• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Korttia ajaessa onnistuin romuttamaan autokoulun pyörän siihen kuntoon, että kaikkien ajotunnit loppuivat kolmeksi viikoksi... ja sitten olikin jo lokakuu  
nixweiss.gif
Parilta jäi kuulemma kortin ajaminen siihen. Sorry!

Kyseistä tapausta joutuu kaivelemaan muistoista.
Niin olin jotain 12v velipoika tuli pv:llä pihaan johon oli juuri viritelty kymppinen paikalle ja tietysti halusin kokeilla, johon ihme kyllä v-p suostui.
lookaround_orig.gif
no kurvailin siinä vähän aikaa kunnes ajoin loivaan ajoramppiin johon stoppasin. kuten arvata voi mopo lähti valumaan taaksepäin ja minä panikoiden väännän kaasua "liikaa" ja hellään kytkimestä. siitä lähdettiin keula pystyssä ensin tallin ovea päin, saunanrappusten kautta meidän koiran yli suoraan nokkospuskaan kyljelleen. ja siinä välissä makasin kunnes velipoika tuli kavereineen jeesimään sieltä ylös. ei voinut enää nolommaksi mennä ja onneksi koiralle ei tullut mitään.
confused_orig.gif

Toissa kesänä tuli kaadettua pyörä työpaikan pihalle kun lähdin huolimattomasti peruuttamaan parkista ja jalkahan siinä lipesi ja pyörä nurin..sain hidastettua pyörän kaatumista ,niin ainoastaan peiliin taisi tulla pieni naarmu..henkiset kolhut oli kyllä aavistuksen isommat

Koulusta ammoisina aikoina lähteissäni huomasin kaverin täydellä (tietysti) bussipysäkillä. Ei muutakun uukkarit hetmiten ja kohta toinen keskikorokkeen jälkeen sinne pysäkille. Wanhassa näsyrissä onpi keskijalan tappi aika ulkona kapineen keskikohdasta ja sepä tietysti yltiöpäisenä kantatessa otti ja rouhasi asfalttiin.
Siitä takagummi alta ja kuski ja kulkine sylikkäin keskellä risteystä yleisön kauhistellessa.
omg.gif
Onneksi vauhtia oli vain se n. 7 km/h ja pienillä naarmuilla selvisimme. Noin 36min tapahtuneesta lensi se kirottu keskijalka kaaressa merenlahtea kohden. Ei ole vielä verkkoon tarttunut...
Ikuna en unhoita.....
crazy.gif

Hmmm. hieman helpottaisi, jos voisi aloittaa: "Joskus se taisi olla 16v kun oltiin.."
Vaan sattuipa juuri ensimmäisiltä ajoilta tullessani kotiin. Koko matka oli jännittävä, eka reissu liikenteessä ja kun sitten olin kääntymässä voitonriemuisena kotipihaan niin.. löysin itseni jostain ihmeen syystä pyöräni alta  
nixweiss.gif

Ei niin mitään käsitystä mitä tapahtui..!

Mutta oletan nyt jälkiviisaana, että olen jarruttanut etujarrulla hieman liian reippaasti, hiekkatiellä kun oltiin..

Sitä ketutuksen määrää ei voi kuvailla mutta miettimättä kuinka moni naapureista tihrusteli akkunoissaan ihmetellen, rempaisin pyörän pystyyn ja laskettelin kotiin laskevan tienpätkän pihaamme. Voi sitä adrenaliinin määrää pienessä minussa!  
veryangry.gif

Vaikka olen tälläinen melko pikkuinen nais-immeinen, 164cm ja pyöräni painaa ainakin 245kg (-tankattuna..  
tounge.gif
) niin vaan nousi kiukulla ja kiroamisella yhtä sutjakkaasti kuin oli kumolleenkin mennyt.. Nooh,oli kyllä olkalihakset jonnin verran arat seuraavana päivänä..

Vahinkoja ei tullut ihmemmin, peili hieman kolahti kontaktissa ja istuimen alareunasta löytyi pari pientä nirhaumaa.. Vauhtia kun ei ollut kääntyessä juuri ollenkaan. Ainakaan muualle kuin maata kohden..

...että siihen suuntaan, KUPS vaan mentiin..

Ensimmäisenä kesänäni pyörän selässä (eli viime kesänä) ajelin siskon luo kylään ja siinä pihassa on soraa kohtuu paljon joten sivuseisontatuki uppoaisi soraan jos ei pihassa olisi ollut laudan pätkää juuri pyörää varten.

No siinä satulassa istuen pyörää pystyssä pitäessäni potkaisin ensin sivuseisontatuen pyörän alle ja pyörää kallistaessa sitten laudan pätkän sen alle. Lauta tietysti pukkasi tuen alta enkä tätä huomannut ja aloin laskea pyörää tuelle. Huomasin liian myöhään että tuki oli karannut alta enkä enää jaksanut kannatella pyörän painoa vaikka yritin. Seurauksena oli venähtänyt selkä eikä sillä enää jaksanut nostaa pyörää ylös omin voimin. Onneksi apu oli lähellä eikä pyöräänkään tullut mitään jälkiä.

