• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nainen ja MP

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja timo1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Älkääs nyt sotkeko turvallisia kuskeja ja hyviä kuskeja keskenään. onnettomuuksien määrähän on vain yksi mittareista - eikä se edes oikeastaan ollut esillä koko aiheessa.

-hh-

aikas pienillä vastaajamäärillä tehty tutkimus....vaikuttaisikohan asiaan se että nainen tunnustaa helpommin kolhittuaan autoa tms...

miehillä näitä selityksiä taasen löytyy...tai sitte ollaan hiljaa.
wink.gif

Minun käsitykseni naisten ajamisesta on, että suurinta osaa
ei ajaminen itsessään kiinnosta, se on vain keino päästä
paikasta A paikkaan B
Minä en ainakaan aja sen takia, et pääsisin vaan liikkuun kaksirattaisella paikasta toiseen.. voin ajella monta tuntia putkeen muuten vaan, ilman päämäärää..
062802moto_prv.gif
välillä täysiä, välillä vähemmän täysiä.. semmoista se on. Enkä usko että oon ainut nainen jota oikeesti prätkät kiinnostaa, ja jotka haluaa ajella niin paljon että pää turpoaa, eikä sekään vielä riitä (vaikkei se nyt ihan kirjaimellisesti ole koskaa turvonnuktaan - kait)!
Mutta toki on niitä immeisiä, joilla sen ajon tarkotuksena on liikkua paikasta A sinne paikkaan B
wink.gif

Mun tuntemani nais motoristikuskit ajelee tosiaan vaan huvikseen, nauttii vauhdista ja että zilleee
smile_org.gif

Kyllä tänä päivänä naiset ajaa ihan ite autolla sekä motukalla. Se minkä minä ole pistänyt merkille niin ihan samalla tavalla sielä on nainen kun mieskin tien tukkona. Varsinkin korpee se kun jotku päristelee ohituskaistalla suurinta sallittua ylinopeutta
crazy.gif

Eikös sujuvuus ja monen asian hahmottaminen samaan aikaan oo kiinni yksilöstä...ei sukupuolesta... Reinotunareita ja Maijakätösiä löytyy...tasaisesti...
Eiks se oo vähä ku urheillessa...joko motoriikkaa ja pelisilmää löytyy tai sitten ei... Joku vaan on parempi toistaan...

Minä en ainakaan aja sen takia, et pääsisin vaan liikkuun kaksirattaisella paikasta toiseen..
Liekkö mopo kellekään (?) "waan" kulkupeli jolla liikutaan paikasta A, paikkaan B? Luulisi siihen löytyvän miljuuna helpompaa tapaa... Tai ainakin jokusen. Oma tarve valita mopo kulkineeksi paikkojen välillä on silkkaa halua ajaa mopolla, helpommallahan tuosta pääsisi kun kaivais auton avaimet kaapista ja huristelisi menemään, ilman mitään kummosia varusteita ja varustautumista... Näin oletan...
nixweiss.gif

Olen nainen. Olen ajanut autoa siitä lähtien kun kortin sain. Autokouluun menin etuajassa että ois kortti kädessä heti 18v-päivän jälkeen. Moottoripyörällä olen ajanut huomattavasti vähemmän aikaa. Olen alusta asti pitänyt ja nauttinut ajamisesta - autollakin ihan vaikka lystin vuoksi. Olen kai etuoikeutettu, kun olen saanut aina ajaa niin paljon kuin olen halunnut... mutta jos asia kiinnostaa ja auto on tärkeä, niin miksei muutkin naiset saisi ajaa jos haluavat? (kuulemma miehet estävät... no voihan ettensanoisimikä). En ole ajanut kolareita koko pyöreästi 30 vuoden aikana, lukuunottamatta paria pientä kolhua, usein toisen osapuolen aikaansaannoksia. Helmasyntini auton ratissa on hiukka raskas kaasujalka, mutta ei sakkojakaan ole tullut kuin pari kertaa (mikä tuuri...). Moottoripyörällä ajan varovasti ja huolellisesti (myös), vaikka sillä ajaminen on hauskinta mitä housut jalassa voi kuvitellakan tekevänsä. Autolla päästelen joskus huomattavasti ronskimmin, koska rutiinia ja (valheellista?) turvallisuudentunetta on enemmän.

