Nostetaas tätä brutaalitopiccia vähän ylöspäin, ei viitsi uuttakaan aloittaa.
Onkos kenelläkään brutalistilla kokemuksia välitysten vaihdosta? Tuli mieleen, että jos vaihtais eteen pari hammasta isomman rattaan. Syynä moiseen on että ensivaikutelma välityksistä on se, että ne on aivan liian lyhyet. Eli ihan päinvastoin kuin Ducateissa... Ykkönen sais olla mun puolesta pitempi ja varsinkin kutonen. Vehje lähtee isoimmallakin aika äkäisesti kiihtymään ja kiertää 80km/h vauhdissa 4000rpm. Sais olla selkeästi pidempi, niin motarilla ajelu ois leppoisampaa ja sillä vois olla kulutukseenkin positiivinen vaikutus.
Kaiken luetunkin jälkeen oli kumminkin toi kulutus hienoinen järkytys, kun se eka tankillinen oli 10 litran paikkeilla /satku. Vaikka kyllähän sitä kaasukahvaa on tullut näin ainakin alkuun käytettyä...
Ottaakohan nopeusmittari muuten vauhdit vaihdelaatikosta, eli vaikuttaako välityksien vaihto mittarivirheeseen?
Ja menit sitte Brutaalin hommaamaan. Onneksi olkoon!
MVA-kerho kasvaa.
Ja bensankulutus siinä ohessa. Melkein vastaa BMW:n vapari-V-kymppiä Vanoksineen yms. Kulkukin samanoloista. Se laulaa korkealta ja kovaa.
Ihan samaa olen miettinyt tuossa F4:ssa. Jotenkin ei ole tottunut niin korkeisiin kierroksiin ja ääniin työmatka-ajossa. Eturattaan vaihto olisi varmaan helpoin lääke tosiaan..
Tosin mulla 4000 kierrosta kuutosella antaa about 95kmh mutta silti..
Eturattaan vaihto 15 piikkistä isompaan on ameriikan kuulopuheiden mukaan vähän ongelmallista, 16 piikkinen ei välttämättä sovi vaan saattaa napata johonkin kiinni. Tämä siis ihan täysin kuulopuhetta, mistään en ole faktaa löytänyt, enkä tietysti itsekään kokeillut. Sopiva 16-piikkinenkin ilmeisesti löytyisi emoto.uk:sta jos joku haluaa kokeilla...
Niinpä kuitenkin tuli tilattua 40-piikkinen takaratas tuon vakio 43-piikkisen tilalle (42 puntaa eli n. 53e toimituskuluineen enklannist). Ratas tuli viime viikolla postissa ja takarattaan vaihtohan yksipuolisella swingillä olevaan Agustaan on niin helppoa kuin se nyt ikinä voi olla. Mutta "yllättäen" kiristysvarat ei sitten ketjussa riittäneet, joten lyhennykseen... tuohon taas ei mun oma osaaminen ja ehtiminen riitä, joten käyn huomenna ammattilaisella hoidattamassa homman.
Se kulutus on vakiintunut 8,5-9 litran paikkeille ja pyörä tuntuu olevan aika tunnoton kulutukseltaan sen suhteen antaako hanaa vai yrittääkö ajaa rauhallisesti. Kyllähän tuon kanssa vois elää, on se muuten niin sikamakee peli, mutta kokeillaan nyt sitä uutta ratasta ja kerrotaan sitten kui kävi.
Pyöränvaihdon jälkeen ajattelin että vähennän pikkasen mopolla liikkumista. Eli arkisiirtymisiä ja työmatkoja hoidetaan enempi autolla ja esim ajelen vain hyvillä keleillä ja vain silloin kun se on hauskaa... Mut minkäs teet kun kelejä on pidelly ja hauskaakin on ollu niin kilometrejäkin kertyy.