• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

nahkaa vai goretexsii?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ydt
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
niin kumpiskohan kannattais ostaa nahkatakki,, vaiko joku kangastakki, oon ite miettinyt nahkaa, mutta onko hyviä kautta huonoja kokemuksia. niin ja kannattaako ostaa ajohousut, ajattelin ajella ihan vaan farkuilla, kun ei niitä jaksa pukea aina päälle, ainaski kun tulee kiirus.

Nahkat tottakai..
bowdown.gif
..jos nyt rupeet säästelee,ni huomaat kyl sairaalas kaatumisen jälkeen ku rupee tekee sulle ihonsiirtoja,et oliskohan kannattanu sittenki...
eihän sitä ihan koko pukua tuu aina päälle laitettua,mut varmasti aika paljon useammin ku jos sul ei oo niit ollenkaan... kato ostat sellaset tyylikkäät 80-luvun nahkat,ni kyl heruu respectii..  
wink.gif

biggrin.gif

Loppujen lopuks ihan sama kummat ostat. Riippuu käyttötarkoituksesta.. kunhan ostat koko puvun..  
thumbs-up.gif

..tosin...nahkathan ne pitää olla..
cool.gif

Mulle ainaki tulee ihan papukaija mieleen enskan päällä ko pitää jotaki nahkaa päällä. En onneksi oo nähny semmosia muutako tuosa suomenruotsalaiseten mp-lehesä.

Jos meinaat rytistäää ryteikösä niin niitä on semmosia enskailuun tarkotettuja gore kamppeita misä on kaikkia avattavia hengitysreikiä rinnassa ja selässä ja hioissa muistaakseni.

Supermotoilu on sitte ehkä asia erikseen. Siinä tietty nahat käy paremmin?

Mielestäni s-motoiluun sopii ihan sika hyvin semmonen retro tyylinen prätkä rotsi, eli semmonen jossa on esil lucky striken tai jonkun semmosen merkit.
Käytännöllisyys goreissa aina tietysti parempi. Ei tartte välttämättä sitä sadeasua aina kaivaa esille (tosin omat goret vaatii kovassa sateessa sen pirun kumi härpäkän). Juu ja noi tuuletus aukot on ihan helvetin hyvä juttu, kun on 25+ niin onpa kiva vetästä hartia räppänät auki niin alkaa ilma kiertää puvussa.
Ja housut on ihan must juttu. Kaveriani lainatakseni "en voi ees ajatella ajavani ilman suoja housuja, tulis ihan kauheeta jälkeä". Eihän sitä aina jaksa ne jalassa pööpöillä mut pitemmille reissuille ne on kyllä kätevät vermeet.

no täytyy kattella vielä, toi hintakin varmaan vaikuttaa, jos saan hyvän tarjouksen jostain niin varmaan ostan. meen usaan nyt jouluna ja jos sieltä löydän jonkun alan liikkeen niin kaupat todennäköisesti syntyy.

no täytyy kattella vielä, toi hintakin varmaan vaikuttaa, jos saan hyvän tarjouksen jostain niin varmaan ostan. meen usaan nyt jouluna ja jos sieltä löydän jonkun alan liikkeen niin kaupat todennäköisesti syntyy.
Oman, tai pikkuveljen, kokemuksen mukaan sielä kamat maksaa noin puolet suomen hinnasta.

biggrin.gif

Nahkaa sen pitää olla vaik joskus sateella riepoo se kortsun repiminen päälle. Muovipussi (siis gore)puvut kuuluu palelevillile juniorieille ja vanhoille papoille
033102bebe_1_prv.gif

Nahkaa tietysti mutta kyllä täällä Oulun korkeudella jää ajokausi kovin lyhkäseksi ilman goreja eli nekin piti sitten hankkia.

...vaikka en ole junnu enkä pappa
biggrin.gif

Päinvastoin ketturepolainen. Junioirina sitä ei palellu läheskään niin paljoako mitä nytte.

Mää en ainakaan millään vihtis ruveta vetään jotain sadekampetta päälle heti ko vähä menee pilveen. Kyllähän tosa kylälllä menee ko voi sateella mennä kotia turvaan.

Vaikka onhan noita ihan hienoja nahkoja olemasa. Nuo ratakamppeet katu käytösä on kyllä aika naurettavia. No mutta saanpa hyvät naurut noista selkäpahkoista. Sehän on vaan mun hyväksi ja elän vanhemmaksi?

no päädyin sit molempiin eli nahkaan ja goreen, kun hinta oli niin hemmetin mukavan suuruinen, eli nahkatakki oli veroineen 190 dollaria joka vaihtokurssilla tekee päljon vähemmän eeroissa. mallia teknic. sitten ostin myös goretakin joka maksoi huimat 105 dollaria veroineen. molemmissa kaikki suojat selkäpanssaria myöden. ostin myös hanskatkin suojilla tietysti, hintaa 38 dollaria, että sillai. kupärät ja kengät olivat kyllä jumalattoman kalliita ainakin samaa hintaa kuin suomessa, eli jäi ostamatta.

