• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mutkapelko, mitä tehdä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä just näin. Radalla saa päivän aikana ihan sikamonta toistoa samoissa mutkissa, ja mutkat on vielä paljon maanteillä olevia kinkkisempiä. Uskon, että yhden treenipäivän jälkeen maantiellä ajaminen on paljon, paljon helpompaa.

Kuten jo yllä on mainittu niin radalle ja at2:sen porukoihin niin tulee suoraa palautetta missä voi parantaa ajaakseen turvallisesti.

Katselin yuo tubesta amerikkalaisen ajo-opettajan juttuja ja siinä oli kiinnostava tekniikka ja sitten pistin tekoälyn tarkentamaan ajotekniikkaa.

"Trail braking on ajotekniikka, jota käytetään erityisesti moottoripyörällä mutkiin ajettaessa. Siinä jarrua pidetään kevyesti painettuna vielä sen jälkeen, kun kääntyminen on aloitettu – toisin sanoen jarrutus jatkuu jonkin matkaa mutkaan sisään. Tämä poikkeaa tavallisesta tavasta, jossa jarrutus lopetetaan ennen mutkaan kääntymistä.

Trail brakingin tarkoitus ja hyödyt:

1. Parempi eturenkaan pito: Kun jarrutusta jatketaan kevyesti mutkaan käännettäessä, eturengas painuu enemmän tiehen, mikä voi parantaa pitoa ja tunnetta.

2. Pyörän painopiste siirtyy eteen: Tämä auttaa pyörää kääntymään herkemmin.

3. Joustavampi ajolinja: Kuljettaja voi säätää ajolinjaansa paremmin, jos mutkan säde osoittautuu tiukemmaksi kuin odotettu.

4. Turvallisempi hätätilanteissa: Jos mutkassa tulee yllättävä tilanne, trail braking antaa enemmän mahdollisuuksia reagoida.

Mutta: Trail braking vaatii taitoa ja hyvää tuntumaa jarruun, koska etujarrua käytetään silloin, kun kallistuskulma kasvaa – ja väärä tekniikka voi johtaa eturenkaan pitoon menettämiseen"

oili sanoi:

Tällä ei nyt ole juuri mitään tekemistä mutkakammon kanssa kuin ehkä sen toteaminen, että moottoripyörällä tosiaankin voi kääntää ja jarruttaa samaan aikaan, kitkaa kyllä riittää optimiolosuhteissa. Maantiellä on syytä tiedostaa sora, muta, asfaltin vauriot, tielle niitetty heinä ja muu mukava jotka aiheuttavat toisinaan eturenkaan pito-ongelmia jo ilman jarrutustakin.

Eroz sanoi:
Maantiellä on syytä tiedostaa sora, muta, asfaltin vauriot, tielle niitetty heinä ja muu mukava jotka aiheuttavat toisinaan eturenkaan pito-ongelmia jo ilman jarrutustakin.
No tuonpa vuoksi juuri tässä itse pähkinkin onko kyse niinkään mutkakammosta itsestään, vaan juurikin siitä pelosta joskos siellä mutkassa onkin jossain joku ylläri pitoa viemässä ja mitäs sitten tapahtuukaan :kääk:

Eroz sanoi:
Tällä ei nyt ole juuri mitään tekemistä mutkakammon kanssa kuin ehkä sen toteaminen, että moottoripyörällä tosiaankin voi kääntää ja jarruttaa samaan aikaan, kitkaa kyllä riittää optimiolosuhteissa. Maantiellä on syytä tiedostaa sora, muta, asfaltin vauriot, tielle niitetty heinä ja muu mukava jotka aiheuttavat toisinaan eturenkaan pito-ongelmia jo ilman jarrutustakin.

No eihän sillä pelolla, että tiellä voi olla kitkaa vähentäviä aineita ole mitään tekemistä mutkakammon kanssa. Tämän huomioon ottaminen on tervettä järkeä ja taas mutkakammo, josta itsekin vielä jossain määrin kärsin on enemmän korvien välinen ongelma ja jos siihen yrittää korjausta väkisin pääsee tilastoihin, jotka olivat juuri mediassa esillä.

Treenaaminen voi auttaa, mutta itse kärsin korkeanpaikan kammosta ja raksalla korkeuteen tottui, mutta ei se poistanut korkeanpaikan kanmmoani ja jo maanantaina oii perjantaita vaikeampaa taiteilla katolla.

