• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP käyttö työmatkoilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voisi laskea joskus ihan laskimen ja kuittien kanssa tarkastikin kulu per ajettu km, mihin kai pitäisi perustua korvauksenkin. Eli siis itse nettoan selvästi auton km-korvauksista, mp-korvauksista persnettoan.

-hh-
Mulla kulut on 32,5 c/km.

Vakuutusmaksuja tuohon ei periaatteessa ”kannata” laskea, kun ne joutuu maksamaan kuitenkin ajoi sitä korvattavaa työajoa tai ei. V-maksut tuovatkin sitten melkoisen lisän kuluihin.
Menee aika monimutkaiseksi räknääminen, jos osa kuluista leikataan pois "pakollisina". Miten esim. ajoneuvoveron osuus kotteron tai mp:n hinnasta? Entäs - esimerkinomaisesti - vaikkapa kypärän? Onko keskimääräinen vähennys uuden Mersun vaiko Punton hinta vaiko 11-vuotiaan Corollan? H-D Electric Glide vaiko 20-vuotias 250-Kottarainen Mitäs jos kaikki ostaakin ajopelin Saksasta? Maksetaanko aluvanteet? Onko öljykulun hinta hypersuperhybridiä vaiko halvinta tynnyrikamaa? Bensabonukset? Huoltaako itse ajoneuvon vaiko joku keskihuoltohinta - ja missä päin maata? Jne jne. Mutta ihan oikeasti, kukaan ei ilmeisesti tiedä (täällä) virallisia laskuperusteita?

-hh-

Voisi laskea joskus ihan laskimen ja kuittien kanssa tarkastikin kulu per ajettu km, mihin kai pitäisi perustua korvauksenkin. Eli siis itse nettoan selvästi auton km-korvauksista, mp-korvauksista persnettoan.

-hh-

Vakuutusmaksuja tuohon ei periaatteessa ”kannata” laskea, kun ne joutuu maksamaan kuitenkin ajoi sitä korvattavaa työajoa tai ei. V-maksut tuovatkin sitten melkoisen lisän kuluihin.
Menee aika monimutkaiseksi räknääminen, jos osa kuluista leikataan pois "pakollisina". Miten esim. ajoneuvoveron osuus kotteron tai mp:n hinnasta? Entäs - esimerkinomaisesti - vaikkapa kypärän? Onko keskimääräinen vähennys uuden Mersun vaiko Punton hinta vaiko 11-vuotiaan Corollan? H-D Electric Glide vaiko 20-vuotias 250-Kottarainen Mitäs jos kaikki ostaakin ajopelin Saksasta? Maksetaanko aluvanteet? Onko öljykulun hinta hypersuperhybridiä vaiko halvinta tynnyrikamaa? Bensabonukset? Huoltaako itse ajoneuvon vaiko joku keskihuoltohinta - ja missä päin maata? Jne jne. Mutta ihan oikeasti, kukaan ei ilmeisesti tiedä (täällä) virallisia laskuperusteita?

-hh-
Siinä verottajan laskelmissa on otettu huomioon pääomakulun osuus, polttoaine ja kulumiskustannuksia. Tyyliin penkki kuluu x määrää, siitä pitää maksaa tietty osuus. Tässähän maksetaan korvausta työntekijälle työntekijän oman auton käytöstä työasioihin. Vertailun vuoksi, Kela maksaa km-korvausta 0,2 euroa/km. Eli siellä maksavat ainoastaan polttoainekustannukset. Ovat vähentäneet pääomakustannukset sun muut korvauksesta.

-hh-
Hei, mielenkiinnosta kyselen mitä olet tuohon laskenut?
Bensakulut, rengaskulut, ym. huoltokulut, arvonalenema kilometrien lisäyksestä?

No tuossa on bensat, renkaat, huollot, pääomakulut, tarvikkeita, vakuutukset.

Arvonalenemaa on hankalaa tuollaiseen laskea, se on pois.

Vakuutukset on sen takia, että en ole laskenut tuota verottajan takia, vaan että tiedän, mitä mopoilu maksaa.  
biggrin.gif

Kilometrejä on nyt tullut n. 10 000, eli rahaa on palanut tähän mennessä kolmisen tonnia.

