• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MV Agusta Brutale 910 koeajettu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Speed King
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla oli aikoinaan 750 Brutale. Kaunis peli ja mahtava ajaa. Oli vaan aika paljon laatuongelmia ja mm. kuluitus 13 l/100 km mikä oli minun asennevamma (??). Ei Benelliä voi verrata minun mielestä ollenkaan. Benellissä on monessa kohtaa niin rumia yksityiskohtia, että minusta on vaikeaa ymmärtää miksi joku haluaa semmoisen kun Triumphista saa varmempaa tekniikkaa paremmassa kuoressa, mutta sori tämä on täysin makuasia. Itse en voisi toisaalta harkita Rocketia kun kone on niin ruma, mutta speed triplessä on munaa. MV, Ducati ja Guzzi ovat oikeita itailialaisia vaikkakin MV on 4-sylinterinen ja siksi vähän eri liigassa, mutta kosiskelee japsipeleistä tykkääviä. Miksi haluta italialainen? MV on kaunis yksityiskohdissa ja koneessa kunnon soundit, mutta laatu ei ollut 2004 lähelläkään Ducatia tai japseja. Lisäksi runko oli minusta liian lyhyt ja muutenkin liian tiivis. Jos kasvattaisivat kokoa joka suuntaan 10% ja 910 kone ilman 750 ongelmia kyseessä olisi aika huippu pyörä. Hintahan alkaa olla kohdillaan, itse maksoin 2004 750:stä 26100 €.

Mulla oli aikoinaan 750 Brutale. Kaunis peli ja mahtava ajaa. Oli vaan aika paljon laatuongelmia ja mm. kuluitus 13 l/100 km mikä oli minun asennevamma (??). Ei Benelliä voi verrata minun mielestä ollenkaan. Benellissä on monessa kohtaa niin rumia yksityiskohtia, että minusta on vaikeaa ymmärtää miksi joku haluaa semmoisen kun Triumphista saa varmempaa tekniikkaa paremmassa kuoressa, mutta sori tämä on täysin makuasia. Itse en voisi toisaalta harkita Rocketia kun kone on niin ruma, mutta speed triplessä on munaa. MV, Ducati ja Guzzi ovat oikeita itailialaisia vaikkakin MV on 4-sylinterinen ja siksi vähän eri liigassa, mutta kosiskelee japsipeleistä tykkääviä. Miksi haluta italialainen? MV on kaunis yksityiskohdissa ja koneessa kunnon soundit, mutta laatu ei ollut 2004 lähelläkään Ducatia tai japseja. Lisäksi runko oli minusta liian lyhyt ja muutenkin liian tiivis. Jos kasvattaisivat kokoa joka suuntaan 10% ja 910 kone ilman 750 ongelmia kyseessä olisi aika huippu pyörä. Hintahan alkaa olla kohdillaan, itse maksoin 2004 750:stä 26100 €.
Nyt olis melkein 18000 kilsaa 910:llä ajettu ja huolto varattu. Ainoa mitä on jouduttu tekemään on kaasuläppien säätö ekassa huollossa pyörän satunnaisen sammuilun vuoksi esim. valoihin tultaessa. Kulutus pyörii 7,5-11 välillä, keskikulutus tälle kesälle 8,5.
Peilit on mitä on, mutta harvemmin niitä kyllä tarvitseekaan oikein tarkkaan tiirailuun.

Usein on tullut brutaalista haaveiltua vähän niin kuin semmoisena, että "joskus vielä". Onneksi alan olla vähän kyllästynyt sen ulkonäköön (osittain siksi, että sitä on niin paljon kopioitu). Ja onhan toi kulutuskin aika kova kun mörkö menee alta 6l satasella järjestään. Ja kuitenkin se on rivinelonen. Eli kuulostaa japsipyörältä tehoputkella, ei kutkuta se soundi yhtään niin kuin twineissä.