Jos pyrkii eroon mutkakammosta, niin täytyy olla satavarmasti päässyt siitä eroon jos aikoo maanteiden nopeaan ryhmään.

Tuo esitetty tekniikka saattaa tehdä mutka-ajosta tukevampaa ja olla yksi osanen oppia luottamaan osaamiseensa ja pyöräänsä.

Viimeksi muokattu:
J.J. sanoi:
Sama myösen täällä. On tuota tullut mietittyä mistä mahtanee johtua, ei tosin normaalitilanteessa mikään ongelma ole koskaan ollut ja kun siihen keskittyy kuten vaikka radalla ei eroa edes huomaa. Mitään loogista selitystä en tähän ole vielä onnistunut keksimään.

Itse olen vasuri ja olen huomannut, että vasemmalle on helpompi kantata, kuin oikealle. Onko muilla vastaava tunnetta?

Martsi1 sanoi:
Itse olen vasuri ja olen huomannut, että vasemmalle on helpompi kantata, kuin oikealle. Onko muilla vastaava tunnetta?

Sama ilmiö, vaikka oikeakätisenä olen funtsinut sen olevan maanteillä ajavien ilmiö. Pyörän sivujalka on vasemmalla puolella joten pyörän päälle nousu vasemmalta tekee sen luontevaksi, suurempi syy on oikean puoleinen liikenne jossa vasemmalle kaarrettaessa ei ole alitajuista pelkoa ajautumisesta vastaantulijoiden puolelle.
Itselläni on tosin myös helpompi kaartaa luistelussa ja laskettelussa vasemmalle kuin oikealle, joten ei se kätisyydestä ole kiinni, ehkä meillä on sitä puolta ohjaava aivopuolisko johtavampi.

Vasemmalle eli tukijalan puolelle on huomattavasti luontevampaa kääntyä, mutta jännittävästi saanu oikeelle kääntyen enempi kallistuskulmaa.

Mitä tulee mutka-ajoon, niin tosiaan esim. 80km/h voi hyvin olla jo liikaa kasikympin mutkatiellä, jos noudatetaan pystyy pysähtyyn näköalueella sääntöä.
Tässä tosin tuli olo, että tiedostettiin selvä liiallinen hitaus. Se pitää vaan harjotella pois.

Ja tosiaan meillä kaikilla on se peikko, se on vaan eri nopeudessa. Nimimerkillä yli satasta mentävät mutkat pitkälti 20-30 hitaampia, kuin nopeilla. (Tämä radalla)

S^Hansu sanoi:
Tässä tosin tuli olo, että tiedostettiin selvä liiallinen hitaus. Se pitää vaan harjotella pois.
Onko olemassa "liiallista hitautta"? Kenties muiden painostuksesta johtuvasta häpeästä tms. mutta noin muuten lähtökohtaisesti ainakin itse kehotan jokaista ajelemaan niiden omien kykyjensä rajoissa. Jossain letkassakin kyllä se porukka odottaa jos joku tuppaa jäämään ja ehkä seuraavalla kerralla kenties katselet jotain hitaampaa, lupsakampaa letkaa jos koet itse hidastavasi tuota porukkaa liikaa. Treenaamalla ja km kerryttämällä se kokemuskin sitten ajan kanssa karttuu ja aika usein myös se menokin siitä kyllä reipastuu :cruising:

Ratapäivillä ajaminen mielletään usein turvalliseksi tavaksi kehittää ajotaitoa, mutta siihen liittyy vakavia vaaroja. Korkeat nopeudet, ohitustilanteet ja kilpailuhenkisyys altistavat rajuun kaatumiseen jo pienestä virheestä. Moni ratapäivillä innostunut alkaa hakea samaa vauhdin ja riskin tunnetta myös kadulla – ympäristössä, jossa virheille ei ole lainkaan tilaa.

Radalla opittu tapa puskea omia rajoja voi siirtyä liikenteeseen kuin huomaamatta: myöhäiset jarrutukset, tiukat ohitukset ja liian kovat nopeudet eivät kuulu kadulle, mutta adrenaliinin ja kilpailuvietin vaikutuksesta niitä saatetaan tuoda mukanaan. Kadulla seuraukset ovat usein kohtalokkaita – ei vain motoristille, vaan myös muille tielläliikkujille.

