• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

no niin. öljy on vaihdettu. delvac delvac deeelvac

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawabata
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos kone toimii, vaihteet toimii ja näyttöä on ettei ne poksahda öljyjen takia niin mikä ettei... kai tuosta asiasta tästäkin porukasta löytyy joku joka OIKEASTI tietää lisäaineistuksesta jotain. Tätä delvac-pulinaa käydään säännöllisesti kerran vuodessa eikä valmista tule. Ehkä myös soitto Mobilille auttaisi vähän.

Käännyin Delvac-uskovaiseksi;vaihdoin juurikin öljyt ja laitoin oikein kahdeksan litraa että voitelee varmasti kunnolla. Suodattimen vaihdoin myös ettei tule vanhat kakat kiertoon. Kyllä nyt kelpaa.Ei rutise eikä kolise vaihteet ja ja kytkin toimi hyvin.Kulki komeesti sataa ja kun kävin tankkaamassa meni vaan 62 litraa naftaa ja oli ajettu sentään yli seisemänsataa kilometriä tankillisella.Kyllä tuo Delvac on tosi hyvä öljy,käytän sitä Vitossa tästä eteenpäin aina.
kyllä se remsukin sillä pelaa, vaikka on suht matalakierroksinen kone. nythän rellonenkin on sitten 'meikäläisiä', aamen, maamen, maamon,,

Mä luulen ;)...ihan aikuisten oikeasti,että Bata tietää eron ;)
On aina hauska huomata miten nyypät yrittää haastaa "vanhat"
Vilkaseppa Legend...Batan viestien määrää, verattuna omiis ;)
Voi Cute, et kait sä ihan oikeesti usko, että Ferrari käyttää Kimin formulassa Delvaccia? Mees seuraavaksi lähimpään Motonettiin ja katso niiden öljypurkkien takakansien tekstejä ja huomaa korrelaatio öljyn luokituksen ja öljytyypin välillä. Onko mineraalipohjaisten öljyjen luokitus parempi kuin täyssynteettisten, vai toisinpäin?

Tämän jälkeen, jos vaan viitisit, lue se "All About Motor Oil" läpi ajatuksella ja mieti sitten, että missä moottorityypeissä esimerkiksi männänpään lämpökuorma on erityisen suuri ja, jossa öljyltä vaaditaan suurempaa lämpötilankestoa? Ja mitä öljylle tapahtuu, jos lämpötilankesto ylitetään? Toinen asia, johon voisit kiinnittää huomiota, on VII, eli Viscose Index Improver-lisäaine, jota tarvitaan mineraaliöljyissa viskositeettiä parantamaan. Haittapuolena tästä on herkkyys öljyn leikkaantumiselle, jolloin öljy menettää täyssynteettistä nopeammin viskositeettiään ja samalla paineenkesto alenee. Ja öljykalvon sitten rikkoontuessa, ei voitelu toimi enää halutulla tavalla ja öljyyn lisätty "last brige"-lisäaineistus yrittää epätoivoisesti estää kiinnileikkaantumisen, mutta tuossa vaiheessa metalli ollut jo metallia vasten ja kuluminen kiihtyy.

Jonkinlaisen kuvan VII:llä parannellun mineraaliöljyn leikkaantumisesta saat siitä, kun suositellaan, ettei VII-suhdeluku saisi olla kolmea suurempi. Esimerkiksi 10W-40 on VII-suhdeluvultaan neljä ja öljy leikkaantuu liki puolta nopeammin kuin 15W-40. Ruohonleikkuriini laitoin nyt oikean puutteessa halpaa 10W-30 öljyä, mutta pidän sillä öljynvaihtovälin kolme kertaa lyhyempänä kuin SAE 30 yksiasteöljyllä, jossa VII:tä ei tietenkään tarvita. Eli, voi käyttää, mutta leikkaantuminen pitää ottaa huomioon, eikä tuijottaa huoltokirjan antamaa huoltoväliä.

