• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt se sit kävi...menin velipojalle kylään. Normaali parkkeeraus jalka alle, virrat pois, ite pois pyorän päältä ja pottaa pois. Ja kas Yamaha kerkes ottaan jo lepoasennon. Vahinkoja ei pahemmin (onneks oli nurmipohjasta maastoa) pari naarmua katteeseen ja vaihdevipu poikki, mikä kyllä ihmetyttää et helpostipa napsahti.  
mad.gif

Mulla "uus" pyörä alla.. istun lossin kuljetettavana pyörän selässä, lossi tekee yhtäkkiä sivuliikkeen ja silloin mennään nurin..onneks vieressä on ajokaveri, joka ottaa oman pyöränsä selässä mun pyörästä kiinni>meikä pistää koko 42 kg:n painollaan vastaan,ettei vaan katteet mee paskaks..pyörä meni niin hitaasti nurin, ettei mitään jälkiä tullu muualle kuin kuskin henkiseen puoleen sekä toiseen jalkaan..mut eniten v*****takana oleva tuntematon motoristi..äijä vaan nauroi ja PITI pyytää että voisko herra tulla avuks nostamaan pyörää pystyyn!!
mad.gif

Liikenneympyrässä eilen tuli lipattua. Ajoin siinä autojonon perässä, oli satanut vettä. Ilmeisesti liikaa kanttia, etupää lähti luistaa ja kylelleenhä siinä mentii. Etupääs oli kyl aika hyvät urat, eikä tiekää ollu ku kostee, mut oli se pirun liukas.

Mitä tuli: no ei paljoa mitää!
Ajovarusteet: ei mitään.
Pyörä: Tangonpainossa pienet maalikulumat, vaihdepoljin vääntyi (siinä olikin pultti-mutteri vaihdepoljin väliaikasena
062802jumpie_prv.gif
). Vitutti vaan kun ajokaverit katto suoraa asemalta liikenneympyrään ku tulla pamautin siitä.

Tän takia mulla on naku.

Toistaiseksi ainoa kaato sattui tokana ajokesänä 535 Viragolla. Matkaa oli takana melkein 400 kilsaa ja ainoa pysähdys tankatessa ja silloinkaan ei tullut jaloiteltua. (Ehkä kannattais
nixweiss.gif
) Hemmetinmoinen helle ja vähän flunssainen, ryvettynyt olo. Jossain Seinäjoen huiteilla pysähdyimme punaisiin valoihin ja jalat tärisi maitohapoilla väsymyksestä. Sinä paikalla ollessa pyörä lähti kaatumaan vasemmalle kyljelle kuin hidastetussa filmissä. Kampesin jaloilla vastaan, minkä pystyin, mutta niin se vaan kellahti. Ukko gixxerillä vieressä, että mitä nyt... Jotenkin sain kammettua pyörän takaisin pystyyn nousematta edes päältä, ennenkuin ukko ehti nousta omansa päältä pois auttamaan. Liekkö voimanostaja -taustalla osuutta asiaan (jalkaprässissä sarjaa 250kg plus 50 kiloinen treenikamu
tounge.gif
) Hävetti se kuitenkin, onneks oli vieras paikkakunta ja pää potassa piilossa
blush.gif

Ensimmäinen kaato sattui harjoitellessani ajamista autokoulua varten omalla pyörällä (kävikö sitten mielessä, että olis kaadellu sitä koulun pyörää kun siitä lystistä kerta maksaakin!!
idea3.gif
) Siitä vaan stopista alko kallistumaan..ja kallistumaan.. äijä sai hyvin vähän kiinni jostain (?) kohtaa pyörää ja hidasti sen matkaa maate. Kyllä otti päästä ja itkua pukkas reippaasti ja heti perään hirvee määrä kirosanoja..mistä sitä keksikin kaikki ne..??
veryangry.gif

Hetki meni että sai itsensä taas pyörän selkään. Sitä kun tuli julkisesti sanottua "min en aja ennää ikänä"

Toinen köllölleen laitto oli sitten n. viikko kortin saannin jälkeen. Ajelin vakioreittiäni kotia kohti ja eräässä risteyksessä, alamäkeä ja loivasti kaartoa oikealle.. Olin siis menossa oikealle. Ajelin toisen pärrän perässä ja risteykseen tultaessa laskin sivulta tulleen auton etäisyyden kai väärin..Luulin edellä ajavan menvän siittä vielä,mutta hää nasauttikin jarrut tiskiin..siittä se sitte jatko matkaansa..mutta minä en...
Minä olin tehny jarrutuksen, jonka seurauksena liian iso tömäys jalalla maahan (polvi sökö, joten ei kai kantanu ei löydy poweria tarpeeksi) Olo oli kuin olisi katsonu hidastettua filmiä..kaikin lopuin voimin yritin pitää pyörää pystyssä, mutta se vain kaatu..ja kaatu..ja sitten oli jo pakko antaa periksi kun sitä pelastavan prinssin auttavaa kättä ei tullutkaan..
shaun.gif

