• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

no niin. öljy on vaihdettu. delvac delvac deeelvac

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawabata
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
joo, vanhat kuluneet ja paljon ajellut koneet saattavat syödä ihan mitä vain, jopa öttiöisiä rammairistaan. ehjä mäntämoottorihan kuluttaa toimiessaan aina ihan vähän öljyä. mun 12r syö vielä niin vähän normaaliraskaassa kärrynvetoajossa, sekä aiemmin täys- tai puolisynteettistä, että mineraaliöljyjä, jottei sitä edes huomaa vaihtovälillä ollenkaan, joka siis oli nyt reissun takia viimeksi delvaceilla reilut 6000 km. olipa jossain välissä samaa luokkaa jollain motulilla se vaihtoväli. siinä tuli aasinsilta vaihtoihin ja ainakin castroolilla ja motulillakin vaihteisto takerteli jonkin verran koko ajan. shellin advance 10w-40 mp-öljyillä oli mielestäni kaikkein huonoin varvastuntuma ajaessa, yhtä rutinaa himpun kärjistäen niinku varvastellessa muutenkin kärjistellään ehehiöh. niin ja sitä shellin matalaviskoista täyssyntistä 12r söi autobaanalla täysillä ajaessa melkein litran 800 km matkalla.

muoks. siis huohotti, ei varsinaisesti syönyt. muita öljyjä ei ole sittemmin huohottanutkaan, saati syönyt.

laittelin yöllä taas akunlattuupiuhoja ojennukseen. tein uusiksi semmosen ulukosen liittimen, ettei tartte muutaku tökätä hauenleuka kiinni siihen ja toinen moottorinpulttiin. edellinen olikin jo katkennut kahdesta kohtaa, ei ihme, ettei virta mennyt enää akulle asti.

joo,mulla syö toi fj 43000km ajettu semmosen 0.5l ja tonni,ja kilsat on tosi!
mitä öljyä?

eikö muutenkin jotku vaan luonnostaan syö enemmän..
nixweiss.gif

no niin. nyt on muijan pyöräänkin vaihdettu oikeantyyliset öljyt. vaikkei ollu delvaccia, niin ihan vastaavaa, vähän paksumpaa, sitä kun sattuu nurkissa pyörimään muutama pönttö, niin saa vaihettua 80-luvun ihan alun tekniikkaa jatkavaan mp:hen, vaikka se onkin melkein tuliterä, niin jo vain uppoo shellin x-100 20w-50, joka on mineraalia sekin ja paksumpaa himpun kuin tämä delvacci. joillakin wanhojen pyörien wanhoilla harrastajilla on tästäkin ihan hyviä kokemuksia. nyt sitten kerätään kokemuksia tälleen lähipiiristä. hehiö.

mun 12r syö vielä niin vähän normaaliraskaassa kärrynvetoajossa, sekä aiemmin täys- tai puolisynteettistä, että mineraaliöljyjä, jottei sitä edes huomaa vaihtovälillä ollenkaan, joka siis oli nyt reissun takia viimeksi delvaceilla reilut 6000 km.
Mutta mikä ihme saa ihmisen vetämään kärryä 12R:llä? Olen muuten tainnut pongata sut josain kehätiellä. Tolla 500-kuutioisella puoliskolla jäi vähän leipäläpi siihen "auki"-asentoon varsinkin. Minä vaan päästin "hehiön".

Ymmärrän kyllä, mikä saa ihmisen ajaman 12R:llä, muttaettä kärryn kanssa... Näyttää ainakin perverssiltä? Oliko oikeenvärinen, eli vihree tusina, ja samanvärinen kärri?

Onko muuten kukaan kokeillut Delvac 1:tä? Sitäkin saa moponetistä. Onko se hyvää/kelvollista?

mun 12r syö vielä niin vähän normaaliraskaassa kärrynvetoajossa, sekä aiemmin täys- tai puolisynteettistä, että mineraaliöljyjä, jottei sitä edes huomaa vaihtovälillä ollenkaan, joka siis oli nyt reissun takia viimeksi delvaceilla reilut 6000 km.
Mutta mikä ihme saa ihmisen vetämään kärryä 12R:llä? Olen muuten tainnut pongata sut josain kehätiellä. Tolla 500-kuutioisella puoliskolla jäi vähän leipäläpi siihen "auki"-asentoon varsinkin. Minä vaan päästin "hehiön".

Ymmärrän kyllä, mikä saa ihmisen ajaman 12R:llä, muttaettä kärryn kanssa... Näyttää ainakin perverssiltä? Oliko oikeenvärinen, eli vihree tusina, ja samanvärinen kärri?

Onko muuten kukaan kokeillut Delvac 1:tä? Sitäkin saa moponetistä. Onko se hyvää/kelvollista?
sepä se juuri.

sepä se juuri.
Rökrök!

Kävin kahtomassa kotisivuilta. Komiat on kärrit! Perverssi ja siten loistava keksintö.