Lompakkoni onneksi himo alkaa hiipua...
confused_orig.gif

Nyt olis melkein 18000 kilsaa 910:llä ajettu ja huolto varattu. Ainoa mitä on jouduttu tekemään on kaasuläppien säätö ekassa huollossa pyörän satunnaisen sammuilun vuoksi esim. valoihin tultaessa. Kulutus pyörii 7,5-11 välillä, keskikulutus tälle kesälle 8,5.
Peilit on mitä on, mutta harvemmin niitä kyllä tarvitseekaan oikein tarkkaan tiirailuun.
toihan riippuu osaltaan ajosta miten kestää. Jos brutale kestäs mulla kaksi/kolme kesää, niin sitten se olis luotettava.

Kävinpä minäkin testaamassa moisen 910Brutalen joskus 2kk sitten.
Pirun pieni oli ensialkuun kooltaan ja akseliväliltään, mutta jahka tuohon tottui niin oksat pois!

Laatu maksaa, pakko todeta.
Ikinä ennen ei ole pyörä sopinut niin hyvin hanskaan kuin toi Brutale; tehdas-säädöissä!
Etujarru, vilkunkatkaisija, vaihteet, KAIKKI toimi niinkuin MINÄ halusin ja suoraan pakasta
biggrin.gif
biggrin.gif

Ajoasento oli ihan jees, mutta satula hiersi omituisesti(oli joko liian kapea tai muutaman sentin liian leveä; ei osaa oikeen sanoa!)
Pituutta meikulla 173cm ja massaa 78kg ja kait jotenkin persjalkainen yksilö..)

Meikäläisen makuun vakaa kuin mikä; ohitustilanteessa pääsi nopeus pikkasen pomppaamaan(hups!), n. 160km/h; ei tuntunut ajoviimaa, ei urat hetkauttanu, pärrä meni kuin juna..(radallahan ton ominaisuudet olis esille vasta tullu)

Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja 30 minsan(reilusti ylitetty ajo-aika) vein mopon takas Motorauman pihalle ja luovuin siittä liki kyynelsilmin..

Pirun monta häristintä on tullut testattua, mutta toi Brutale vei järjen JA
sydämmen

..oi kun olis ollu 22.000 ylimäärästä kässhiä..

Kävinpä minäkin testaamassa moisen 910Brutalen joskus 2kk sitten.
Pirun pieni oli ensialkuun kooltaan ja akseliväliltään, mutta jahka tuohon tottui niin oksat pois!

Laatu maksaa, pakko todeta.
Ikinä ennen ei ole pyörä sopinut niin hyvin hanskaan kuin toi Brutale; tehdas-säädöissä!
Etujarru, vilkunkatkaisija, vaihteet, KAIKKI toimi niinkuin MINÄ halusin ja suoraan pakasta
biggrin.gif
biggrin.gif
Peilit? F4 312R:ssa on ainakin paskimmat MP-peilit ever...

No, peileistä näkee ranteista kyynärpäihin
tounge.gif

Peilien muotoilukin on vähän:-o
Huomaa kyllä ettei Tamburini niitä pyöriin halua..

Nostetaas tätä brutaalitopiccia vähän ylöspäin, ei viitsi uuttakaan aloittaa.

Onkos kenelläkään brutalistilla kokemuksia välitysten vaihdosta? Tuli mieleen, että jos vaihtais eteen pari hammasta isomman rattaan. Syynä moiseen on että ensivaikutelma välityksistä on se, että ne on aivan liian lyhyet. Eli ihan päinvastoin kuin Ducateissa... Ykkönen sais olla mun puolesta pitempi ja varsinkin kutonen. Vehje lähtee isoimmallakin aika äkäisesti kiihtymään ja kiertää 80km/h vauhdissa 4000rpm. Sais olla selkeästi pidempi, niin motarilla ajelu ois leppoisampaa ja sillä vois olla kulutukseenkin positiivinen vaikutus.

Kaiken luetunkin jälkeen oli kumminkin toi kulutus hienoinen järkytys, kun se eka tankillinen oli 10 litran paikkeilla /satku. Vaikka kyllähän sitä kaasukahvaa on tullut näin ainakin alkuun käytettyä...
tounge.gif

Ottaakohan nopeusmittari muuten vauhdit vaihdelaatikosta, eli vaikuttaako välityksien vaihto mittarivirheeseen?

