• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nollatoleranssista hyvät kokemukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lavikainen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
siellä niitä nysvää pyötien ääressä hyviä poliiseita, jotka voisi olla puhalluttamassa juoppokuskeja pois maanteiltä....

tekis sen tutkimuksen. Ottas kaikki pöytäpoliisit jotka on kirjoittamassa /tutkimassa kamerankuvia ja laittas ne puhalluttamaan autoja. Varmasti juoppoja saataisiin kiinni enemmän kuin koskaan.

Ei siellä mitään pöytäpoliiseja ollut, vaan apuun oli hälytetty soittokunta.
biggrin.gif

Ilta-Sanomat 31.8.

Miten poliisi aikoo selvitä tästä?

- Onhan se aikamoinen projekti. Poliisisoittokunnan miehet tulevat mukaan avustamaan, joten meillä on noin 20 henkeä mukana, komisario Dennis Pasterstein sanoo.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1431330

Vitu**aa tollanen hölmöläisten homma niin, ettei enää tiedä mitä sanois. Niin kauan kuin poliitikot sählää asioissa mistä eivät ymmärrä mitään niin hommat on tällaista pelleilyä. Nykissä saatiin kadut siisteiksi kun otettiin nolla toleranssi pormestarin käskystä käyttöön ja nyt joku valopää poliitikko yrittää saada samalla keinolla kuntoon suomalaisen liikenteen. Ei ne muutkaan formaatit pelaa suomalaisessa maisemassa. On se vaan sellainen superyliopisto se Arkadianmäki, että siellä kun saa nimityksen johonkin hommaan niin ollaan seuraavana päivänä asiantuntijoita.
veryangry.gif

Tiedän että nyt ropisee laariin mutta todetaan nyt het alkuun että en ole uskovainen. Tuo nollatoleranssi on hyvä. Jos se toteutettaisiin siten että tiet joilla on 80 rajoitus nostettaisiin 90 mikä on rekkojen rajoitinten noin lukema. Saataisiin liikennevirtaan sujuvuutta. Ja alinopeudelle myös sakot!. Ja nostettaisiin motarit 130-140 tasolle. Ja todellakin rajoitusten suhteen 1%.

Ja ylityksille nollatoleranssi. piste. Veikkaanpa että ruumititen määrä vähenis huomattavasti. Pöljäilyt silti säilyy, darwin korjatkoon siten omansa pois.

Äsken Nelosen uutisissa puhuttiin siitä miten kokeilun tulokset ovat yllättäneet poliisin positiivisella tavalla. Jo nyt jäi mainitsematta, että tulos on saatu kolmen päivän perusteella ja jutusta sai sen kuvan kuin tässä olisi takana jokin ihan oikea tutkimus.
veryangry.gif

Juu ei,parempi kun pistää silmät kiinni eikä lue uutisia tai muita tutkimuksia,elää vaan niinkuin ei oliskaan,ei stana missään

Jos mediassa höyrytään ja tiedotus pelaa - niin kukahan tietosesti ajaa "tolppaan"... Kyllä ton homman hoitaa tienkäyttäjien tietoisuus asiasta ja vauhdit tippuu varmuudenvuoks.
Että se siitä menestyksestä.

n. 10v sitten Ausseissa varoittivat radiossa tutkista. Vaikutus oli sama noin nopeuden näkökulmasta, eli nopeudet tippu.
Tämä menettely ei tietysti suomessa toimi kun halutaan rahastaa...

nollatoleranssit sopivat teollisuusroboteille.. vai meinaako arvon kukkahatut, että mitään pelivaraa tai virhemahdollisuutta ei saisi lainkaan olla olemassa.. Nollatoleranssi toimisi varmasti ylinopeuden ohella myös alkoholin suhteen (pois alkoholisuuvedet ym), kunnianloukkauksissa (kolme neljästä pikkuteinistä rosiksessa opettajan nimittelystä ym), epäilemättä myös vahingontekojen osalta (kuinka monta kertaa oletkaan raapaissut ostoskassilla onnettoman kerrostalon omistajakapitalistin maalipintaa??), ja uh.. tietenkin ympäristörikoksissa (pieraisut on ilman pilaamista ja joulukuusen haku metsän tuhoamista), nollatoleranssi olis kerrassaan välttämätön myös kaikenlaisesta nettikirjoittelusta tietojärjestelmän häirintänä.. Ja niin nollatoleranssi järjestyslaissa säädetyistä rikoksista (jokainen kadulla kävelevä tai pyöräilevä ihminen käräjille toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapidosta.. vai kehtaatko vielä väittää, ettei avainnipulla voi vahingoittaa toista!?!)..