Korttia ajaessa onnistuin romuttamaan autokoulun pyörän siihen kuntoon, että kaikkien ajotunnit loppuivat kolmeksi viikoksi... ja sitten olikin jo lokakuu
nixweiss.gif
Olisi mielenkiintoista kuulla vähän tarkempi selitys.
wink.gif
Moi Amanda!

Enpä tiedä mitä tarkalleen haluat kuulla lisää, mutta väistöharjoitusta tehtiin ja sen sijaan, että olisin onnistunut väistämään tötteröt, täräytin suoraan katukivetykseen ja vielä hädissäni nappasin kiinni etujarrusta... eli oma moka (, vaikka oli se katukivetys mun mielestä vähän turhan lähellä harjoittelurataa).

Mulle ei käynyt onneksi mitään, vaikka vähän jäinkin pyörän alle nalkkiin. Eli onni onnettomuudessa. Nyt ei sitten enää tarvitse kaatuilla, kun sekin on jo heti autokoulussa suoritettu --> hyvä niin!
sport05.gif

Vastasiko tämä kysymykseesi yhtään?

nixweiss.gif
Olisi mielenkiintoista kuulla vähän tarkempi selitys.
wink.gif
Moi Amanda!

Enpä tiedä mitä tarkalleen haluat kuulla lisää, mutta väistöharjoitusta tehtiin ja sen sijaan, että olisin onnistunut väistämään tötteröt, täräytin suoraan katukivetykseen ja vielä hädissäni nappasin kiinni etujarrusta... eli oma moka (, vaikka oli se katukivetys mun mielestä vähän turhan lähellä harjoittelurataa).

Mulle ei käynyt onneksi mitään, vaikka vähän jäinkin pyörän alle nalkkiin. Eli onni onnettomuudessa. Nyt ei sitten enää tarvitse kaatuilla, kun sekin on jo heti autokoulussa suoritettu --> hyvä niin!
sport05.gif

Vastasiko tämä kysymykseesi yhtään?
Jep, sattuuhan sitä. Repesin vaan tuosta ekasta viestistäsi
biggrin.gif
.

Fiksumpaahan se tosiaan on autokoulun pyörä kaataa, eikä niin kuin itse eli autokoulussa kaikki meni hyvin mutta kun kortti kaksi päivää, oma pyörä nurin.
bawling.gif

Nyt ei sitten enää tarvitse kaatuilla, kun sekin on jo heti autokoulussa suoritettu --> hyvä niin!
sport05.gif
Eipä mennyt ihan noin, koulun pyörän kippasin pariin otteeseen ja omalla olen ollut turvallani ihan yhtä monta kertaa, jos en peräti useammin
tounge.gif

Noloin kaato tietysti naapurien silmien alla, tulivat oikein pihaan ihastelemaan kun otin mopoa tallista. Jalka lipsahti soralla ja kyljellään oltiin. Oppivat naapurin pikkupojatkin samalla vähän suomalaisia sivistyssanoja, kun huomasin naarmut vastamaalatussa katteessa
veryangry.gif

mutta oma moka, minkäs teet.

Pari kesää sitten ku olin lähössä yhteen miittiin, aiva tärinäs tietty koko viikon ja torstai-iltana laitin mopottimen parkkiin persus eellä jotta pääsee sit het vaan lähteen nopeesti ku on saanu rojut pakattuu.. Kuinka ollakkaa jarrulevylukko unohtu innostukses irrottaa  
withstupid.gif
, säikähdys, ihmetys jotta mikä hemmetti ku mopo liikkui vähä ja sit alkaa kaatuun. Onneksi on "ei-niiaavat" jalkatapit, mopo jäi tapin ja reiden varaan kallelleen.. En tiä miten kummas sain toisenki jalan kallistuneelle puolelle ku tavararullaki takana ja jostain kummasta löyty voimat mil sain vekottimen pystyyn, muistan elävästi vielkii ajatuksen että "toivottavasti ei nouse liian rivakasti jottei kaadu toiselle puolelle". Onneks oli onnee ja sillanen lukko mikä ei rikkonu mitää, mut kyyl siinä tartti muutamat röökit vetää ja olo oli kuin olis maratonin juossu.
Miittis oli hauskaa ja itelleen on ihan hyvä nauraa  
062802jumpie_prv.gif

Tänään taas kaadoin pyörän paikallaan.
Tästä näyttää tulevan tapa.
Jo 3. kesä peräkkäin kun telon katteita.
Huolimattomuuden piikkiin.
Ei kivaa.
Nolo juttu kun oli tuttuja kattomassa, kun olin lähdössä.

Tuoretta pukkaa....

Eilen lipattu ja syy on vieläkin hämärän peitossa, mutta
pölyä ja suojatien maalauksia syytän kuitenkin.

