• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP:llä ajeleminen verolle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VKO
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
finn kirjoitti Katso viesti
Kaikki pyörät liikenteeseen otto keväällä, ja päivää ennen veron voimaantuloa kaikista pyöristä liikenteestä poisto. Sitten on aikaa miettiä mitä tehdä.

Pyörien vakuutuksetkin menee uusiksi, OP vakuutus kun tarjoaa ympärivuotista seisonta mahdollisuudella.

Säästöä pukkaa kun ajopäiviä esim. 60pv a' 1,89/pv = 114.-
Onkohan vähän samantyyppinen IF:in seisonta-ajallinen. Siinä on suht kova vuosihinta ja itse määrittelet ajoajan. Esim aiemmin mulla IF ympärivuotinen 1260€/a (bonarit 55/70). Vaihdoin seisonta-ajalliseen eli mahdollisuus itse määritellä ajoaika. Ajoajaksi määrittelin itse 5kk 01/05- 30/9 mikä on ollut tähän astikin suunnilleen ajokauteni katupyörällä.. Voi tietysti halutessaan ajaa niin paljon kuin haluaa. Tietty siis sun esimerkin mukaisesti vähemmänkin, jolloin vuosihinta luonnollisesti pienempi. Nyt en tähän hätään muista saako ottaa liikenteestä ja laittaa liikenteeseen niin usein kuin haluaa.

Tälle hinnaksi tulee 800€/a eli 460€ vähemmän. Enskassa pysyy tuossa 700€/a ympärivuotisessa vakuutuksessa; halvempaa en löytänyt.

Anyway tuon katupyöräilyn hinnalla (useita tonneja vuodessa) pääsen hyvin lämpimämpiin maihin esim talvella enskailemaan Espanjaan, Arabiemiireihin, Marokkoon yms. Joten itseasiassa kiitän kaikkia päättäjiä mahdollisesta verosta. Pakotti miettimään harrastukseen liittyviä aspekteja, joilla saa lisää mielekkyyttä harrastukseen. Kiitos....

Nyt joulusaunaan ja rauhallista joulua kaikille
!
Se ero, että IF:llä joka päivä sama hinta ja Pohjolalla painottuu huhti-lokakuuhun maksutneli kesäpäivät kalliimpia. Jos ajokausi Touko-Syyskuu niin maksaa 85% vuosimaksusta silti, mutta jos seisotat pyörää kalliiden kesä-elokuu aikana niin se onkin sitten säästöä 20% vuosimaksusta/kuukausi.

Pystyisiköhän yksinkertaisesti siirtää kalusto virolaisen firman omistukseen ja vuokrata sieltä tarvittaessa?

Ei kai EU:ssa voi kieltää vuokraamista ja sisärajojen ylittämistä edes suomalaisilta?

Viroon vaan prätkävuokrausosuuskunta pystyyn ja joka jäsen saa moponsa osuuskuntaan "sisään". Osuuskunta siks että mikään osake (osakkuus) määrä ei ole ennalta määrätty kuten muun tyyppisissä omistuksissa tuppaa olemaan ja osuuksien omistajat pääsee yhtävaltaisesti äänestmään vuosikokouksessa toimintamallista jos ha kun sääntöihin niin kirjataan.

shyhander sanoi:
Viroon vaan prätkävuokrausosuuskunta pystyyn ja joka jäsen saa moponsa osuuskuntaan "sisään". Osuuskunta siks että mikään osake (osakkuus) määrä ei ole ennalta määrätty kuten muun tyyppisissä omistuksissa tuppaa olemaan ja osuuksien omistajat pääsee yhtävaltaisesti äänestmään vuosikokouksessa toimintamallista jos ha kun sääntöihin niin kirjataan.

Kannatetaan!!

JarLai sanoi:
!
Se ero, että IF:llä joka päivä sama hinta ja Pohjolalla painottuu huhti-lokakuuhun maksutneli kesäpäivät kalliimpia. Jos ajokausi Touko-Syyskuu niin maksaa 85% vuosimaksusta silti, mutta jos seisotat pyörää kalliiden kesä-elokuu aikana niin se onkin sitten säästöä 20% vuosimaksusta/kuukausi.