no päädyin sit molempiin eli nahkaan ja goreen, kun hinta oli niin hemmetin mukavan suuruinen, eli nahkatakki oli veroineen 190 dollaria joka vaihtokurssilla tekee päljon vähemmän eeroissa. mallia teknic. sitten ostin myös goretakin joka maksoi huimat 105 dollaria veroineen. molemmissa kaikki suojat selkäpanssaria myöden. ostin myös hanskatkin suojilla tietysti, hintaa 38 dollaria, että sillai. kupärät ja kengät olivat kyllä jumalattoman kalliita ainakin samaa hintaa kuin suomessa, eli jäi ostamatta.
Pist ny sit jotku syndit jalkaanki, ettei ne aukee pikkulipoissa..
wink.gif

Tulee aina ihmeteltya miksi sita vouhotetaan niin paljon "nahka vai gore" -juttuja. Ajovarusteisiin patee taysin samat saannot kuin kaikkiin muihinkin tavaroihin; halvalle ei saa hyvaa. Halvat puvut ovat erittain huonolaatuisia ja epamukavia kayttaa, joskin jopa ne ovat paljon parempi vaihtoehto kuin pelkkien farkkujen kaytto (joka on muuten aivan umpihullua)

Itsellani on Rukan APR 3 ja voin sanoa, etta parempaa pukua saa hakea. Se on mukavan viilea kuumalla ilmalla ja pitaa erittain hyvin lampoa kylmalla kelilla. Lisaksi uudet materiaalit ovat erittain kestavia ja tekstiili on todella mukavan pehmeaa ja joustavaa kaytossa. Ainoa ongelma on vain hinta, silla esim. APR3 on melkoisen kallis puku (joskin USA:ssa ihan kohtuu hintainen).

En ole koskaan omistanut nahka-asua, mutta uskoisin saman patevan myos niihin eli hyvasta nahka-asusta saa maksaa ihan mukavan summan.

Käytännön lipoissa nahkoista ei tule niin helposti palovammoja, joten ainakin kyykkykuskeille varmaan paras valinta on edelleen kunnon nahkapuku.

Sen verran viela tekstiiliasujen kestavyydesta, etta tana paivan hyvat asut ovat erittain kestavia. Rukan Armacor puvut ovat hyvan nahka-asun luokkaa (huom. ei se huonolaatuinen nahkakaan kovin kestavaa ole) Itsellani oleva puku on kaksinkertaista Corduraa ja on lahes yhta kestavaa kuin hyva nahka. BMW:n tekemissa kaatumiskokeissa (120 km/h) tupla Cordura asusta meni toinen kerros puhki, mutta toinen oli viela taysin ehja. Joten kylla se Cordurakin kestaa riittavan hyvin.

Kasitys "gore" -pukujen huonosta kestavyydesta johtuu siita, etta halvat puvut ovat todellakin taytta roskaa. Ne ovat kaytannossa Nylon pukuja, eika niiden kulutuskestavyys ole mistaan kotoisin. Lisaksi ne ovat helkkarin hiostavia lampoisella ilmalla. Kyllahan ne vetta kestavat, mutta siina kaikki.
Hyva tekstiilipuku on puolestaan erittain mukava ja turvallinen kayttaa. Itse olen ajellut APR3:lla (Outlast vuorella ja ilman) lampotiloissa jotka ovat vaihdelleet +2 ja +30 asteen valilla. Eipa ole tarvinnut hikoilla tai palella. Mutta niin kuin jo aiemmin mainitsin niin korkea hinta on, jos ei este niin ainakin hidaste hyvan tekstiiliasun hankinnalle.

"Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä".

Itse olen huomannut nahkan olevan mukavin vaihtoehto lyhyellä matkalla, mutta hieman pitemmälle reissulle laitan aina Goretexiä. Sanovat sääprofeetat mitä tahansa, meikäläinen tuntuu aina olevan jonkinlainen sademagneetti
lookaround_orig.gif

Käytännön lipoissa nahkoista ei tule niin helposti palovammoja, joten ainakin kyykkykuskeille varmaan paras valinta on edelleen kunnon nahkapuku.
Joo, ja nahka liukuu asfaltilla paremmin. Itse vedin ekat lipani goreilla, joissa oli kevlarit liukumissuojana. Hanskoina myös goret. Vauhtia 80-100km/h ja etupyörä luisti mutkassa alta, eli seurasi lowsideri.

Kevlarissa oli niin suuri kitkakerroin, että se veti minut pystyyn ja heittämään kuperkeikkaa. Seurauksena veneluun murtuma kun käsi jäi pahasti alle, vaikka koitin varoa. Hanskat kuluivat puhki, mutta pahaa asfaltti-ihottumaa ei tullut.

Siitä asti olen kaatuillut nahoilla, eikä minulla ole ollut vastaavia ongelmia.

Joo, ja nahka liukuu asfaltilla paremmin. Itse vedin ekat lipani goreilla, joissa oli kevlarit liukumissuojana. Hanskoina myös goret. Vauhtia 80-100km/h ja etupyörä luisti mutkassa alta, eli seurasi lowsideri.

Kevlarissa oli niin suuri kitkakerroin, että se veti minut pystyyn ja heittämään kuperkeikkaa. Seurauksena veneluun murtuma kun käsi jäi pahasti alle, vaikka koitin varoa. Hanskat kuluivat puhki, mutta pahaa asfaltti-ihottumaa ei tullut.

Siitä asti olen kaatuillut nahoilla, eikä minulla ole ollut vastaavia ongelmia.
Kappas, tuossapa onkin piirre joka laskee vaakakuppia selvästi nahkojen puolelle. No itsellä on tekstiilit mutta ehkä seuraava puku on jotain muuta.

Back