Asiaan. Pitänee nuo del-kwakit testata. Kumpaa kannattaapi olla setorissa; ämmäksää vaiko 1400:sta? Isompi setä-räyhänen siis kyseen...

olen käyttänyt omissa kawioissa nyt hyväksi toteamaani delvac 1400 super 15w-40. mx käynee ihan yhtä lailla, se maksaa muutaman kympin enemmän. vaihtoväli näillä kannattanee pitää tiheämpänä, n. 3000 km alkaa olla jo ihan kiva, ajaa niillä yli 6000 kilometriäkin, mutta vaihteet alkavat jo takertelemaan. pyörinä on ollut zzr1100 c-malli ja nyt zx12r a-malli.

Taisit minutkin aikanaan Vacci uskontoon käännyttää ;)
Sehän se on hyvän öljyn etu, että vaihteet menee silmään kunnolla.
Olen muuten kokeillut aikoinaan Delon öljyillä (halpisöljy Louisilta) ja muistan minkälaista oli ajaa, kun vaihteet ei toimineet laisinkaan ;) tai toimivat kirskumalla.
Sillä että öljy toimii ja ei toimi on iso ero.
Mihin päin muuten Vaccijumalaa kumarretaan?

Tota, valaiskaapas vähän miten öljylaatu voi vaikuttaa välivapaiden esiintymiseen/esiintymättömyyteen? Eikös välivapaa ole vaihteiston mekaaninen ominaisuus/vika, jolla ei mun (vähäisen) järkeni mukaan pitäisi olla mitään tekemistä öljyn kanssa?

Vaihteiston rasahduksia ja muitakin koneesta kuuluvia mekaanisia ääniä se öljy voi toki muuttaa ja kytkimen toimintaan öljy vaikuttaa, ihan selvä juttu.

En silti oikein voi uskoa öljyn vaikuttavan vaihteensiirtomekanismin toimintaan, ellei sitten koneessa ole sellaista siirappia, että joku oikeasti jumittaa. Silloin kyllä vaihteiston toiminta olisi ongelmista pienin...

En nyt ota kantaa Delvacin puolesta tai vastaan, aivan sama mitä käytätte jos se toimii.

gsxf, olen melkoisesti samaa mieltä. välivapaita joko on tai ei ole lootassa. toisinaan niitä esiintyy huonossa, huolimattomassa, kiireellisessä tai lipsahtaneessa vaihtamisessa joissakin prätkissä. öljyllä on asian kanssa hyvin vähän tekemistä. enemmän mekaanisilla vaihteensiirtimillä vain.

mun pyöristä vain zzr1100:ssa esiintyy silloin tällöin huolimattomassa vaihtamisessa välivapaita, enkä niitä osaa erottaa mihinkään öljyyn liittyväksi. hyvä jos joku öljy, kuten vaikka otsakkeessa mainittu delvac joidenkin mielestä on häivyttänyt välivapaitakin. syy voi olla kenties muuten liukkaammin toimivan lootan helpommasta toimimisen tuntumasta ja ainakaan alkutuhansilla heti öljynvaihdon jälkeen ei tule niin helposti välivapaita. voi olla myös huolellisempaa vaihtamista.

no tuossa edellä kirjoittamassani on hieman ristiriitaa itseni kanssa. sanottakoon, että jotkut muutkin öljyt voivat tehdä samaa liukkauden tuntumaa alkukilometreille ja välivapaat tuntuvat hävinneen. tosin itselläni ei ole sellaisia kokemuksia muiden öljyjen kohdalla. lieneekö kyse pers- eli varvastuntumasta enemmän. sitä voi miettiä.

Maamoa täälläkin kumarretaan jo toistakymmentä vuotta ja yli satatuhatta kilsaa. Delvac pelaa ja pyörii.

samaa luokkaa ne ovat muuallakin motoneteissä hinnaltaan. on hinta vähän pompsahtanut viiden-seitsemän vuoden takaisesta. silloin sama tonkka oli öbaut 42-44 €.

aattele yli sata markkaa lisähintaa. hirviää.

Mulla ainakin alkoi välivapaita löytymään kun edellisillä öljyillä oli ajettu noin 5000km. Samoin tuntui, jotta kytkin ei irrota enää aivan niin kuin aikaisemmin. Joku hontan mpöljy oli silloin ja nyt siellä on jonkun muun tekemää mpöljyä. Välivapaat hävisivät, samoin kytkimen irroitusongelma. "Kuluneista" öljyistä siis tuntuivat johtuvan. Delvakkia ajattelin seuraavaksi kokeilla. Mikäli toimii yhtä hyvin tai paremmin kuin nämä "oikeat" mpöljyt niin siirryn halvempaan.

Amerikkalaisvalmisteisen ilmajäähdytteisen pyörän ohjekirjassa on maininta että jos ei valmistajan omaa öljyä ole saatavilla on käytettävä hyvälaatuista DIESELmoottoriöljyä. Kaipa tämä on viittaus siihen että dieselin luokitukset soveltuvat paremmin mopokäyttöön. Omat vanhat V8 koneetkin toimivat suoralla 30sellä kesäaikaan ihan loistavasti.

kyllä ne ameriikassakin jotakin älyää. onhan ne käyneet kuussakin. se vielä, että tämä po. delvac 15w-40 super 1400 on sekä bentzsziiini, että kiisselikoneille soiva öljy.

Back