• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No tää on ihan tuore juttu, mutta koska ei ole enää ajokelit niin tunnustanpa senkin, että onnistuin eilen kaatumaan kunnolla rähmälleni ihan ilman pyörääkin (siis kävellen)...

Kadunkulmassa olikin (talvi yllätti) liukasta ja jalat lähti alta niin nopeasti etten ehtinyt kissaa sanoa, saati ajatella. Leuka kopsahti maahan ja ranne kipeytyi... ja siinä sitten ihmettelin mitä mahtoi tapahtua enkä huomannut edes katsella huomasiko kukaan (no huomasi tietysti, kun vieressä oli täys autojono valoissa).

No ensin koitin hanskalla paljonko verta tulee ja onko hampaat ehjät, mutta verta ei tullut eikä mikään paikka särkynyt, sillä sattuipa eväskippa vasemmasta kädestä asfaltin ja leuan väliin..! Tuuria tässäkin. Sitten vain ylös ja lunta maasta leukaan painamaan, ettei kovasti turpoaisi, kun asiakaspalvelussa kuitenkin töissä olen... ja summa summarum, säikähdyksellä selvittiin tästä.
062802jumpie_prv.gif

aikanaan -90 luvulla RG-piikillä kaikista noloin tapahtuma: asennutin uuden eturenkaan MERKKILIIKKEESSÄ ja kuvittelin sen pitävän paremmin kun mitä vanha kulunut oli.
no, pokerinaamalla vaan kierros 180 astetta pienellä säteellä liikkeen pihassa ja etupyörä alta ja turvalleen siihen keskelle pihaa.
no tottakai siinä oli muutakin väkeä näkemässä. mutta eihän sille mitään voi, että etupyörä luistaa alta pois...
veryangry.gif

olin vaihtaas kumeja deuvillee, kun pyörä linksahti jalalta alas.
oli muuten hommaa nostaa 230 kiloo takasin ylös.
''nykyään viisaampana käytän pukkia''

eilen se tuli se pelottavan kuuluisa eka kerta...

melkein pysähdyksissä ja hetken mielijohteesta tanko vinoon ja sormet jarrulla ja humps kohti maata lähti pyörän tie..

onnionnettomuudessa oli se että sain rauhallisesti laskettua pyörän maahan ilma pahempia rytinöitä ja ähkintää.

lopputuloksena naarmuuntunut ego,jarrukahvan pää ja putki
thumbs-up.gif
Mites viimekesän nurtsi reissu??

Jep jep, vaikka en edes pyörää omista on semmosella tullu kaaduttua pari kertaa, n.10 vuotta sitten kun olin piikkikoulussa, käsittely kokeen harjotuksissa tuli etujarru tutuksi
biggrin.gif
hiljasella vauhdilla piti isoa ympyrää kiertää ja tottakai sitä nimenomasta jarrua tuli puristettua liikaa ja pyörä nurin. Vähän nolotti kun autoilijat meni jonossa ohi.

Pahempi "kaato" sattu mönkijällä ruskeesannan radalla, ekaa kertaa radalla ja työ mönkijällä
confused_orig.gif
ekat pari hyndää meni hienosti, mönkijä hyppäs hieman ja laskeutu nätisti siihen hyndän päälle tasaselle, tuli sitte eka hyndä mikä ei ollukkaan ns. pöytä vaan piti hypätä kuilun yli, vimonen asia minkä muistan on kun maa hävis alta ja mietin että nyt sattuu. Heräsin maasta selällää ja mönkijä oli vieressä oikeinpäin, hetken keräsin itteeni sieltä maasta ja kattelin mönkijän läpi, ei muuta damagee kun taka tavarateline toiseltapuolelta vähän vinossa, yhtäkkiä rupes vasentakättä juilii, hetken ihmeteltyäni jokasuuntaan sojottavia etu, keski ja nimetöntä sormea huidoin proidin paikalle ja nappasin nimettömästä kiinni, ei sattunu eli vedin sen suoraks, oli vaan pois paikaltaan, keski ja nimetön oli luista irtipoikkipoispaikaltaan eli niihin ei viittiny koskee. Kipsikädessäkään ei voinu olla irti mönkijästä
biggrin.gif

