• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nahkat vai Goret

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jafo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sweepin puku, Eurobiker Mechelininkatu 16 Helsinki.
Eilen hain, niitä satkun pukuja oli muutama, kymmenen?
Mutta edullisesti lähtee muitakin pukuja.

OK. En tiedä kuin kaksi ihmistä, jotka molemmat ovat kaatuneet goret päällä alle 80km/h vauhdeista ja molemmilla kerroilla tuloksena oli kankaan sulaminen läskiin kiinni->palovammat ja/tai repeäminen+läskinpoisto.
Kato nyt alkuun vaikka tästä samaisesta threadista. esim
sanoi:
kippasin jostain 80-90km/h vauhdista "nätisti", Mp-asun advange takki repeili sieltä täältä mutta pysyi korjattavassa kunnossa mutta ixsin housut meni aika riekaleiksi mutta onneks tuli vain polveen pieni vekki
tai
sanoi:
nurin noin 80kmh vauhdista ja sinä 10m matkana mitä asvalttia liuku niin oli jo goret revennyt, mutta suojasivat silti
gorella ja gorella on varmasti eroa, siksipä aiemmin kirjoitinkin että kunnollisilla goreilla. tähän tämän kummempia "faktatutkimuksia" kaivata, kun on ihan yleistä tietoa ,)

ja tämän yllämainitun tiedon valossa, olen yhä sitä mieltä että se joka väittää ettei gore suojaa ollenkaan yli 20km/h vauhdista lipatessa höpisee höpöjuttuja.
Keväällä 2002 tuli kokeiltua lippoja goreilla. Takki aataminaikuinen Held vaahtokumisuojilla, olkapää ja takki lunastuskunnossa. Housut uudet Richat kovamuovisilla suojilla, mustelmaa polvesta reiteen. Polvi ehjä ja samat housut edelleen käytössä, tarkkaan katsomalla muutama naarmu polvisuojan kohdalla, eli ei ne mitään sulaneet. Emännällä uusi Richan goretakki, ei pesun jälkeen huomannutkaan, että lipattu olisi ja suojat toimivat, ei vammoja vaikka olka edellä asfalttiin. Jalassa hällä (en muista kenen valmistamat) nahkafarkut, ne repesivät lunastuskuntoon. No, molemmissa omat hyvät puolensa ja kyllähän nahka näyttää paremmalta...

So there.

Kukaan ei varmaan ole ajatellutkaan väittää että mitkään tekstiilit suojaisivat paremmin tai edes yhtä hyvin kuin hyvälaatuinen nahkapuku, mutta "lipat nopeudella 21km/h niin kuljettaja viipaloituu"- jutut voisi jättää keksimättäkin.

Nytkin kun äijät kertoo gorelipoista, niin puhutaan riekaleista ja sulaneesta muovista...ei oikein täsmää niihin esiteltyihin...hmm  
confused_orig.gif
Niin, siitä pintakangasmateriaalistahan se repeily on kiinni, goret sun muut enstexithän ovat siellä sisällä tuulen- ja vedensuojaa antamassa. No, nahat mulla nyt jalassa, pitää lähteä vähän pörähtämään, kun on +25 ja aurinkoa. Kerrankin...
tounge.gif

Nahkaa, mun mielestä sellanen haalari on jopa mukavampi päällä kun goret. Jo pelkästään sen takia että on 100x turvallisempi olo ajaa. Puhumattakaan siitä että näyttää paremmalta ja on todistettavasti turvallisemmat
smile_org.gif

Neljä kesää Rukan gorepuvussa ja tänään kävin alennusmyynnissä...
Ei meinannu uskoo silmiään, uus nahkapuku ja vaan 99€ !!!
Ihan tuli Simo Vaatehuoneelta mieleen, ostin kaksiosaisen kun ei radalla aja ammatikseen.
Samaan syssyyn ostin uudet hanskat ja selkäsuojuksen ja halvalla lähti kaikki, yhteensä 177€    
omg.gif
missä kävit

Tänä kautena ajelin reilun kuukauden Sweep:n goreilla, sen jälkeen "testasin" pari viikkoa mp-asun 2-osasta nahka-asua. Se oli selkeä pettymys, ei istunut, lepatti eikä tuntunut muutenkaan hyvältä, joten se myytiin pois.
Sitten kävi helvetinmoinen tuuri ja Bikeworldista löytyi -40% alesta Dainesen T-age 2-os nahkapuku, joka istuu aivan saatanan hyvin.
Omasta mielestä ero nahoilla ja goreilla on kuin yöllä ja päivällä. Itse en käytä goreja enää muuta kuin jos vettä tulee kuin kaatamalla. Muuten aina nahat!
Ja vinkkinä että istuvuuteen kannattaa todella panostaa, eikä todellakaan kannata säästä nahka-asun hankinnassa..