Mutta siihempä riitti avuliaita miehiä.. vasta se tympäsi kun kommentti oli, et "taitaa olla tytöllä liian iso ja painava pyörä..pitää laittaa pienempi..." siis jaa mikä..?? skootteri??
Ja perkele kun exäkin ajo just ohi...

Vauriot: Vääntynyt ja naarmiutunu peili, katkennut jarrukahva,
lot`s of vaurioita itsetuntoon! ja pari viikkoa kivistellyt nilkka. Hyvä jos sain kotona kengän pois jalasta. Mutta samaa mieltä olen, että hyvä ajokenkä pelasti senkin päivän!

Toivotaan että tämän kesän saldo on sitte tässä...
Kortti ollu toukokuusta 2007..eli uraa ei hirveästi takana näistä moottoroiduista kihvelirollaattoreista.

Joo, tämähän tapahtui samana kesänä kun piikki DT vaihtui isompaan, eli suzuki DR350:seen. Noh, kyseisessä enskassahan oli mm. etuhaarukassa säätömahdollisuuksia ja niitähän piti sitten mennä säätelemään. Syynä tähän oli se, että olin nähnyt kuinka "isot pojat" teki videoilla hienoja etupyörällä stoppailuja eli jarrutuksessa nosti pyörän eturenkaalleen ja vieritti eteenpäin. Ryhdyin kyseistä toimintaa harjoittelemaan ja opinkin sen melko hyvin. Sitten tosiaan päätin ruveta säätelemään etuiskareita.

Ekalla säädöllä meni liian pehmeiksi, joten takasin ja nyt hieman kireämälle kuin aikaisemmin. nyt vaikutti hyvältä. Lähdin siis kaupunkiin ajelemaan. Olin tulossa isoon risteykseen ja mietin että pitäsiköhän kikkailla. Risteyksen "päässä" seisoi auto punaisissa valoissa ja ajattelin tehdä stopin sen perään. vähän vauhtia, jarrutus etupyörälleen ja liu´tus eteenpäin, kunnes huomasin seuraavat asiat:

1. Olen pelkän etuyörän varassa, ja auton takakontti lähestyy uhkaavasti-->Lisää jarrua--> pyörä nousee pystympään.

2. Olen pysähtynyt, DR on eturenkaansa varassa ja moottoripyörän perä osoittaa kohti taivasta. Lisäksi olen käytännöllisesti katsoen kiinni auton takakontissa---> Painovoima sanoo "terve", ja putoan pyörän päältä auton takakonttia vasten--->Painovoima sanoo "terve" myös pyörälle, joka kaatuu selkääni--->

3. Olen maassa, pyörä jalkani päällä, enkä saa henkeä. Viereisen auton kuski avaa ikkunan ja kysyy tarviiko soittaa lanssi--> kähisen jotain käsittämätöntä ja näytän että ei--->

4. Edessäni olevasta autosta tulee kaksi naista kyselemään miten kävi, oletko kunnossa?--->vieläkään ei ääni kulje kun on ilmat pihalla. "Sano nyt jotain" toinen nainen tivaa. Kähisen "Kunhan nostatte tätä pyörää mun jalan päältä niin oon ihan okei"--> Naiset nostavat.--->

5. MITES PYÖRÄLLE KÄVI?? Pyörä pystyyn ja käyntiin, kuuntelua että pelaako kaikki-->Toinen nainen sanoo "Koita olla ens kerralla varovaisempi" ja molemmat menevät takaisin autoon ja valojen vaihduttua lähtevät liikkeelle. Lähden myös ja huomaan hitonmoisen lommon auton kontissa :P Sitten alkaa hirveä vapina, pistän pyörän parkkiin ja kädet ristiin ja totean että kylläpäs muuten sattuu polveen :P

Ja pyörän vahingot tässä nokankauttaympäri insidentissä on HALJENNUT NOPEUSMITTARI ja pari naarmua etulokarissa.