No viime kesänä kävin pkseudun pyöräliikkeessä kyselemässä v-osia vanhaan hondan romuuni kun sattumalta silmiin osui käytetty uudehko cebari joka hintansa puolesta suorastaan kutsui kylmätyypeille. Ei muuta kuin selkään vaan tutustumaan pyörän piirteisiin. Aikani killiteltyäni oli aika siirtyä eteenpäin ja pyörää kallistamaan jalalle joka ei ikinä tullut vastaan ja kaikkeni vasurilla ponnistellen sain tehtyä semmosen pehmeän kyletyksen, onneksi. Liikkeessä kun oltiin niin apujoukot (asiakkaita) tietty saapu ripeästi nosteleen. Nopea kuntokartoitus ja siirtyminen pikamarssia v-osapuolelle v-käyrä tapissa sekä naama punasena vähin äänin. Et jott semmotta...
lookaround_orig.gif

Noloimmat lipat?
Eräänä kesäisenä lauantai-iltana cruisaillessani pitkin pulu-bulevardia. Katseeni seisahtui liian pitkään, niin tuttuun asiaan kun pitkäsääriseen blondiin. Päin risteyksen jakajamerkkiä.
No, onneksi vauhti oli aivan kävelytyyliin ja sain fillarin pysymään ehjänä, shit.
Blondi pysähtyi kun kuuli tömäyksen ja juoksi kysymään, että kävikö pahemmin kun miltä näyttää?
Kuula punasena hilllitysti yritin sopertaa, ettei tässä mitään ja sattuuhan näitä, pöö!
Noh.. asialla oli kuiteskin hyvä alku.......  
inlove.gif

Nyt se "lonti" on ollut vaimona jo kohta 8 vuotta.
Olis siinä sivukatteen voinut "uhrata", jos olis arvannut mitä tuleman on.
biggrin.gif

Mun töppäykset ei nyt kummosia ole, mut tässä niistä:
Alku talvesta useita vuosia sitten hommasin kawasaki KX125 crossin ja pitihän sitä serkulle näyttä miten se KX vetää p***a ringin siinä jäisellä lumettomalla sepeli pihalla. Lopputulos= hienosti puoli ympyrää sladissa ja sit se perhana otti pitoa jäisestä hiekkapihasta meikä selällään maassa ja KX pusikossa etulokari sojottaen kello 12:sta + pieniä naarmuja.
Mä sain muistoks helkutin kipeen kyljen ja serkku sai tilaisuuden kuittailla mulle.
Kyllä itteekin hymyilyttää välillä kun sitä tilannetta ajattelee.

Tää toinen kerta ei ollu kaato, mut oli tipalla:
Sain lainaan vuoden vanhan yamaha yzf r1 ja siinä fiiliksissä lähdin mopolla ajamaan ja ekassa risteysessä meni ja stumppasin koneen juuri silloin, kun stonga reippaasti käännettynä oikealle...onneks huomasin tilanteen todella nopeesti, niin sain vasemmalla jalalla otettua vastaan ja kovan puuskuttamisen saattelemana ponnistin pyörän pystyyn! Ei ikinä uskois mikä työ sen pystyssä pysymiseks tein ja tietenkin paikalla oli ihan kiitettävästi katsojia.
Pyörä ei kaatunu joten uskon saavani vielä jatkossakin sen lainaan.
Ihmettelen mitä sivusta katselijat ajattelee, kun jonkun pyörä näyttää menevän nurin ja siinä yksin yrittää pitää pystyssä..ties kuinka monta kate vauriota ois ehkäisty jos sivulliset katselijat auttais sen jähmettymisen sijaan
confused_orig.gif

Ihme kyllä itse en ole päässy todistamaan koskaan pyörän kaatumista, mut toden näköisesti ryntäisin auttamaan jottei toisen kallis omaisuus tärveltyis.

Ihme kyllä itse en ole päässy todistamaan koskaan pyörän kaatumista, mut toden näköisesti ryntäisin auttamaan jottei toisen kallis omaisuus tärveltyis.
ite nähny liikaaki :/ kaks kesää takaperin näin järkyttävän kolarin ku joku täräytti kawan kyykkypyörällä autoo päi 90 vauhista, näin ku kikserillä kaaduttii radalla, ja sit tietty ku olin turkissa lomailee ni siel liikenne on nii villii et väkisikii
sad_orig.gif
näkee ku joku pannuttaa. sit tietty pojat mopoilla kaatuillu
pftroest.gif

Itehän tossa syksyllä otin kans lipat kakspyöräsellä(polkupyörällä
confused_orig.gif
). Tommonen vanha kunnon käyräsarvi tunturi ja just sulaneet vastahiekotetut tiet...ihan liukasta. Jännä juttu ku ajeli ihan normaalisti niinku ennenki samaan mutkaan minkä kymmeniä kertoja ajanu niin sitte vaan yhtäkkiä huomas, että pyörä on 45 asteen kulmassa, eihän sen niin pitäs olla
omg.gif

Parasta tässä oli kuitenki se, että onnistuin selviään rytäkästä pikku naarmuilla ja vielä iskeytyyn kenttään oikeaoppisesti niin, ettei ollu ranteet ekana kentässä. MP:ä tollai kaatuminen varmaan säästää murtumilta käsissä. Noloahan se hetkellisesti oli mutta mikäs siinä, pyörä pystyyn ja matka jatkuu.