Nahkasta enemmän pidän, ja minulla on muutenkin 5 nahkatakkia (ei ajotakkeja). Siitä huolimatta ostin tänään tekstiiliajotakin ja -housut. Nekin ovat mielestäni pirun hyvännäköiset ja tässä tapauksessa edulliset verrattuna suojattuihin nahkoihin.

Aikaisemmin tänä kesänä olen ajellut nahoissa, mutta ilman suojia. Eli nyt löytyy molempia, tosin kunhan jonakin päivänä saan Harrikan alleni, pitää taas ostaa ainakin uusi nahkatakki...
cool.gif
Tyylikin ratkaisee, nykyisen pyörän kanssa menee kangaskin varsin mainiosti.

itelläni goret tällähetkellä mutta ole vahvasti kääntykässä
nahkan puoleen ajokaverilla käytössä molemmat ja käyttää
paljon mielummin nahkaisia,syy siihen on mielestäni yksinkertainen
noihin kankaisiin tuuli "tarttuu" aivan erillalailla kuin nahkaisiin
puhun nyt nimenomaan retropyörillä ajavista missä ei yleensä ole kuin korkeintaan "vartti"kate.

henkilökohtaisesti olen aina ollut goretex pukujen puolella aina
siihenasti kunnes vaihdoin customin retropyörään ja minulla
on pituutta ja leveyttä vissiin yli sallitun joten jos vaan
tuo nahka asu keventää vähänkin tuota tuulen tuiverrusta niin
seuraava ostokseni on nahka takki ja erilliset housut, sillä
mikään ei ole rasittavampaa kuin ajaa moottoritie nopeuksissa
helvetinmoisella tuulella kun kangaspuku repii ja riuhtoo hullunlailla.

Kyllä tuli taas viikonloppuna todettua nahan paremmuus.Tuli ostettua nahkatakki,niin kyllä oli kiva ajella,kun ei lepattanu ja kun on vielä "lämpövuori" niin oli lämmin vaikka yöllä menikin jo ilma aika viileäksi.

Ennestään on jo nahkapuku ja sillä jo tullu todettua mukavuus,kun ei lepata.Gorehousut ja nahkatakki tuntuu aika hyvältä yhdistelmältä näin vileämmällä kelillä.
En mäkän sitä goretakkien lepatusta tajunnu,ennenkuin nahkoja kokeilin...

Pakko postata kun tässäkin threadissa on taas jokunen nahkahurmiossa elävä kommentoimassa
wink.gif

Olen itse ajellut alkuvuoden Rukan Pablo gore-takissa ja Rukan Unit-housuissa. Ainakaan tämä asu ei lepata yhtään mitään. On ajettu hitaasti ja nopeasti. Eri asia voi olla jotkut entry-level gore-tekeleet.

Äsken hommasin Dainesen 2-osaisen Mako nahkapuvun. Mielestäni näiden asujen eroja voi kiteyttää seuraavasti (ja puhun siis kunnollisesta nahkaisesta ajo-asusta enkä mistään vasikan pehmeästä nappanahasta tehdystä mannetakista).

Gore (kunnollinen):
- Suojaa vedeltä, ei erillistä sadeasua
- Mukavampi päällä (joustavampi, laajemmat liikeradat)
- Lämmin

Nahka-asu:
- Turvallisemman tuntuinen (ja varmasti sitä myös käytännössä)
- Antaa paremman ajofiiliksen suht tiukalla sovituksella
- Ainoa oikea valinta tiukan kyykkypyörän kanssa. Gore asussa superbike luokan pyörää kuljettava kuski on suorastaan törkeä näky
- Yleisesti ottaen paremman/seksikkäämmän näköinen (makuasia toki)

Itse tulen jatkossa käyttämään asuja siten, että Goret on päällä (kylmillä keleillä ja) touring reissuilla eli kaikilla pidemmillä matkoilla mukavuutensa ja vedenpitävyyden takia ja nahka-asu vedetään päälle radalle ja lyhyempään fiilistelyajoon.