Ed: Niin, pyörä on kuussatanen Fasu.

En ollutkaan tietoinen että mp:llä saa pienempiä korvauksia kuin autolla. Oma MP vie bensaakin sen 8l/100km eli saman kuin autoni. Sitten tulee toki ketjujen voitelut, tiheämmät huollot, kuluvammat renkaat yms. yms. puhumattakaan vakuutuksista. Mielestäni ei ole mitään perustetta maksaa vähemmän korvausta mp:lle.
Joo, näin se on, mutta minun järkeeni ei mahdu se miksi veneellä tai moottorikelkalla käytetystä työmatka-ajosta saa tuplasti enemmän kuin esim autolla  
omg.gif

auto   43 senttiä kilometriltä, jota korotetaan
- 7 senttiä kilometriltä perävaunun kuljettamisesta autoon kiinnitettynä
- 11 senttiä kilometriltä silloin, kun työn suorittaminen edellyttää asuntovaunun kuljettamista autoon kiinnitettynä
- 21 senttiä kilometriltä silloin, kun työn suorittaminen edellyttää taukotuvan tai vastaavan raskaan kuorman kuljettamista autoon kiinnitettynä
- 2 senttiä kilometriltä sellaisista autossa kuljetettavista koneista tai muista esineistä, joiden paino ylittää 80 kiloa tai joiden koko on suuri
- 2 senttiä kilometriltä, jos palkansaaja työhönsä kuuluvien tehtävien vuoksi kuljettaa autossa koiraa
- 8 senttiä kilometriltä silloin, kun työn suorittaminen edellyttää liikkumista autolla metsäautotiellä tai muulta liikenteeltä suljetulla tienrakennustyömaalla, kyseisten kilometrien osalta
moottorivene, enintään 50 hv  66 senttiä kilometriltä
moottorivene, yli 50 hv       98 senttiä kilometriltä
moottorikelkka 93 senttiä kilometriltä
moottoripyörä 29 senttiä kilometriltä
moottoripolkupyörä 15 senttiä kilometriltä
muu kulkuneuvo      8 senttiä  kilometriltä

Taitaa vaan pomolla olla hinku saada itelleen prätkä, mut on ressukka niin tossun alla ettei ole siihen saannut lupaa
biggrin.gif
.
Joo ei tosiaankaan työnantaja kieltää minkään kulkuneuvon käyttöä työmatkoilla.

Joo, näin se on, mutta minun järkeeni ei mahdu se miksi veneellä tai moottorikelkalla käytetystä työmatka-ajosta saa tuplasti enemmän kuin esim autolla
omg.gif
Taitaa olla tuo veneen ja kelkan kulutus hiukan toista luokkaa kuin auton tai mp.n. Minulla ainakin jäis veneellä kulkeminen tappion puolelle.
sad_orig.gif

Taitavat nuo 2-tahti kelkatkin kuluttaa lähes 40L /h.

Minä olen liikkunut tämän ajokauden työreissut maxiskootalla (max 80 km ees taas).

Oikeen huvittaa välillä, miten on tullut toimittua juuri niinkuin Burgman mainoksessa sanotaan.
tounge.gif
: Ajetaan parkkiin, otetaan penkin alta salkku ja pikkutakki ja sinne pannaan kypärä ja ajotakki ja sitten astellaan siististi toimistoon tms.

Sadekaan ei pahasti vaivaa, kun iso pleksi ja etukatteet tuntuvat suojaavan aika hyvin ainakin kohtuullisen kaupunkimatkan verran. Kun vielä päivään kuuluu usein pörräämistä sinne tänne, skootta tavaratiloineen on tosi kätsä huushollin kakkosauton korvike.

Ja lisäksi ainakin toistaiseksi on aina ollut hyvä fiilis hommiin saapuessa, kun työmatka on ollut aloittevan ajajan ilakointia
lookaround_orig.gif
.

Tästa syystä kait jotkut pyöräharrastusta pohtiessaan päätyvät lälläripyörään. Vaan ettei ihan mainospuheeks mene (menikö jo?), niin todetaan että turvallisuuspuolesta tingitään: ei kunnon ajohousuja, mustat farkut vaan.

Back