• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Noloin kaato/kaatuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JEP JEP... nyt tämäkin on tehty. Viikko runsas oli n. 15 jätkän porukka lähdössä A-luokan purjehdukselle, jolle en tänä vuonna ehtinyt, mutta pistäydyin moikkaamaassa kööriä ennen lähtöä. Pyörä nätisti parkissa betonisella laiturilla rupesin sitten tekemään kotilähtöä. Ehdin jo ajatellla mielessäni, että olisipa noloa kaataa motoa kun lähden. Noh... syystä jota en vieläkään ymmärrä tai tiedä
nixweiss.gif
, niin lähtihän se saakeli kallistumaan, en millään pystynyt pitämään sitä pystyssä ja hitaasti se kellahti kyljelleen
crazy.gif

Nosto onnistui hämmästyttävän nopeasti ja kepeästi... mutta 15-silmäparia oli seurannut touhuani ja ilkkuilu oli sitten faktaa.

Onnex pyörän vauriot jäivät pieneen nirhaumaan ala-katteeseen... henkiset traumat hävinnevät aikanaan.... I hope
pftroest.gif

Voisitteko kertoa tyhmälle miksi kaatuminen on noloa tavalliselle kuolevaiselle joka ei uhoa olevansa hyvä kuljettaja?

Vedin turvalleen gasiksen pihalle tämän kevään ensimmäisillä ajoilla.

Olin satuttanut jalkani mäessä vähän pitkäksi menneessä hypyssä ja siitä oli ilmeisesti jotain puaskana päätellen kämmenen kokoisesta mustelmasta polvitaipeessa.

No etelässä oli maat sulat ja ajamaan kovat halut.
Menin gasikselle sumpille jonka jälkeen tankkaamaan.
Puolihailea pyörä käyntiin ilman ryyppyä ja kääntämään mittareille.

No tottakai se sammui ja kippasi kipeän jalan puolelle - jokahan ei tietenkään kantanut mitään.
Pyörä nurin kaatumatapin varaan ja ukko levisi kuperkeikalla pitkin pihaa.

Siinä yksijalkaisena sitten temusin mopäädin takaisin pystyyn ja tuumin että olipahan Nesteen asiakkailla viihdykettä kahvistelun ratoksi.

Voisitteko kertoa tyhmälle miksi kaatuminen on noloa tavalliselle kuolevaiselle joka ei uhoa olevansa hyvä kuljettaja?
Ei kaatumisessa ole mitään noloa.

Mutta nolossa kaatumisessa on. Esittäminen, huolimattomuus ja kaikki mikä koettelee omaatuntoa. Got the point?

Täällähän luetellaan vain kaatoja, noloja ei vielä ihan nopealla selaamisella silmään etes osunut.

Sellanen lisäkysymys:  Onko kukaan onnistunut pitämään pystyssä paikallaan kaatumaan lähteneen mopon?

Olen molemmat kerrat kun meinasi kaatua, ensimmäinen autokoulussa 600 Bandit meinasi kaatua, mutta sain nostettua pystyyn ja vuotta myöhemmin 650 Revere meinasi kaatua, kun tullessani alamäki risteykseen jouduin pysäyttämään pyörän täysin hievan kiivaammin ajaneen autoilijan takia.

Mutta nolossa kaatumisessa on. Esittäminen, huolimattomuus ja kaikki mikä koettelee omaatuntoa. Got the point?

Täällähän luetellaan vain kaatoja, noloja ei vielä ihan nopealla selaamisella silmään etes osunut.
Nolostuminen on subjektiivinen kokemus.
smile_org.gif

Sellanen lisäkysymys:  Onko kukaan onnistunut pitämään pystyssä paikallaan kaatumaan lähteneen mopon?[/quote]

Välillä,ei aina,joskus vaikeeta kun huomaa et tukijalka osuikin syvään kuoppaan niin sit on kyll koipi liian lyhyt ja lähellä pyörää[/quote]
biggrin.gif

Luin viestiketjun alusta loppuun , kaikki jutut. Olipa monenlaista poklomia. Toisille piti nauraa vesissä silmin ja jotkut olisivat tarvinneet selkäänsä. Olen toki kaatunut kasipyöräisillä viimeisen 47 vuoden aikana monestikin. Mutta näillä oikeisilla vain paikaltaan.
Ja se tapahtuu tosi äkkiä, kuten monesta viestistä saimme lukea.
smile_org.gif

No mä olen muutaman kerran kaatunut ihan paikallaan mopon kans ja toisen kerran kun tais olla himpun verran vauhtia. Ja noloa se oli kaatua. Kun mä kaaduin meidän. Savitaipaleen ABC: pihalla nurin. Olin tekemässä jyrkkää käännöstä. Kun piti vaihtaa tankkaus puolta. Kun huomasin, että kawa kaatuu. Nii mä hyppään alta pois. Ja sit kuului kamala rysähdys. En edes kehdannut ottaa kypärääkään pois. Kun mä tankkasin. Toivottavasti kukaan ei nähnyt sitä tapahtumaa. Onneks kaveri oli paikalla. Ja se autto mut nostamaan kawan pystyyn. Ei tullut pahemmin naarmuja. Kertokaa vaan jos näitte mut Savitaipaleen abc asemalla. Kun kaaduin valkealla 750 kawalla.
033102beer_1_prv.gif

Joo, pitihän oma pyöräkin lomareisulla Norjassa kaataa... Olimme kokopäivän ajaneet kylmässä ja vesisateessa ja vähän liian pitkään. Illalla saavuimme kaverin kanssa leirikeskukseen ja kun parkeerasin pyörän sivutuelle huomasin, että piha kallistaa paljon juurikin sivutuen puolelle. No päätinpä pikkasen siirtää pyörää mukamas parempaan paikkaan ja ajatuksena oli laittaa vielä vaihde päälle. Joku kuitenkin meni vikaan ja maan vetovoima halusi vetää pyörää puoleensa aikamoisen kolahduksen saattelemana. Pyörä pystyyn ja vahinkojen tarkastelu: Takalaukkuun pieni nirhauma ja kaatumatappi toimi sopivasti "sijaiskärsijänä". Jostain kumman syystä toiseen käteeni tuli pikkasen asfaltti-ihottumaa. En tiedä missä vaiheessa. Onneksi leirikeskuksen pihalla tuntui olevan täysin seniilejä ukkoja, jotka eivät edes huomanneet koko episodia vaikkakin kaveri sai hyvät naurut...
Kyllä muuten tuli kiiteltyä, että tuli hommattua kaatumatapit...

