Mitä tässä joskus on tullut juteltua tuttujen kanssa, niin yllättävän vanhntuneilla ja kuluneilla kumeksilla ajelee.
Ite ainakin pidän yhtenä henkivakuutuksena hyviä renkaita.
Ja tosiaan alhaisilla rengaspainilla saa hereesti renkaan pilattua
Minkä paineissa häviää - sen pidossa voittaa
-hh-
minkä pidossa voittaa, sen kulutuskestävyydessä häviää,, hehiö.
Juuripa näin - köyhät ajaakin hiljaa.... muun muassa minä.
-hh-
Tämä keskustelu näytti loogiselta ennen HH:n viimeistä vastausta.
Kun edellä sanoit pidossa voittavasi sen mitä paineissa häviät, niin kuvittelin ilman muuta, että menet radalla niin kovaa, että paineita pitää lämpenevistä renkaista laskea.
Viimeisin kommenttisi ei tähän oikein viittaa, joten selittäisitkös minullekin kuinka alemmilla paineilla saa pitoa lisää?
Vai enkö vain ymmärtänyt hehiötä...?
Lipsahti jo liian höperöksi instant-kommunikoinniksi
Nyt tulee sit vielä sekavampaa:
Radalla nyt oikeastaan on vaan pakko (ainakin mun raskaasta matkajuhdasta) pudottaa painetta, jos meinaa huristella kovin mukkaamatta. Näin saan renkaat lämpenemään sopivaan lämpöön minunkin huimalla nopeudellani. Riippuu toki lähtöpaineista, rengasmallista ja pidettävästä vauhdista.
Kadulla optimipaineen ratkaiseminen on varmasti vielä monimutkaisempaa kuin radalla, jossa eri muuttujat on sittenkin helpompi vakioida. Eikä ihan helppoa sielläkään, pro-kuskitkin voivat olla sormi suussa.
Ilman mitään motoristis-matemaattista paineenlaskutaitoa luulen vaan, että jos vierintävastusta kadun muuttuvissa olosuhteissa, lämmöissä, kuormissa, pinnoissa ja sivuttaiskitkoissa vähennetään rengasta paineella kovettamalla, hävitään pidossa. Rengas pyörii kovempana yhä kylmempänä yhä hitaammin ajettaessa - vai?. Ja kumialaa neliösentteinä koskee kitkapintaan vähemmän. Jos taas rengas ei kuumene kitkassa, sen painekaan ei nouse. Miten tavoiteltu kulutuksen hidastuminen muuten voisi ilmetä kuin näin? Kumia päätyy per kilometri asfalttiin vähemmän.
Voin tietty olla täysin väärässä. Mutta se olisi ensimmäinen kerta. Eikä varmasti ainakaan viimeinen.
Siksi luulen, että köyhän kantsisi ajaa hissukseen - ei kuluisi rengas, eikä ainakaan tarvitsisi käydä Isolla Tankillakaan turhan usein.
Oikeastaan taitaisi olla paras vaan taluttaa. Luulen.
-hh-