Lopuksi, Delvac MX 15W-40 on varmasti hyvä öljy, kuten Mobilin öljyt yleensä, mutta moottoripyörään sopivasta lisäaineistuksestaan huolimatta, en käyttäisi sitä sellaisissa moottoripyörän moottoreissa, joissa tehoa otetaan ulos aika reippaasti, tai mottori käy tunnetusti kuumana. Castrolin öljyistä en enää sen Mobil/Castrol-oikeudenkäyntihomman jälkeen perusta, kun omasta mielestäni Mobilin olisi kuulunut voittaa ko. kiista, jolloin kuluttajakin olisi voinut olla varma, että kannussa on oikeasti sitä mitä siinä kyljessä lukee.

oikeesi hei mulla castrolit konees nyt ja oon helvetin pettynyt vaihteiston toiminnasta tuntuu et rusahtelee 1-2 sen jälkeen toimii suht normaalisti pyörä gsx 1400 8000km ajettu uskaltaisko kokeilla delvaccia
withstupid.gif

Voi Cute, et kait sä ihan oikeesti usko, että Ferrari käyttää Kimin formulassa Delvaccia? Mees seuraavaksi lähimpään Motonettiin ja katso niiden öljypurkkien takakansien tekstejä ja huomaa korrelaatio öljyn luokituksen ja öljytyypin välillä. Onko mineraalipohjaisten öljyjen luokitus parempi kuin täyssynteettisten, vai toisinpäin?

Tämän jälkeen, jos vaan viitisit, lue se "All About Motor Oil" läpi ajatuksella ja mieti sitten, että missä moottorityypeissä esimerkiksi männänpään lämpökuorma on erityisen suuri ja, jossa öljyltä vaaditaan suurempaa lämpötilankestoa? Ja mitä öljylle tapahtuu, jos lämpötilankesto ylitetään? Toinen asia, johon voisit kiinnittää huomiota, on VII, eli Viscose Index Improver-lisäaine, jota tarvitaan mineraaliöljyissa viskositeettiä parantamaan. Haittapuolena tästä on herkkyys öljyn leikkaantumiselle, jolloin öljy menettää täyssynteettistä nopeammin viskositeettiään ja samalla paineenkesto alenee. Ja öljykalvon sitten rikkoontuessa, ei voitelu toimi enää halutulla tavalla ja öljyyn lisätty "last brige"-lisäaineistus yrittää epätoivoisesti estää kiinnileikkaantumisen, mutta tuossa vaiheessa metalli ollut jo metallia vasten ja kuluminen kiihtyy.

Jonkinlaisen kuvan VII:llä parannellun mineraaliöljyn leikkaantumisesta saat siitä, kun suositellaan, ettei VII-suhdeluku saisi olla kolmea suurempi. Esimerkiksi 10W-40 on VII-suhdeluvultaan neljä ja öljy leikkaantuu liki puolta nopeammin kuin 15W-40. Ruohonleikkuriini laitoin nyt oikean puutteessa halpaa 10W-30 öljyä, mutta pidän sillä öljynvaihtovälin kolme kertaa lyhyempänä kuin SAE 30 yksiasteöljyllä, jossa VII:tä ei tietenkään tarvita. Eli, voi käyttää, mutta leikkaantuminen pitää ottaa huomioon, eikä tuijottaa huoltokirjan antamaa huoltoväliä.

Lopuksi, Delvac MX 15W-40 on varmasti hyvä öljy, kuten Mobilin öljyt yleensä, mutta moottoripyörään sopivasta lisäaineistuksestaan huolimatta, en käyttäisi sitä sellaisissa moottoripyörän moottoreissa, joissa tehoa otetaan ulos aika reippaasti, tai mottori käy tunnetusti kuumana. Castrolin öljyistä en enää sen Mobil/Castrol-oikeudenkäyntihomman jälkeen perusta, kun omasta mielestäni Mobilin olisi kuulunut voittaa ko. kiista, jolloin kuluttajakin olisi voinut olla varma, että kannussa on oikeasti sitä mitä siinä kyljessä lukee.
onkohan tässä nyt menneet synteettiset ja analyyttiset aineet sekaisin  
tounge.gif

itseasiassa arvostan kyllä legendin tieteellistä lähestymistapaa, asiaan kuin asiaan, mutta mielestäni pelkkää teorisointia on suurin osa jutuista + nuo henk. kohtaisuuksiin menemiset ja homottelut toisessa topicissa ei tuo ainakaan uskottavuutta lisää.

jokatap. vacci-lahkoon mahtuu aina muutama mutu lisää! just join us!