Molempien hankinta on mielestäni järkevää jos budjetti antaa myöten. Muistutuksena vielä se ainainen, eli hommaa kerralla kunnolliset laatutuotteet. Siinä säästää selvää rahaa kun ei tarvitse olla joka vuosi hommaamassa uusia.

sport05.gif

No niin... tulipa hankittua Hanxilta kaksosainen nahkapuku ja viikon verran oon nyt ajellut se päällä. Käytin siis siihen asti goreja. Totta on, että turvallisuuden tunne on parempi ja vaikka ei nuo mun goretkaan mitenkään ihmeemmin lepata, niin silti nahoissa on aerodynaamisempi
biggrin.gif
fiilis.

Ekaks oli hemmetin hankalaa housujen kanssa, kun olivat uutuuttaan niin jäykät, ettei meinannut saada jalkoja taipumaan ison rosvon tapeille. Nyt ei enää niin suuri ongelma, ovat kait sen verran jo venyneet.

Mutta summa summarum. Nahat vähän vilpoiset matka-ajossa alle 18 asteen lämpötiloissa, mutta todellakin paremman näköiset, nyt joku katsoo joskus muakin, eikä vaan pyörää
cool.gif
350 egee ei oo paha hinta, keväällä olis joutunut kaiketi pulittamaan yli viis hunttia.

Anyway, nyt on molemmat asut, joten satoi tai paistoi, niin
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

No niin... tulipa hankittua Hanxilta kaksosainen nahkapuku ja viikon verran oon nyt ajellut se päällä. Käytin siis siihen asti goreja. Totta on, että turvallisuuden tunne on parempi ja vaikka ei nuo mun goretkaan mitenkään ihmeemmin lepata, niin silti nahoissa on aerodynaamisempi  
biggrin.gif
fiilis.

Ekaks oli hemmetin hankalaa housujen kanssa, kun olivat uutuuttaan niin jäykät, ettei meinannut saada jalkoja taipumaan ison rosvon tapeille. Nyt ei enää niin suuri ongelma, ovat kait sen verran jo venyneet.

Mutta summa summarum. Nahat vähän vilpoiset matka-ajossa alle 18 asteen lämpötiloissa, mutta todellakin paremman näköiset, nyt joku katsoo joskus muakin, eikä vaan pyörää  
cool.gif
350 egee ei oo paha hinta, keväällä olis joutunut kaiketi pulittamaan yli viis hunttia.

Anyway, nyt on molemmat asut, joten satoi tai paistoi, niin  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
No. Tohon suuntaan ajattelisin itsekin. Mulla on Goretexit noihin sadeilma-ajeluihin ja 2-osainen ikivanha Halvarssonin ( vuodelta 1976 oleva ) nahkapuku, jonka ostin 900 markalla ( puku on yhden kerran suojannut minua pikkukipissä niin, ettei tullut asfaltti-ihottumaa ). Ja sitten on 1-osainen 1.290 euroa maksanut Dainesen Talos-nahkapuku haaveissani olevaa rata-ajoa varten. Sitä en ole käyttänyt kuin 2 kertaa koeajomielessä moottoritiellä.

Mielenkiintoista lukea asiantuntijakommentteja kuinka Gore on kuitua, ja kuinka Gore imee vettä itseensä. Sekin asia että Gore ei kestä liukumista pikitiellä
biggrin.gif
, ei hemmetti kestäkään. On vain huomattava että Goretex ei ole kangas, eikä se todellakaan ime vettä itseensä, eikä siitä tehdä ajoasusteiden pintoja eikä muittenkaan asusteiden. Toisaalta Goretex ei ole sama kuin tekstiiliasu. Eikä tekstiiliasu ole läheskään aina tekemisissä Goren kanssa millään lailla.
Koettakaa ymmärtää, näitä juttuja voi oikeasti joku lukea ihan tosissaan.

Hah, ikuisuusväittely
tounge.gif

Jossain vastaavassa keskustelussa oli linkki tutkimukseen, josta voitiin vetää seuraavat johtopäätökset suojauksen suhteen:

Hyvä gorepuku > Huono nahka
Huono gore < Huono nahka
Hyvä nahka hakkaa kaikki

Testejä tehtiin mm. raahaten paino päällä 60km/h ja katsottiin puhkimenomatkoja. huonoimmatkin nykyiset kestivät muistaakseni sadan metrin matkoja tasaista raahausta.

