• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motskaria hankkimassa tauon jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janvir
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joko FJR on ehdotettu. Minulla on kolmas sellainen menossa, ihan ensimmäisissä oli venttiiliohjurivikaa, joka korjattiin takuuseen. Näissä lähemmäs 200 tkm aikana on ollut vikaa niin että kerran vaihdoin starttireleen, lähti starttaamaan noin joka kolmannella kerralla, sittemmin vielä harvemmin. Pari kertaa on ollut joku Aken kampanja, vaihdettu tankin alle joku liitin ja johto ja kerran joku TPS-säätö. Kaikki muu on ollut normaalia huoltoa. Jaa, kerran meni geeliakku niin että kuumana ei heti lähtenyt kun sammutti, piti odotella 5 min, oli alkuperäinen akku ja seitsemän vuotta vanha. Latausvikaa ei siinäkään ollut.

Että jos nyt pitäisi vaihtaa, en luultavasti vaihtaisi mallia nytkään. On kätevä yksinään ajella työmatkat kaupungissa, ketterä ja mukava mutkatiellä ja nurkka-ajossa. Ajaa sitten matkaakin muutaman viikon putkeen kaksipäällä kaikilla varusteilla ja keleillä. Vanhempia yksilöitä n. 50 tkm ajettuna löytyy kysyjän budjettiin.

Vastaanpa vielä itselleni. Aikanaan oli jossain lehdessä, TM muistaakseni, matkasporttien vertailu. Siellä FJR:n välityssuhde oli pisin tai ainakin pisimmästä päästä verrattaessa koko testiryhmään. Yamahassa oli vain viisi vaihdetta, muissa kuusi ja siitä huolimatta FJR:ään haluttiin loikkarivaihdetta. Sellainen 6-vaihde tulikin jossain 2015 vaiheessa, minulla sitä ei ole. Yamaha itse sanoi vaihteen olevan vain vihreiden arvojen mukainen, taloudellista ajotapaa edustava, kun sitä MP-messuilla kysyin. Välityssuhdetta eivät kertoneet, vastasivat että välityssuhde ei liity vaihteistoon mitenkään, kyseessä on vain bensan kulutus.

FJR on tylsä, käynti on kuin ompelukoneessa, hajuton ja mauton. Kardaaniveto, varmatoiminen, helppo itse huoltaa, en ole ikinä huollossa käyttänyt, poislukien em. kampanjat. Venttiilien välykset tarkastin uteliaisuuttani liiankin usein, mutta tuossa edellisessä ne eivät muuttuneet 90 tkm aikana miksikään. Mopedi ei vetoa nuoriin, ei ole seksikäs tai muutenkaan oikein millään tavalla erikoinen tai muusta joukosta poikkeava. Se on varma peli, tehokas, nopea, hyvä ajaa. Ei mitään vikaa eikä moitittavaa.

Olen ajellut tuolla mutkamäkiä ympäri Eurooppaa, ennen siellä oli näitä FJR:iä ja vastaavia keppivetoisia matkapyöriä ja muita Hondia ja sellaisia ja ketjuvetoisiakin ihan tavallisia GPZ-500:ia ym. Vaan ei enää, lähes melkein kaikki vastaan tulevat ja peräpeilistä näkyvät pyörät ovat GS:n eri malleja. Joku muuten tuossa kysyi että voiko sitä Via Balticaa ajaa, kun sielläpäin tiet kuulemma ovat huonossa kunnossa, no, huonoimmat tiet löytyy, arvannette mistä? Tänäkin aamuna töihin lähtiessäni oli pikitielle ajettu lipeää, se oli vähän niinkuin perunapeltoa vesisateella, se savi, vaikka ei satanutkaan ja auton lasit oli kyllä jäässä. Vaan Jamaha vei kuskin turvallisesti ja varmasti perille, jälleen taas kerran, niinkuin aina. Kahvalämppärit oli 1-asennolla, kun ratahanskat on kuluneet puhki ja uudet perkele maksaa 170 eur.

Mutta haukkukaa FJR!

Bemari on hyvä, kaikilla oikeilla Bemarikuskeilla on peruskorjattu varaperä tallissa odottamassa vaihtoa ja muuta pientä, mutta se kuuluu kai asiaan. Honda on aika varma, mutta FJR:ää vastaavaa ST:tä on jostain syystä vähän markkinoilla. Muita merkkejä en oikein tunne. Yhdestäkään FJR:n peräviasta en ole kuullut, tosin FJR ei olekaan muodin mukainen kaupunkimaasturi. Autojakin on näitä katumaastureita, joissa on vain etuveto?

Ensimmäinen keppivetoinen, Norjassa.

Ensimmäinen FJR 2001, Norjassa

Seuraava

Nykyinen

Back