Mutta hei kamoon - en voi puolustella naisten ajamista yleensä. Pännii kerta kaikkiaan havaita tämä päivittäin, eikä tahdo mahtua kalloon, kun nykypäivänäkin vielä näyttää olevan juuri naisille niin helv*tin vaikeata tuo autoilun taito. Kyllä se vaan on niin, että kun liikenteessä näkee oudosti liikkuvan kotilon niin nainenhan sieltä ratista löytyy. Outo ei tarkoita huolimatonta tai röyhkeätä ajoa, tai kaahausta, ei juuri koskaan. Vaan sitä, että ajetaan epärytmissä muuhun liikenteeseen nähden, hortoillaan kaistalla, jarrutellaan epäloogisissa paikoissa, yleisesti ottaen meno on epävarman tuntuista, ja mopolla liikkuva huomaa heti että "tuota autoa on syytä varoa".  
mad.gif

Tai sitten töpeksitään ihan kunnolla. En varmasti ole tätä omasta päästä keksinyt, vaan havainto kaikilta liikennevuosiltani on tämä. Toivoisin ettei tarvitsisi siskoja mollata, mutta kyllä joku bitti tai kromosomi on vaan sillälailla poikittain ettei auto kulje sujuvasti - paitsi toki osalta naiskuskeja. Tiedä sitten kuinka suuri tai pieni on se vähemmistö...
confused_orig.gif

Olennainen seikka on mielestäni, kun ajokortin on hyväksytysti
saanut, niin se ei lainkaan tarkoita, että pitäisi olla jotenkin
kiinnostonut autoista, autoilusta, liikenteestä tjmv .. ei lainkaan.
Omasta mielestäni osa ihmisistä (sekä miehiä että naisia) on vain
siirtymässä paikasta toiseen ja oma oleminen osana sujuvaa
liikennettä ei hahmotu mitenkään. Matkan kokonaisuutta ei
välttämättä pohdita (reitit etc.) ja matkalla sattuneita tilanteita
ei edes välttämättä huomata. Kaistoja vaihdellaan ihan fiiliksen
pohjalta etc .. Koko touhu on epävarmaa .. eihän tässä sinänsä
kenellekään mitään uutta ole, mutta kirjoitan tämän siksi, kun
noilla epävarmoilla on ihan täysin laillinen oikeus olla liikenteessä
ja kyse saattaapi olla meidän muiden ahdasmielisyydessä ja
meidän muiden asettamissa vaatimuksissa .. Kun me muut olemme
niin samperin taitavia ja fiksuja, niin eikös meidän juuri pitäisi
pystyä suuressa viisaudessamme ottamaan nuo epävarmemmat
huomioon.
wink.gif

PS.
Monesti ole toitottanut, että epävarmoista kuskeista ei
hiemankaan vilkkaammassa liikenteessä kannata mennä ohitse
vaan kannattaa jäädä niiden taakse. Jos ne ovat meidän
perässämme, niin ne vielä ajavat vahingossa päällemme. Kun
ne ovat edessä niin niiden menoa voi turvallisesti tarkkailla
joutumatta itse vaaraan.
PS.PS.
Tiedän kyllä, että osa meistä motoristeista pyrkii ratkomaan
ihan kaikki universuminin ongelmat vetämällä kaasun pohjaan
kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Voin vain yrittää vakuutella,
että pitkän päälle tuo ei tule olemaan ihan kaikkein paras ratkaisu
joka ainoaan tilanteeseen.

Eipä voi olla kuin samaa mieltä Matin kanssa.
smile_org.gif

Ja tämän kaupungin liikenteen seassa sohlotessa juuri tuo epävarmojen huomioonottaminen on omankin terveyden kannalta tärkeää, olit kuinka oikeassa hyvänsä, mopolla jäät aina toiseksi.

Siis asiahan on niin, että minä olen loistava kuski, hyvä kuski, turvallinen kuski ja ennenkaikkea paras arvioimaan tilanteet ympärilläni..
tounge.gif
Siihen nähden noita kämmejä sattuu yllättävän usein, onneksi ne vaan eivät ole johtaneet onnettomuuksiin..