Väitän, että näitä asioita toivovat ne ihmiset, jotka ajavat autolla vain kesämökilleen ja sieltä takaisin.. siis ne, jotka eivät tiedä mitä toivovat..

Ja alinopeudelle myös sakot!.
Tuo on jo kovasti hankalampi juttu.. Ajamista kun tapahtuu myös
talvisin ja riippuen keliolosuhteista, välillä on pakko ajella erilaisia
nopeuksia. Samoin on laita, kun/jos tiellä on "puimureita" tai
suomenkarjaa kaikista poroista muista ötököistä puhumattakaan.
Asiahan on oikeasti niin, että liikenne merkki osoittaa suurimman
sallitun ja todella kummallista olisi mikäli hiljaisemmin ei saisi ajaa.
Jos esim. olet tulossa sivuteiltä tai maitolaitureilta tai olet juuri
jättänyt mummosi siihen tai mitä tahansa, niin miten aiot ilman
mitään viivettä päästä suurimpaan sallittuun nopeuteen.
Itsestään selvää on, että kaikki ajoneuvot eivät ole moottoripyöriä
vai ajattelitteko ajella kyykkyfillarilla talvisin kesärenkailla. Kyllä
sääntöjä luotaessa on otettava huomioon kaikki vuodenajat sekä
kaikenlaiset kuskit. Entäpä, jos siellä onkin poliisi puhalluspartioineen
liikennettä jarruttelemassa tai muuten vaan tarkkailevat renkaiden
ilmanpaineita tai ovat siivoamassa edellisen kuolleen roippeita
muiden jaloista, että uutta surmanajajaa mahtuu sekaan?
Ei helvetissä .. en usko, että hitaastiajavia voidaan sakottaa
sen vuoksi, että ajavat hiljaa, mutta jos tahallaan merkittävästi
haittaavat muutaliikennettä niin sitten kyllä voitaisiin sakottaa.
Tahallisuuden osoittamisessa on kyllä oma vaivansa.
Turhista ohituksista voitaisiin sen sijaan kyllä sakottaa.

Toinen juttu on se, että miksi helvetissä vain Suomessa jonoja
aletaan purkaa siten, että jonon viimeinen lähtee ensinnä ohitusreissuilleen?
Olen monesti ollut mopollani jossain jonon puolivälin tienoilla, kun
ihan tavallisista liikenteellisistä syistä kukaan ei ole voinut lähteä
aikaisemmin kenenkään ohitse, niin viimeksi jonoontullut
paskiainen luulee tietävänsä koko tilanteen ja miksi siihen on
jouduttu, vaikka todellisuudessa hän ei tiedä yhtikäs mitään, mutta
alkaa ohituksensa silti ja kukaan muu ei saisi sääntöjen
mukaan lähteä eteen .. koko muu jono joutuu odottelemaan tuon
kuspään toilailuja ja tunkemista väkisin johonkin väliin, kun
vastaantulijoita alkaa tulla kilometrikaupalla. Aika kusipäistä
puuhastelua ja melkoisen riskialtista. Siinä jonoja ohitellessaan
sitten törmäilevät vasemmallekääntyjiin .. on noita nähty
ennenkin - valitettavasti. Vasta pari miljoonaa kilometriä olen
tuollaista seuraillut, kun ajokorttikin täyttää justiinsa 41v, joten
on tässä ollut aikaa kummastella erilaisia ajotyylejä ja hosumisia.
Jokaisen sukupolven on ilmeisesti saatava tehdä ihan itse omat
virheensä - itse asiassa ne samat kuin kaikki muutkin sukupolvet
ovat aiemmin tehneet - niinpä se on, että ei sitä kirjoja lukemalla
pahemmin kokemusta saa ja virheetkin on ihan itse tehtävä ja
koettava - kipeetä hommaa on kyllä ...

Voi huoh...
mad.gif
Toivottavasti nyt herrat ei kuitenkaan ota tuota "tutkimusta" liian vakavasti, ja tuosta nollatoleranssista tulee käytäntö. Tämä on jo naurettavaa.

Turuntiestä en niin paljon välitä, ei mulla mitään asiaa ole Turkuun anyways...

Aikanaan kun stadiin ruvettiin puuhaamaan neljääkybää niin joku neropatti keksi että jollei autot liiku niin ei tapahdu onnettomuuksia. Siinä se vasta on nolla toleranssi. Sit joku keksi ett voihan se difla mennä ja tunkki livetä ja äijä jäädä alle. Skidinä stadarissa oli kuva apinasta joka oli fiuden ratissa ja lapussa luki 20! Ei mitään uutta taivaan alla.
baaa.gif

Ja alinopeudelle myös sakot!.
Tuo on jo kovasti hankalampi juttu..... .

