• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristien YYA-sopimus

Motoristien YYA-sopimus - ...autatko kaveria "mäessä"?kts. teksti

• Pysähdyn kysyen "mikä hätänä?"

Ääniä: 0 0,0%
  • Katson tarkkaan, jos tilanne lavastettu, täysillä ohi.

• Katson pitkään, hidastan mutta menen ohi.

• En näe ajaessani muita

• Jos tuttu kuski, pysähdyn

• Ääniä yhteensä
    0
Ei mulla niin kiire koskaan ole ollut että en olisi kanssamotoristia ehtinyt auttamaan tarpeentullen, kerran yhdelle vanhemmalle herrasmiehelle väänsin bensahanan varatankille ja matka jatku
biggrin.gif

Ei auttanut punainen huivi stongassakaan, kun olin tiistaina 12.7. 20 km Iin pohjoispuolella tien varressa...huitomalla vihdoin sain yhden pysähtymään (apua en tosin saanut).
Ei ole paljon apua kännykästäkään, kun kotiin on matkaa vajaa 700 km matkaa.
Onneksi kärrykyyti tuli kun kaveri oli soittanut kaverilleen ja se taas kaverilleen jne...

On meillä tässäkin parannettavaa, kun vertaa tilannetta, suhteessa muuhun Eurooppaan. On syytä pysähtyä aina ja kysellä. Ne saattaa olla esim. ulkomailta ja silloin on vaikeampaa hahmottaa, mistä apua.

Toisaalta, kun ollaan kotomaassa ja siihen pyörään todella tulee jotain suurempaa, olen joskus huomannut, ettei kaikki kuskit todellakaan tiedä, että niillä on ”autopalveluvakuutus”. Ei tartte venttaa kärrykyytiä ties mistä. Se hinausliike on siinä lähellä –ja kerrankin vakuutusyhtiöstä on hyötyä. On kyyti pajalle, sekä kuskille että mopolle.
wink.gif

Pysähdyn jos OIKEASTI näyttää siltä että tienposkessa ollaan avuntarpeessa. En pysähdy antamaan auttavaa kättä jokatapaukseen......

Toisaalta, kun ollaan kotomaassa ja siihen pyörään todella tulee jotain suurempaa, olen joskus huomannut, ettei kaikki kuskit todellakaan tiedä, että niillä on ”autopalveluvakuutus”. Ei tartte venttaa kärrykyytiä ties mistä. Se hinausliike on siinä lähellä –ja kerrankin vakuutusyhtiöstä on hyötyä. On kyyti pajalle, sekä kuskille että mopolle.
wink.gif
Pysähdyn, vaikkei musta juurikaan apua oliskaan, mut hinauspalvelun valtakunnallisen nummero kännyssä (0440 590 696) aina matkassa mukana, joten ellei muuta apua olis niin juttuseuraa sitä Autohinauksen hemmoa odotellessa.

Ainakin ko. palvelussa on 24 h päivystys ja lupaa hoitaa vakuutushinaukset, antaa käynnistysapua, hinaa henkilö- ja/tai pakettiautot ja moottoripyörät.

BB

Kyllä sen yleensä huomaa jos pyörää tutkitaan tien poskessa tai ollaan muuten neuvottoman näköisiä ( eksyksissä? ). Muutamaan otteeseen olen pysähtynyt tarkistamaan tilanteen vaikka ei hätää ole ollutkaan. Viime syksyllä pysähdyimme kaverien kanssa vaihtamaan yhden rouvan autosta renkaan, taisi kyllä aluksi pelästyä meitä...
biggrin.gif
.

...Pysähdyn, vaikkei musta juurikaan apua oliskaan, mut hinauspalvelun valtakunnallisen nummero kännyssä (0440 590 696) aina matkassa mukana...
Ainakin ko. palvelussa on 24 h päivystys ja lupaa hoitaa vakuutushinaukset, antaa käynnistysapua, hinaa henkilö- ja/tai pakettiautot ja moottoripyörät.
BB
Toinen mahdollinen no: 0800 13500 ja toimii missä tahansa päin Euroopassa.

Pysähdyn jos vain voin, ja jos näyttää siltä että kaveri tarvii apua (ts. ei ole selkeästi kusella tai puhelimessa). Jos ei muuta, niin voinpahan ainakin pitää seuraa sen aikaa että lisäliemi tai kuljetus saapuu paikalle - näinkin on käynyt. Ja tarjottu tupakkakin taisi tulla tarpeeseen.

Ja olen myös saanut apua: kotilon koneen leipastessa vuosi sitten kiinni, pysähtyi tilannetta kanssani motarinpientareelle ihmettelemään motoristi!
thumbs-up.gif

TÖSÖS !
Kyllä apua tarjotaan , ko ei sitä ite kyllä saa ko parikertaa tienposkessa aikani ootellu !!!!!!
Ei immeiset välitä nykysin toisista , tsunameja ja pommituksia kyllä voivotellaan ja rahhaa kerätään ko joku yllyttää että ollaampa ny niin solitaarista että , mut omma nennäänsä pitämmälle ei nähä ko tuolla painellaan nenä pystössä nii kuulina jotta !