Joo, tämähän tapahtui samana kesänä kun piikki DT vaihtui isompaan, eli suzuki DR350:seen. Noh, kyseisessä enskassahan oli mm. etuhaarukassa säätömahdollisuuksia ja niitähän piti sitten mennä säätelemään. Syynä tähän oli se, että olin nähnyt kuinka "isot pojat" teki videoilla hienoja etupyörällä stoppailuja eli jarrutuksessa nosti pyörän eturenkaalleen ja vieritti eteenpäin. Ryhdyin kyseistä toimintaa harjoittelemaan ja opinkin sen melko hyvin. Sitten tosiaan päätin ruveta säätelemään etuiskareita.

Ekalla säädöllä meni liian pehmeiksi, joten takasin ja nyt hieman kireämälle kuin aikaisemmin. nyt vaikutti hyvältä. Lähdin siis kaupunkiin ajelemaan. Olin tulossa isoon risteykseen ja mietin että pitäsiköhän kikkailla. Risteyksen "päässä" seisoi auto punaisissa valoissa ja ajattelin tehdä stopin sen perään. vähän vauhtia, jarrutus etupyörälleen ja liu´tus eteenpäin, kunnes huomasin seuraavat asiat:

1. Olen pelkän etuyörän varassa, ja auton takakontti lähestyy uhkaavasti-->Lisää jarrua--> pyörä nousee pystympään.

2. Olen pysähtynyt, DR on eturenkaansa varassa ja moottoripyörän perä osoittaa kohti taivasta. Lisäksi olen käytännöllisesti katsoen kiinni auton takakontissa---> Painovoima sanoo "terve", ja putoan pyörän päältä auton takakonttia vasten--->Painovoima sanoo "terve" myös pyörälle, joka kaatuu selkääni--->

3. Olen maassa, pyörä jalkani päällä, enkä saa henkeä. Viereisen auton kuski avaa ikkunan ja kysyy tarviiko soittaa lanssi--> kähisen jotain käsittämätöntä ja näytän että ei--->

4. Edessäni olevasta autosta tulee kaksi naista kyselemään miten kävi, oletko kunnossa?--->vieläkään ei ääni kulje kun on ilmat pihalla. "Sano nyt jotain" toinen nainen tivaa. Kähisen "Kunhan nostatte tätä pyörää mun jalan päältä niin oon ihan okei"--> Naiset nostavat.--->

5. MITES PYÖRÄLLE KÄVI?? Pyörä pystyyn ja käyntiin, kuuntelua että pelaako kaikki-->Toinen nainen sanoo "Koita olla ens kerralla varovaisempi" ja molemmat menevät takaisin autoon ja valojen vaihduttua lähtevät liikkeelle. Lähden myös ja huomaan hitonmoisen lommon auton kontissa :P Sitten alkaa hirveä vapina, pistän pyörän parkkiin ja kädet ristiin ja totean että kylläpäs muuten sattuu polveen :P

Ja pyörän vahingot tässä nokankauttaympäri insidentissä on HALJENNUT NOPEUSMITTARI ja pari naarmua etulokarissa.
kauhee pomperi oot ollu

sanoi:
No tietysti kaupan pihassa kun olin lähdössä ajamaan juuri ostamaani bmw 1100 gs:ää kotiin..

Mopo oli keskituella ja työnsin sen sivussa seisten alas.. ja siihen se kolahti. Onneksi vieressä oli muita auttamassa ylösnostossa. Nykyään istun aina kyydissä kun siirrän sen keskituelta alas..

Outs. Tunnustus rehellisestä kertomuksesta
bowdown.gif
.

Tervehdys.Mä olen nauranut itteni lähes kuoliaaksi lukiessani näitä juttuja tosta kaatumisesta.Onneksi,sillä itse kaaduin eilen...tosin se ei ollut noin noloa,että paikaltaan mut kuitenkin.Pelästytti,hävetti,v***tti...kaikki mahdolliset tunnetilat tuli läpikäytyä.Onneksi oli kunnon ajokamat päällä,joten ei luu näkynyt.Vauhtia oli ilm.liikaa mutkassa,jossa olikin sit soraa tms..Ja mitäs siinä muuta kuin viisaasti jarrua peliin-)Oltiin nääs kaarreajoa opettelemassa ja mä jo ihan elviksenä siinä,että nythän tää alkaa sujua Eikä ees oma pyörä vaan pojan,joka oli lähdössä sitä myymään palattuani.Kyllä tuli pyyhkeitä kotiintultuani,katteet vas puol.sökönä,tankissa naarmuja,vilkkuu ja muuta hilavitkutinta rikki.Että näin meillä...tosi moloa

Piikki-aikoihin (-91-92) menee eka kaato. Juuri hankitulla Yamaha DT:llä piti mennä "montulle" kokeilemaan. Kovaa vauhtia rinnettä ylös ja siitä kun piti sitten kääntää takaisin alas, niin paino "väärällä" puolella pyörää ja nurin. Yllättävän pitkä matka oli sieltä "ylärinteen" puolelta "alarinteen" puolelle. Pieniä "käytön jälkiä" pyörään ja kuskille henkisiä kärsimyksiä.

