• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Muistakaappa renkaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuppervaari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nii se on. Mutta minkäs teet kun ei se oo sillei et kävelet liikkeesee ja sanot että haluun uuden kumin. Siellä joutuu oottamaa omaa vuoroaan? Tiistaille oli aika mut ne suostu sit vaihtaa sen heti maanantaina. Myyjä sano liikeessä uskaltaa ajaa ihan hyvin että ei ne pamahtele nii vaa. Toisin kävi.
Se ei välttämäti tarvi kuin hieman terävemmän kiven, kun osuu tuohon kankaan kohdalle, niin läpi menee........

Niin, ehkä tuossa tilanteessa, kun rengas alkaa olemaan edes lähelle noin kulunut niin kannattaisi hyvissä ajoin harkita sitä vaihtoa, ennenkuin edes kankaat näkyy... (ja en aio edes mainita tässä siitä mitä laki sanoo minimi urasyvyydeksi)
Onneksesi ei käynyt pahemmin ja ole täällä vielä kirjoittelemassa, muutama on jo tänäkin kesänä poistunut EMPY:n riveistä........
no jaa. Kun tilattii kumeja jo aikasin keväällä kauempaa useampia kerralla, mutta eipä niitä kuulunu. Sitte kumeja kyselin ja ne tilas liikeeseen. Siinä eksti. Sitten vielä kun sai sen ajan varattua. Nii hajooha ne helposti, mut aattelin et huollossa ne tietää kun en oo ennen tollasel ajanu että kestääkö se vai ei. Ja ne sano että kyllä kestää ja kuulin kun joku soittiki sinne nii siinä se puhelimessa sano että jos kankailla on nii kumit kestää että voit sää ajella normaalisti siihe asti kun saa huoltoo. Mulla on varusteet päällä kun ajan nii ei siinä huonosti käy, muutenkin nii hitaasti.
sad_orig.gif

Mulla on varusteet päällä kun ajan nii ei siinä huonosti käy, muutenkin nii hitaasti.
sad_orig.gif
Se vastaantuleva rekka kyllä tekee aika kipeetä, vaikka olis minkälainen haarniska tahansa.......... Valitettavasti vain tuollaisen tilaanteen jälkeen se mopokuski ei jää tänne kertomaan kuinka vaarallista on ajella loppuunkuluneilla renkailla

Mitä tässä joskus on tullut juteltua tuttujen kanssa, niin yllättävän vanhntuneilla ja kuluneilla kumeksilla ajelee.

Ite ainakin pidän yhtenä henkivakuutuksena hyviä renkaita.

Ja tosiaan alhaisilla rengaspainilla saa hereesti renkaan pilattua
lookaround_orig.gif
tounge.gif
Minkä paineissa häviää - sen pidossa voittaa
wink.gif

-hh-
minkä pidossa voittaa, sen kulutuskestävyydessä häviää,, hehiö.
Juuripa näin - köyhät ajaakin hiljaa.... muun muassa minä.

-hh-
Tämä keskustelu näytti loogiselta ennen HH:n viimeistä vastausta.

Kun edellä sanoit pidossa voittavasi sen mitä paineissa häviät, niin kuvittelin ilman muuta, että menet radalla niin kovaa, että paineita pitää lämpenevistä renkaista laskea.

Viimeisin kommenttisi ei tähän oikein viittaa, joten selittäisitkös minullekin kuinka alemmilla paineilla saa pitoa lisää?

Vai enkö vain ymmärtänyt hehiötä...?

Lipsahti jo liian höperöksi instant-kommunikoinniksi
tounge.gif

Nyt tulee sit vielä sekavampaa:

Radalla nyt oikeastaan on vaan pakko (ainakin mun raskaasta matkajuhdasta) pudottaa painetta, jos meinaa huristella kovin mukkaamatta. Näin saan renkaat lämpenemään sopivaan lämpöön minunkin huimalla nopeudellani. Riippuu toki lähtöpaineista, rengasmallista ja pidettävästä vauhdista.