Kolme kertaa tänä kesänä topannut motoristia auttamaan, ja kahdessa tapauksessa avuksikin ollut - mopon työntämistä ja varaosien hakua. Pysähdyn kysymään, oli se sitten autoilija tai motoristi, jos näkee, että apua tarvitaan. Ei siinä mitään häviä - ainoastaan hyvän mielen saa. Harvoin on oikeasti niin kiire ettei ehdi pysähtymään.

Itse olen jäänyt pyörällä tienvarteen pari kertaa vajaa kymmenen vuotta sitten, ja apua olen silloinkin saanut.
062802jumpie_prv.gif

Taisipa olla mun Helinän rodussa vikaa. Eipä tahtonut käsi nousta edes morjestukseen kyykkäkuskeilla...
confused_orig.gif

Ei ole tänä kaudella tullut ketään tienposkeen jäänyttä vastaan, tai sitten en ole huomannut.

Viimevuona pysähdyin auttamaan motoristia. Se oli vielä naismotoristi
thumbs-up.gif
Kännykkä oli tipahtanut asfaltille ja hajonnut palasiksi tielle. No siinä sitten osia ja palasia etsittiin.

Kahvillekin kutsuttiin, mutta kun omasta takaa löytyy jo "ajoseuraa" niin kieläydyin.
062802moto_prv.gif
Aina olen motoristeja auttanut kun on tullut vastaan.
sport05.gif

Oon sitten kommari tai muu kummajainen, niin yleensä tiedustelen avuntarvetta. Olen antanut ja saanut itsekin apua.

-Veijo-

Jos pyörä on pysähtynyt, niin kyllä tarkkailen, että tarvitaanko apua. Vauhti hidastuu. Eiköhän kuski osaa näyttää, tarvitaanko apua.

Tänä kesänä kaksi tilannetta on tullut vastaan. Ekalla kerralla Turuntiellä, hieman Nuuksion jälkeen bussipysäkillä oli kaveri rasvaamassa ketjuja. Tuolloin pysähdyin, kun en heti nähnyt mikä oli kyseessä.

Toisella kerralla auto oli ajanut Wingityyppisen pyörän nurin Etelä-Haagassa Lapinmäentien risteyksessä. Wingikuski oli pystyssä ja puhumassa kännyyn. Nuori autokuski oli autossaan nolon näköisenä. Nostin peukaloa pystyyn, ja wingikuski heilautti kättään "ok:n oloisena?"

Kyllä apua tarjoan, koska saatanhan itsekin joskus tarvita sitä. Ei voi olettaa saavansa apua, jollei ole itsekin valmis sitä tarjoamaan. Eikö totta?

Kyllä se avun tarjoaminen on ehdoton homma.
Vaikka tietäis, ettei itse paljon pysty auttamaan, voi omista tiedoista kuitenkin olla hyötyä.Paikallinen ihminen yleensä tietää huoltoasemat ja korjaamot, turisti ei.
Itselläni on aina mieltä lämmittänyt, että apua on tarjottu, ennen kuin sitä on oikeasti tarvinnutkaan.

Kaikkein karmein homma, on että työkaverit ei pysähdy enää nykyisin.
Meitä kulkee n.50 autollista ihmisiä töihin ja pois.Jos joku on tienposkessa jostain syystä, porukka pyyhkii ohi.On ihme jos yksi auto pysähtyy kysymään, että onko kaikki hyvin.Ja vaikka selvästi näkyis, että auto on esim.jäätymässä.
Tämä on juttu, joka menee hilseen yli.Sillä kotimatkalla tuskin kukaan pysähtelee huvikseen.
Ihmiset on lakanneet välittämästä.

Ei auttanut punainen huivi stongassakaan, kun olin tiistaina 12.7. 20 km Iin pohjoispuolella tien varressa...huitomalla vihdoin sain yhden pysähtymään (apua en tosin saanut).
Ei ole paljon apua kännykästäkään, kun kotiin on matkaa vajaa 700 km matkaa.
Onneksi kärrykyyti tuli kun kaveri oli soittanut kaverilleen ja se taas kaverilleen jne...
Mulla korkkas heinäkuussa takalaakeri samoilla kohdin.
Ei siihen kukaan pysähtynyt vaan ohi ajoivat. Mutta onneksi Autoliitto auttaa muitakin kun autoilijoita. Parissa tunnissa järjestyi hinausautokuljetus Ouluun ja koska oli lauantai ei korjaamot ollku auki niin järjerstivät vielä majoituksenkin hotellista. Oulun hotellit oli siinä viikonloppuna aivan täynnä. Pyörä oli viikonlopun hinausliikkeen tallissa mistä kuljetus korjaamolle maanantaiaamuna. Onneksi siellä oli pari huollon peruutusta joten pyörä korjaukseen ja puoleltapäivin päästiin taas jatkamaan matkaa. Enpä ole parempaa palvelua saanut missään. Kiitokset vielä Autoliiton Iin miehelle, hinausliikkeelle ja Motormanille.
bowdown.gif

Back