katkenneista kylkiluistaan, kivusta ja särystä. Tuskin läheskään yhtä paljon ku yks turha julkkis, joka sai 18 000 euroa korvausta siitä, että juotti pari 18-vuotiasta känniin ja korkkas ne.

No oot melkein oikeassa... kai siinä sanamuodossa oli jotain ennakoitavuudesta tms, jos joku motarilla lyö liinat kiinni ja kajautat perään ei syy (välttämättä) ole sinun.

Niin se turvaväli... jotta ajoneuvon pystyy pysäyttämään myös ennalta arvaamattomissa tilanteissa.

Uutiseen viitaten tähän asti ovat takarenkaassa roikkujat heränneet kun on väläyttänyt jarruvaloja. Ajamme pariskuntana limittäin (+ turvaväli) ja neljän kesän aikana on ollut "vain" yksi vaaratilanne kun ohituksessa arviovirheen tehnyt kotilokuski joutui vastaan tulijan takia vetäisemään ensimmäisen pyörän rinnalle kiilaten sen penkalle. Siinä tilanteessa oli pakko näyttää sitä nyrkkiä...

Siis ei sellainen ohitus, että ohitetaan normaalisti. Mutta sellainen, että varannetaan muidenkin liikenteenkäyttäjien turvallisuutta. Minun mielestä se Audi-kuski saa ajaa rekan keulaan ihan yksinään, kunhan ei vaaranna muiden turvallisuutta. Väkisin jonoon työntymiset on kyllä melko syvältä..

smile_org.gif
En laittaisi noita "väkisin jonoon työntymisiä" täysin ohittajan syyksi: jos käyttää edes sekunnin turvaväliä, tarkoittaa se käytännössä 20-30 metriä, johon mahtuu pitkäkin Audi.
Periaatteessa prätkällä pitäisi sopia rekan kyseessä ollen vetoauton ja perävaununkin väliin
idea3.gif

Väkisin jonoon työntymiset on kyllä melko syvältä..

smile_org.gif
Tätä ongelmaa ei olisi, jos ihmiset pitäisivät edes 10 metrin "turvavälin" maanteillä. Minulle on joskus käynyt niin, että jonossa ajavat vetivät oven kiinni, kun yritin palata ohituksesta kaistalle, onneks pyörä mahtuu keskiviivalle vaikka tuli rekka vastaan.
Tota "oven kiinni vetämistä" tapahtuu varsinkin ohituskaistateillä jatkuvasti, just kun olet rinnalla aletaan kiihdyttää ja vedetään väli kiinni mikä sitten antaa kaksi vaihtoehtoa ohittajalle, joko jarrutat ja menet takaisin ohitettavan taakse, jos enää mahdut, tai sitten nostat sen verran ylinopeuden puolelle että pääset takaisin kaistallesi. En ole vielä onnistunut ymmärtämään mitä tuommoisten kuskien päässä oikein liikkuu.
033102ass_1_prv.gif

Pecha(ko) suositteli tiensivuun pysähtymistä, jos takana hiillostetaan liikaa. Tuo on ehdottomasti viisain neuvo normi-ihmisiin, joilla jostain syystä tilanne on käynyt kunnian päälle. Hullujen kanssa on parempi vaihtoehto kääntää kahvaa ja jättää urpo nielemään pölyä.

Olen joskus täällä kertonutkin, kuinka joku kuuskymppinen äijä, ajettuaan alinopeutta, otti herneen nenään kun ohitin hänet normaalisti (kotilolla).

Ensin esti ohitusta (ja myös sen keskeyttämistä jarruttamalla mukana). Kun ei hänen autonsa potku riittänyt ja pääsin lopulta takaisin omalle kaistalle hänen eteensä, lähti seuraamaan ja ohitti myöhemmin edelle jarruttelemaan.

Kun ei onnistunut aiheuttamaan edes peräkolaria, kiihdytti puolen kilometrin päähän horisonttiin ja hyppäsi autosta ulos keskelle tietä huitomaan ja pysäyttämään minua. Olisinko tuossa tapauksessa vetänyt tiensivuun tupakille? Siis jo niiden ensimmäisten valojen vilkuttelujen jälkeen? Tappelemaan olisi päässyt, äijä ei olisi luovuttanut.