Liikenteessä tärkeintä ei ole nopeus tai suoritus, vaan vastuullisuus: rauhallisuus, ennakointi ja muiden huomioiminen. Todellinen ajotaito näkyy siinä, että osaa hillitä itsensä ja arvostaa elämää enemmän kuin vauhdin hurmaa.

Moottoripyöräily on parhaimmillaan vapautta ja nautintoa, mutta vain silloin, kun se perustuu vastuulliseen ja turvalliseen ajamiseen – siellä missä oikea elämä tapahtuu, ei kilparadoilla.

Nyt kuulostaa siltä, että Liikenneturhan agentit ovat soluttautuneet org-foorumille.

Radalla opittu tapa puskea omia rajoja voi siirtyä liikenteeseen kuin huomaamatta: myöhäiset jarrutukset, tiukat ohitukset ja liian kovat nopeudet eivät kuulu kadulle, mutta adrenaliinin ja kilpailuvietin vaikutuksesta niitä saatetaan tuoda mukanaan. Kadulla seuraukset ovat usein kohtalokkaita – ei vain motoristille, vaan myös muille tielläliikkujille.

Mutta voi olla että ei siirry. Aika monen radalla ajaneen kanssa jutellessa yleinen message on ollut, että ei kiinnosta enää kadulla puskea, kun on käynyt treenaamassa radalla. Ja ihan jokainen on sanonut, että kadulla ajamiseen on tullut varmuutta ratatreenin jälkeen. Kaikki, mikä radalla opitaan, nimenomaan vähentää alttiutta "rajuille" kaatumisille.

Rataharjoittelussakin on monta eri tasoa. Kaikki ei yritä saada viimeisiä satkuja kierrosajastaan, mutta voin sanoa, että silloin kun tuloksellisesti treenasi, oli juuri se paikka "jossa oikea elämä tapahtuu". Ja väitän, että tieympäristö on niin "helppo", että yleisin onnettomuustyyppi, suistumisonnettomuudet, jäisivät tapahtumatta, jos kuljettajat olisivat käyneet turvallisessa rataympäristössä tutustumassa omiin ja kalustonsa rajoihin – tai siis lähinnä siihen, kuinka paljon oletettua kauempana ne ovat.

PoS sanoi:
Nyt kuulostaa siltä, että Liikenneturhan agentit ovat soluttautuneet org-foorumille.

Mutta voi olla että ei siirry. Aika monen radalla ajaneen kanssa jutellessa yleinen message on ollut, että ei kiinnosta enää kadulla puskea, kun on käynyt treenaamassa radalla. Ja ihan jokainen on sanonut, että kadulla ajamiseen on tullut varmuutta ratatreenin jälkeen. Kaikki, mikä radalla opitaan, nimenomaan vähentää alttiutta "rajuille" kaatumisille.

Rataharjoittelussakin on monta eri tasoa. Kaikki ei yritä saada viimeisiä satkuja kierrosajastaan, mutta voin sanoa, että silloin kun tuloksellisesti treenasi, oli juuri se paikka "jossa oikea elämä tapahtuu". Ja väitän, että tieympäristö on niin "helppo", että yleisin onnettomuustyyppi, suistumisonnettomuudet, jäisivät tapahtumatta, jos kuljettajat olisivat käyneet turvallisessa rataympäristössä tutustumassa omiin ja kalustonsa rajoihin – tai siis lähinnä siihen, kuinka paljon oletettua kauempana ne ovat.

Mitä siellä muuten opetellaan? Jos ajaa liikennesääntöjä noudattaen on käytännössä helppo selvitä vaikkapa näistä mutkista ja lähes kaikissa mopoissa taitaa olla nykyisin abs:t. Ajetaanko radalla siis mutkat siten kuten ajolinjat ovat maantiellä, vai käyttäen koko rataa hyväkseen?

Bike:ssä oli kerran hyvä neuvo, harjoitelkaa jarrutuksia sairaalan edessä. Entä onko nykyään vakuutukset voimassa radalla? Itse en näistä tiedä, kun olen ajanut radalla vain pari kierrosta, mutta kadulla +30-vuotta.