Kadulla optimipaineen ratkaiseminen on varmasti vielä monimutkaisempaa kuin radalla, jossa eri muuttujat on sittenkin helpompi vakioida. Eikä ihan helppoa sielläkään, pro-kuskitkin voivat olla sormi suussa.

Ilman mitään motoristis-matemaattista paineenlaskutaitoa luulen vaan, että jos vierintävastusta kadun muuttuvissa olosuhteissa, lämmöissä, kuormissa, pinnoissa ja sivuttaiskitkoissa vähennetään rengasta paineella kovettamalla, hävitään pidossa. Rengas pyörii kovempana yhä kylmempänä yhä hitaammin ajettaessa - vai?. Ja kumialaa neliösentteinä koskee kitkapintaan vähemmän. Jos taas rengas ei kuumene kitkassa, sen painekaan ei nouse. Miten tavoiteltu kulutuksen hidastuminen muuten voisi ilmetä kuin näin? Kumia päätyy per kilometri asfalttiin vähemmän.

Voin tietty olla täysin väärässä. Mutta se olisi ensimmäinen kerta. Eikä varmasti ainakaan viimeinen.

Siksi luulen, että köyhän kantsisi ajaa hissukseen - ei kuluisi rengas, eikä ainakaan tarvitsisi käydä Isolla Tankillakaan turhan usein.

Oikeastaan taitaisi olla paras vaan taluttaa. Luulen.
bawling.gif

-hh-

Mitä tässä joskus on tullut juteltua tuttujen kanssa, niin yllättävän vanhntuneilla ja kuluneilla kumeksilla ajelee.

lookaround_orig.gif
tounge.gif
wink.gif

-hh-
minkä pidossa voittaa, sen kulutuskestävyydessä häviää,, hehiö.
Juuripa näin - köyhät ajaakin hiljaa.... muun muassa minä.

-hh-
Tämä keskustelu näytti loogiselta ennen HH:n viimeistä vastausta.

Kun edellä sanoit pidossa voittavasi sen mitä paineissa häviät, niin kuvittelin ilman muuta, että menet radalla niin kovaa, että paineita pitää lämpenevistä renkaista laskea.

Viimeisin kommenttisi ei tähän oikein viittaa, joten selittäisitkös minullekin kuinka alemmilla paineilla saa pitoa lisää?

Vai enkö vain ymmärtänyt hehiötä...?

Lipsahti jo liian höperöksi instant-kommunikoinniksi
tounge.gif

Nyt tulee sit vielä sekavampaa:

Radalla nyt oikeastaan on vaan pakko (ainakin mun raskaasta matkajuhdasta) pudottaa painetta, jos meinaa huristella kovin mukkaamatta. Näin saan renkaat lämpenemään sopivaan lämpöön minunkin huimalla nopeudellani. Riippuu toki lähtöpaineista, rengasmallista ja pidettävästä vauhdista.

Kadulla optimipaineen ratkaiseminen on varmasti vielä monimutkaisempaa kuin radalla, jossa eri muuttujat on sittenkin helpompi vakioida. Eikä ihan helppoa sielläkään, pro-kuskitkin voivat olla sormi suussa.

Ilman mitään motoristis-matemaattista paineenlaskutaitoa luulen vaan, että jos vierintävastusta kadun muuttuvissa olosuhteissa, lämmöissä, kuormissa, pinnoissa ja sivuttaiskitkoissa vähennetään rengasta paineella kovettamalla, hävitään pidossa. Rengas pyörii kovempana yhä kylmempänä yhä hitaammin ajettaessa - vai?. Ja kumialaa neliösentteinä koskee kitkapintaan vähemmän. Jos taas rengas ei kuumene kitkassa, sen painekaan ei nouse. Miten tavoiteltu kulutuksen hidastuminen muuten voisi ilmetä kuin näin? Kumia päätyy per kilometri asfalttiin vähemmän.