Oma juttuni päättyi siihen, että yritin väistellä äijän tempauksia parhaani mukaan ja harhautin sen lopulta edeltäni moottoritielle johtavalla rampilla (luuli jatkavani suoraan). Keskisormenikin nousi vasta tuolloin kun äijä jatkoi toista ramppia motarin toiseen suuntaan. En provosoinut tilannetta missään vaiheessa.

Eihän tuollaisiin hulluihin törmää kuin muutaman kerran elämässään, mutta tuotakaan tilannetta ei pystynyt enää estämään mitenkään ohituksen aloitettuani. Äijä oli päättänyt kostaa.
Kuten kerroin, yritin aluksi jopa palata auton taakse, kun 80-alueella ohitin autoa ja nopeus nousi huntin korville äijän painaessa kaasua. Äijän oma lähtönopeus oli reilu 60kmh.

Vaimon kanssa ajellessa (kahdella prätkällä) monesti miettiikin joutuisassa matkan teossa juuri noiden hullujen reaktioita, koska vaikka itse kyllä pääsee alta pois, niin vaimon pelisilmää on vaikea arvioida. No, tätäkään ongelmaa ei olisi jos ajelisi kiltisti aina hitaimmain tienkäyttäjän mukaan..  
baaa.gif

Ensin esti ohitusta (ja myös sen keskeyttämistä jarruttamalla mukana). Kun ei hänen autonsa potku riittänyt ja pääsin lopulta takaisin omalle kaistalle hänen eteensä, lähti seuraamaan ja ohitti myöhemmin edelle jarruttelemaan.
Noihin normihulluja hullumpiinkin voi törmätä. Ja uhri on tässä tapauksessa pirullisessa umpikujassa ...ja oikeussalissa saisi aina tuomion.

Itselläni kävi 90-luvulla hieman vastaava tilanne Pälkäneellä Tampereelle päin ajaessa, kaksi pikkulasta kotterossa mukana. Ohitustilanteessa noin 4-kymppinen täti esti jatkuvalla kiihdyttelyllä ja jarruttelulla kokonaan pääsyn takaisin omalle kaistalleni. Tätä jatkui ehkä puoli kilometriä nopeuden vaihdellessa siinä 50-120 välillä.

Lopulta jouduin ajamaan vasemmalle puolelle ojaan, kun vastaan tuli autojono. Onneksi kottero ei kaatunut, joten muksuille ei käynyt muuta kuin säikähtivät pirusti. Vastaan ekana tullut autoilija pysähtyi ja tuli autteleman lapsia pois ikkunasta (ovet eivät auennet).

Koskaan en päässyt selvyyteen kuka sekopää sitä torppausautoa kuljetti ja mikä häntä vaivasi. Sinne katosi jonnekin liikennevirtaan, varmaan ihan tyytyväisenä "voitostaan". Kilpeä en kerta kaikkiaan ehtinyt katsoa eikä siitä kulmasta oikein nähnytkään.

Mitähän tuossa olisi pitänyt tehdä... olen sitä joskus miettinyt. Aikaahan kului vain muutamia sekunteja, ehkä 10-15. Liikenne oli vilkas, keli kuiva, iltahämärä.

-hh-

Mitähän tuossa olisi pitänyt tehdä... olen sitä joskus miettinyt. Aikaahan kului vain muutamia sekunteja, ehkä 10-15. Liikenne oli vilkas, keli kuiva, iltahämärä.

-hh-
Keskustelin juuri erään vanhemman konstaapelin kanssa vastaavanlaisesta tilanteesta. Asia oli esimerkkinä laintulkinnasta omassa kolaritilanteessani. Virkamiehen mielipide asiasta oli seuraava: Vastapuolen kiusanteolla ei ole mitään merkitystä, koska vastuu on aina ohittajalla. Ohittamaan ei saa lähteä, ellei se ole turvallista. Näin siis ihan lakien ja asetusten sokealla tuijottamisella.
Itse ajattelin vielä katsoa pitääkö syyttäjä, sekä oikeuslaitos kiusantekoa liikenteessä rangaistavana tekona.