Jannesoolla on kyllä vakava ja tärkeä pointti.
Tosielämän esimerkki: Naapurin rouva käy kuntonyrkkeilyssä, ihan koska vaan voi tulla se päivä kun rouva adrenaliinin ja kilpailuvietin alaisena käy jonkun sivullisen kimppuun. Elämässä on kuitenkin tärkeintä vastuullisuus, rauhallisuus, ennakointi ja muiden huomioiminen, ei alakoukku maksankärkeen. Tuollaisen vauhdin ja riskin tunteen hakemisen seuraukset voivat olla kohtalokkaita - ei kuntonyrkkeilijälle itselleen mutta muille roskakatoksella tai muulla piha-alueella liikkujille.

HiTec sanoi:
Onko olemassa "liiallista hitautta"?

No eihän liikennettä saisi vaarantaa ajamalla liian hitaasti muihin kulkijoihin nähden, ei vissiin edes silloin vaikka kolmio pyörässä kiinni. Olen saanut muutamilta naismotoristeilta kritiikkiä kun olen vielä arka ja eivät kuulemma haluaisi kohdata mua liikenteessä kun harjoittelen. En todellakaan lähde vielä tien tukkeeksi isoille teille siihen aikaan kun muitakin liikenteessä, valitsen ajoajat rauhalliseen aikaan.

Jannecoo sanoi:
Ratapäivillä ajaminen mielletään usein turvalliseksi tavaksi kehittää ajotaitoa, mutta siihen liittyy vakavia vaaroja. Korkeat nopeudet, ohitustilanteet ja kilpailuhenkisyys altistavat rajuun kaatumiseen jo pienestä virheestä.
Jotenkin tulee mieleen kun käytiin viime kaudella kerhon kanssa piipahtamassa Kymiringillä. Kyseessä oli ns. lupsakka rataan tutustuminen parin kierroksen verran rataoppaan perässä. Kuitenkin meitä oli aika monta ja siksi letka kasvoi varsin pitkäksi. Siihen hiukan letkan tuiki tavallista haitariliikettä ja kyllä, siellä letkan perällä annettiinkin sitten jo happea 200km/h edestä takasuoralla :no:

TeijaMM sanoi:
No eihän liikennettä saisi vaarantaa ajamalla liian hitaasti muihin kulkijoihin nähden, ei vissiin edes silloin vaikka kolmio pyörässä kiinni.
Alinopeudelle on kyllä jo olemassa ihan oma liikennemerkkinsäkin, mutta missään en sitä ole vielä käytössä tavannut. Sen sijaan jossain olen kyllä kohdannut määritelmän että max 40km/h alle rajoituksen saisi vielä päästellä, mutta eipä juuri siitä enempää ilman syytä, taikka voi virkavalta paikalle sattuessaan alkaa pyytelemään pienoiseen rupattelutuokioon. No 80km/h tiellä mutkassa 60km/h ei vielä täytä tuota kriteeriä, ei mitenkään. Joten häpeä pois ja ajat just niin kuin itse turvaliseksi tunnet, kyllä se vauhtikin siitä kokemuksen kautta taas "palautuu". Omakohtaisestikin tuossa meni aika monta vuotta, vaikka se mutkassa konttaaminen minulla tapahtuikin aikanaan mopo-skootterilla.

HiTec sanoi:
Alinopeudelle on kyllä jo olemassa ihan oma liikennemerkkinsäkin, mutta missään en sitä ole vielä käytössä tavannut. Sen sijaan jossain olen kyllä kohdannut määritelmän että max 40km/h alle rajoituksen saisi vielä päästellä, mutta eipä juuri siitä enempää ilman syytä, taikka voi virkavalta paikalle sattuessaan alkaa pyytelemään pienoiseen rupattelutuokioon. No 80km/h tiellä mutkassa 60km/h ei vielä täytä tuota kriteeriä, ei mitenkään. Joten häpeä pois ja ajat just niin kuin itse turvaliseksi tunnet, kyllä se vauhtikin siitä kokemuksen kautta taas "palautuu". Omakohtaisestikin tuossa meni aika monta vuotta, vaikka se mutkassa konttaaminen minulla tapahtuikin aikanaan mopo-skootterilla.

Kiitos tsemppaavasta viestistä! 🙂 Ajokoe tuskin menee läpi jos himmaa mutkiin reilusti. Siksi nyt harjoittelen tuota maantieajoa myös autokoulun opissa sen 3h kurssin ajan ja itsekseen pikkuhiljaa mutkiin nopeutta lisäten. Yksi ilta mutkat menikin jo 70km/h. 😁 Inssi mulla 20.5.

Back