Ite en oo kaatuillut sitten mopoaikojen mutta muutama vuosi sitten sain pyynikillä hyvän kuvan. Joku onneton oli alkanut kaatumaan pyörää parkittaessa juuri puoli sekuntia ennen kun näpsäisin kuvan. Kuvassa on pyörä melkein kaatuneena ja kuski kyyryssä pyörän vieressä. Tuskin tulee toista samanlaista kuvaa otettua ihan justiinsa.

Ensimmäinen oma kaatuminen tapahtui kun olin 7v. Olin kinunnut mopoa jonkin aikaa ja isä oli käynyt ostamassa käytetyn monkeyn. Yksityinen myyjä ei ollut kertonut että mopoa oli virittetty ja ratastettu ja sehän lähti käsistä heti! Ensimmäinen kiihdytys suoraan firman hallin seinään niin että ränni ja pari lautaa irtosi nurkasta. Minä lensin mahalleni mopon päälle. Puoli sukua oli katsomassa ja isoäiti ulvoi niin että sitä tarvi rauhoitella enemmän kuin minua! Ja ilman kypärää tietysti päästelin. Isä osti kypärän aika hätäisesti tämän jälkeen.

Onhan noita lippoja...
Nuoruuden huumassa kauan sitten lähdettiin 250 kuutioisella Pannonialla kaverin kanssa vähän pöllyttämään hiekkaa. Ite olin 15 ja kaveri kuukauden vanhempi. Hyviä metsäteitähän oli vaikka kuinka paljon, ja "osasin" ne kaikki. Paitsi että yksi 90 asteen mutka tuli vähän yllättäen, vedin ihan suoraksi liian kovan vauhdin ansiosta. Ja kaveri tarakalla. Onneksi ei ollut ojia, ja männytkin olivat sellaisia meikäläisen nykyranteen vahvuisia. Sinne sekaan mentiin. Ei muuten ollut kypärää eikä muitakaan nykyajan "hömpötyksiä" kummallakaan. Farkut ja t-paita. Ja tennarit jalassa. Jonkun matkan päästä itsemme makuulta löydettiin. Kaveri tuumas, että hän taitaakin kävellä loppumatkan. Oli se teinillä hikinen urakka saada se Pannonia sieltä tiheiköstä takasin tielle. Kun sain kaverin kiinni, se oli ehtinyt jo melkein kylille. Ei suostunut kyytiin. Terveisiä Mäkisen Maurille, jos satut lukemaan!

Piikkiaikoina tuli heitettyä lipat kemexillä.. Tulin pienellä soratiellä T-risteykseen sliksillä takarenkaalla hiukkasen liian lujaa..
062802moto_prv.gif
Takajarruahan siinä sitten hätäpäissää painelemaan rupesin,
idea3.gif
idea3.gif
vaikka kaasulla olis mutka saattanut ehkä jopa taittua melkosella sladilla tosin... Eihän siinä sitten kun takarengas lukossa päin risukkoa johon eturengas töppäsi ja siitä sarvien yli risukkoon lentäen..  
crazy.gif
crazy.gif
Seuraava havainto oli kun makasin kummakseni hiekkatiellä kemexi jalkojen päällä röpöttäen.. En kyllä oikee vieläkää ymmärrä että miten ihmeellä oon siihen tielle lentäny vaikka sarvien yli alunperin risukkoa kohti lensin..
nixweiss.gif
nixweiss.gif

Taitoi vaan risukko olla sen verran tiheää että "heitti" meikäläisen takaisin tielle ja kemexin perässä.. Vauhtia oli varmaan n. 50kmh kun lepikkoon pöllähdin... Tapahtumalla ei onneksi ollut silminnäkijöita, kun oli sen verran syrjäinen tie... Pärräkään ei saanut hirveitä damageita, mitä nyt jarrukahva ja poljin hieman taittu..