Onnettomuus osuu kohdalle silloin kun kaksi kämmääjää sattuu samaan paikkaan samanaikaisesti? Kopikopi etten tule tapaamaan toista samanlaista liikenteessä..
biggrin.gif

Mutta vakavasti puhuen: sekä paras tuntemani kuski että huonoin autolla ajelehtija, ovat molemmat sukupuoleltaan naisia. Se mikä monesti erottaa mieskuskin naisesta, on asenne muuhun liikenteeseen. Onneksi kaikki miehet eivät ole asennevikaisia.
smile_org.gif

Parahin Hellevi ...

Jos kaksi tai useampi ajelee liikenteessä samalla logiikalla kuin
kärpäset lentelevät, niin niillä ei ole mitään mahdollisuutta osua
toisiinsa, mutta sivullisiin sitäkin useammin. Oletko koskaan
kuullut, että kärpäset olisivat osuneet toisiinsa lennossa? Sen
sijaan niitä on esim. visiiri täynnänsä.
bowdown.gif

Kun vaimoni ajoi viime kesänä pyöräkortin, minäkin opin nauttimaan ajamisesta uudella tavalla, rajoitusten mukaan
confused0068.gif

Eikä me silti jalkoihin jäädä liikenteen seassa...
Kotilolla ajostakaan en keksi mitään moitetta, sujuvan ripeästi ja turvallisesti matkat ovat taittuneet (istun minäkin joskus kyydissä).

Mielestäni tiellä on sekä huonoja mies- että naiskuskeja.
Viimeksi tänään ajoin jonkin miespuoleisen perässä, jonka nopeus seilasi 70-90 km/h ja autokaan ei tuntunut pysyvän omalla kaistalla.
Eihän siitä kotilolla ohi uskaltanut, vaan piti kärsiä, kunnes se kääntyi pois.

kun liikenteessä näkee oudosti liikkuvan kotilon niin nainenhan sieltä ratista löytyy.
...että ajetaan epärytmissä muuhun liikenteeseen nähden, hortoillaan kaistalla, jarrutellaan epäloogisissa paikoissa, yleisesti ottaen meno on epävarman tuntuista
Pitäisi varmaan ymmärtää olla sekaantumatta asiaan, mutta kun ei malta. Keksin nimittäin juuri kiehtovan teorian. Ystävällisesti huomautan, että kyseessä on nimenomaan teoria, enkä väitä mitään
wink.gif

Usein kun näen edellä kuvatulla tavalla ajavan naisen, hänellä on joko:
a) kännykkä korvalla tai muuten käsillä
b) yksi tai useampi lastenistuimellinen jälkikasvua
c) ystävätär kyydissä
d) jotain muuta vastaavaa tai yhdistelmä edellisistä

Teoriani liittyy läheisesti toiseen "teoriaan" tai yleisesti tunnettuun stereotypiaan. Eli että miehillä on "putkiaivot" ja naiset pystyvät "moniajoon".
Olen usein itsekin kuullut naisten kehuskelevan sillä, miten voivat tehdä x^y asiaa samaan aikaan. Kun sitten olen tätä toimintaa tarkastellut miehisen kovilla mittareilla, on vaikuttanut siltä että mitattavaa tulosta ei juuri synny, mutta naiselle tulee tunne että hän saa paljon aikaiseksi ja on tosi tehokas.
(Juu, ehkä nämä yksilöt olivat poikkeuksellisia ja kaikki muut naiset ovat parempia moniajossa. Otos on kieltämättä pieni ja tutkimustapa epätieteellinen).

Heräsi ajatus, että kenties (jotkut) naiset soveltavat liian innokkaasti tätä moniajokykyään liikenteessä, ja sen takia huomiokykyä jaetaan liikaa epäolennaisiin asioihin kuten juoruamiseen (anteeksi, tarkoitin sosiaaliseen verkottumiseen) puhelimessa, sinappitehtaan huoltamiseen ja meikin kohentamiseen. Ajaminen on niin helppoa, että sehän menee siinä sivussa kuin itsestään.

Moottoripyörällä ajaessa mahdollisuudet moniajon harrastamiseen ovat huomattavasti vähäisemmät, joten huomiokyky keskittyy paremman puutteessa enemmän liikenteeseen ja ajamiseen.

