harmaahukka
Rauhallinen kaahari
- Sijainti
- asuinpaikka tuntematon
Menee aika monimutkaiseksi räknääminen, jos osa kuluista leikataan pois "pakollisina". Miten esim. ajoneuvoveron osuus kotteron tai mp:n hinnasta? Entäs - esimerkinomaisesti - vaikkapa kypärän? Onko keskimääräinen vähennys uuden Mersun vaiko Punton hinta vaiko 11-vuotiaan Corollan? H-D Electric Glide vaiko 20-vuotias 250-Kottarainen Mitäs jos kaikki ostaakin ajopelin Saksasta? Maksetaanko aluvanteet? Onko öljykulun hinta hypersuperhybridiä vaiko halvinta tynnyrikamaa? Bensabonukset? Huoltaako itse ajoneuvon vaiko joku keskihuoltohinta - ja missä päin maata? Jne jne. Mutta ihan oikeasti, kukaan ei ilmeisesti tiedä (täällä) virallisia laskuperusteita?Mulla kulut on 32,5 c/km.Voisi laskea joskus ihan laskimen ja kuittien kanssa tarkastikin kulu per ajettu km, mihin kai pitäisi perustua korvauksenkin. Eli siis itse nettoan selvästi auton km-korvauksista, mp-korvauksista persnettoan.
-hh-
Vakuutusmaksuja tuohon ei periaatteessa ”kannata” laskea, kun ne joutuu maksamaan kuitenkin ajoi sitä korvattavaa työajoa tai ei. V-maksut tuovatkin sitten melkoisen lisän kuluihin.
-hh-