Usein on tullut brutaalista haaveiltua vähän niin kuin semmoisena, että "joskus vielä". Onneksi alan olla vähän kyllästynyt sen ulkonäköön (osittain siksi, että sitä on niin paljon kopioitu). Ja onhan toi kulutuskin aika kova kun mörkö menee alta 6l satasella järjestään. Ja kuitenkin se on rivinelonen. Eli kuulostaa japsipyörältä tehoputkella, ei kutkuta se soundi yhtään niin kuin twineissä.

Lompakkoni onneksi himo alkaa hiipua...
confused_orig.gif
biggrin.gif
Tämä oli ihan kuin meikäläisellä 2007 alussa. "Emmä nyt vielä sitä pyörää osta ku säästelen rahnaa ihan rauhassa. Kyllä sitä sitten kerkee ajelemaan"  
biggrin.gif
Onneksi olkoon uuden pyörän johdosta.

Edittiä : Onhan se aivan helvetin hyvän näköinen mopotin ja alkuaikojen haavelistalla top vitosessa Speed Triplen kanssa.

Sellanen korjaus, että triplessä ei ole mitään moottorijarrutusta vähentävää kytkintä. Se on tasanen ihan luonnostaan
smile_org.gif

Kävinpä minäkin testaamassa tuota Brutalea. Yamaha centerissä oli sellainen käytetty 10k ajettu.
Lyhyesti: Pyörä oli pettymys. Alustan suhteen ei ihmeitä moitittavaa, mutta kone oli surkea.
Ensimmäinen ajatus oli pyörän päälle kiivetessä että tiivis paketti. Varmaan ketterä mutkissa ja niin olikin. Mutta se kone...liikkeelle lähdettäessä ajattelin että noh, kierroskone varmaan kun ei alhaalla oikein tapahtunut. Sitten päästiin keskirekisteriin ja odottelin että kohta...mutta ei sain odotella turhaan ihan hamaan tappiin asti, eikä mitään tapahtunut.
Ulkonäkö antaa ymmärtää jotain muuta kuin ajokokemus osoitti.
Onko kellään tietoa valmistaako Agusta ihan itse koneensa vai käyttääkö jonkun muun valmistamaa?
Heti perään testasin uutta Yamahan FZ1N:ää ja pidin siitä enemmän. Pienellä laitolla siitä saa soivan pelin niin kadulle kuin radallekin.
Tällä hetkellä ajelen KTM 950 sm:ää ja ajatuksena olisi vaihtaa tuohon FZ1:een. Katsotaan mihin sillä pääsee tulosliuskoissa.

Kumma miten erilaista kokemusta nyt tulee, olisko yksilöissä eroja?
Nooh, kohtapa pääsee omaa rääkkäämään
smile_org.gif

Yamaha centerissä kävin minäkin tota ihmettelemässä viime viikolla. Joku tuli just koeajolta ja jätti pihalle ikkunan eteen. Ettet vaan ollut sä
sport05.gif

smile_org.gif

Yamaha centerissä kävin minäkin tota ihmettelemässä viime viikolla. Joku tuli just koeajolta ja jätti pihalle ikkunan eteen. Ettet vaan ollut sä
sport05.gif
No yksilöeroista ei tosiaan tällä kertaa taida olla kyse sillä nyt se Yamaha centerin vehje on tosiaan mun.
smile_org.gif

Torstaina koeajoin ja perjantaina ostin. Ja tonninen mörkö meni sinne vaihdossa siis.

testikselle: Niin se vaan on jännä juttu miten erilaisia ne tuntemukset voi olla. Itse vastaavasti koeajoin viime kesänä Yamaha Rykkösen vm. -06, mut ei napannut. Ja kumminkin siinä taas on enempi löylyä kuin fz-1ssä tai brutalessa... Ennakko-odotuksilla ainakin on vaikutuksensa. Rykköstä koittaessa ajattelin että tämän täytyy olla täysin mielipuolinen laite, vähän sitä kaasua pelkäsinkin. Niihin odotuksiin nähden täytyy sanoa, että pettymyshän se oli.