Minulla oli viime kesänä Pohjolasta ratapyörälle tuollainen "joka päivä sama hinta" ja soratiepyörälle tuollainen kesäkuukausille painottuva ympärivuotinen vakuutus. If:stä saa varmasti myös kummankin laisia vakuutuksia. Ja kaikista muistakin vakuutusyhtiöistä.

tate66 sanoi:
Tuo verohan korpeaa siksi kun ei mene samalla kuin autoilla...

Nyt on liikkeellä vasta ehdotus, jonka käsittely on keväällä.

Kirjoitin pari sähköpostia aiheesta eduskuntaan. Kokoomuksen edustaja vastasi, että pyrkivät estämään veron.

Perussuomalaisten edustaja vastasi: '"He (SMOTO:n edustajat) toivat kuitenkin kantanaan esiin sen, että jos vero säädetään, tulisi sitä määrättäessä huomioida mm. ajoneuvon käyttöpäivät.

Tämä on myös oma näkemykseni asiasta. Yritämmekin vielä kohtuullistaa veroa ja sen määräytymisperusteita, ellei vero ole enää kokonaan estettävissä."

Odotellaan, mitä tuleman pitää. Vappuun on vielä paljon aikaa.

PoS sanoi:
On. Tarviit osoitteen Virosta. Mulla on Suomessa verotettu auto virolaisilla kilvillä, sillä saa ajaa vapaasti 3kk yhtäjaksoisesti Suomessa. Vironkilpisiä pyöriä ei ole verotettu Suomeen (eli 14 vrk / a ja pitäis tehdä ilmoituskin), mutta ei ole kukaan koskaan kysellyt mitään.

Mua kiinnostaa todella paljon, miten liikennekäytössä olevien pyörien määrä kehittyy veron lähestyessä.

Mihin tuota osoitetta tarvitaan? Eikö e-kansalaisuudella saa pyörää rekisteröityä? Pyörät ajattelin pitää ihan omassa tallissa koristeena ja jos tuolla yhdellä tekee sen kesälomareissun niin tuon 10 km voi ajaa Viron kilvillä satamaan. Toisaalta eipä sillä ole pahemmin muuta nytkään tehty, eli kotimaan ajot on jokseenkin tullut autotallin ja sataman väliltä..

PoS sanoi:
Sitä voit kysyä Viron viranomaisilta. www.mnt.ee

Mutta eipä saa Suomeenkaan ilman osoitetta rekisteröityä :;):

Haluaisin että kommentoisit tuohon osuuskunta pyörä vuokraus malliin.
Koska luotan siihen että sinulla siihen kuitenkin paras tietämys....,toiseksi paras vähintäänkin.....
Mielestäni vaikka kuinka kaunis ajatus onkin,eihän se voi toimia käytännössä vaikkapa unohdettaisiin juridiset seikat....
Kuinka se olisi tasapuolista ,jos joku kuittaa merkintä hinnan romurauta läjästä...,jollain saattaisi olla vaikkapa jokin erikoinen dukati.....,koska jokaisella osuuskunnan jäsenellä vain yksi ääni.
Toinen vaihtoehto.....realistisempi......,se merkintä hinta oikeasti maksetaan ihka oikeassa valuutassa,joilla varoilla aletaan ostaa pyöriä Virosta.....,ja edelleenkin et omista mitään,vaan moottoripyörän omistaja on se osuuskunta.p.s.saatte luvan ja jopa toivottavaakin olisi kommentoida asiaan liittyvää jos ja kun teillä on parempaa tietoa,itse olen kuitenkin tässä vähän naukkaillut vähän Venäjän parasta votkaa,jota ei juo kuin Putinin lähipiiri.t.kimmo

teemu.k.anttila sanoi:
Nyt on liikkeellä vasta ehdotus, jonka käsittely on keväällä.

Kirjoitin pari sähköpostia aiheesta eduskuntaan. Kokoomuksen edustaja vastasi, että pyrkivät estämään veron.

Perussuomalaisten edustaja vastasi: '"He (SMOTO:n edustajat) toivat kuitenkin kantanaan esiin sen, että jos vero säädetään, tulisi sitä määrättäessä huomioida mm. ajoneuvon käyttöpäivät.