Mainittakoon nyt vielä materiaaleista:

Goretex/Hipora/Porelle on n. millin osia vahva kalvo, joka on laminoitu pintakankaaseen ja on se vedenpitävä osa. Ei tasan suojaa miltään muulta.

Cordura josta suurin osa tekstiilitakeista on tehty on 500-1000 denierin nylonkangasta. Samasta kamasta tehdään taisteluliivejä, reppuja ym. sen kulutuskestävyyden vuoksi. Tämä varmaan suojaa jonkin verran riippuen paksuudesta, kerroksista ym.

Joissain kamoissa on seoksena tai erikseen kevlaria tai muita vastaavia aramidikuituja joita perinteisesti käytetään luotiliiveissä. Varmasti kestää kulutusta
smile_org.gif

Nahkoissakin on paljon eroa paksuuksissa, saumojen laadussa, suojissa ym. joten yksiselitteistä vastausta on ehkä vaikea löytää.

Omakohtaisena kokemuksena voin kertoa teininä tulleen lipat 120km/h mittarinopeudesta (piikillä yllättäen) silloiset rukan goret päällä. Onneksi oli schubertin kypärä päässä. Takista repesi kyynärsaumaa muutama sentti, mutta suojat pysivät paikallaan. Reidestä kului kieriessä Kämmenen kokoinen pala pintakangasta pois mutta vuoret (ja farkut sisäpuolella) ehjät. Housuntaskun vetskarista sauma venynyt.

Omia vammoja ei tullut muuta kuin kolmen tikin vekki nilkkaan kun ajoin lenkkareissa.
withstupid.gif

Tällä hetkellä surruttelen Mp-asun Radial-rotsilla ja Brosh-techin kevlarvahvisteisilla farkuilla tai Mp-asun housuilla. Aika lailla tukevampaa tekoa ovat nykyiset tekstiiliasut verraten sikäläiseen. Suojat ovat muutakin kuin sentti solukumia ja ainakin tossa takissa corduraa on oikeissa paikoissa pari kerrosta eri vahvuista.

Kuitenkin on nahka-asu menossa hankintaan jahka rahaa löytyy. Syyt lähinnä lepatus ja kiinnostus rata-ajoon. Periaate on joka tapauksessa se, että jos kamat päällä ei uskalla kontata, niin sitten ei ajeta.

Kuitenkin uskon hyvien nahkojen parempaan suojaavuuteen olkoonkin, että jos menee pitkin katua ilman pyörää ja pysyy ulkona sairaalasta/pyörätuolista niin vammojen laadussa ei lienee olennaista eroa. Jos taas törmää johonkin (auto, tolppa, kanttari, jne) niin ei kyllä oikeasti suojaa isoilta vammoilta kumpikaan. Korkeintaan lieventää ja silloin taas tuurilla on enempi merkitystä (sattuiko osumaan juuri suojaan).

Onhan se kuitenkin kiva kun voi käyttää katu-uskottavasti naarmuteltuja nahkoja yhä
smile_org.gif
Sitä kaadettu gorea EI enää käyttänyt.

Mun 2 senttiä.

molempi parempi
smile_org.gif
itselläni on rukan goreasu,3v. ajeltu eikä vesi tule mistään läpi.rata-ajoa ja kauniita ilmoja varten ixs:n nahkapuku,ainut huono puoli siinä on taskujen vähyys,ja tietty et pitäis olla aina sadepuku mukana.paljon turvallisemman oloinen nahkapuku on,mutta kun lämpötila on ollut jo muutamana aamuna+3:n tienoilla,niin kummasti eksyy goret päälle...

Molempia löytyy, molempia käytetään/tarvitaan...

Nahat "yleisesti" typerämmän näköisiä (en puhu omistani, vaan noista "riikinkukko 1-osaiset wanna-be-Rossi"-puvuista, joissa ei voi tauolla kävelläkään muuta kuin apinakyykkyasennossa)
tounge.gif
Tjah, Köpi....
Minä kyllä naisena sanoisin, että tiukka nahkapuku HYVÄKROPPAISEN kaverin päällä, näyttää kyllä hyvältä.
Ihan yksselitteisesti.

Back