Toinen juttu on se, että miksi helvetissä vain Suomessa jonoja
aletaan purkaa siten, että jonon viimeinen lähtee ensinnä ohitusreissuilleen?....

.. Aika kusipäistä
puuhastelua ja melkoisen riskialtista. Siinä jonoja ohitellessaan
sitten törmäilevät vasemmallekääntyjiin .. on noita nähty
ennenkin - valitettavasti. Vasta pari miljoonaa kilometriä olen
tuollaista seuraillut, kun ajokorttikin täyttää justiinsa 41v, joten
on tässä ollut aikaa kummastella erilaisia ajotyylejä ja hosumisia.
Jokaisen sukupolven on ilmeisesti saatava tehdä ihan itse omat
virheensä - itse asiassa ne samat kuin kaikki muutkin sukupolvet
ovat aiemmin tehneet - niinpä se on, että ei sitä kirjoja lukemalla
pahemmin kokemusta saa ja virheetkin on ihan itse tehtävä ja
koettava - kipeetä hommaa on kyllä ...
No todetaan hetialkuun että olen nuorempi kuin sinun ajokortti. Ja olen ajellut työmatkoilla aluksi keskiverto 57 tkm kolmena vuonna ja 35 viimevuosina. 20tkm mopollani, se kokemuksesta. Kysymys miksi jonon viimeiset lähtee ja ja joskus vetää vasemmallekääntyjän kylkeen on aika yksinkertainen. Niitä kyrppii olla perässä ja jonossa toisena. Ei se ensimmäinen ole jonossa? No kerran pollisetä pysäytti tutkalta kun lainamatkailuvaunua kiskottiin kohti lappia. Nopeus 94 ja tarjoilivat rikesakkoa. Kysyin että mitenkähän olis jos ajaisin 75 heinäkuisessa lomajonossa kylmälaukku perässä. Totes etää älä aja mutta eipä antanut sakkojakaan. Paikka oulun yläpuoliset suorat. Jonossa oli kilsa autoja ennen minua ja ties monta PERÄSSÄ.

Ei kait se virhe ole jos liikenne sujuvasti menee? Jos kaikilla olis noin sama nopeus niin sakot jäis aika minimiin. Ja ruumiit. Vituttaa se jurrata 70 kun rajoitus on 100

Olishan se vaihtoehto palata sinne 70 luvun alkuun kun nopeusrajoituksia ei ollut. Mitäköhän sitten liikenteessä tapahtuis?

Ja en kyseenalaista sinun kokemusta liikenteestä. on se senverran pitempi.

Niitä kyrppii olla perässä ja jonossa toisena.

Selostappa minulle, että mikä ja miksi siinä tarkkaanottaen kyrsii?

Miten sellaista, jota jo 70km/h kyrsii, pystyy ajamaan korkeintaan
30km/h nopeudella (oikeampi on varmaan 10-15km/h) vaikka
Munkkiniemestä Erottajalle ihan tavalisena arkipäivänä niin, että
ei sekoa hoitola-asteelle?

Tuota 70km/h ei joudu missään ajamaan puoltatuntia vaikka
kuinka yrittäisitte keksiä paikkoja mistä päin tahansa Suomea.

PS.
Niin .. en minä tätä siksi kirjoittanut, että riitaa haluaisin haastella,
mutta kovin monenlaista nähneenä hieman ihmettelen kyllä ja
kuten sanoin niin tätä ilmiötä tavataan lähinnä VAIN Suomessa
ja se ihmetyttää, että miksi muualla ei olla näin fiksuja kuin meillä.

Minua ei jonossa olo haittaa ollenkaan. Ilmaisu oli kait retorinen, ei sitä kirjaimellisesti voi ottaa. Idea on siinä että kun kaikilla olis sellainen sopiva tasavauhti niin mitää turhia sekoiluja ei tulisi.

kehäykkösen sisällä nopeudet on viitteellisiä, jonot ne oikeasti määrittää.

No nyt olen vähän hakusella koska taidetaan ajatella aikalailla samaan suuntaa tuosta liikennöimisestä yleensä.

edit Madeiralla. maaston puolesta liikenteen perseestä, näky mitä kohteliaisuus sai aikaan. Sinne lomalle ja vuokratkaa mopo..