Tämä on myös oma näkemykseni asiasta. Yritämmekin vielä kohtuullistaa veroa ja sen määräytymisperusteita, ellei vero ole enää kokonaan estettävissä."

Odotellaan, mitä tuleman pitää. Vappuun on vielä paljon aikaa.

Huhtikuuhun pidetään löysässä hirressä jonka jälkeen todetaan et aloitetaan norminpurku "poistamalla" vero jota ei vielä ollutkaan. :grin:

qazwsx sanoi:
Siis kaikkein helpointa tuota veroa vastaan on protestoida sillä että ajaa vaan yksinkertaisesti kotimaassa vähemmän.
Eli keskittää ajamista enemmän ulkomaille. Jokainen bensalitra sisältää noin 75% veroa niin on aika helppo laskea minkä verran pitää kuluttaa vähemmän että tuo on tasapainossa uuden veron kanssa.

Verohan on nyt "vain" 150 euroa/vuosi mutta kun pirulle antaa pikkusormen se yleensä vie koko käden ajan mittaan.

tate66 sanoi:
No nyt löytyi hieno säästöehdotus asiaan :)-
Kyllä meikällä on aina mennyt enemmän rahaa mopoiluun päivässä reissuilla kuin kotosuomessa, lasketaan majoitukset ja ruokailut mukaan ja pitää olla lomaakin ettei tarvi käydä rajalla ja takaisin reissua.
Tuo verohan korpeaa siksi kun ei mene samalla kaavalla kuin autoilla, tokikaan meikää ei auta vaikka uusista mopoista pienenisi veron määrä ostovaiheessa.
Omistusverohan tuossa rassaa enimmäkseen suurinta osaa porukoista veikkaisin.

Siis eihän tuo miksikään säästöehdotukseksi ollut tarkoitettuakaan :) Ei kai kukaan ajele mp:llä rahaa säästääkseen.

Mutta ajatuksena jos ajaa 200 euron edestä vähemmän kotimaassa niin tuo veron tuotto valtiolle on kompensoitu kyseisen veronmaksajan toimesta koska tuon verran tulee takkiin kun jää polttoaineveron tuotto saamatta.

Tällä hetkellä tuo ei minua kosketa enkilökohtaisesti, koska katupyörät seisoo käyttämättöminä tallissa muutenkin kun ei aika riitä enää tiellä ajeluun. Mutta noin periaatteessa jokainen ylimääräinen vero on liikaa ja kertoo vain päättäjien kyvyttömyydestä tehdä oikeita päätoksiä että saataisiin säkin suu kiinni.

[
Se ero, että IF:llä joka päivä sama hinta ja Pohjolalla painottuu huhti-lokakuuhun maksutneli kesäpäivät kalliimpia. Jos ajokausi Touko-Syyskuu niin maksaa 85% vuosimaksusta silti, mutta jos seisotat pyörää kalliiden kesä-elokuu aikana niin se onkin sitten säästöä 20% vuosimaksusta/kuukausi
.
Minulla oli viime kesänä Pohjolasta ratapyörälle tuollainen "joka päivä sama hinta" ja soratiepyörälle tuollainen kesäkuukausille painottuva ympärivuotinen vakuutus. If:stä saa varmasti myös kummankin laisia vakuutuksia. Ja kaikista muistakin vakuutusyhtiöistä

Niin kyse oli kilvettömän vakuutuksesta...joo niitä ei kait ole kuin yhdenlaisia. Itse oletin että kyse kilvellisestä. IF ottaa kilvettömiin käyttöön minimimaksun kilvettömään eli ei ole niin simppeliä enään tuo vakuutus voimaan ja poikki kikkailu kilvettömissä

Sitä en oikeastaan ymmärrä ,mikäli kyselytutkimuksiin moottoripyöräilijät ovat rehellisesti vastanneet ,miltei 50% äänesti perussuomalaisia ,ainut kohderyhmä joka laittoi paremmaksi oli vangit...,heistä karkean arvion mukaan äänesti 80% perussuomalaisia,loput Päivi Räsästä..,vaalipiiristä huolimati.
Minun mielestäni pitäisi kuitenkin ns.oman puolueen edesottamuksia tukea,vaikka ne joskus kohdistuisivatkin negatiivisesti omalle kohdalle.

