• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MT-09. Dark side of Japan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RHR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sami1024 sanoi:
Muutama kesä juuri tuollaisella 2014-mallilla tuli ajeltua, itsellä pituutta ja massaa ajovarusteineen vähintään saman verran ja vähän lisääkin. Kyllähän se vakioalusta melko löysä on, mutta ei se vähääkään järjellisissä nopeuksissa tieolosuhteissa ongelmaksi asti huono ollut.

Mitä tehoputkeen tulee, niin olikohan tuohon ”ykköskoppaankin” tarjolla jammun omana lisävarusteena akran putki. Jos oli, niin se voisi selittää tuon vakiota muistuttavan ulkonäön.

Joo, nautitaan ajamisesta minimaalisin riskein. Toki myös katellut z1000, joka ehkä tämänkokoiselle voisi olla parempi. Vuosimallissa tiputaan sitten 4 vuotta alaspäin.

Aivan, totta! No, kysymällä se selviää!

veivan4 sanoi:
Joo, nautitaan ajamisesta minimaalisin riskein. Toki myös katellut z1000, joka ehkä tämänkokoiselle voisi olla parempi. Vuosimallissa tiputaan sitten 4 vuotta alaspäin.

Aivan, totta! No, kysymällä se selviää!

Mulla oli z1000sx -12 ennen tuota mt-09:iä ja ainakin polvikulma oli kawassa paljon tiukempi ja ajoasento ahtaampi.

sami1024 sanoi:
Mulla oli z1000sx -12 ennen tuota mt-09:iä ja ainakin polvikulma oli kawassa paljon tiukempi ja ajoasento ahtaampi.

Okei okei, no mut hyvä tietää mihin kiinnittää huomiota. Täytyy käydä istumassa. Tykkäsit enemmän mt-09:stä?

veivan4 sanoi:
Okei okei, no mut hyvä tietää mihin kiinnittää huomiota. Täytyy käydä istumassa. Tykkäsit enemmän mt-09:stä?

Molemmissa oli puolensa, kawassa oli tukevampi runko ja alusta, joten sen puoleen oli ehkä mukavampi paiskoa mutkatiellä. Ysissä taas vähän rennompi ajoasento ja alhaalta vääntävä kone oli ehdottomasti voiton puolella vaikka huipputehossa hävisikin.

Se 3syl kone on kyllä loistava, vaihdoin sen silloin MT-10:iin, mutta nyt palasin taas pari vuotta sitten Tracer 9:n uusimpaan inkarnaatioon. Vaikka tuossakin vaihtokaupassa katosi 40 heppaa niin silti tykkään enempi.

sami1024 sanoi:
Molemmissa oli puolensa, kawassa oli tukevampi runko ja alusta, joten sen puoleen oli ehkä mukavampi paiskoa mutkatiellä. Ysissä taas vähän rennompi ajoasento ja alhaalta vääntävä kone oli ehdottomasti voiton puolella vaikka huipputehossa hävisikin.

Se 3syl kone on kyllä loistava, vaihdoin sen silloin MT-10:iin, mutta nyt palasin taas pari vuotta sitten Tracer 9:n uusimpaan inkarnaatioon. Vaikka tuossakin vaihtokaupassa katosi 40 heppaa niin silti tykkään enempi.

Joo, itsellä painottuu ajot kaupunkiin ja sellaisiin 100km lenkkeihin. Joten täytyy siltä kantilta pyörää lähestyä. Mutta kiitos kun jaoit ajatuksia.

Osemans sanoi:
Onko kokemuksia pyörän ohjemoinnista/säädöstä? Kuka suomessa tekisi ja mihin hintaan? -21 pyörä kyseessä.

1.6.2024 voimaan tuleva ajoneuvolaki tekee tieliikenteessä olevan ajoneuvon moottorinohjaukseen kajoamisesta laitonta niin ohjelmointipalvelun myyjälle kuin pyörän omistajallekin, mikäli tehtäville muutoksille ei ole haettu tyyppihyväksyntää tai teetetä vtt:llä muutaman tuhannen euron hintaista testiä, tai hankita tarvittavaa asiantuntijalausuntoa (jollaisen antamiseen Suomessa ei ole ketään tällä hetkellä valtuutettu).

Asian tuleva valvonta on kysymysmerkki, mutta itse en tässä tilanteessa lähtisi ohjelmointia teettämään. Saa nähdä tuleeko jatkossa esimerkiksi käytettyä pyörää liikkeeseen myydessä allekirjoitettavaksi lappu jolla myyjä vannoo ja vakuuttaa pyörän olevan vakio korvausvastuun uhalla tms…

Ps. Itsellä on Tracer 9 -21 samalla moottorilla, enkä kyllä tiedä miksi tuota ohjelmoimaan pitäisi ryhtyä? Vetää alhaalta tappiin asti komeasti ja kulutuskin on maltillinen.

