• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Norjan reissu kesä-heinäkuussa 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Webbis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mietin tässä tuota ensimmäisen päivän ajourakkaa, eli kun aamulla seiskan pintaan ollaa maissa ja siitä sitten startataan niiin ajetaanko eka päivä suosiolla vähä pidempään (n. 500-600km, eli matkana vähän pidempi kun muut päivät, mut ajassahan tuo ei taas ole niin paha kun päästään aikasin starttaamaa), että päästään Norjan puolelle vai yövytäänkö jossain lyhyemmän matkan päässä?

Sillainhan vois tietty, tehdä, että ekana päivänä ei ajasi niin pitkään, ottas mökin ruottin puolelta ja alkais maistelee kopparsbergiä ja suunnittelee etappeja hiukan? Tosin ei tuonne Norjan rajalle oo kun joku 400-500km satamasta. Eli ehdittäs muutenki hyvissä ajoin. Vois siinä ruottin puolella käyä kaupassa ja sit painella möksälle johonki.

Sillä kyselen, ku aattelin, että tuon ekan mökin vois ottaa etukäteen. Vois sit vaan kurvailla suoraan sinne. Tulis siinä sit hiukan tota pelivaraa muille päiville, et jos joku päivä innostutaanki ajamaan lyhyempi päivä ja makoilemaan esim jossain rannalla..

Ja tossa kattelin noita majotuspaikkojaki jo niin löytys muutama ihan hyvä paikka noilta huudeilta Norjan puolelta..

Mielipiteitä kiitos!
tuliks meil mitää päätöstä tän asian suhteen? jos kert mökki varataa ekalle päivälle ni koht voitais rupee miettii kummas maassa nukutaan
biggrin.gif
mulle käy kumpi vaa... enää 54 päivää reissuun ,jee
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif

Mietin tässä tuota ensimmäisen päivän ajourakkaa, eli kun aamulla seiskan pintaan ollaa maissa ja siitä sitten startataan niiin ajetaanko eka päivä suosiolla vähä pidempään (n. 500-600km, eli matkana vähän pidempi kun muut päivät, mut ajassahan tuo ei taas ole niin paha kun päästään aikasin starttaamaa), että päästään Norjan puolelle vai yövytäänkö jossain lyhyemmän matkan päässä?

Sillainhan vois tietty, tehdä, että ekana päivänä ei ajasi niin pitkään, ottas mökin ruottin puolelta ja alkais maistelee kopparsbergiä ja suunnittelee etappeja hiukan? Tosin ei tuonne Norjan rajalle oo kun joku 400-500km satamasta. Eli ehdittäs muutenki hyvissä ajoin. Vois siinä ruottin puolella käyä kaupassa ja sit painella möksälle johonki.

Sillä kyselen, ku aattelin, että tuon ekan mökin vois ottaa etukäteen. Vois sit vaan kurvailla suoraan sinne. Tulis siinä sit hiukan tota pelivaraa muille päiville, et jos joku päivä innostutaanki ajamaan lyhyempi päivä ja makoilemaan esim jossain rannalla..

Ja tossa kattelin noita majotuspaikkojaki jo niin löytys muutama ihan hyvä paikka noilta huudeilta Norjan puolelta..

Mielipiteitä kiitos!
tuliks meil mitää päätöstä tän asian suhteen? jos kert mökki varataa ekalle päivälle ni koht voitais rupee miettii kummas maassa nukutaan  
biggrin.gif
mulle käy kumpi vaa... enää 54 päivää reissuun ,jee
062802jumpie_prv.gif

062802moto_prv.gif
Norjassa nukuttaa paremmin
tounge.gif

Periaatteessa ei väliä. Ehkä. Mutta jos laiva on kerran aikaisin Stokiksessa, niin eikös me ehditä päivän aikana taivaltaa Norskien puolelle?

Pitäskös mun pistää alustavaa varausta menemään mailitse tuonne norweegiaan?

Eli otankos sieltä sitten 2 kpl 4:n hengen mökkejä? Kaikki ilmeisesti möksään majottuu?

Tuskin me taivasalle joudutaan, vaikkei sitä ennakkoon varaisikaan? Ei ole kyllä mitään hajua, miten tämänkokoinen porukka ainakaan pienempiin leirintäalueisiin heittämällä sopii
nixweiss.gif
?

Mutta mulle ainakin mökki kelpaa kyllä, olipa se etukäteen varattu tai ei.

Tosi selkeitä vastauksia mulla tänään.

Pitäskös mun pistää alustavaa varausta menemään mailitse tuonne norweegiaan?