Idea on siinä että kun kaikilla olis sellainen sopiva tasavauhti niin mitää turhia sekoiluja ei tulisi.
Tuo on sikäli utopiaa, että erilaisilla ajoneuvoilla on erilainen lain
sallima enimmäisnopeus .. vrt. traktorit, mopot, puimurit,
kuorma-autot, rekat, ferrarit, moottoripyörät ja raketit.
Joillain teillä on perusnopeus 120km/h ja joillain 100km/h
tai joskus jopa vieläkin alhaisempi. Vaarana tuossa ideassa on,
että kaikki menevät sitten sen ihan hitaimman nopeuden mukaan
paikoissa, joissa nykyään on 50-60-70-80-100 tai 120km/h,
vaikka sellaista hidasta ajoneuvoa ei olisi lähimaillakaan. Jollain
mopolla ei saisi 45km/h kovempaa mennä (siis laillisesti). Joten
tämä nykyinen on kyllä selkeästi parempi ratkaisu. Tasavauhtia
kannattaa tietenkin tavoitella, mutta se ei vain ole mahdollista.
lookaround_orig.gif

Eräs asia, joka lisäksi sotkee esim. aamuliikennettä inhottavasti
on, kun sekaan tunkee erilaista työkonetta ja traktoria .. eikös
ne joutaisi ajella ennen klo 7:00 tai sitten klo 9:00 jälkeen tai
mennä edellisenä iltana valmiiksi sinne minne ovatkaan menossa.
Ne ihan oikeasti häiritsevät. Eipä silti .. noiden vuoksi en ole ikinä
myöhästynyt mistään .. jos olen myöhästynyt, niin ihan on ollut
ikioma syy. Esim. Itäväylällä nuo työkoneet jurnuttavat
keskikaistalla jostain minulle tuntemattomasta syystä
vaikka oikealla ei ole ollut bussikaistaa enää 30 vuoteen
vai milloin se metro nyt tulikaan. Samana päivänä kun metro
aloitti, poistuivat bussikaistatkin. Tyhjintä on silti oikealla ..
ja se on tietenkin myös nopein kaista .. että silleen ...

Länsiväylillähän niitä pussikaistoja vielä on, kun sieltä Espoosta
ei meinaa päästä pois ilman erikoisjärjestelyjä. Olin vähällä
kirjoittaa, että Espoon kaupungista, vaikka en minä sieltä vieläkään
ole mitään kaukungiksi kutsuttavaa löytänyt vaikka aina silloin
tällöin olen hieman etsiskellytkin.

Punaisia päin ajamiseen pitäisi saada nollatoleranssi samoin kuin
suojateiden eteen pysähtymisiinkin .. rattijuopumuksista puhumattakaan...

Poliisin mukaan Kirkkonummi-Karjaa -välin nollatoleranssikokeilu on antanut hyvät tulokset.

"Valvontakamerat mittasivat sunnuntaista tiistaihin yhteensä 320 ylinopeutta, ja niistä sakotusrajan ylitti 44 autoa. Tiedot osoittavat
ylinopeuksien laskeneen huomattavasti.

Tulokset ovat hyvin rohkaisevia, arvioi komisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista.

Tieosuudelta ei tullut poliisin tietoon kolmen päivän aikana kolareita, ja nopeuden ylitykset olivat vähäisiä."
Jännä homma, nollatoleranssi ja venäläinen autorekka - luultavasti vetänyt pihalle juurikin tuon nopeusmittarin kyttäämisen takia - viivästytti meikäläisen purjehdusreissua tunnin ajan.
Sen verran yksittäinen ulosajon raivaus kesti.
Hangosta oli tulossa...

Olipas v..un kattava tutkimus, tämmösii voisi itsekin junailla ja sitten päättää vaikka, että työntekijöiltä kaikki lomat pois
tounge.gif
.

sanoi:
nollatoleranssit sopivat teollisuusroboteille.. vai meinaako arvon kukkahatut, että mitään pelivaraa tai virhemahdollisuutta ei saisi lainkaan olla olemassa..

hyvä pointti, 10% elovara on yleensä täysin järkevä(ja paljon käytetty) ja kun ihminen on kaasupolkimen takana, niin ei voi olettaa, että liikenne pystyisi pitämään 100km/h:ssa ilman 10% elovaraa.

Voisin tehdä kokeen jossa ajan hetken todella reipasta ylinopeutta ja vauhdin hidastuttua todeta, että törkeät ylinopeudet eivät lisää onnettomuusriskiä. Siinä olisi yhtä pätevä tutkimus...
kaboom.gif

Back