Pecha(ko) suositteli tiensivuun pysähtymistä, jos takana hiillostetaan liikaa. Tuo on ehdottomasti viisain neuvo
normi-ihmisiin, joilla jostain syystä tilanne on käynyt kunnian päälle.
Hullujen kanssa on parempi vaihtoehto kääntää kahvaa ja jättää urpo nielemään pölyä.
Olen joskus täällä kertonutkin, kuinka joku kuuskymppinen äijä, ajettuaan alinopeutta, otti herneen nenään kun ohitin hänet normaalisti (kotilolla).
Ensin esti ohitusta (ja myös sen keskeyttämistä jarruttamalla mukana). Kun ei hänen autonsa potku riittänyt ja pääsin lopulta takaisin omalle kaistalle hänen eteensä, lähti seuraamaan ja ohitti myöhemmin edelle jarruttelemaan.
Kun ei onnistunut aiheuttamaan edes peräkolaria, kiihdytti puolen kilometrin päähän horisonttiin ja
hyppäsi autosta ulos keskelle tietä huitomaan ja pysäyttämään minua. Olisinko tuossa tapauksessa vetänyt tiensivuun tupakille? Siis jo niiden ensimmäisten valojen vilkuttelujen jälkeen? Tappelemaan olisi päässyt, äijä ei olisi luovuttanut.
Oma juttuni päättyi siihen, että yritin väistellä äijän tempauksia parhaani mukaan ja harhautin sen lopulta edeltäni moottoritielle johtavalla rampilla (luuli jatkavani suoraan). Keskisormenikin nousi vasta tuolloin kun äijä jatkoi toista ramppia motarin toiseen suuntaan. En provosoinut tilannetta missään vaiheessa.
Eihän tuollaisiin hulluihin törmää kuin muutaman kerran elämässään, mutta tuotakaan tilannetta ei pystynyt enää estämään
mitenkään ohituksen aloitettuani. Äijä oli päättänyt kostaa.
Kuten kerroin, yritin aluksi jopa palata auton taakse, kun 80-alueella ohitin autoa ja nopeus nousi huntin korville äijän painaessa kaasua. Äijän oma lähtönopeus oli reilu 60kmh.
Vaimon kanssa ajellessa (kahdella prätkällä) monesti miettiikin joutuisassa matkan teossa juuri noiden hullujen reaktioita, koska vaikka itse kyllä pääsee alta pois, niin vaimon pelisilmää on vaikea arvioida. No, tätäkään ongelmaa ei olisi jos ajelisi kiltisti aina hitaimmain tienkäyttäjän mukaan..