Viime kesänä ostin 7v.likalle mp-asun ja lähdettiin sitten mosarilla ajelemaan ja toki ekana mummolle näyttämään. Kahviteltiin siinä ja mummo rukka oli "kauhuissaan" että miten sinä tuota tyttöä oikeen uskallat kuljettaa, siihen tyttö tuumi että äiti on niin hyvä kuski ettei häntä ainakaan pelota
bowdown.gif

No siinä pihalla sitten tehtiin lähtöä,istutiin jo pyörän päällä ja muutama sana viel vaihdettiin , taisipa mummo valokuvankin napata. Siinä kun löysäsin kytkintä ja samalla vähä tangosta käänsin, ni avot. ökähti koko mopo ja läksi kaatumaan vasemmalle kylelleen. minulla ei tasapaino pitänyt, jalka jäi pyörän alle ja siinä sitä oltiin rähmällään
wink.gif
paitsi tyttö ketteränä hyppäsi pyörän päältä pois ja hieman närkästyneenä siinä katteli.
No nauratti ja hävetti samaan aikaan, porukalla nostettiin pyörä pystyyn ja uusi lähtö...7v. tyttö katto minua hieman ylimielisen kysyvä ilme kasvoillaan kädet puuskassa et just, ja tohon kyytiinkö muka pitäis nousta? hoh hoijaa
biggrin.gif

et kaikenlaista... ajettiin sitten satamaan jätskille
062802moto_prv.gif

Tähän topicciin en aatellut vastailevani, mutta toisin kävi. Äsken, siis vartti sitten, piti käydä tallissa käyttämässä pyörää ettei pytyt jumitu(tai mikä se syy nyt olikaan). Siitä sitten lantsareilla selkään väärältä puolelta ja koipi otti sitsiin kiinni. Sekunnissa fillari kyljellään ja meikäläinen jossain siellä lattian ja pyörän välissä.
Tulihan testattua ettei ruiskukone montaa sekunttia kyljellään käy ja että vanha pässikin saa pärrän tolpilleen melko nopsasti.
confused_orig.gif

Vauriot: peili jojona sekä jarrupoljin vääntyi ,eli vähällä selvittiin. Selkä paskana mutta sen oon ansainnut.

Mitäköhän juotavaa tuolla kaapissa olikaan...

Olipa kaverini hommannu/rakentanu sellaisen chopper tyylisen vekottimen. En ollu moisella ikinä ajanut ja pyysin testejä.
Siitä sitten reippaasti liikkeelle. Kaikki vielä ok.
Takaisin tullessani oli paljolti kavereita odottelemassa ja aattelin räväyttää reippaasti kohti ja lyödä liinat kii niiden nenän edessä.
Joopa joo, jalat putos tapeilta jotka oli tiätysti siirretty eteen, enkä mä niitä enää siinä hässäkässä löytäny.
Eiku etujarru pohjaan, keula alta ja meikä kyljelleen siihen jätkien jalkoihin.

Moottoripyörällä en ole kaatunut koskaan - enkä paljon ajanutkaan.

Mopoaikoina kaatuiltiin kyllä, muutama mehevä joskaan ei erityisen nolo kaatuminen on jäänyt mieleen.

- Olin vaihtanut Tunturi SuperSportin uuteen Solifer TS50S:ään ja molemmat mopot olivat vielä minulla.
Kaverin kanssa lähdimme viemään vaihdokkia liikkeeseen, kaveri tunalla ja minä uudella soliferillä.
Kilpa-ajohan siitä tuli, ja eräässä metsäautotien tai paremminkin tieuran mutkassa lipesin solikalla tunturin kylkeen ja molemmat nurin.
Oli aika opettavaista miettiä muutama mitä kaikkea mahtoi hajota, sekä syy että molemmat mopot kun olivat omia.
withstupid.gif

- Eräänä pimeänä syysiltana ajelin em. Solikalla kaverin luota kohti kotia ja soratien risteyksestä päästeltin sen mitä mopolla tohti - tottakai tienpinnan jäätymisen huomasi vasta kun turkishaalarin kylki raapi kivikkoa 40km/h vauhdissa.
Selvisin ilman fyysisiä vammoja ja mopokin oli kuin ihmeen kaupalla lähes ehyt, ainoastaan vaihdepoljin oli kiertynyt akselinsa ympärille rullaksi niin että pilkkopimeässä tehdyt liikkeellelähtöyritykset olivat hieman toivottomia.
Noo, sai sen vaihteen kädellä vaihdettua kunhan tajusin mistä kiikastaa...
biggrin.gif