Mitä miehiin tulee, omasta puolestani voin sanoa, että autolla ajaessani liikenteen seuraaminen ja auton ajaminen ovat ehdottomasti ensi sijalla, ja kuuntelen vieruskaverin höpinöitä juuri tasan sen verran kun ehdin, ja tarvittaessa pyydän toistamaan. En puhu puhelimeen ajaessa, koska siitä ei tahdo tulla mitään kun keskityn ajamiseen (eikä kukaan koskaan soita minulle
lookaround_orig.gif
).

Jos jostain käsittämättömästä syystä minulla olisi takapenkillä hinaajan lailla huutava ihmistaimi, kuuntelisin sitä kuin mies sen aikaa että saisin pysäytettyä auton, ennen kuin alkaisin hamuilla tuttia takajalkatilasta. Kenties jonkin biologisen imperatiivin takia vastaava itsehillintä ei ole (joillekin) naisille mahdollista, vaan jälkeläisen "hätään" on reagoitava alle sekunnissa oltiin sitten motarin kiihdytyskaistalla eli ei. En tiedä, voin vain spekuloida.

Tai ehkäpä vika on miehisessä macho-liikennekulttuurissa, jossa painotetaan liikaa vääriä asioita? Naistutkimuksella olisi varmaan paljon sanottavaa aiheesta.

No, eiköhän tässä ollut tarpeeksi tyhjänpäiväistä länkytystä ja kyseenalaista arvailua.

Lopuksi haluaisin huomauttaa, että naiset ovat ihania. Etenkin moottoripyöräilevät
wink.gif
inlove.gif

kun liikenteessä näkee oudosti liikkuvan kotilon niin nainenhan sieltä ratista löytyy.
...että ajetaan epärytmissä muuhun liikenteeseen nähden, hortoillaan kaistalla, jarrutellaan epäloogisissa paikoissa, yleisesti ottaen meno on epävarman tuntuista
Pitäisi varmaan ymmärtää olla sekaantumatta asiaan, mutta kun ei malta. Keksin nimittäin juuri kiehtovan teorian. Ystävällisesti huomautan, että kyseessä on nimenomaan teoria, enkä väitä mitään
wink.gif

Usein kun näen edellä kuvatulla tavalla ajavan naisen, hänellä on joko:
a) kännykkä korvalla tai muuten käsillä
b) yksi tai useampi lastenistuimellinen jälkikasvua
c) ystävätär kyydissä
d) jotain muuta vastaavaa tai yhdistelmä edellisistä

Teoriani liittyy läheisesti toiseen "teoriaan" tai yleisesti tunnettuun stereotypiaan. Eli että miehillä on "putkiaivot" ja naiset pystyvät "moniajoon".
Olen usein itsekin kuullut naisten kehuskelevan sillä, miten voivat tehdä x^y asiaa samaan aikaan. Kun sitten olen tätä toimintaa tarkastellut miehisen kovilla mittareilla, on vaikuttanut siltä että mitattavaa tulosta ei juuri synny, mutta naiselle tulee tunne että hän saa paljon aikaiseksi ja on tosi tehokas.
(Juu, ehkä nämä yksilöt olivat poikkeuksellisia ja kaikki muut naiset ovat parempia moniajossa. Otos on kieltämättä pieni ja tutkimustapa epätieteellinen).

Heräsi ajatus, että kenties (jotkut) naiset soveltavat liian innokkaasti tätä moniajokykyään liikenteessä, ja sen takia huomiokykyä jaetaan liikaa epäolennaisiin asioihin kuten juoruamiseen (anteeksi, tarkoitin sosiaaliseen verkottumiseen) puhelimessa, sinappitehtaan huoltamiseen ja meikin kohentamiseen. Ajaminen on niin helppoa, että sehän menee siinä sivussa kuin itsestään.

Moottoripyörällä ajaessa mahdollisuudet moniajon harrastamiseen ovat huomattavasti vähäisemmät, joten huomiokyky keskittyy paremman puutteessa enemmän liikenteeseen ja ajamiseen.