teemu.k.anttila sanoi:

Lähetä tälle "pyrkii estää edustajalle" ohjeet, et painaa vaan sitä EI nappulaa kun asiasta äänestetään, ei se sen vaikeampaa ole :bye:

Kimi70 sanoi:
Minun mielestäni pitäisi kuitenkin ns.oman puolueen edesottamuksia tukea,vaikka ne joskus kohdistuisivatkin negatiivisesti omalle kohdalle.
Minä en ole lojaali millekkään puolueelle enkä edustajalle. Niiden pitää ansaita teoillaan minun luottamukseni joka ikinen päivä.

rellonen sanoi:
Totta, olen väärässä. Mutta koska käyn edelleen töissä harrastamassa niin maksan siitä työeläkemaksun vaikka se ei kerrytä enää eläkettä.

Olet siis vanhempi kuin 68? Siihen asti kertyy eläkettä.

Kimi70 sanoi:
Sitä en oikeastaan ymmärrä ,mikäli kyselytutkimuksiin moottoripyöräilijät ovat rehellisesti vastanneet ,miltei 50% äänesti perussuomalaisia ,ainut kohderyhmä joka laittoi paremmaksi oli vangit...,heistä karkean arvion mukaan äänesti 80% perussuomalaisia,loput Päivi Räsästä..,vaalipiiristä huolimati.

Kyllä ne kansanedustajat edustavat myös juuri sinua ja sinun mielipiteitäsi. Jos he toimivat sinua vastaan ja samalla säilyttäen itsellään ne henkilökohtaiset etunsa koskemattomina, niin niin saavat haistaa pitkän pas...sa. Tämä puolueuskollisuus on pelkästään auktoriteetti uskollisuutta. Äänestetään, totellaan ja maksetaan veromme kyseenalaistamatta että, Miksi? Riittää kun joku puoluejohtaja sanoo että totelkaa ja maksakaa.
Ja jos on oikeasti valtiolla rahapula, niin miksi puoluetukia ja kaikenmaailman politikkojen ja heidän sidosryhmien tukia ja palkkioita ei ole leikattu? Kaikki muut persaukiset on jo kyllä joutuneet osallistumaan näihin lama talkoisiin.
Itse siirsin nämä tulevat MP-verot median maksettavaksi. Eli lopetin kaikki sanomalehtien kestotilaukset, hehän ovat politikkojen vahtikoiria ja eivät tee töitänsä kunnolla. Myötäilevät vain.

-ESE- sanoi:
Kyllä ne kansanedustajat edustavat myös juuri sinua ja sinun mielipiteitäsi. Jos he toimivat sinua vastaan ja samalla säilyttäen itsellään ne henkilökohtaiset etunsa koskemattomina, niin niin saavat haistaa pitkän pas...sa. Tämä puolueuskollisuus on pelkästään auktoriteetti uskollisuutta. Äänestetään, totellaan ja maksetaan veromme kyseenalaistamatta että, Miksi? Riittää kun joku puoluejohtaja sanoo että totelkaa ja maksakaa.
Ja jos on oikeasti valtiolla rahapula, niin miksi puoluetukia ja kaikenmaailman politikkojen ja heidän sidosryhmien tukia ja palkkioita ei ole leikattu? Kaikki muut persaukiset on jo kyllä joutuneet osallistumaan näihin lama talkoisiin.
Itse siirsin nämä tulevat MP-verot median maksettavaksi. Eli lopetin kaikki sanomalehtien kestotilaukset, hehän ovat politikkojen vahtikoiria ja eivät tee töitänsä kunnolla. Myötäilevät vain.

Onhan niitä puoluetukia viimeisen viiden vuoden aikana muutamalla miljoonalla leikattu.
Pointtihan oli tässä se ,miksi juuri moottoripyöräilijät ja vangit kokevat että Perussuomalaiset ajavat parhaiten heidän asioita.
Siis ainakin vuonna 2015.

Back