oikeesi hei mulla castrolit konees nyt ja oon helvetin pettynyt vaihteiston toiminnasta tuntuu et rusahtelee 1-2 sen jälkeen toimii suht normaalisti pyörä gsx 1400 8000km ajettu uskaltaisko kokeilla delvaccia  
withstupid.gif
valuta ne fidel castrolit nyt ensin pois ja kokeile jotain muuta "vähemmän parasta"  mutta luokitukset täyttävää öljyä. esmes belrayn vastaava voi toimia sukisukissa paremmin. miksei delvakkikin.

toisaalta, voisit koittaa myös osa-vaccia. eli laita delvac voitelemaan vain ongelma-alueita. öljynvaihdossa kaada ensin pohjalle 1/3 delvakkkia voitelemaan 1- ja 2.vaihteet. kaada loput 2/3 vaikka sitä castrolia voitelemaan ne hyvin toimivat vaihteet.

wink.gif

Voi Cute, et kait sä ihan oikeesti usko, että Ferrari käyttää Kimin formulassa Delvaccia?
Nyt piti jo revetä....
Missä olen koskaan sanonut että arvelen Ferrarin käyttävän Delvacia??? En kait mä nyt menis jotain niin TYHMÄÄ väittämään ;)))))
Enkös juuri sanonut et ehkä miettisin sporttipyörän kohdalla ;)
Mut kato, me ajellaan vaan tällasilla vanhoilla paskoilla, jotka tykkää Delvacista ;)
Ja taitaa ne olla jonkinlaiset perustiedot minullakin mineraaliöljyjen ja synteettisten eroista, ilman purkin kylkiä lukematta.
Ne jotka tuntee, tietää miks :häähää:
062802moto_prv.gif

itseasiassa arvostan kyllä legendin tieteellistä lähestymistapaa, asiaan kuin asiaan, mutta mielestäni pelkkää teorisointia on suurin osa jutuista + nuo henk. kohtaisuuksiin menemiset ja homottelut toisessa topicissa ei tuo ainakaan uskottavuutta lisää.
Ei tää nyt perustu pelkästään "teoriasointiin", vaan olen käyttänyt vuosien varrella jos jonkinmoista öljyä eri moottoreissa, nähnyt mittatikusta miten ne väsyvät ajossa , miten putkesta tulee ulos muutakin kuin vain vesihöyryä ja öljypropusta viskoosinsa menettänyttä lirua.

Se homostelu-kommentti tuolla ratapuolen topicissa oli ehkä harkitsematon juttu ja lähti liikkeelle tahallisesta ärsyttämisestä, mutta mulla ei nyt vaan ole mitään rispektiä sellaista lajia kohtaan, jossa kuljettajan koko ratkaisee niin paljon ja isommille kavereille ei ole varattu kuin luuserin rooli sekä kallis lasku pakollisen yliyrittämisen takia.

.

Miks ihmeessä sä sitten menit sinne viisauksias jakamaan.
Ja tulit pois kun kantti ei kestänyt.
Se pitäs aina uhoamaan aloittaessaan ajatella, että saattaa saada ammattilaisen vastaansa.
Sillon ei riitä mutu.
Pojat tarjos sulle sellasta pyörää alle, että moni olis kuolannut...fair and square
Mut ei, sinä aloit saneleen ehtoja, vaikkei sellaiseen sulla ollut kanttia. Pelkkiä puheita koko mies.
Ja nyt sä selität mulle ja muille kymmeniä/satojatuhansia Delvaceilla ajaneille, ettei se voi pelata...Vain sen takia, että luit niin purkin kyljestä.
Pelle olet..koko mies.

onse kummaa tavaraa,eilen vaihdoin 55t kaivinkoneeseen delvacit,tänään 300 bensa mersuun ja ens viikolla jammuun!
:respect:eli käy fillarista pillariin!!!
biggrin.gif

Taas oli kauppias saanut MX:ää myyntitiskille ja pitihän sitä 20 litraa hakea. Kyllä nyt on mahtava fjiilis.

Missä olen koskaan sanonut että arvelen Ferrarin käyttävän Delvacia??? En kait mä nyt menis jotain niin TYHMÄÄ väittämään ;)))))
Ethän sä sanonutkaan, mutta räppäsit tuossa aiemmin, et "Kawabata on oikeessa", joka ei ainakaan ymmärtääkseni erottele omissa kirjoituksissaan Delvacin käyttökohteita kuutiotehon mukaan. Kaikkiin vaan samaa tavaraa.

