• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nyt se alkaa - keskinopeusvalvonta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -RUMBLE-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
idea3.gif

Totta. Kannatan vahvasti Utahin esittämää vanhusten ( = keski-ikäiset tai vanhemmat) poistamista liikenteestä.

Myös tuo kyttäyshenkisten turvaintoilijoiden uudelleensijoitus "johonkin Afrikkaan" kuulostaa sekin ihan toteuttamiskelpoiselta vaihtoehdolta.
wink.gif
Kyllä mä tohon mukaan lähden.

Miten ihmeessä pelkkä liikenne voi nostaa näin paljon tunteita.

Ajaako joku 120km/h tai 140km/h tai 80km/h niin mitä sitten?
Valta osa matkoista on melko lyhyitä. Jos ajaa 15km matkan
1,5 min hitaammin tai nopeammin, niin miten aiotte viettää tuon 1,5 min?

Jos "säästän" 20 sec joka päivä, niin se tekee 20,28 tuntia / 10v.
Miten ajattelitte käyttää?
Tuossa on vain pikku ajatuspieru. Joka ikinen 20sec pitää käyttää heti.
Jos sitä ei heti käytä, niin se "hyöty" on menetetty.
Aikaa ei voi laittaa säästösikaan parempia päiviä varten muhimaan.

Olen säästänyt elämäni aikana aivan tavattomasti aikaa,
mutta silti ihan kaikki on mennyt mitä on tähän asti ollut.
tounge.gif

Olipahan..krhm..mielenkiintosta mennä tänään tuota pätkää. Kukaan ei muista missä kohin (näköjään) tuo kokeilu alkaa, mutta vauhtia pidettiin varmuuten vuoks 88@100 alueella ja 70@80 alueella. Kivoja pikku jarrutuksia tolppien kohilla aikas monta kertaa tuli myös havaittua...kaikin puolin siis onnistunut kokeilu ja etenkin turvallista ajaa nyt.

thumbs-up.gif

Minä taas makselen mielelläni tässä asiassa, jos joku ottaa oikeuden omiin käsiinsä. Tarpeeksi kun noita katkotaan, niin jo varmasti päättäjäkin alkaa ymmärtää yskän. Niiden uusimiseen ei ole loputtomasti rahaa.
Kyllä me Suomalaiset ollaan kuitenkin aika hienovaraista kansaa.

Brittien palaute kamera-asiassa oli laittaa autonrengas kameran kaulaan ja palamaan.

No toki tietekin britit saivat voittonsa ensisijaisesti äänestämällä oikein ja tämän edellytys oli se että oli jokin puolue joka suhtaitui kriittisesti kameravalvontaan, eli kuunteli kansaa, selvitti todellset tulokset kameravalvonnasta, otti asian ohjelmaansa ja voitti vaalit.

Suomessa asia hoidetaan sillä että yritetään saada tilanne siihen ettei yksikään puolue edes lähtisi ajamaan muutosta ja näin kansalainen on ulkona demokratiasta kuin lintulauta.

Hirmu määrä nillittämistä ja poraamista asioista, mutta perinteisesti kovin vähänlaisesti mitään edes etäisesti toteutuskelpoisia tai realistisia ideoita asioiden parantamiseksi. ´Nopeille eri säännöt´ kuulostaa henkisesti 14-vuotiaan ehdotukselta.
Melkoisia olkinukkeja heitellään taas.

Eli olkinukke tässä argumentissa on se että kommentoidaan aivan kuten joku olisi vaaitinut tässä keskustelussa nopeille eri sääntöjä.

Ei tietääkseni ole.

Tässä keskustelussa on puhuttu siitä ovatko nykyiset rajoitukset mielekkäitä ja onko niiden kilometrintarkka valvominen oikea ratkaisu liikenneturvallisuuden parantamiseen. Vai onko ainoa todellinen hyöty fiskaalinen.

Kansinväliset esimerkit osoittavat ettei kameravalvonta ole parantanut turvallisuutta ja siitä on luovuttu.

Eli laitetaanpas nyt ne olkinuket sivuun ja jatketaan aiheesta.

idea3.gif

Totta. Kannatan vahvasti Utahin esittämää vanhusten ( = keski-ikäiset tai vanhemmat) poistamista liikenteestä.