-hh-
Keskustelin juuri erään vanhemman konstaapelin kanssa vastaavanlaisesta tilanteesta. Asia oli esimerkkinä laintulkinnasta omassa kolaritilanteessani. Virkamiehen mielipide asiasta oli seuraava: Vastapuolen kiusanteolla ei ole mitään merkitystä, koska vastuu on aina ohittajalla. Ohittamaan ei saa lähteä, ellei se ole turvallista. Näin siis ihan lakien ja asetusten sokealla tuijottamisella.
Itse ajattelin vielä katsoa pitääkö syyttäjä, sekä oikeuslaitos kiusantekoa liikenteessä rangaistavana tekona.
Tottakai se on rangaistavaa. Miten kiusaaminen sitten esiintyy ja miten sen näyttää toteen, niin vaikeaa, vaikeaa...luulisin.

Konstaapeli ei sitten ole ymmärtänyt sinua tai sinä häntä. Vastuuhan lain mukaan ei aina ole pelkästään ohittajalla. Kyllä sillä  ohitettavallakin on velvollisuuksia. Mutta edelleen se näyttö...

Verenpaine kohosi heti tätä ketjua lukiessa, varsinkin kun on kaksi idioottia hiillostanut persuksissa. Onneksi on olemassa yhtä hulluja motoristeja.

83331369_a7VgD-L-1.jpg

- I use to carry around this. Get somebody on my ass, all I had to do was show it, they got the message. I've also used little squirt bottles with soapy water in em. Squirt some over my shoulder, backs em off pretty good.

- My uncle who rode in the 70s - 80s told me that he used to carry a pocket full of ball bearings or marbles.

- Knew a guy who carried a pocket full of lug nuts. Would discretely reach in his pocket and drop one in the road in front of tailgating car...

- SMALL glass marbles in my tank bag (Dollar store - 100 marbles for $1.00). Reach in , grab 4-5, drop casually alongside my bike so they fall and bounce up behind my bike - the sound of a marble at 35mph (50km/h) hitting bumpers, headlights, bodypanels and radiators makes alot of drivers react like they are getting rocks thrown up on the road from the vehicles tires ahead of them - They typically drop WAY back and do a quick 'systems check' (try to figure out what hit their car).

101424.JPG

- I keep Kleenex, or New Years eve confetti in the tank bag and works really well. Makes it look like shits falling off the bike. Non-destructive for you that care.

- I use "the evil eye".
2357434gorillabike.JPG

Tutulle kävi tuolla Lappeenrannassa svahnm:n kuvailemalla tavalla. Ohitettu ukko polki kovaa ohi ja oli sitten edessä risteyksessä heilumassa. No tietty kaverin piti kääntyä samasta risteyksestä kun kotitie siellä sijaitsi. Päätti sitten kysyä että mikä miestä oikein riivaa..

Avas ikkunan niin äijä vetäs heti jonkun nakkikiskaheijarin poskeen. Ja juoksi saman tien autoonsa ja kiihdytti pois. Kaveri ei kerinny kissaakaan sanoa saati turvavyötä irroittaa. Kuulemma vähän kuumotti kun ei päässyt takas kopsauttamaan, kokoero kun oli huomattava ja kaverin eduksi.
Jälkeä tuosta lyönnistä ei jäänyt.

....
Eihän tuollaisiin hulluihin törmää kuin muutaman kerran elämässään,
....
Kyllä täällä kylillä tuo toiminta alkaa olla jo ihan jokapäiväistä. Viimeisen vuoden-kahden aikana ohitus yritetty estää kaksi kertaa ja kerran seurattu perässä kotiovelle saakka, kehui vetomieheksi.
biggrin.gif

Kaikki rekisteröimäni ohituksen estoyritykset ovat tapahtuneet autolla ajaessani, joten kyllä prätkä on siinä mielessä turvallisempi, ettei kaikkea paskaa tule edes huomattua. Ruutta auki ja on aivan sama mitä kotilossa sen jälkeen tapahtuu. Se on kyllä totta, että tuollainen maantieraivo pitäisi saada kuriin. Todella vaarallista pelleilyä.

