KawaJava sanoi:
Mulle on täysin epäselvää, että miten eturengas ilmottelee vaihtotarpeestaan?
Ei viittis odotella siihen asti, että se lipsahtaa alta.
Ou nou, olen täysin väärä henkilö vastaamaan tuohon, mutta vastaan silti.
Olen aina ajanut eturenkaat(kin) ihan loppuun, koska mun ajolinja on sellainen että renkaat säilyttää profiilinsa ihan loppuun asti. Eli mulla ei tuu sitä ongelmaa, että renkaat menee kantikkaaksi, joka johtuu esim siitä että kuski jarruttaa pystyssä ja lyö sen jälkeen mopon kylelleen mutkaan, ja sit taas pystyyn ja kaasulle.
Ja vaimennukset olen säätänyt ihan sen mukaan mitä renkaan pinta kertoo, jolloin pito on abaut maksimi, ja sitten taasen keulan "käytös" on mitä on ja kuskin pitää vaan opetella ajamaan sillä.
Eturenkaan olen yleensä vaihtanut silloin kun huomaan ett "oho, kulutusmerkit on häipyny...." Eli ajossa en huomaa mitään, ja voin vetää omaa enkkakierrosaikaa aivan täysin loppunajetulla etusellakin. Yleensä menee niin päin ett kun krono näyttää enkkaa, niin siinä vaiheessa mietin ett mitkähän renkaat (seokset) mulla mahtaa olla alla ja kuinkahan kuluneet ne on.
Toki tuossa lipsumisessa on iso osuus silläkin, että millanen se keulan toiminta on kokonaisuudessaan. Koska jos keula toimii, niin se pitää renkaan mahdollisimman suuren osan ajasta radan pinnassa kiinni, eli minimoi lipsahtelun missä tahansa renkaan eliniän aikana.
Jos taasen keula on paska, niin uusi liimakumikin voi lipsahdella ikävästi missä vaan.
Varsinkin jos riparia on selkeästi liikaa, niin se pitää rengasta "ilmassa" pompun jälkeen, tai voi pakata keulan kasaan jarrun aikana, jolloin renkaalle tulee liian suuri rasitus jarrun lopussa ja se voi aiheuttaa keulan lipsahduksen alta vaikka jarru ei olekkaan tehokkain mahdollinen.
Lisäksi riippuu siitä, että millanen sen renkaan runko ja kumiseos on(, ja mikä on radan pinnan kitka). Pehmeällä rungolla ja (rata)seoksella rengas lipsahtelee ilman että se karkaa alta.
Kovalla rungolla ja (katu)seoksella rengas voi lipsahtaa kerralla alta, varsinkin jos rengas on kulunut eli joustava kumikerros on ohut.
Radan pinnan lämpötila, ja jarrun käyttö/ jarruteho, ajolinja, kierrosaika; vaikuttavat siihen millaisessa käyttölämpötilassa eturengas pysyy radalla ajaessa. Ja sillä renkaan lämpötilalla on myös suuri merkitys sen suhteen, että miten rengas käyttäytyy pidon rajoilla. Kylmänä lähtee kerralla alta, ja optimilämpötilassa varoittaa pikkulipsulla useamman kerran ennen kuin lähtee lopullisesti alta.
Auttoko yhtään...?