Eli otankos sieltä sitten 2 kpl 4:n hengen mökkejä? Kaikki ilmeisesti möksään majottuu?
varaa vaa sielt norweegeniasta möksä....voihan sen sit perua jos ei keretä tai jotain muuta estettä tulee...
smile_org.gif

mulle käy 8 hengen möksä tai 2kpl 4:n hengen..tai ihan mikä vaa kuhan joku tönö on...teltassa en nuku....
cool.gif

Moron !

sport05.gif
Saman suuntaista retkeä olemme suunnitelleet muutaman kaverin kanssa heinä-elokuun vaihteeseen. Päivämäärät ja alustava matkasuunnitelma on tehty, niin ja ylitys Seawindillä on varattu. Siinä heti Norjan puolella on iso laskettelukeskus Trysil josta tuntuu löytyvän sopivan hintaista majoitusta isollekkin porukalle. Sopiva ajomatka ekalle päivälle. Näillä näkymin suunnistamme sinne.
Hauskaa ja turvallista matkaa teille !
062802moto_prv.gif

Trysil

...teltassa en nuku....  
cool.gif
Piipu hei, mistä tämä sun telttafobia oikein on peräisin? Tuohan lähenee jo maanisuutta  
biggrin.gif
älä muuta virko....
biggrin.gif
oon mä viime vuonnaki nukkunu teltassa....en vaa jaksa raahata sitä telttaa..ja kokoominen voi kestää vuosia...
tounge.gif
ja jos sataa kauheesti ni inhottavaa olla koko aikaa nihkiäinen....ei mitkää kamat kuivu teltassa
baaa.gif
buttrock.gif

ja e-tappi kiitos majotus vinkistä ,ihanaa ja turvallista reissua teillekki
smile_org.gif

Kahtena edellisenä vuotena olen ajellut noilla samoilla seuduilla, ainakin jos Webbiksen 17.4. piirtämä kartta vielä pitää paikkansa. -05 mentiin Norjaan "tavallista" reittiä, Tukhoma-Oslo ns. isoa tietä pitkin. Takaisin tultiin ilmeisesti juuri tuota teidän menoreittiä, joten kommentoin tässä hieman matkanne alkupäätä omien kokemusten kautta.

-05 siis ajeltiin reittiä Hamar-Trysil-Stöa(raja). Ruotsissa vaihdettiin tieltä 311 tielle 70 Lövnäsin kautta kulkevaa tietä, joka ainakin minun kartassa on valkoista osuutta ja luonnossa se oli sitten hiekkatietä (jos arvaukseni osuu oikeaan, niin samalle tielle olette reittiä piirrelleet?). Matka jatku sitten 70:stä alas Älvdalenin ja Moran kautta kohti Tukholmaa.

Trysilistä yritettiin silloin saada majoitusta. Olisi ollut erittäin helppoa, jos meitä olisi ollut enemmän kuin kaksi; siellä on iso laskettelukeskus ja paikka on rakennettu täyteen mökkejä, enimmäkseen isoja ja tasokkaita, joita kesäisin vuokrataan kohtuuhintaan matkailijoille. Muistaakseni 6hlö mökki olisi ollut pienin vapaa, jotain 8-12 hengen taloja oli monta tarjolla. Tuon kokemuksen perusteella en uskoisi, että etukäteisvaraus on tarpeellinen, mutta voi olla hyvä tietysti tiedustella Trysilin toimistosta tilannetta. Nillä oli joku matkailukeskus keskellä sitä mökkialuetta.

Me ei sitten jääty Trysiliin, kun ei huvittanut maksaa 4-5 kertaista maksua majoituksesta (normaali Norja-lisä + kummallekin pari varasänkyä? ei järkeä!) vaan jatkettiin ruotsiin ja päädyttiin Älvdalenin leirintäalueelle lautamajaan. Oli vaatimaton mökki, mutta edullinen. Leirintäalue ihan OK, kunnallisen uimahallin yhteydessä.

Viime vuonna ajoin norjaan tuota samaa seutua pitkin, mutta jatkoin tietä 70 pitemmälle. Yövyin Särnassa, joka onkin sillä tiellä ensimmäinen kunnollinen kylä Älvdalenin jälkeen. Nuo Ruotsin maisemat eivät ole nekään ollenkaan hullumpia, minusta jopa tuo reitti oli maisemallisesti kivempi kuin Hamar-Trysil-seutu, joka tuntui vähän lattealta... mm. siksi, että Norjakin on kukkulaisempaa juuri tuon verran pohjoisempana. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni.

Näistä kolmesta reitistä pitäisin parhaana juuri tuota viimeisintä, maisemallisten syiden lisäksi kustannustason takia. Aion siis jatkossakin hoitaa ensimmäisen yöpymisen jossakin suht. lähellä Norjan rajaa, mutta Ruotsin puolella kuitenkin vaikkapa taas Särnassa tai Idressä (esim. bensahan on maksoi molemmissa maissa suunnilleen yhtä monta kruunua...katsokaa sitten valuuttakursseista, montako prosenttia niillä on eroa!)

