• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Neste-Gessu bongattu Espanjassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bronson
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vasta on Kekkosen kuolemasta ja Neuvostoliiton hajoamisesta toivuttu ja taas alkaa näyttää siltä että mikään ei ole ikuista: onhan sitä jo vuosia spekuleerattu mutta oliskos lopultakin niin että tämä vuosi jää ilma-/öljyjäähdytteisen bokserin viimeiseksi vuodeksi?

Espanjalainen Solomoto-lehti julkaisi eilen lukijan ottamat räpsyt laitteesta jota toimitus epäilee nestejäähdytteiseksi R1200GS:ksi:

http://solomoto.es/articul....a-rueda

bmw-motor-boxer-agua-foto-espia-bu-01.jpg

Onko? Eikö? Tuleeko jo ensi vuonna? Liittyneekö siihen että Euro 4 -päästönormeja kammetaan moottoripyörille jo ensi vuodeksi?

Saa nähdä kuinka paljon hinta nousee nykyisestä kun saapuu kauppoihin. Tehoja ainakin saadaan lisää. 130-135hv?

Eikös ensimmäiset vesijäähdytteiset bemarin bokseriprotot ollu jo joskus 70-80 luvulla?

En epäile etteikö uuteen koneeseen aina voitaisi pistää muutama lisähevonen, mutta vesi/ilma-jäähdytys ei liene bokserin kanssa ole se ongelma tehojen ulosottamisessa. Vaan yli 90 asten kulma imukanavassa.

Itse kyllä näkisin mieluummin kardaanivetoisen isomman F800:en. Ei taida vaan bemarin perinteet mahdollistaa moista.

Mutta mites sitten kun tuo syyläri kiehuu/jäätyy/halkeaa siperian hiekkaerämaassa? Siihen päättyy matkanteko! Kyllä ennen tehtiin parempia pyöriä, eikä mitään tuollaisia vanapiimatkaenduroita.

Näinpäs juuri - just tänään kun kaveri lähti Espoosta kohti Keski-Suomea GSA:lla oli mielessä miten ne jäähdytinnesteet kestää loppuviikon pakkasissa? Kunnes hiipi pikku hiljaa mieleen, että mitkä vedet???

Olematon ongelma ratkaistu
062802jumpie_prv.gif

Miten ne autossa kestää?
Samaa litkua niissä on eikä toistaiseksi ole ollut onkelmia että jäätyis  
wink.gif

Eikä syylarit pahemmin siipensä ottaa kunhan ovat järkevässä paikassa.
Boxerimallis voikin olla pikkasen hankalampaa saada syylarit gömmaan kun kone ittestään niin pirun massiivinen?

Muokatas viel.
Oman pyörän manualis lukee melkein suoraan et jos lämmönvaroitusvalo syttyy,niin ajat liian hiljaa,aja kovempaa niin nesteet/kone viilenee  
biggrin.gif

Nestejäähdytys autoissa on vanhaa tekniikkaa ja hyväksi havaittua. BMW-moottoripyörissä tämäkin varmasti sössitään (hae käynistyssilmukka, perälaakeri, abs-putket jne jne...) ja niitä ei voi sitten korjata autiomaassa leathermannilla, niin kuin oikeita matkaenduroita. Oon lukenut tämän täältä .ORGista tyypeiltä jotka ajaa oikeilla enduroilla (ei bmw) ja siksi ihan varma tieto. Lisäksi nestejäähdytys tuo taas muutaman kilon lisää jo muutenkin massiiviseen "enduroon", vähän kuin lähtisi citymaasturilla sitten nakikioskille. Nauraahan sille jo variksetkin, kun ei pysty ajamaan suossa kaulaa myöten.

nimim. unstoppable my ass

Mihis nytt sattus?
Kone massiivinen ja se terkoittaa kookas,eikä tankkikaan ole ihan sirommasta päästä,eli ne syylaritkin pitäis jonnekkin saada ja mielummin ettei ota turpiin jokaisest kivest mikä etusest lentää,tai makuuasennosta.

Mä nytt tosa yritin kirjoitella ilman et joku ottais herneitä,mutta ilmeisesti ei vaan onnistu jos kirjoittaja EI itse ajaa bemarilla?

Ilmeisesti kirjoittamani oli joku vitutus bemareita kohtaan?

Noh,jokainen ottaa miten haluaa!

Tyypillistä bemarin omistajan puhetta. Maksetaan kyljet kipeinä hilavitkuttimia ja sitten vedetään herne nenään, kun joku ei lämpenekään Hummer konseptista. En ikinä ostais GS adventurea enkä varsinkaan ajais sellaisella.