Voin tietty olla täysin väärässä. Mutta se olisi ensimmäinen kerta. Eikä varmasti ainakaan viimeinen.

Siksi luulen, että köyhän kantsisi ajaa hissukseen - ei kuluisi rengas, eikä ainakaan tarvitsisi käydä Isolla Tankillakaan turhan usein.

Oikeastaan taitaisi olla paras vaan taluttaa. Luulen.
bawling.gif

-hh-
Semmonen pikkujen juttu, että tyhjä kumi joustaa ja liika jousto vähentää pitoa. Joustava rengas häiritsee myös pyörän ohjausta. Mm. itse ihmettelin että miten keula vaeltaa missä sattuu ja kun tarkistin paineet edestä, niin ne oli alle 1 bar:n
tounge.gif

Mm. jäykemmällä jousituksella ja iskunvaimennuksella saadaan parempi pito tiehen. Ongelmana on se, että pitoa on niin paljon että, kun sivuttais voima kasvaa liikaa, niin pyörä irtoaa totaalisesti kerralla. Jos taas alusta on pehmeä, niin pito alkaa katoamaan pikkuhiljaa ja ilmenee luistoa, ennenkuin ajoneuvo karkaa kokonaan lapasesta.

Totta kai ihan muljuaminen tarkoittaa, että liian vähän painetta. Silloin jo renkaan kudos antaa myöten.

Aika harvoissa pyörä-rengas -yhdistelmissä voi ajaa missään alle 2.0 barin paineilla.

Riippuu nuo lukematkin tietty vielä sitten puhutaanko kylmästä vaiko kuumasta rinkulasta.

-hh-

Olen ainakin ruukannut kurvata kevään ensilenkillä heti tankille ja rengaspaineen tarkastukselle. Kotonakin mittari on...jossain. Ehkä kesällä tulee pari kertaa tsekattua.

Mulla on varusteet päällä kun ajan nii ei siinä huonosti käy, muutenkin nii hitaasti.
sad_orig.gif
Se vastaantuleva rekka kyllä tekee aika kipeetä, vaikka olis minkälainen haarniska tahansa.......... Valitettavasti vain tuollaisen tilaanteen jälkeen se mopokuski ei jää tänne kertomaan kuinka vaarallista on ajella loppuunkuluneilla renkailla
Juujuu. Kyllä sen teidän että sillä on varmasti vaarallista ajaa mutta en kai nyt jää 2 viikoks oottamaa jotai rengasta kun sillä voi viellä ajela...?
thumbs-up.gif

Todellakin rengaspaineilla on merkitystä pyörän ajettavuuteen. Syksyllä vaihdoin eteen uuden gummin ja pyörä muuttui aivan tolkuttoman paljon paremmaksi
biggrin.gif
. Talven jäljiltä kun lähdin varovaisesti tunnustelemaan pyörällä ajelua niin huteraltahan se tuntui, joten luulin kaiken johtuvan kuskin "ruosteesta"
shaun.gif
. Kun tuli pistettyä paineet kuntoon, edessä ja takana n. 0,8 vajaa, niin tuntui se sama ilmiö kuin syksylläkin. Ajo-ominaisuudet palasi saman tien, kuskin "ruosteet" poistuu hiljalleen
sport05.gif
Pitäkää ne paineet ja renkaat kunnossa!
buttrock.gif

sad_orig.gif
Juujuu. Kyllä sen teidän että sillä on varmasti vaarallista ajaa mutta en kai nyt jää 2 viikoks oottamaa jotai rengasta kun sillä voi viellä ajela...?
thumbs-up.gif
Niinhän sillä näkyi voivan. Miksi provoat?