- Solivieteriähän piti virittää mahdollisimman paljon (ei kai mopopojat enää nykyään, eihän ?) ja viidennen vaihteen, Dell`Orto PHBG20AS:n ja muutaman muun jutun ansiosta mopo kulkikin noin 70-80 km/h huippunopeutta.
Jokapäiväisen koulumatkan taitoin mopolla ja paleltumiskuoleman (sinä talvena mm. pari viikkoa jatkuvasti -40-43 astetta pakkasta....)välttämiseksi solikassa oli myös tuulisuoja.
Mopossa oli nastoitettu eturengas - olipahan olevinaan turvallisempaa ajella kun etupää ei niin helposti lipsahtaisi alta.
sport05.gif

Tammikuisena pakkaspäivänä olin matkalla "kylille" kun eturengas räjähti pitkässä alamäessä täydestä vauhdista, kas vaan - ei auttaneet nastat yhtään mitään; alta lipsahti per heti.
Tosin heti en tajunnut tapahtunutta ... kun kokosin itseäni hangesta tienpenkalta en tajunnut mistäpäin olin ollut tulossa eikä vähään aikaan ollut tietoa siitäkään missäpäin on ylöspäin.

Tuulisuoja, etulokasuoja ja joitain muita muoviosia oli tuhannen pirstana pitkin tietä ja mopo hangessa toisella puolella tietä kuin minä.

Paksut turkishaalarit ja kypärä olivat tarpeelisia varusteita, pikku mustelmia isompaa ei sattunut.
tounge.gif

Oi niitä aikoja.

Piikillä silloin 16 vanhana tuli kokeiltua isänmaan läheisyyttä.

Oli silloin meillä päin tapana, että kun tultiin vauhdista pysähdyksiin niin omaa jalkaa ei laitettu ensimmäisenä maahan vaan jalalla "vedettiin" jalkatappi pystyyn. Hyvin se toimi mopolla ainakin siihen asti, kun kevarissani oli ohuempi jalka ja se vilahti puntista sisään... Oli siinä rehvakasta hetken aikaa olla paikoilllaan kuin paraskin trial-kuski, mutta kun se painovoima veti alaspäin... Tietysti sille puolelle, jossa jalkani oli jumissa. Tämä tapahtui Huittisissa... Ja vieläpä Linja-auto aseman pihassa.
withstupid.gif

Tää tapahtui joskus vuonna 99.
Ajoin keskuskatua helsingissä ja olin kääntymässä stokkan kulmalta espalle ja siitä sitten manskulle.
Kallistaessani uudehkoa 9r  siinä kulmalla pienessä vauhdissa moottori äkisti sammui, mitään ei ehtinyt tekemään.
nixweiss.gif

Siinä sitä sitten köllötettiin kyljellään ruhka-aikaan, ihmisten tujottaessa liikennevaloissa.
Eipä kukaan tullut auttamaan ja kotilotkin tööttäsivät kun yritin punnertaa pyörän alta pois.
Naama punaisena v*********ta ja punnertamisesta ajoin pari korttelia ja pysähdyin arvioimaan vauriot.
Molemmat vilkut rikki ja peili, jarrukahva ja ohjaustanko kärsivät pienehköjä naarmuvaurioita.
bawling.gif

Onneksi oli vähän vauhtia ja ajokamat päällä, ja silloin oli vielä  jonkun verran ylipainoakin (toimi airbagin lailla), niin eipä se pyörä paljoa maahan osunut.

Läheltäpiti tilanteita sitten on ollut ihan tarpeeksi, onneksi niitä on selvinnyt sydämmen tykytyksillä ja sarjakuvamaisilla akrobatia liikkeillä  
biggrin.gif

Tallilla joskus kevari sai kyytiä, kun irti päässyt hevonen juoksi parkkipaikan läpi ja päätti suorittaa rodeot pyörän kohdalla.. Muut juoksivat hevosen perässä ettei se ehdi pikatielle ja minä meen monttu auki pyörää silittelemään ja pystyyn nostamaan. Noo, muovien vaihto oli muutenkin tulossa, joten mitäs pienistä kavionjälistä.
thumbs-up.gif

No se oli se klassikko..
kokeilin etujarrun toimivuutta hiekalla ja siitä lähti
ei kissaa kerinnyt sanoa ...
vauhtia 20- peili ja vilkku uusiks ,, onneksi ei kukaan nähnyt
ja en tee toista kertaa (että vain tiedoks)
jos joku kysyis..

Back