Kahtena edellisenä vuotena olen ajellut noilla samoilla seuduilla, ainakin jos Webbiksen 17.4. piirtämä kartta vielä pitää paikkansa. -05 mentiin Norjaan "tavallista" reittiä, Tukhoma-Oslo ns. isoa tietä pitkin. Takaisin tultiin ilmeisesti juuri tuota teidän menoreittiä, joten kommentoin tässä hieman matkanne alkupäätä omien kokemusten kautta.
-05 siis ajeltiin reittiä Hamar-Trysil-Stöa(raja). Ruotsissa vaihdettiin tieltä 311 tielle 70 Lövnäsin kautta kulkevaa tietä, joka ainakin minun kartassa on valkoista osuutta ja luonnossa se oli sitten hiekkatietä (jos arvaukseni osuu oikeaan, niin samalle tielle olette reittiä piirrelleet?). Matka jatku sitten 70:stä alas Älvdalenin ja Moran kautta kohti Tukholmaa.
Trysilistä yritettiin silloin saada majoitusta. Olisi ollut erittäin helppoa, jos meitä olisi ollut enemmän kuin kaksi; siellä on iso laskettelukeskus ja paikka on rakennettu täyteen mökkejä, enimmäkseen isoja ja tasokkaita, joita kesäisin vuokrataan kohtuuhintaan matkailijoille. Muistaakseni 6hlö mökki olisi ollut pienin vapaa, jotain 8-12 hengen taloja oli monta tarjolla. Tuon kokemuksen perusteella en uskoisi, että etukäteisvaraus on tarpeellinen, mutta voi olla hyvä tietysti tiedustella Trysilin toimistosta tilannetta. Nillä oli joku matkailukeskus keskellä sitä mökkialuetta.
Me ei sitten jääty Trysiliin, kun ei huvittanut maksaa 4-5 kertaista maksua majoituksesta (normaali Norja-lisä + kummallekin pari varasänkyä? ei järkeä!) vaan jatkettiin ruotsiin ja päädyttiin Älvdalenin leirintäalueelle lautamajaan. Oli vaatimaton mökki, mutta edullinen. Leirintäalue ihan OK, kunnallisen uimahallin yhteydessä.
Viime vuonna ajoin norjaan tuota samaa seutua pitkin, mutta jatkoin tietä 70 pitemmälle. Yövyin Särnassa, joka onkin sillä tiellä ensimmäinen kunnollinen kylä Älvdalenin jälkeen. Nuo Ruotsin maisemat eivät ole nekään ollenkaan hullumpia, minusta jopa tuo reitti oli maisemallisesti kivempi kuin Hamar-Trysil-seutu, joka tuntui vähän lattealta... mm. siksi, että Norjakin on kukkulaisempaa juuri tuon verran pohjoisempana. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni.
Näistä kolmesta reitistä pitäisin parhaana juuri tuota viimeisintä, maisemallisten syiden lisäksi kustannustason takia. Aion siis jatkossakin hoitaa ensimmäisen yöpymisen jossakin suht. lähellä Norjan rajaa, mutta Ruotsin puolella kuitenkin vaikkapa taas Särnassa tai Idressä (esim. bensahan on maksoi molemmissa maissa suunnilleen yhtä monta kruunua...katsokaa sitten valuuttakursseista, montako prosenttia niillä on eroa!)
Viime vuonna ajelin kohti pohjoista, Trollstigeniltä kohti Atlantin rantaa jne. Trondheimissä kävin, alunperin olin suunnitellut ajavani ylös jonnekin Narvikin seudulle asti, mutta käännyin takaisin Ruotsiin sieltä Trondheimista. Alkoi nimittäin tuntumaan vähän lattealta maan muodot sillä seudulla verrattuna eteläisempään vuono-norjaan. Menee taas henk.koht. preferenssien puolelle, mutta minusta jylhemmät vuoristomaisemat ovat kivempia katsella ja ajella, joten preferoin enemmän eteläistä Norjaa.
Tänä vuonna tarkoitus onkin mennä jonnekin tuonne Sognevuonon eteläpuolelle eli Norjan lounaiskärkeen..