Tänä kesänä konttasin ihan kotinurkilla, parkkipaikalta n. 20-30 m. Olin kääntymässä risteyksestä oikealle, kun huomasin auton tulevan vasemmalta. Piti siihen sitten pysähtyä, kun kolmion takaa olin tulossa. Vauhtia <20 km/h, vähän liikaa etujarrua aamukoskeuden liukastaman kaivonkannen ja irtosoran päältä etupyörä alta ja naamalleen. Tilanne kävi niin nopeasti, ettei ehtinyt edes tajuta. Epätodentunteisuuden vallassa ryömin pyörän alta pois ja jäin asfaltille istumaan ja ihmettelemään mitä oikein oli tapahtunut. Siitä sitten pikkuhiljaa jaloilleen ja pyörää nostamaan. Pyörä nousi siinä vitutuksessa aika ripeesti pystyyn, vaikka samalla totesin, että ei mitään asiaa astua oik. jalalla. Ja "tietysti" peri-suomalaiseen/äijämäiseen tyyliin vastaamaan autoilijan "Sattuko?" -kysymykseen, että "Ei sattunut, kaikki ok".
Pyörästä yläkate, peili, käsisuoja ja vilkku naarmuille. Takakate halki, ohjaustanko, jalkatappi ja jarrupoljin mutkalle.
Kypärä/visiiri, onneksi umpimallia, naarmuille, ajohanskoihin jälkiä, niin, ei muuten farkut kestäny asfalttia vasten hirveen hyvin..eikä polvi..
bawling.gif
Mutta, "..kun on sitä duunimatkaa vaan vähän yli 1 km, ei mulle voi siinä mitään sattua, en mä ajohousuja tarvii.." Ajosaappaat varmasti pelasti nilkan pahemmilta vaurioilta. Henkiset kärsimykset olivat kyllä sanoinkuvailemattomat, paras ajakausi meneillään ja pyörä & äijä remontissa...  
bawling.gif

Hyvin oli tiedossa että, kaivonkannet, ajaratamaalaukset ym. ovat liukkaita, mutta silti pääsi käymään näin. Oli myös kyllä hyvä "oppitunti" kunnon ajovarusteiden käytöstä , tai lähinnä niiden käyttämättömyydestä.

Juu ... ajelin kotia päin pitemmältä reissulta kun luonnon kutsu alkoi käydä sietämättömäksi... hokasin pienen kärrypolun ja ajoin sinne. Himputti mut eihän sieltä löytyny kääntymispaikkaa ja olin ajanu noin 150m. Ja se kutsu oli jo ihan hirmunen. No eiku pyörä parkkiin siihen kinttupolulle ja helpottamaan oloa (muuten kannattaa ottaa reissuille mukaan wessapaprua jota olikin, ei tarvi pyyhkiä sammaliin).

No sit pitikin saada mopeti takas tielle, eihän sitä helvatin rautaläjää saanu pakittettua siinä hiekkapolulla. Aloin sitten vekslata ees takasin 10 cm eteen 10 cm taakse... aikaa meni. Kun homma alkoi näyttää jo vihreätä valoa alkoi helputtuneisuuskin että tästä vielä päästään sinne tiellekin.

Taas mentiin taaksepäin 10 cm ja kuinkas kävikään, siihen hiton polkuun olikin ilmestyny kuoppa, tassu ei yltänytkään maahan enneku mopeti oli kallistunut sen kriittisen pisteen yli ja minä sekä mopeti kyljellään. Se että pääsin sieltä mopetin alta pois olikin ihme (painaa 250kg). Ja se että sain kammettua sen mopetin pystyyn onkin jo sellainen suoritus että pitää oikein rintakarvoja pörhistellä. stongasta hilaamalla ja lonkkaa apuna käyttäen sentti sentiltä se nousi ja hikii valui.

Kun sitten oli pyörän eturengas tielle ppäin ja pyörä pystyssä.... olisi olut tehny kauppaa.