Brutaalia koeajoin taas odottamatta mitään. Ajattelin sen olevan ihan samanlainen kuin ne 2 miljoonaa japsirivinelkkua, joita on tullut aiemmin ajettua... Yllätti siihen nähden positiivisesti. Pakkohan se on myöntää että kyllä sillä merkilläkin on vaikutuksensa. Mutta vielä enemmän merkitystä on ulkonäöllä, muotoilulla ja laatuvaikutelmalla. Toi brutale on niiiiiin sikamakee yksityiskohdiltaan. Teollisen muotoilun virstanpylväs, taideteos.

Ja lompakosta... hinnaltaanhan nuo eivät enää ole sillai eri kastissa kuin joskus vuosia sitten. Tuonkin pyynti oli 14ke ja risat, eli aika samoissa kuin moni uus nakujapsi. Alunperin ajattelin, että fiksuin ratkaisu olisi ollut kaupata mörkö itse ja hakea uus MV vaikka ee-speediltä. Mutta onhan se vaivalloisempaa ja aikaavievämpää. Ja jos kuume iskee niin sitä aikaa ei ole!
biggrin.gif

Kun sitten tähän yksilöön oli tarjolla väliraha johon oli varaa ja jammusentterin antama vuoden takuu niin => naps. Brutaali on mun.
062802jumpie_prv.gif

Tänään koeajolenkillä oikein ajatuksella mietin noita välityksiä ja totesin niiden olevan _aivan_liian_lyhyet_

Ykkösellä hidasajopujottelu onnistuu helposti ilman mitään kytkimen käyttöä. Kakkonen vois melkein olla ykkönen. Kutonen tuntuu "matkusteluajossa" siltä, että jo alta kahdeksankympin tekis mieli polkea isompaa. Vauhdikas ajelu kurvitiellä sujuu pelkällä kutosella kivasti. Hyvin sais pidentää välityksiä huolella. Hassua että asia on ihan toisinpäin kuin Ducateissa...

Tommonen foorumi tuli löydettyä:
http://www.mvagusta.net/
Ameriikassa ovat rattaita vaihdelleet ja pidemmillä välityksillä saa selkeästi positiivista vaikutusta myös kulutukseen. Täytynee siis pistää toimeksi. Harmi että ottaa nopeuden vaihdelaatikosta, joten siihen asialla on sit vaikutusta...

Muuten peli on aivan armottoman kiva ajella mutkapätkillä. Mutta miksi kaikki tuijottaa mun mopoa kylänraitilla?
tounge.gif

Mutta pieni rentous arkisiirtymässä ei olisi pahitteeksi. Nyt toi vehje huutaa koko ajan: "Hanaa - hanaa - kiihdytä - kaasua - kaasua - painapaina - käännä sitä kaaaaaasua, eikö sulta enempää irtoooooo !!!"
kaboom.gif

Ja ens viikolla joku tehovalvonta, voi jeesus...

Kiitokset Wekkulille kuvailuista. Ja haista pa*ka samalla.

Ei yhtään helpota tollainen hehkutus kun odottaa omaa.. Ei millään ihminen malttaisi.

smile_org.gif

sport05.gif
No yksilöeroista ei tosiaan tällä kertaa taida olla kyse sillä nyt se Yamaha centerin vehje on tosiaan mun.
smile_org.gif

Torstaina koeajoin ja perjantaina ostin. Ja tonninen mörkö meni sinne vaihdossa siis.

testikselle: Niin se vaan on jännä juttu miten erilaisia ne tuntemukset voi olla. Itse vastaavasti koeajoin viime kesänä Yamaha Rykkösen vm. -06, mut ei napannut. Ja kumminkin siinä taas on enempi löylyä kuin fz-1ssä tai brutalessa... Ennakko-odotuksilla ainakin on vaikutuksensa. Rykköstä koittaessa ajattelin että tämän täytyy olla täysin mielipuolinen laite, vähän sitä kaasua pelkäsinkin. Niihin odotuksiin nähden täytyy sanoa, että pettymyshän se oli.