Sanoin kyllä että kannattaa pitää huolta renkaista, eikä tehdä niinku minä tein eli ajaa sillä loppuu asti. En oo sanonu että ajakaa kaikki kangas kumeilla, se vasta on turvallista. Ei pitäis ees näköjää tollasesta renkaasta mainita täällä kun kaikilla muilla pyörät on nii huippu kunnossa että niissä ei oo mitää vaaraa.
withstupid.gif
Jännitys on vaa ihan positiivista joskus.
biggrin.gif

lookaround_orig.gif

tounge.gif
wink.gif

-hh-
Enpä usko, kokeile joskus, kilo painetta kumeihin ja motarille, 130-150 vauhtia loivaan mutkaan, ja takuulla p***a housuissa. Ubeaa voblausta.  
biggrin.gif
biggrin.gif
Saman efektin saat kun säädäät takapään paluuvaimennuksen löysimmilleen. Tosin et yhtä raakana.

lookaround_orig.gif
tounge.gif
wink.gif

-hh-
Enpä usko, kokeile joskus, kilo painetta kumeihin ja motarille, 130-150 vauhtia loivaan mutkaan, ja takuulla p***a housuissa. Ubeaa voblausta.
biggrin.gif
biggrin.gif
Saman efektin saat kun säädäät takapään paluuvaimennuksen löysimmilleen. Tosin et yhtä raakana.
Jos laittaisin pampperssit housuihin ja 0 baria
062802jumpie_prv.gif

-hh-

lookaround_orig.gif

tounge.gif
wink.gif

-hh-
biggrin.gif
biggrin.gif
Jos laittaisin pampperssit housuihin ja 0 baria
062802jumpie_prv.gif

-hh-
Jos sille tuntuu.
biggrin.gif
biggrin.gif

no jaa. Kun tilattii kumeja jo aikasin keväällä kauempaa useampia kerralla, mutta eipä niitä kuulunu. Sitte kumeja kyselin ja ne tilas liikeeseen. Siinä eksti. Sitten vielä kun sai sen ajan varattua. Nii hajooha ne helposti, mut aattelin et huollossa ne tietää kun en oo ennen tollasel ajanu että kestääkö se vai ei. Ja ne sano että kyllä kestää ja kuulin kun joku soittiki sinne nii siinä se puhelimessa sano että jos kankailla on nii kumit kestää että voit sää ajella normaalisti siihe asti kun saa huoltoo. Mulla on varusteet päällä kun ajan nii ei siinä huonosti käy, muutenkin nii hitaasti.
sad_orig.gif
Ihan kiinnostais kyllä kuulla että missä liikkeessä on Jyväskylässä (Keski-Suomessa?) sanottu että kankailla olevilla renkailla kestää ajaa ja voi ajaa kunnes vaihdetaan? Nimittäin ne ovat kyllä jo laittomat koska niissä ei ole uraakaan. Kuka olisi ottanut vastuun kun olisit mennyt renkaan puhjetessa vastaantulijoiden kaistalle ja auton tuulilasista sisään?

Aika rohkea myyjä jos menee tuollaisia sanomaan asiakkaille.

Varttimailille olen takiksesta laskenu takarengaspainetta johonkin parin baarisen pintaan. Pro-kuskien rinkulapaineista en tiiä tai en kommentoi. Lentokenttäpöristelyissä ajanu sit normipaineilla. Mä olen tossa Bussukassa pitäny sellasta 2,9.

Varttimailille olen takiksesta laskenu takarengaspainetta johonkin parin baarisen pintaan. Pro-kuskien rinkulapaineista en tiiä tai en kommentoi. Lentokenttäpöristelyissä ajanu sit normipaineilla. Mä olen tossa Bussukassa pitäny sellasta 2,9.
Kisatilanteessahan noi paineet mitoitetaankin ihan eri lailla kuin normi ajossa. Ja mitä kovempiin luokkiin mennään ,niin sitä kisamaisemmiksihan nuo renkaatkin menee ja sitä mukaa paineet laskee. Ja se on ihan oma maailmansa sitten tuo renkaan optimaalisen pidon saaminen noissa olosuhteissa, joissa on merkitystä niin käytetyn radan pidolla kuin ilman lämpötilalla jne......

Back