Mahdatkohan ymmärtää mitä ajan takaa? Eli, jos henkilö A väittää, et 2+2=5 ja mä, et 2+2=4, ni sä tuut taustalta jä räppäät henkilö A:n olevan oikeessa, jolloin henkilö A:n mielipide edustaa mun mielestäni myös sun mielipidettä. Vai, oliko sun tarkoitus vaan sanoa, että diggaat enemmän Kawabataa, ku se on palstan ns. old fart?

Se homostelu-kommentti tuolla ratapuolen topicissa oli ehkä harkitsematon juttu ja lähti liikkeelle tahallisesta ärsyttämisestä, mutta mulla ei nyt vaan ole mitään rispektiä sellaista lajia kohtaan, jossa kuljettajan koko ratkaisee niin paljon ja isommille kavereille ei ole varattu kuin luuserin rooli sekä kallis lasku pakollisen yliyrittämisen takia.
Haiskahtaa ihan autopuolenharrastelijan läpältä; jossa keksitään jo kaikkia mahdollisia naapurin häitä yms jotta ei tarvitsisi edes vaivautua viivalle.

Aivan totta on se, että kun aletaan taistelemaan viimeisistä kymmenyksistä, niin kuskin paino siinä mopon päällä alkaa merkitsemään, koska se vaikuttaa suoraan kiihtyvyyteen, tosin siihenkin vain muutamia prosentteja. Se kuskin paino ei siltikään vaikuta mutkanopeuteen tai jarrutukseen, kierrosaikaa ajatellen.

Jos otetaan ihan hypoteesina tonninen 200kg pärrä, 70kg kuski ja 100kg kuski, 1:30 rata, niin eroksi 70kg ja 100kg kuskin välillä saadaan alle sekuntti.

Joten harrastelijatasolla on ihan turha itkeä että kuskin koolla olisi juurikaan merkitystä. Toki se käy hyväksi tekosyyksi (läskille?) luuserille.

Itse en uskalla laittaa omaan 10r:ään delvaccia, mutta emännän er-5 laitoin kun tallin nurkassa oli pöntössä delvac MX.

En ota sen enempää kantaa toimivuuteen, mutta pieniä lasku toimituksia tein delvacin edullisuudesta:

Delvac 20l noin 60 euroa = 3€/l
Repsol Syntetico 4l 32 euroa = 8€/l

Oletetaan että suodatin maksaa 8 euroa ja öljyä menee 4 litraa/vaihto.

Delvac 4 litraa + suodatin = 20€/ vaihto
Repsol 4 litraa + suodatin = 40€/ vaihto

Delvac vaihtoväli 3000 km ja repsol 6000 km = +-0
Delvac vaihtoväli 6000 km ja repsol 6000 km = -20€ delvac

Eli jos vaihtovälinä pidetään samaa 6000 km niin delvacilla säästät 20€ jolla saat noin 14 litraa bensaa.
Tuolla 14 litralla pääsee varmaankin keskimäärin 200 km.

Voitat siis 200km joka 6000 km:llä.
Onko tuo nyt sitten säästöä?
Minusta tuo on aika pieni säästö!

Jos delvac pelaa paremmin kuin muut niin ei muuta ku sitä koneeseen , itse en uskalla sitä tehdä näihin tehokkaisiin peleihin. Ja säästöä kun sillä ei saavuteta juuri ollenkaan.

Olen laskeskellut että kesässä palaa noin 3000 euroa mopoiluun, ja kilometrejä tulee noin 15 tkm vuodessa jolloin säästöä tulisi delvaceilla noin 50 euroa. Se ei ole kuin kärpäsen paska koko kustannuksissa.

Ethän sä sanonutkaan, mutta räppäsit tuossa aiemmin, et "Kawabata on oikeessa", joka ei ainakaan ymmärtääkseni erottele omissa kirjoituksissaan Delvacin käyttökohteita kuutiotehon mukaan. Kaikkiin vaan samaa tavaraa.