Brutaalia koeajoin taas odottamatta mitään. Ajattelin sen olevan ihan samanlainen kuin ne 2 miljoonaa japsirivinelkkua, joita on tullut aiemmin ajettua... Yllätti siihen nähden positiivisesti. Pakkohan se on myöntää että kyllä sillä merkilläkin on vaikutuksensa. Mutta vielä enemmän merkitystä on ulkonäöllä, muotoilulla ja laatuvaikutelmalla. Toi brutale on niiiiiin sikamakee yksityiskohdiltaan. Teollisen muotoilun virstanpylväs, taideteos.

Ja lompakosta... hinnaltaanhan nuo eivät enää ole sillai eri kastissa kuin joskus vuosia sitten. Tuonkin pyynti oli 14ke ja risat, eli aika samoissa kuin moni uus nakujapsi. Alunperin ajattelin, että fiksuin ratkaisu olisi ollut kaupata mörkö itse ja hakea uus MV vaikka ee-speediltä. Mutta onhan se vaivalloisempaa ja aikaavievämpää. Ja jos kuume iskee niin sitä aikaa ei ole!
biggrin.gif

Kun sitten tähän yksilöön oli tarjolla väliraha johon oli varaa ja jammusentterin antama vuoden takuu niin => naps. Brutaali on mun.
062802jumpie_prv.gif
R1:tä testanneena en myöskään pitänyt. Olin tottunut ajamaan kilogixulla kisoissa ja tykästynyt sen vääntöön jo keskirekisterissä. Niin Brutalessa kuin FZ1:ssä olin mieltynyt ulkonäköön ja ajoasentoon. Molemmissa vain koneet pettymyksiä, joskin FZ:ssa pienempi.
Haenkin katukäyttöön soveltuvaa eli pystympää ajoasentoa ja samalla laitetta jolla voi käydä radalla ja Jokkiksessa kiusaamassa kyykkyjä. Kolmas kriteeri oli se että avopuoliskolla yltää jalat maahan. Molemmat täyttivät suunnilleen kriteerit, joskin Yamaha korjasi potin paremmalla koneella.
Pienellä laitolla tuosta FZ:sta saanee tuohon käyttöön sopivan. Myös varaosien saanti/hinnat menivät Yamahan plussaksi. Elämäni valo on tyytyväinen saadessaan ajella työmatkat upouudella mopedilla ja itsekin olen suu messingillä sijoittuessani YCC:ssä kympin joukkoon.

Kävinpä minäkin testaamassa tuota Brutalea. Yamaha centerissä oli sellainen käytetty 10k ajettu.
Lyhyesti: Pyörä oli pettymys. Alustan suhteen ei ihmeitä moitittavaa, mutta kone oli surkea.
Ensimmäinen ajatus oli pyörän päälle kiivetessä että tiivis paketti. Varmaan ketterä mutkissa ja niin olikin. Mutta se kone...liikkeelle lähdettäessä ajattelin että noh, kierroskone varmaan kun ei alhaalla oikein tapahtunut. Sitten päästiin keskirekisteriin ja odottelin että kohta...mutta ei sain odotella turhaan ihan hamaan tappiin asti, eikä mitään tapahtunut.
Ulkonäkö antaa ymmärtää jotain muuta kuin ajokokemus osoitti.
Onko kellään tietoa valmistaako Agusta ihan itse koneensa vai käyttääkö jonkun muun valmistamaa?
Heti perään testasin uutta Yamahan FZ1N:ää ja pidin siitä enemmän. Pienellä laitolla siitä saa soivan pelin niin kadulle kuin radallekin.
Tällä hetkellä ajelen KTM 950 sm:ää ja ajatuksena olisi vaihtaa tuohon FZ1:een. Katsotaan mihin sillä pääsee tulosliuskoissa.
Kaveriltani melkein katkesi päästä verisuoni, kun näytin tuon arviosi Brutalen koneen luonteesta. Arveli, että arvostelija puhuu piruuttaan skeidaa pyörästä.
smile_org.gif
Onko tosiaan niin, että Brutalessa on heikompi ala- ja keskirekisteri mitä FZ1:sessä?

Se on totta, että tuosta jammusta saa mukavan kaverin pienellä laitolla.
smile_org.gif

Back