Myös tuo kyttäyshenkisten turvaintoilijoiden uudelleensijoitus "johonkin Afrikkaan" kuulostaa sekin ihan toteuttamiskelpoiselta vaihtoehdolta.
wink.gif
Jes..
thumbs-up.gif

"Kyttäyshenkinen turvaintoilu" on eri asia kuin "pyrkimys realistiseen kokonaisuudenhahmottamiseen".. Se on kuitenkin ainoa tie edes jotenkin "mahdolliseen" lopputulokseen.. monessakin asiassa.. ;)

tounge.gif
Olen tästä asiasta ennenkin kommentoinut ja edelleen muistutan ettei kaikki aja noita 15km matkoja. Siinä vaiheessa kun viikoittain tulee mittariin yli 1000km niin pikkuhiljaa alkaa riittää se autossa istuminen ja sen jäljelle jäävän ajan tekee mielummin jotain ihan muuta. Itseasiassa mieluummin antaisin senkin ajan työnantajalle ns. palkattomana ylityönä (köh...kahvituntina) kuin istun autossa turhaan.

Esimerkkinä voisin kertoa viikoittaisen ajomatkani Uuteenkaupunkiin. Sillä 235km matkalla säästän 20 minuuttia ajamalla jokapaikassa 20kmh ylinopeutta. Itseasiassa peräkärryn kanssa tulee säästettyä vielä enemmän. Se 20 minuuttia tulee suoraan minun maanantaiaamun nukkuma-aikaan lisäksi. Ja ei, Matti. Se lämmin maito ja aiemmin nukkumaan meneminen ei toimi meillä alle 60 vuotiailla.

Mutta ei siinä mitään. Mä oon ratkaissut tän ongelman sillä, että käytän myös ajoajan tehokkaasti hyödykseni ja surffaan esim. tällä foorumilla, luen lehteä tai muuta kehittävää kun kerran siellä autossa on pakko niin pitkään istua. Vakionopeudensäädin päälle ja sitten voikin alkaa keskittyä kaikkeen muuhun kuin ajamiseen. Puhelimessa en viitsi yleensä puhua, kun siitä voi saada sakot. Noi muut aktiviteetit on täysin sallittuja ja siten ilmeisesti turvallisempia kuin ajonopeuden nostaminen.

Jaahas. Taidan lähteä tästä maantielle seuraamaan tätäkin vääntöä. Pitäis tänään vielä ajaa Uudestakaupungista Kuopioon. Tuolla matkalla säästetyn ajan ajattelin käyttää aulabaarissa pariin olueen.

"Kyttäyshenkinen turvaintoilu" on eri asia kuin "pyrkimys realistiseen kokonaisuudenhahmottamiseen".. Se on kuitenkin ainoa tie edes jotenkin "mahdolliseen" lopputulokseen.. monessakin asiassa.. ;)
No totta ihmeessä Utahin mainitseman "samat säännöt kaikille" hahmottaa jokainen. Kyse onkin siitä miten sääntöjä/tulkintaa saataisiin löysättyä takaisin tolkun asteikolle.

Turvaintoilija ei hahmota sitä että turvallisuus ja vapaus ovat saman akselin vastakkaisissa päissä. Turvaintoilijalle mikään sääntö ja valvonnan lisäys (aina sairaalloiseen kyttäämiseen asti) ei ole liian vähäinen toteutettavaksi. Hän ei näe mitään harmaata aluetta välillä, hieman samaan tyyliin kuin fundamentalistinen uskonnon harjoittaja.

Nykyinen kytistely on johtanut jo siihen että esim. vanha sukulaiseni, joka ajaa aina niska jäykkänä ja alinopeutta, on kerran ajanut epähuomiossa ~2km/h ylityksen tolppaan ja saanut postitse huomautuksen. Mikä taas on johtanut siihen että nyt hän ajaa peloissaan aina ja kaikkialla vähintään 20km/h alinopeutta.

Mikä oli hyöty liikenteen kokonaisturvallisuuden kannalta, kun suunnilleen säännöissä pysyvää vituttaa 24/7, pelokasta pelottaa entistäkin enemmän ja sääntöjä roisisti rikkovat rikkovat niitä ihan yhtä paljon kuin ennekin?
nixweiss.gif

Aina tässä vaan tullaan siihen että "minä haluan omat säännöt, koska minä ajan enemmän, minä olen nuorempi, parempi kuski, kiireisempi, osaan ajaa kovaa, vanhukset ja kukkahatut pois kokonaan, kaikki pitäis muutenkin tehdä niinkun minä haluan...", eikös?

Nopeusrajoituksia ei muuten ole olemassa pelkästään liikenneturvallisuuden takia, niinkun monet luulee, vaan osasyynä on myös nykyisin tapetilla olevat päästöt (pienempi nopeus, pienempi kulutus) ja liikennemelu. Ne on itse asiassa aika isokin syy nykyisin koko Euroopassa.

En mäkään kyllä ymmärrä tätä "nollatoleranssia" tai parin kilsan ylityksiin puuttumista. Ja sanottakoon etten tosiaankaan pysty aina noudattamaan rajoituksia itsekään... varsinkaan nykyisellä pyörällä... mutta yritän silti ymmärtää syyt siihen miksi ne on säädetty ja miksi niitä valvotaan.