Mahdatkohan ymmärtää mitä ajan takaa? Eli, jos henkilö A väittää, et 2+2=5 ja mä, et 2+2=4, ni sä tuut taustalta jä räppäät henkilö A:n olevan oikeessa, jolloin henkilö A:n mielipide edustaa mun mielestäni myös sun mielipidettä. Vai, oliko sun tarkoitus vaan sanoa, että diggaat enemmän Kawabataa, ku se on palstan ns. old fart?
No väännetääs rautalangasta.

Kawabata on vanha ystäväni, samoin moni muukin ketjuun osallistuneista.
Tunnen hänen pyörähistoriansa, samoin kokemuksensa ja sen kokemuksen määrän, joka siellä taustalla on niissä porukoissa joissa me muille foorumeilla kirjoittelemme.

Ja sen rinnalla, en ole ihan vakuuttunut sinun osaamisesi määrästä
biggrin.gif

Mutta ei, Batan mielipiteet ei ole minun mielipiteitäni, vaikka olisimme kunka läheisiä toisillemme?
Lähinnä oli tarkoitus kertoa, että on ihmisiä joiden sanomisia kannattaa joskus kuunnella herkällä korvalla, silloin kun oma ego ei peitä näkyvyyttä...Saattaa oppiakin jotain, jollei kompastu omaan erinomaisuuteensa?

Olen tainnut joskus ennenkin sanoa sinulle, että älä vedä johtopäätöksiä, et ole hyvä niissä.

Lueppa tuolta ensimmäiseltä sivulta mitä minä OIKESTI sanoin.
Helpotan vielä urakkaas, ni ei tartte etsiä...enks oo kiva!

"Lainaa (juhani_palmu @ Syys. 24 2008,15:40)
Toiset roplaa, toiset ei. Vaivaahan siitä aina on. Se on sitten eri homma jos nimenomaan tykkää roplaamisesta. Minä tykkään ajella.
Mutta edelleen ihmettelen sitä että mihin perustuu niiden "virallisten" öljyjen huonous? En siis niinkään epäile delvacin toimivuutta. Tähän voisi vastata vaikka öljyjen superasiantuntija, kemisti The legend jolla oli nämä asiat vähän perusjamppaa paremmin hallussa."

Cute;
Mainittakoon, että nykyinen pyöräni on huolloiltaan harvinaisen vaatimaton ;)
Se on just niitä pyöriä, joilla tarttee vain ajella, ei edes venttilien säätöjä tarvitse.
Siitä huolimatta, tykkään pyöriä sen ympärillä, joten en koe öljynvaihtoa kamalan raskaaksi puuhaksi.
Mut joo, siihen en osaa vastata miks Delvac tuntuu paremmalle kuin "oikeat" öljyt.
Toki, jos ajelisin Hayabusalla, uusinta mallia, varmaan käyttäisin jotain täyssynteettista SuperUltraRallyBest Formulaöljyä."

Haiskahtaa ihan autopuolenharrastelijan läpältä; jossa keksitään jo kaikkia mahdollisia naapurin häitä yms jotta ei tarvitsisi edes vaivautua viivalle.

Aivan totta on se, että kun aletaan taistelemaan viimeisistä kymmenyksistä, niin kuskin paino siinä mopon päällä alkaa merkitsemään, koska se vaikuttaa suoraan kiihtyvyyteen, tosin siihenkin vain muutamia prosentteja. Se kuskin paino ei siltikään vaikuta mutkanopeuteen tai jarrutukseen, kierrosaikaa ajatellen.

Jos otetaan ihan hypoteesina tonninen 200kg pärrä, 70kg kuski ja 100kg kuski, 1:30 rata, niin eroksi 70kg ja 100kg kuskin välillä saadaan alle sekuntti.

Joten harrastelijatasolla on ihan turha itkeä että kuskin koolla olisi juurikaan merkitystä. Toki se käy hyväksi tekosyyksi (läskille?) luuserille.
Juu, aja sinä "kilpaa" miten tykkäät, mutta ilman treeniä ja kunnon kisakalustoa hommassa ei ole mieltä, kun tuloksen tietää muutenkin. Ja älä sinä edes kuvittele, etteikö mulla olisi kokemusta siitä mitä ilman kaskoa kilpaileminen käytännössä tarkoittaa, kun on sen verran mummonmarkkoja palanut romujen korjaamiseen, että parempi jättää näin huonot haasteet suosiolla väliin.

Back