Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jebbe sanoi:Ratapäiville ja kertoa kouluttajille mikä homman nimi. Kyllä ne auttaa uudelleen vauhtiin.![]()
oili sanoi:Trail braking"
No tuonpa vuoksi juuri tässä itse pähkinkin onko kyse niinkään mutkakammosta itsestään, vaan juurikin siitä pelosta joskos siellä mutkassa onkin jossain joku ylläri pitoa viemässä ja mitäs sitten tapahtuukaanEroz sanoi:Maantiellä on syytä tiedostaa sora, muta, asfaltin vauriot, tielle niitetty heinä ja muu mukava jotka aiheuttavat toisinaan eturenkaan pito-ongelmia jo ilman jarrutustakin.

Eroz sanoi:Tällä ei nyt ole juuri mitään tekemistä mutkakammon kanssa kuin ehkä sen toteaminen, että moottoripyörällä tosiaankin voi kääntää ja jarruttaa samaan aikaan, kitkaa kyllä riittää optimiolosuhteissa. Maantiellä on syytä tiedostaa sora, muta, asfaltin vauriot, tielle niitetty heinä ja muu mukava jotka aiheuttavat toisinaan eturenkaan pito-ongelmia jo ilman jarrutustakin.
J.J. sanoi:Sama myösen täällä. On tuota tullut mietittyä mistä mahtanee johtua, ei tosin normaalitilanteessa mikään ongelma ole koskaan ollut ja kun siihen keskittyy kuten vaikka radalla ei eroa edes huomaa. Mitään loogista selitystä en tähän ole vielä onnistunut keksimään.
Martsi1 sanoi:Itse olen vasuri ja olen huomannut, että vasemmalle on helpompi kantata, kuin oikealle. Onko muilla vastaava tunnetta?
Onko olemassa "liiallista hitautta"? Kenties muiden painostuksesta johtuvasta häpeästä tms. mutta noin muuten lähtökohtaisesti ainakin itse kehotan jokaista ajelemaan niiden omien kykyjensä rajoissa. Jossain letkassakin kyllä se porukka odottaa jos joku tuppaa jäämään ja ehkä seuraavalla kerralla kenties katselet jotain hitaampaa, lupsakampaa letkaa jos koet itse hidastavasi tuota porukkaa liikaa. Treenaamalla ja km kerryttämällä se kokemuskin sitten ajan kanssa karttuu ja aika usein myös se menokin siitä kyllä reipastuuS^Hansu sanoi:Tässä tosin tuli olo, että tiedostettiin selvä liiallinen hitaus. Se pitää vaan harjotella pois.

Radalla opittu tapa puskea omia rajoja voi siirtyä liikenteeseen kuin huomaamatta: myöhäiset jarrutukset, tiukat ohitukset ja liian kovat nopeudet eivät kuulu kadulle, mutta adrenaliinin ja kilpailuvietin vaikutuksesta niitä saatetaan tuoda mukanaan. Kadulla seuraukset ovat usein kohtalokkaita – ei vain motoristille, vaan myös muille tielläliikkujille.
PoS sanoi:Nyt kuulostaa siltä, että Liikenneturhan agentit ovat soluttautuneet org-foorumille.
Mutta voi olla että ei siirry. Aika monen radalla ajaneen kanssa jutellessa yleinen message on ollut, että ei kiinnosta enää kadulla puskea, kun on käynyt treenaamassa radalla. Ja ihan jokainen on sanonut, että kadulla ajamiseen on tullut varmuutta ratatreenin jälkeen. Kaikki, mikä radalla opitaan, nimenomaan vähentää alttiutta "rajuille" kaatumisille.
Rataharjoittelussakin on monta eri tasoa. Kaikki ei yritä saada viimeisiä satkuja kierrosajastaan, mutta voin sanoa, että silloin kun tuloksellisesti treenasi, oli juuri se paikka "jossa oikea elämä tapahtuu". Ja väitän, että tieympäristö on niin "helppo", että yleisin onnettomuustyyppi, suistumisonnettomuudet, jäisivät tapahtumatta, jos kuljettajat olisivat käyneet turvallisessa rataympäristössä tutustumassa omiin ja kalustonsa rajoihin – tai siis lähinnä siihen, kuinka paljon oletettua kauempana ne ovat.
HiTec sanoi:Onko olemassa "liiallista hitautta"?
Jotenkin tulee mieleen kun käytiin viime kaudella kerhon kanssa piipahtamassa Kymiringillä. Kyseessä oli ns. lupsakka rataan tutustuminen parin kierroksen verran rataoppaan perässä. Kuitenkin meitä oli aika monta ja siksi letka kasvoi varsin pitkäksi. Siihen hiukan letkan tuiki tavallista haitariliikettä ja kyllä, siellä letkan perällä annettiinkin sitten jo happea 200km/h edestä takasuorallaJannecoo sanoi:Ratapäivillä ajaminen mielletään usein turvalliseksi tavaksi kehittää ajotaitoa, mutta siihen liittyy vakavia vaaroja. Korkeat nopeudet, ohitustilanteet ja kilpailuhenkisyys altistavat rajuun kaatumiseen jo pienestä virheestä.

Alinopeudelle on kyllä jo olemassa ihan oma liikennemerkkinsäkin, mutta missään en sitä ole vielä käytössä tavannut. Sen sijaan jossain olen kyllä kohdannut määritelmän että max 40km/h alle rajoituksen saisi vielä päästellä, mutta eipä juuri siitä enempää ilman syytä, taikka voi virkavalta paikalle sattuessaan alkaa pyytelemään pienoiseen rupattelutuokioon. No 80km/h tiellä mutkassa 60km/h ei vielä täytä tuota kriteeriä, ei mitenkään. Joten häpeä pois ja ajat just niin kuin itse turvaliseksi tunnet, kyllä se vauhtikin siitä kokemuksen kautta taas "palautuu". Omakohtaisestikin tuossa meni aika monta vuotta, vaikka se mutkassa konttaaminen minulla tapahtuikin aikanaan mopo-skootterilla.TeijaMM sanoi:No eihän liikennettä saisi vaarantaa ajamalla liian hitaasti muihin kulkijoihin nähden, ei vissiin edes silloin vaikka kolmio pyörässä kiinni.
HiTec sanoi:Alinopeudelle on kyllä jo olemassa ihan oma liikennemerkkinsäkin, mutta missään en sitä ole vielä käytössä tavannut. Sen sijaan jossain olen kyllä kohdannut määritelmän että max 40km/h alle rajoituksen saisi vielä päästellä, mutta eipä juuri siitä enempää ilman syytä, taikka voi virkavalta paikalle sattuessaan alkaa pyytelemään pienoiseen rupattelutuokioon. No 80km/h tiellä mutkassa 60km/h ei vielä täytä tuota kriteeriä, ei mitenkään. Joten häpeä pois ja ajat just niin kuin itse turvaliseksi tunnet, kyllä se vauhtikin siitä kokemuksen kautta taas "palautuu". Omakohtaisestikin tuossa meni aika monta vuotta, vaikka se mutkassa konttaaminen minulla tapahtuikin aikanaan mopo-skootterilla.