Onks kukaan ajellu tänään tolla kyseisellä pätkällä, mikä on valvonnan vaikutus. Onko tullut -10kmh nopeus liikenteeseen.

Ensikommentteja odotellaan.

seiskan uutisissa ainakin jotain vanhaa pariskuntaa haastateltiin ja oli selvästi mielipide ,hyvä kun tuli systeemi kun aikaisemmin MOOTTORIPYÖRÄT ja kalliit autot kaahas ohi.

Eikös kamera edelleen kuvaa edestä joten ton emännän kauhistelema moottoripyörä kaahailu voi jatkua

tounge.gif
Heh, näin siinä käy kun ei katso nenäänsä pidemmälle. Keskiviikko iltana pitäisi hurauttaa Tampereelle - 364 km ja sunnuntai yönä takaisin. Arvaa vain valitsenko pääreitin, jossa on ääretön määrä kameratolppia ja kilometrin välein vaihtuvan nopeusrajoitus (50,60,80,100 km/h) vain 15 km pidemmän pikkutien jossa jokseenkin koko matkan saa ajaa 100 km/h taulussa. Sinä tietysti valitset sen hitaamman, mutta minä säästän 25 minuuttia aikaa 2 litraa bensiiniä per siivu... Kahden viikon päästä sama juttu, mutta Helsinkiin ja 170 km lisää matkaa.

Tässä hivenen lisätietoa kameravalvonnan hyödystä. Suomessa on 2000-luvulla keskimäärin kuollut 414 henkilöä vuodessa. Kun tästä poistetaan taajamassa kuolleet jalankulkijat, pyöräilijät, traktorin kuljettajat sekä mopoilijat jää jäljelle 296 kuoleman tapausta, johon teoriassa voisi kameravalvonnalla vaikuttaa.

Näistä lopuista 121 henkilöä kuoli kännissä tappaen 8 sivullista vuodessa. Kun poistetaan vielä sairauskohtaukset sekä itsemurhat jää jäljelle keskimäärin 138 kuoleman tapausta vuodessa, johon voidaan vaikuttaa kameravalvonnalla. Virallisen tiedon mukaan kameravalvonta vähentää kuoleman tapauksia noin 11 %:lla. Eli jos kaikki suomen  asfalttitiet (51000 km) varustettaisiin kameratolpilla, olisi 15 kuolemantapausta vähemmän vuodessa.

Kun suhteutetaan nuo lukemat nykyiseen kamerakantaan saadaan niistä 100 miljoonan sakkotulot ja 0,7 hengen säästö... Ei ihme kun 8 vuoden pitkäaikaistutkimuksellakaan ei saada tilastollista varmuutta liikennetuvallisuuden parantumisesta - se on mahdotonta.

vanhukset ja kukkahatut pois kokonaan, kaikki pitäis muutenkin tehdä niinkun minä haluan..."
Toi ois ihan hyvä lähtökohta. Mun mielestä jos ei pysy tässä liikenteen rytmissä, niin sen kortin voisi ihan huoletta napata pois. Kyllä sinne kauppaan pääsee sitten kerran viikossa vaikka bussilla jos on pakko siellä peräkylällä asua.

Ja joo, ymmärrän että jotkut säännöt pitää olla. Mutta nykyään ollaan tosiaan menty siihen, että tiputtamalla nopeusrajoitusta yritetään poistaa ne 200kmh kaseikkoon ajaneet piripäät, teinirattijuopot ja sydänkohtauksen saaneet vanhukset. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Pitäisi perata tuolta tilastosta ne kuolemantapaukset joissa ihan oikeasti on ollut syynä liian korkea nopeusrajoitus. Itse en laske nopeusrajoituksen syyksi sitäkään kuvitteellista tilannetta, että talvisessa lumituiskussa joku ajaa 75kmh vastaantulevaan lumiauraan 80kmh nopeusrajoitusalueella. Eihän suomeen voisi laittaa kuin 30kmh rajoitusalueita jos pitää ääriolosuhteetkin huomioida nopeusrajoituksessa. Pitäisi jotain järjenkäyttöä jättää kuskillekin. Nykyään osa porukasta luottaa sokeasti siihen, että "kun tuossa on 80kmh nopeusrajoitus, niin en tiennyt ettei siihen voi ajaa räntäsateessa sitä 80kmh".

Pitää lopettaa, kohta on hyvä ohituspaikka...

235km matkalla säästän 20 minuuttia ajamalla jokapaikassa 20kmh ylinopeutta. Itseasiassa peräkärryn kanssa tulee säästettyä vielä enemmän. Se 20 minuuttia tulee suoraan minun maanantaiaamun nukkuma-aikaan lisäksi. Ja ei, Matti. Se lämmin maito ja aiemmin nukkumaan meneminen ei toimi meillä alle 60 vuotiailla.