Mitä opimme .. en aja enää kinttupoluille enkä pehmeelle hiekalle
nixweiss.gif

Gnome

lähdin ykkösen kans pihassa keulimaan... sit se alko keulii "liikaa" oli jalat maassa ja kaasu pohjassa sitten joutusin päästää lopulta irti kun en pysyny perässä
crazy.gif
sitten åahin mahdollinen tapahtu... mopo kaatus
033102beer_1_prv.gif
ei muutakun kaasutin lähti irti sen kun työnsi takasin niin homma hoidossa sen jälkeen en oo viittiny keulii.. ainiin ja onneks kukkaa ei nähny mut nyt joku "kuulee"
blush.gif

lähdin ykkösen kans pihassa keulimaan... sit se alko keulii "liikaa" oli jalat maassa ja kaasu pohjassa sitten joutusin päästää lopulta irti kun en pysyny perässä
crazy.gif
033102beer_1_prv.gif
ei muutakun kaasutin lähti irti sen kun työnsi takasin niin homma hoidossa sen jälkeen en oo viittiny keulii.. ainiin ja onneks kukkaa ei nähny mut nyt joku "kuulee"
blush.gif
Olisi mielenkiintoista kuulla millä pelillä tämä suoritus on tehty? Eli malli ja kuutiot kiinnostaa.

Tänään eka kaato - neitsyys meni.

Fagervikin mutkatietä ajaessa Dråsantien s-mutkassa siirryin ajamaan ojanpientaretta pitkin etusen luistettua kurvisarjan lopussa. Oliko soraa vai lehtiä, en tiedä

Pari autoakin ajoi ohi, kun olin ojan pohjalla "pysäköitynä". Kukaan ei ollut kiinnostunut mitä kuskille oli tapahtunut...
veryangry.gif

Ukko säilyi ehjänä, moottorin oikeassa kupeessa naarmut.

Ajoin ojasta päästyäni kurvisarjan uudelleen paremmalla menestyksellä.
062802moto_prv.gif

hmm... sähläsin itsekseni firman parkkihallissa nosto-oven avautumista odotellessani...siis paikallani kuin hidastetussa leffassa 
biggrin.gif

pykälä sisässä odottelin kunnes unohdin mitä olin tekemässä, huomio muualle ja kädet irti stongasta...kunnon nykäys ja lopputulos olikin sitten oikealla kyljellään siellä tantereessa
withstupid.gif

...Joku voisi sanoa, että kannattaisiko pitää jalat maassa, mutta jättäköön sanomatta...

Vauriot oli lähinnä kosmeettisia, mutta eihän se peli sieltä mihinkään noussut ilman apujoukkoja  
pftroest.gif

crazy.gif
033102beer_1_prv.gif
ei muutakun kaasutin lähti irti sen kun työnsi  takasin niin homma hoidossa sen jälkeen en oo viittiny keulii.. ainiin ja onneks kukkaa ei nähny mut nyt joku "kuulee"  
blush.gif
Olisi mielenkiintoista kuulla millä pelillä tämä suoritus on tehty? Eli malli ja kuutiot kiinnostaa.
Suzuki S1 ja 50cc?
tounge.gif

Nolointa varmaan se kun piti mopolla "egoilla", tulin liikennevaloihin, paalupaikka. Viereisellä kaistalla teinidx. Kaasuttelin valoihin tullessani, valot vaihtuivat juuri punaisiksi.
Yritän laittaa jalkaa maahan, voi perkele, tennarin nauha oli tarttunut jalkatappiin ja nurin perkele mentiin. Oli kyllä niin
kaboom.gif
fiilis kun amis autossa jokanen räkätti.
Eikä ne lähteny siitä vaikka valot oli jo vihreät ja autoja takana.

Joku ystävällinen mies nosti minut sitten pystyyn. Lähdin helvetin nopeasti punaisia päin ja vein corollan peilin mukanani.
biggrin.gif

Nim. Pienen Pojan Elämää
062802jumpie_prv.gif

Yritän laittaa jalkaa maahan, voi perkele, tennarin nauha oli tarttunut jalkatappiin ja nurin perkele mentiin.
Tuota kuulee tapahtuvan aika usein. Ihme juttu. Aiemmin ajelin paljonkin lenkkarit jalassa, mutta ikinä ei käyny noin. Nykyään onkin buutsit jalassa, eikä enää voikkaan käydä.

Mutta juttujen määrä ei kohtaa täällä kirjoitettuja tapahtumia. Eikö kukaan kehtaa myöntää julkisesti kengännauha-jalkatappi -kokemuksiaan?

Muutaman kerran pelästyny kun nauhat jääny kiinni jalkatappiin,Lähti kuitenkin ajoissa irti.
Hölmöä ajella nauhakengillä....

Back