Viime vuonna ajelin kohti pohjoista, Trollstigeniltä kohti Atlantin rantaa jne. Trondheimissä kävin, alunperin olin suunnitellut ajavani ylös jonnekin Narvikin seudulle asti, mutta käännyin takaisin Ruotsiin sieltä Trondheimista. Alkoi nimittäin tuntumaan vähän lattealta maan muodot sillä seudulla verrattuna eteläisempään vuono-norjaan. Menee taas henk.koht. preferenssien puolelle, mutta minusta jylhemmät vuoristomaisemat ovat kivempia katsella ja ajella, joten preferoin enemmän eteläistä Norjaa.

Tänä vuonna tarkoitus onkin mennä jonnekin tuonne Sognevuonon eteläpuolelle eli Norjan lounaiskärkeen..

Tämä reissu olisi sopinut lomien kanssa yhteen. Harmi että on paikat jo täys. Pitänee varmaan tehdä oma pyrähdys tuolla Norjassa. Se on ollut suunnitelmissa jo kauan tälle kesälle. ;)

Alkoi nimittäin tuntumaan vähän lattealta maan muodot sillä seudulla verrattuna eteläisempään vuono-norjaan. Menee taas henk.koht. preferenssien puolelle, mutta minusta jylhemmät vuoristomaisemat ovat kivempia katsella ja ajella, joten preferoin enemmän eteläistä Norjaa.
+1 tälle. Norjassa ajofiilis latistuu mitä ylemmäs (tai sisämaahan) kurvailee.

Mutta onhan sieltä valitettavasti joskus poiskin tultava, joten latteampienkin maisemien on syytä kelvata.
smile_org.gif

Tuossa kun ajellaan rannikkoa ylöspäin, pitäis olla hienoja meri/saaristomaisemia ja eiköhän sieltäki jonkin verran maanmuotoja löydy.

Näin ensikertalaisena sinne lähtiessä ei voi oikein sanoa vielä siitä mitään, mutta siksihän sinne mennään kun valtaosa meistä ei ennen oo käynyt. Jälkeenpäinhän sitä voi sitten miettiä miltä näytti ja mihin menee ja mihin ei mene ensi kerralla.

Tuo onkin hyvä pointti tuosta 311->70 tielle menosta..siinä tosiaan on hiekkatietä..minunki kartan mukaan.. pitääpäs katella tuo osuus kartasta uusiksi.. Kiitos Lauri huomiosta!

Elikkäs uusi reitti ilman hiekkateitä menis NÄIN..Matka piteni reilun 10km, mikä ei taida tuntua missäääään
smile_org.gif
!

Ja tässä ois edukas mökki.. Hintaa tulis per lärvi karvan alle 20e.

Ei kauhean pahan hintanen.

Elikkäs uusi reitti ilman hiekkateitä menis NÄIN..Matka piteni reilun 10km, mikä ei taida tuntua missäääään
smile_org.gif
!

Ja tässä ois edukas mökki.. Hintaa tulis per lärvi karvan alle 20e.

Ei kauhean pahan hintanen.
en mää kyll tiiää jaksaako sitä ajaa ku reitti piteni noin kauhiasti...
eek.gif
.........
biggrin.gif

oon täs miettiny tota mökki asiaa...jos joku ei ehdottomasti haluu varata etukäteen mökkiä.....ni ollaako varaamatta...ku ei ikin tiiä miten sitä jaksaa ajaa ja mimmosta keliä pukkaa....ja ois paljon jänskämpääki ku ei tiiä missä nukkuu ...
biggrin.gif
oon kyll ymmärtäny et sielt ei mökit ihan heti lopu...mielipiteitä ......

No idea tossa oli sen varaamisen suhteen se, ettei sinä ekana päivänä tarviis sitä mökkiä varata. Vaan vois suoraan ajella sinne möksälle ja pääsis siellä sit kattelee loppupätkiä porukalla paremmin.

Ei siinä välttämättä tietenkää menis yhtää sen kauempaa jos varaamattakin mentäs..

Mulle periaatteessa käy kumpi vaan. Tuo mökki mitä kattelin niin on vaan melko edukas ja siellä on jopa vähän "ylellisyyksiä" niin on pehmeä lasku reissulle
wink.gif

Tuo mökki mitä kattelin niin on vaan melko edukas ja siellä on jopa vähän "ylellisyyksiä" niin on pehmeä lasku reissulle
wink.gif
varaappa sit pois...ettei mee pelkäks jahkailuks
wink.gif
kuinkas paljon meinaatte pakata tavaraa? mä ajattelin pärjätä yhellä repulla jonka laitan jätesäkkiin
biggrin.gif
...et kestää sadetta ..... tuntuu et aika menee ihan sairaan nopeesti ja koht päästää reissuun
062802moto_prv.gif

Back