Mutta ei siinä mitään. Mä oon ratkaissut tän ongelman sillä, että käytän myös ajoajan tehokkaasti hyödykseni ja surffaan esim. tällä foorumilla, luen lehteä tai muuta kehittävää kun kerran siellä autossa on pakko niin pitkään istua. Vakionopeudensäädin päälle ja sitten voikin alkaa keskittyä kaikkeen muuhun kuin ajamiseen.
Aika eriskummallinen lausunto siinä kontekstissa, että täällä (kai) on tarkoitus puhua siitä, kuinka liikenteestä tulisi turvallisempaa?

Mielestäni sellaisilta, jotka täysin omaehtoisesti valitsevat, ettei heitä enää kiinnosta keskittyä kunnolla ajoneuvonsa kuljettamiseen, koska he nyt vaan ovat niin taitavia, tai rajoitukset on niin naurettavia, tai mitä ylimielistä bullshittia nyt milloinkin, joutaisi ottaa ajoluvan pois.

Onks kukaan ajellu tänään tolla kyseisellä pätkällä, mikä on valvonnan vaikutus. Onko tullut -10kmh nopeus liikenteeseen.

Ensikommentteja odotellaan.

seiskan uutisissa ainakin jotain vanhaa pariskuntaa haastateltiin ja oli selvästi mielipide ,hyvä kun tuli systeemi kun aikaisemmin MOOTTORIPYÖRÄT ja kalliit autot kaahas ohi.

Eikös kamera edelleen kuvaa edestä joten ton emännän kauhistelema moottoripyörä kaahailu voi jatkua
Ei muuta kun pannaan koko liikenne ihan sekasin ja tukkoon kokeilijoiden iloksi...

Olikohan sillä Kuortissa haastatetulla muijalla edes ajokorttia. Tuli vähän sellanen mielikuva että siinä perheessä isäntä ajaa mut se muija tietää kuinka pitää ajaa. On nääs sen verran kilometrejä korolan takapenkillä. Ei isännälle paljoo lohjennut suun vuoroa. Tollasten asiantuntijoiden kommenteilla tuota tieliikennettä sitten 'kehitetään'.

Mielestäni sellaisilta, jotka täysin omaehtoisesti valitsevat, ettei heitä enää kiinnosta keskittyä kunnolla ajoneuvonsa kuljettamiseen, koska he nyt vaan ovat niin taitavia, tai rajoitukset on niin naurettavia, tai mitä ylimielistä bullshittia nyt milloinkin, joutaisi ottaa ajoluvan pois.
Mikä sinusta on naurettavan rajoituksen raja?

Kun suhteutetaan nuo lukemat nykyiseen kamerakantaan saadaan niistä 100 miljoonan sakkotulot ja 0,7 hengen säästö... Ei ihme kun 8 vuoden pitkäaikaistutkimuksellakaan ei saada tilastollista varmuutta liikennetuvallisuuden parantumisesta - se on mahdotonta.
Näihän se on. Samat tulokset on saatu myös Briteissä ja jopa pidemmällä otoksella.

Siellä kamerapuoli yritti puolustautua sillä että kamerat olisivat vähentäneet ainakin loukkaantuneiden määrää jos eivät kuolleiden määrää. Kuitekin ESTA -tutkimus osoitti että loukkantuneiden määrä on vähentynyt jopa enemmän niissä maissa joissa ei ole kameravalvontaa ja ajoneuvokanta on uusiutunut vastaavasti.

Eiköhän tässä nyt ala olla aika selvä mikä tämän sirkuksen todellinen tavoite on:

0,7 säästyneen hengen jahtaamisella 100 miljoonaa euroa rahaa.

Multa on kyllä jokin ihana paikka jäänyt noteeraamatta , vai MIHIN V...TUUN teillä kaikilla on niin kiire? Hautaan?

Mitähän ihmeen merkitystä sillä tälle asialle olisi? Tyyppi kertoilee ylpeänä, kuinka hän surffailee netissä samalla kun hän ajaa, minusta se kertoo sellaisesta asenteesta, joka joutaisi Pendolinon penkille.

Mitähän ihmeen merkitystä sillä tälle asialle olisi? Tyyppi kertoilee ylpeänä, kuinka hän surffailee netissä samalla kun hän ajaa, minusta se kertoo sellaisesta asenteesta, joka joutaisi Pendolinon penkille.
No se oli rehti ja yksinkertainen kysymys. Miksi välttelet vastaamista?

Eli mikä sinusta on naurettavan rajoituksen raja?

Back