Itselläni kävi 90-luvulla hieman vastaava tilanne Pälkäneellä Tampereelle päin ajaessa, kaksi pikkulasta kotterossa mukana. Ohitustilanteessa noin 4-kymppinen täti esti jatkuvalla kiihdyttelyllä ja jarruttelulla kokonaan pääsyn takaisin omalle kaistalleni. Tätä jatkui ehkä puoli kilometriä nopeuden vaihdellessa siinä 50-120 välillä.

Lopulta jouduin ajamaan vasemmalle puolelle ojaan, kun vastaan tuli autojono.
Ei pahalla, mutta kannattaisiko myös katsoa peiliin ja miettiä eikö olisi kannattanut luopua suosiolla siitä ohittamisesta? Antaa idioottien mennä menojaan, ei kannata alentua samalle tasolle, ainakaan lapset kyydissä. Noita sattuu sillon tällön, itse olen ainakin oppinut luovuttamaan. Sitä paitsi parempi pitää idiootit etu- kun takapuolella
wink.gif

Noita "ukko hyppää autosta ulos" tilanteitakin on sattunut, ja aina kyseessä on ollut vanhempi "herrasmies". Mitähän ne oikein luulee itsestään?

Mä en oikein tiedä, ajatteleeko se autokuski aina edes sitä, että saattaa syyllistyä kuolemantuottamukseen.
Minua askarruttaa vieläkin se viimekesäinen pappa, joka oli peruuttaa pyöräni päälle.
Ulosnoustessaana autosta sanoi vain, että kyllä mä näin, että siellä oli pyörä takana, mutta tuohon eturenkaaseenhan se vain olisi osunut....
Ei se tainnut ajatella, että olisin jäänyt Keski-Suomeen ilman kulkuneuvoa? 400-500km kotia?
Mitä se OIKEIN AJATTELI??? Miten kykenis samaistuun tuollaseen ajattelutapaan?

Idiootit jotka vaarantaa tahalleen toisen hengen, ja terveyden, pitäis lätkiä suoraan sanottuna TURPAAN, ja vähän helvetin kovaa.
Vahinkoja sattuu kaikille joskus, mutta tahallinen toisen päälle ajaminen on raukkamaista. Varsinkin prätkäilijän.

Mun oma kantani ainakin tollasiin esim ohituksen estämisiin on se, että mä tulen sieltä takas omalle kaistalleni. Jos kaveri vetää luukun kiinni, niin se todennäkösesti herää itse sieltä penkasta. Parempi se, kuin minä. Ja paremi että se ajaa penkkaan, kuin että ajaa nokkakolarin 100kmh vauhdissa??

Mun mielestäni jostain löytyy pykälä, ettei ohitusta saa estää juurikin tuollaisella ajotavalla.

Mulla ei itselläkään ole kovin hyvät hermot tuolla liikenteessä, ja ne palaa joskus aika nopeesti. Mutta silti en aja toisten päälle, enkä estele ohitusta. Yleensä painan pedaalia pohjaan, ja katoon horisonttiin. (keskari pystyssä joo kylläkin)

Lopulta jouduin ajamaan vasemmalle puolelle ojaan, kun vastaan tuli autojono.
Ei pahalla, mutta kannattaisiko myös katsoa peiliin ja miettiä eikö olisi kannattanut luopua suosiolla siitä ohittamisesta? Antaa idioottien mennä menojaan, ei kannata alentua samalle tasolle, ainakaan lapset kyydissä. Noita sattuu sillon tällön, itse olen ainakin oppinut luovuttamaan.
Sie varmaankin luit huonosti ton harmaahukan viestin. Kuinka tuossa voi luopua ohittamisesta kun ohitettava hidastaa niin että ei pääse enää omalle kaistalle takaisin?? Aika vaikeeta luopua jos ei anneta luovuttaa.

Back