Osemans sanoi:
Onko kokemuksia pyörän ohjemoinnista/säädöstä? Kuka suomessa tekisi ja mihin hintaan? -21 pyörä kyseessä.

Mulla -19 malli ja mietin sitä ECU ohjelmointia ja lopulta päädyin että sitä ei tarvita.
Ehkä vanhemmat mallit saattavat hyötyä siitä kun niissä oli ne kartat kuulemma kohtuullisen “kehnoja” kaasutuntuman osalta.

Jos et saa jostakin jo valmiiksi tehtyä karttaa sinun vuosimalliin ja pakoputkeen ja joku laittamaan se kartta pyörään niin en lähtisi tekemään.
Ja yleisesti ottaen tämä malli on aika huono aihio jos haluaa tosissaan lähteä etsimään lisää tehoja koska tämän lajin harrastajat ostavat jotain aivan muuta.

Mun mopo toimii minusta täysin hyvin tehtaan säädöillä normiajossa ja antaahan drive mode “A” lisää potkun tuntua jos siitä tykkää.
Mulle tarjottiin ratkaisua jossa tehopenkissä ammattihenkilö tekee säädöt (“yrityksen ja erehdyksen” kautta?) jolla etsitään se paras/haluttu kartta sen hetkisen lämpötilan ja ilmanpaineen mukaan. Kestää noin päivän ja hinta tietty sen mukainen.
Hyvässä lykyssä joku sopiva pohjakartta voi löytyä joka nopeuttaa prosessia mutta ei välttämättä tähän malliin jolla ei kai ajeta rata-ajoa tms.

Netistä saa myös erilaisia DIY settejä jos haluaa lähteä itse ECU Flash operaatioon.
Tällä foorumilla jollakin sellainen taisi olla silloin vuonna 2019.
Tässä yksi esimerkki vähän hienommasta systeemistä
https://rapidbike.us/about
Näitä on paljon erilaisia mutta mun linkit on jo vanhentuneet joten kannattaa googlata itse päivän tilanne.

sami1024 sanoi:
1.6.2024 voimaan tuleva ajoneuvolaki tekee tieliikenteessä olevan ajoneuvon moottorinohjaukseen kajoamisesta laitonta niin ohjelmointipalvelun myyjälle kuin pyörän omistajallekin, mikäli tehtäville muutoksille ei ole haettu tyyppihyväksyntää tai teetetä vtt:llä muutaman tuhannen euron hintaista testiä, tai hankita tarvittavaa asiantuntijalausuntoa (jollaisen antamiseen Suomessa ei ole ketään tällä hetkellä valtuutettu).

Asian tuleva valvonta on kysymysmerkki, mutta itse en tässä tilanteessa lähtisi ohjelmointia teettämään. Saa nähdä tuleeko jatkossa esimerkiksi käytettyä pyörää liikkeeseen myydessä allekirjoitettavaksi lappu jolla myyjä vannoo ja vakuuttaa pyörän olevan vakio korvausvastuun uhalla tms…

Ps. Itsellä on Tracer 9 -21 samalla moottorilla, enkä kyllä tiedä miksi tuota ohjelmoimaan pitäisi ryhtyä? Vetää alhaalta tappiin asti komeasti ja kulutuskin on maltillinen.

Mielenkiintoinen uudistus, en ollut tuosta lukenutkaan. Kuten sanoit, niin nähtäväksi jää miten konkreettisesti vaikuttaa tekemiseen. Ohjelmointien myyjiä ei käy kateeksi.

Kustannustehokkain vaihtoehtohan olisi toki valmis kartta joka vaan isketään sisään. Päivän säätämisurakka tuskin maksaa vaivaa.

Lähinnä luin kokemuksia Atlantin tuolta puolen, ja moni kehuu eron olevan huomattava - alakierroksilla pehmeämpi kaasu, keskikierroksille lisää vääntöä, ylärekisteriin ei kai mitään eroa tule. Alla oleva pytinki oli monessa suosituksessa: https://www.vcyclenut.com/2021---23-mt09--tracer-gt2022-xsr900.html

Vastaavaa palvelua en löytänyt googlettamalla Euroopasta saatika Suomesta.

Osemans sanoi:
Lähinnä luin kokemuksia Atlantin tuolta puolen, ja moni kehuu eron olevan huomattava - alakierroksilla pehmeämpi kaasu, keskikierroksille lisää vääntöä, ylärekisteriin ei kai mitään eroa tule. Alla oleva pytinki oli monessa suosituksessa: https://www.vcyclenut.com/2021---23-mt09--tracer-gt2022-xsr900.html

Mielenkiintoista. Tosin sellainen epävarmuustekijä tuossa on, että ameriikoissa on omat päästönorminsa ja todennäköisesti siten myös erilaiset ruiskun kartat kuin euro5-tyyppihyväksytyissä pyörissä.

Itse en kyllä kaipaa tuohon muutosta, helppo käsitellä ja vääntää kyllä ihan riittävästi, vaikka edellinen pyörä oli MT-10.

Back