Nopeutta luokkaa 5 km/h risteyksessä  ja etunen
luisti alta pois. Nurin mentiin ja alle jäätiin.

Vauriot: kuskille ranne kipeäksi, nyt ei enää edes pahemmin  satu.  Triumphista vaihdepoljin poikki ja vaihdevivusto  rikki,
kampikammion tuuletussuojaluukussa reikä, josta  
litran verran öljyä pihalle. Kytkinkahvassa ja tankopainossa
uniikit hionnat. Ei mitään muuta näkyvää kuskin kamoissa tai pyörässä.

Huomenna pitänee alkaa noita osia tilaamaan.

Pihalta lähtiessä muijan kanssa kakspäällä eka kurvi ja etunen luisteli hiekassa sen verran, että päädyttiin postilaatikkorivin lävitse naapurin nurmikolle lepäilemään.

Kavereiden kanssa harjoteltiin kuminpolttamista ja yleisellä alueella oltiin. Eipä kauan mennyt kun näin savun alkavan nousta ja innoissani huudahtin "kaverit kattokaa!"
thumbs-up.gif

Heti ton jälkeen päästin ajatuksissani etujarrusta ja kytkimestä irti, vaikka kierroksia oli vielä koneessa. Noh, pyörä lähti eteen päin ja paniikissa etujarrulukkoon -> "miehinen uloke" tärähti aika vauhdilla tankkia vasten ja pyörä kyljelleen maahan
biggrin.gif

Kaverit nauro ja uteliaita silminnäkijöitä tuli paikalle katselemaan kuinka keräilin itseäni maassa
sad_orig.gif

Perjantain polttelin kumia ja olin lopettelemas touhua kunnes fillari nappasi pitoa ja turvalleenhan sitä tuli mentyä.. ja tietysti olkapää edellä. Nyt takaolkapäästä revennyt jänteet jne oikeakäsi roikkuu noin 5cm alempana kuin toinen ja leikkaukseen matkalla. Voipi olla että tän kauden ajot on ajettu
crazy.gif
mitä tästä opimme ensi kerralla ei saa lopettaa kumin polttoa kesken! Ja onpahan aikaa tilailla putkistoa jne ja jos jotain hyvää hakee ni alko kesäloma
033102beer_1_prv.gif

Ehdottomasti paras tapahtuma, mitä minä olen nähnyt toisen tekevän, sattui Hesassa Pukinmäen Essolla joskus 15 vuotta sitten. Yksi pitkäpartainen, avokypäräinen, nahkaliivinen, pitkäkeulainen HD oli käynnistyspuuhissa ... Jalkakampi oikeaan asentoon, tukeva ote molemilla käsillä kahvoista... Luja potku oikealla jalla käynnistyskampeen, niin että polvi meni ns. takalukkoon. HD:n mosa mojautti takalukitun polven omistajan sievässä lapajättiläis-kaaressa yli ohjaussarven, suoraan selälleen etulokarin päälle....

Kavereitten kanssa kahvipöydässä riitti hilpeää keskustelua pitkäksi aikaa...
062802jumpie_prv.gif

Keskittyen sähkökäynnisteiseen
062802moto_prv.gif
,

Ehdottomasti paras tapahtuma, mitä minä olen nähnyt toisen tekevän, sattui Hesassa Pukinmäen Essolla joskus 15 vuotta sitten. Yksi pitkäpartainen, avokypäräinen, nahkaliivinen, pitkäkeulainen HD oli käynnistyspuuhissa ... Jalkakampi oikeaan asentoon, tukeva ote molemilla käsillä kahvoista... Luja potku oikealla jalla käynnistyskampeen, niin että polvi meni ns. takalukkoon. HD:n mosa mojautti takalukitun polven omistajan sievässä lapajättiläis-kaaressa yli ohjaussarven, suoraan selälleen etulokarin päälle....
tää ei voi olla totta
biggrin.gif
biggrin.gif

Ehdottomasti paras tapahtuma, mitä minä olen nähnyt toisen tekevän, sattui Hesassa Pukinmäen Essolla joskus 15 vuotta sitten. Yksi pitkäpartainen, avokypäräinen, nahkaliivinen, pitkäkeulainen HD oli käynnistyspuuhissa  ... Jalkakampi oikeaan asentoon, tukeva ote molemilla käsillä kahvoista... Luja potku oikealla jalla käynnistyskampeen, niin että polvi meni ns. takalukkoon. HD:n mosa mojautti takalukitun polven omistajan sievässä lapajättiläis-kaaressa yli ohjaussarven, suoraan selälleen etulokarin päälle....  

Kavereitten kanssa kahvipöydässä riitti hilpeää keskustelua pitkäksi aikaa...  
062802jumpie_prv.gif

Keskittyen sähkökäynnisteiseen  
062802moto_prv.gif
,
Total reps
biggrin.gif

Harmi ettei tuohon aikaan vielä ollut kamerakännyköitä.

Back