Mopon omistaja ollut nyt muutaman kuukauden ja ei vielä oo kaatunut. "kop,kop"

Piikki aikoina tuli yhen kerran ajettua kurvissa ulos. Kanttasin niin paljon kuin pystyin, mut sekään ei riittänyt. Onneksi kerkesin tajuta mitä tulee käymään ja kerkesin suoristaa pyörän ennekö mentiin ojan yli kirjaimellisesti. Ojasta selvisinkin mut toisella puolella oli hiekka aluetta johonka sitten kellistyin kun jostain kumman syystä
biggrin.gif
oja alkoi hieman heittelemään pyörää enkä saanut sitä enää hallintaani. Kukaan ei muistaakseni edes nähnyt. Pyörä ylös nopsaa ja äkkiä piiloon tarkistamaan vauriot. Pelkillä naarmuilla selvisin. Etuhaarukkakin säilyi ihme kyllä. Taisi olla vauhtia niin paljo et etupää meni suoraan ojan yli eikä ottanut ojan reunaan.

Nolostuminen on subjektiivinen kokemus.
smile_org.gif
Tästähän siinä on kyse; oma subjektiivinen kokemus siitä tekee nolon. Uhoaminen, temppuilu ja "helposta" tilanteesta kaato vaan tekee siitä pahemman
biggrin.gif

Eihän se pyörän kaataminen koskaan tarkoituksena ole
smile_org.gif

Tulihan se kun vähän potkii. Alastarossa hitaahko lowside, aika paljon meni paskaksi. Hanskojen suojiin naarmut, nahkoihin tuli väriä. Tuon jälkeen on alkanut hieman arveluttaa käyttää Goreja ollenkaan. Jos tuossa olisi ollut ko. takki-housu-yhdistelmä.... olis remontoitu miestäkin.
On se nahka-asu miten humoristisen näköinen tahansa niin ainakin se suojaa.......

Tässä teille ensimmäinen nolo kaato sitten: kaadoin pyöräni toimiesani orgin letkan veturina
biggrin.gif
Lisäksi ennen lähtöä pyyhittiin vielä mun pyörästä hämähäkinseittejä pois, että en oo sit sitä aktiivisinta osaa tästä porukasta
lookaround_orig.gif

Nooo, kuiteskin se kaato. Oltiin tulossa sivutieltä takaisin kantatielle ja pysähdyin risteykseen tarkistaakseni vasemmalta kantatiellä ajavia ja etupyörän käänsin jo menosuuntaan eli oikealle. Kuinka sattuikaan, risteys oli juuri oikealle kallellaan ja kun katsoin vasemmalle, niin herhiläinen lähti kaatumaan oikealle. Kun tajusin tän, niin mikään tangon repimisyritys ei kaatumista estänyt, ei edes jaloilla vastaanpano, sinne se pätkähti asvaltille pötkälleen ja minä siinä sitten sulavasti mukana, jottei jalka jääny alle. Onneksi sen verran sain hillittyä sitä kaatovauhtia, ettei tullu kummosia kolhuja, saldona parit naarmut tangon ja pakoputken päihin ja katkennut jarrukahva. Niin ja kolhittu ego ja menetetty katu-uskottavuus
tounge.gif
Ja saatiinpa siinä taukojumppaa myös takana ajaville, kun saivat osallistua pärrän nostoon...

niin,

koeajoin Kawasakin , taisi olla R-17,
kaaduin parkkeeratessa kaupan pihaan,
joko vasen jalka oli puuduksissa tai
painopiste oli pyörässä niin vieras
että en saanut jalkaa ajoissa paikalleen.

Koe ajon hinnaksi tuli 2000eur huokasin
helpotuksesta kun edellisellä viikolla
en kaatunut Ducatin 1098:silla se ois
ollut 3500 egen koeajo!

062802jumpie_prv.gif

joni

se vasta vituttaa kun näkee pyörän kyljellään kun jalka on uponnut soraan parkkiksella
withstupid.gif

Kyllähän näitä kömmähdyksiä on sattunut. Veljeni ajoi irtosoraan ja meikäläinen oli kyydissä.. ei siinä pahempia jälkiä tullut ku muutama naarmu katteisiin. Sitte toinen kaatuminen tapahtui hiekkatiellä lähin pikkuhiljaa jarruttamaan niin pomppas jostai kuopasta ja kaatui.
Mulla on nyt vasemmalla puolella skootteria penkin viereisessä katteessa isoja naarmuja ja jälkiä ja se paneeli mikä on kiinni ohjaustangossa (millä nimellä sitä kutsutaan?), siinä on lohkeama. Myös vasemman jarrukahvan nuppi irtosi, mutta jarrukahvan ostan lähipäivinä. Mistä te hommaatte näitä osia sitten mopoihin/skoottereihin? Maahantuojaltako vai? Ainakaan nettikaupoista on turha etsiäkään...

Back