Joo se on ihan toista mitä Härlei Däävitsönisä saa rahalle vastinetta.

Kyllä se varmaan ois jo aika perustaa komitea päättään millä kukaki saa ajaa.

Eihän tollanen norsu sovi edes kivien välistä ajamaan, lähtee pytyt irti ja jos ei ne, niin jäähdytinletkut ainakin. Viritellään jotain ukinaikasta konstruktiota ja sitten ihmetellään, kun takaisinkutsuja paukkaa postilaatikko täyteen.

Ensimmäiset gessut (30 vuotta sitten) oli huomattavasti parempia, mutta nämä uudet on lähinnä Ewan ja Charlie wannabeille. Ja rumiakin ovat!

Täältä voit katsella tiedänkö asiasta mitään.

Sarkasmia ei pitäisi koskaan selittää, mutta bmw omistaja kollegoille se nähtävästi täytyy. Kaikki nuo yllä esitetyt väittämät on kuultu tällä foorumilla ja olen niitä tehokkaasti koittanut debunkata sarkasmin keinoin erinäisissä viestiketjuissa (esim.). GSA:n tullessa markkinoille jotkin esittivät juuri noita väitteitä ja eiköhän tämä nestejäähdytys kirvoita lisää keskustelua. Tämä ketju ainakin osoittaa, että maaperä sille on hedelmällistä.

Sarkasmi sikseen, pointti on kuitenkin se, että kyllä tuo nykyinenkin iso GSA taipuu siihen mihin nuo pikkumopottimet.

Ja sitten ne kehut alkaa.

Itse vedellyt tuolla metsässä, pehmeällä hiekalla, savella, jokien ja ojien ylitykset, baanalla 200km/h ja kaikkea siitä väliltä Euroopan ja Keski-Aasian teillä, merenpinnan tasolta 4655 metriin vuoristossa.

Vaikea on keksiä muuta vehjettä jolla näitä kaikkia tehdään!

Upotukset olen jättänyt väliin, mutta kaikki muut on tullut jo koettua mistä sen omin voimin on saanut veivattua eteenpäin.

Nyt mukaan tuli vielä talviajo eli nastoilla mennään nyt ja hyvin kulkee!

Tämä kaikki siitäkin huolimatta, että jotkut on väittäneet että alle 180cm kuskin ei tuohon pitäisi koskea... kontattu on - useastikin - mutta so what? Ei tuo näyttelyesine olekaan, vaurioita tulee, pääasia että itse on säilynyt ehjänä.

Ensi kesän pääaktiviteettiin ei tullut mieleenkään ottaa LT:tä - saatikka muuta härveliä - mukaan, GSA:lla taas mennään.

Sarkasmi näillä foorumeilla toimii huonosti aina. Ehkä sun ja mun ja monen muun kirjallinen anti ei ole sitä luokkaa että siittä sarkasmi välittys.

Ja sitten ne kehut alkaa.

Itse vedellyt tuolla metsässä, pehmeällä hiekalla, savella, jokien ja ojien ylitykset, baanalla 200km/h ja kaikkea siitä väliltä Euroopan ja Keski-Aasian teillä, merenpinnan tasolta 4655 metriin vuoristossa.

Vaikea on keksiä muuta vehjettä jolla näitä kaikkia tehdään!
No, mielestäni aika moni litraluokan möhkö/matkaenduro kyllä kykenee käytännössä, jollei aivan samaan, niin sanotaanko 90-95% samaan.

Se täytyy tosin sanoa, että BMW:n alusta, jarrut ja ajomukavuus, ovat ilman muuta luokkansa huipputasoa. Vaan ovatko ne loppupelissä useimpia kilpailijoita 6-8 tonnia kalliimman hinnan väärtti, se taas riippuu ihan vastaajasta.

Jos asiaa miettii niin päin, että käyttäisi vaikka puolet tuosta "Mersulisästä" kilpailijan ominaisuuksien parantamiseen (esimerkiksi juuri alustakomponentteihin), niin silloin päästäisiin jo hyvin likelle, ja jäisi silti vielä massia yli. Vaan jos on tarpeeksi täppiä, eihän se suinkaan ole väärin ostaa suoraan kaupasta sellaista, johon ei isommin parantelua kaivata.

Kyllähän 750 tuutin lehmälläkin pystyt käytännössä samaan kuin jollain möhköendurolla
tounge.gif

Mielikuva markkinointia noi adventuret ja möhkä endurot
biggrin.gif

Back