Mitä miehiin tulee, omasta puolestani voin sanoa, että autolla ajaessani liikenteen seuraaminen ja auton ajaminen ovat ehdottomasti ensi sijalla, ja kuuntelen vieruskaverin höpinöitä juuri tasan sen verran kun ehdin, ja tarvittaessa pyydän toistamaan. En puhu puhelimeen ajaessa, koska siitä ei tahdo tulla mitään kun keskityn ajamiseen (eikä kukaan koskaan soita minulle
lookaround_orig.gif
).

Jos jostain käsittämättömästä syystä minulla olisi takapenkillä hinaajan lailla huutava ihmistaimi, kuuntelisin sitä kuin mies sen aikaa että saisin pysäytettyä auton, ennen kuin alkaisin hamuilla tuttia takajalkatilasta. Kenties jonkin biologisen imperatiivin takia vastaava itsehillintä ei ole (joillekin) naisille mahdollista, vaan jälkeläisen "hätään" on reagoitava alle sekunnissa oltiin sitten motarin kiihdytyskaistalla eli ei. En tiedä, voin vain spekuloida.

Tai ehkäpä vika on miehisessä macho-liikennekulttuurissa, jossa painotetaan liikaa vääriä asioita? Naistutkimuksella olisi varmaan paljon sanottavaa aiheesta.

No, eiköhän tässä ollut tarpeeksi tyhjänpäiväistä länkytystä ja kyseenalaista arvailua.

Lopuksi haluaisin huomauttaa, että naiset ovat ihania. Etenkin moottoripyöräilevät
wink.gif
inlove.gif
Niin. Tietoisesti voi toki harjoitella sitäkin, että esim. säätää ilmastointia tai radiota ajaessaan ilman että nopeus, suunta tai tarkkaavaisuus kärsivät... jopa kännyyn voi puhua, kun tiedostaa oman keskittymiskykynsä rajat.

Mutta auton ratissakin, kuten vielä enemmän mopon ohjaksissa, ollaan nimenomaan ajamassa, aktiivimuodossa. Eikä ajelehtimassa, jonka sanajohdoksen joku edellä hienosti oivalsi. Kuskilla on oltava se tietty tunne, että ollaan yhtä (ns. perstuntumassa) ajoneuvon kanssa ja mennään selkäytimellä ja muilla hoksottimilla saumattomasti ja epäröimättä eteenpäin. Ei niin, että ollaan matkustajana, joka nyt vain sattuu istumaan ratin takana ja joutuu hoitelemaan polkimiakin pahaksi onneksi... ja piru vie, jos on vielä manuaalivaihteetkin... siis voi eiii, pitäis ehtiä peileihinkin katsoa, siis apu-a...

Onhan tosiaan naisia (muuten miehiäkin) jotka ehdottomasti tykkäävät "vaivattomista" automaattivaihteista. Tässä just menee mulla raja. Pakko olla käsivaihteet, muuten tuntuu kuin ajelisi kauko-ohjaimella lelun kyydissä istuskellen. Pitää voida käskeä konetta, jarruttaa moottorilla ja säädellä ihan mielensä mukaan. Kun ajan, niin ajan. Ei vaan kiinnosta juoruilla tms. siinä samalla - mutta jos nyt tulee joku tilanne johon on pakko reagoida (esim. ampiainen silmään) niin tehdään se niin että pirssi pysyy tiellä. Ja ennen sitä osataan harkita, mikä tilanne on huomion arvoinen. Ilmeisesti siis naisella pitää olla jokin kyky kytkeä putkiaivot päälle kyetäkseen menestyksellisesti luotsaamaan ajoneuvoa?

Mp:llä tuo keskittyminen asiaan kerrallaan, ja joka kerta onnistuva tärkeysjärjestyksen punnitseminen nanosekunnissa onkin sitten jo eloonjäämisen tärkeimpiä ehtoja...

Mä en kyllä tajua miksi tämä topikki herättää näin kuumia tunteita
biggrin.gif

Omien kokemusten mukaan naisissa kyllä on enemmän törppöjä liikenteessä kuin miehissä. Miehissä taasen koheleita selvästi enemmän.

Tai jotain

033102beer_1_prv.gif

sanoi:

Tehdäään nyt sitten se suuri paljastus ja kerrotaan, että koko putkiaivo vs. tippaleipä idea on meidän miesten keksintö jolla saadaan naiset tekemään kaikki kotityöt ja olemaan vielä ylpeitä siitä...

Back