• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristien YYA-sopimus

Motoristien YYA-sopimus - ...autatko kaveria "mäessä"?kts. teksti

• Pysähdyn kysyen "mikä hätänä?"

Ääniä: 0 0,0%
  • Katson tarkkaan, jos tilanne lavastettu, täysillä ohi.

• Katson pitkään, hidastan mutta menen ohi.

• En näe ajaessani muita

• Jos tuttu kuski, pysähdyn

• Ääniä yhteensä
    0
Kerran olen pysähtynyt,kun vain kerran olen tavannut pulassa olevan motoristin tienposkessa(onneksi).Eli pysähdyn.

aina pitää naista auttaa ... kele..
Näin mullekin on joskus väitetty että kyllä nainen saa aina apua...

Aika kauan kuitenkin sain sitä pelastavaa ritaria odottaa kun viime kesänä meni pyörä nurin eikä noussut ylös... torvet soi ja ihmiset mulkoili vihaisesti... ihan kun olisin sen huvikseni niiden kiusaksi siihen risteykseen kaatanu  
033102ass_1_prv.gif

Ja talvella kun kotilosta puhkes rengas ohikulkutiellä niin ensimmäinen avutarjoaja pysähtyi siinä vaiheesta kun uus rengas oli paria pulttia vaille kiinni ja jäi siihen sitten vielä naureskelemaan kun kerroin etten enää kaipaa apua  
veryangry.gif
...mut ehkä ne kaikki ohiajajat oli sokerista kun sattu vettä satamaan  
nixweiss.gif

Näin mullekin on joskus väitetty että kyllä nainen saa aina apua...

Aika kauan kuitenkin sain sitä pelastavaa ritaria odottaa kun viime kesänä meni pyörä nurin eikä noussut ylös... torvet soi ja ihmiset mulkoili vihaisesti... ihan kun olisin sen huvikseni niiden kiusaksi siihen risteykseen kaatanu  
033102ass_1_prv.gif

Ja talvella kun kotilosta puhkes rengas ohikulkutiellä niin ensimmäinen avutarjoaja pysähtyi siinä vaiheesta kun uus rengas oli paria pulttia vaille kiinni ja jäi siihen sitten vielä naureskelemaan kun kerroin etten enää kaipaa apua  
veryangry.gif
...mut ehkä ne kaikki ohiajajat oli sokerista kun sattu vettä satamaan  
nixweiss.gif
Aika tarkalleen kertoo valtaosan ajatus- ja arvomaailmasta nykyisin...kiire on kauhee ja pää omassa perseessä ilman ajatustakaan toisten auttamisesta...valitettavaa, mutta totta.

Sattuipa yhtenä päivänä seuraavaa. Tien laitaa pitkin työnsi kuski pyöräänsä. Pysähdyin kysymään mikä hätänä; pyörä ei käynyt eikä käynnistynyt. Siinä pyörää vähän aikaa katseltiin ja totesin hänelle bensan olevan loppu. Oli kuluttanut jopa varatankin loppuun. Ehdotin hänelle että hyppää kyytiin, haetaan polttoainetta. Ei, ei, hän työntää pyörän tuohon lähimmälle huoltoasemalle (matkaa reilun kilometrin verran). Totesin että sinun tulee lämmin ja voidaan me hakea sitä bensaa. Ei kelvannut kyyti. Ei väkisellä, totesin, ota sitten kuntoiluna operaatio. Kaiken huippu oli että pyörä oli uusi, kuskikin uusi, ensimmäinen ajolenkki ja vasta 20 minuuttia ajettu, ei alkanut kovin ruusuisesti tuo motoristin ura.

Ei se aina apu kelpaa.

Jos mieskuski ja ilmiselvästi avun tarpeessa niin pysähdyn,jos
taas naiskuski niin pysähdyn vaik ei niin apua tarvittaskaan
wink.gif
sport05.gif

Sattuipa yhtenä päivänä seuraavaa. Tien laitaa pitkin työnsi kuski pyöräänsä. Pysähdyin kysymään mikä hätänä; pyörä ei käynyt eikä käynnistynyt. Siinä pyörää vähän aikaa katseltiin ja totesin hänelle bensan olevan loppu. Oli kuluttanut jopa varatankin loppuun. Ehdotin hänelle että hyppää kyytiin, haetaan polttoainetta. Ei, ei, hän työntää pyörän tuohon lähimmälle huoltoasemalle (matkaa reilun kilometrin verran). Totesin että sinun tulee lämmin ja voidaan me hakea sitä bensaa. Ei kelvannut kyyti. Ei väkisellä, totesin, ota sitten kuntoiluna operaatio. Kaiken huippu oli että pyörä oli uusi, kuskikin uusi, ensimmäinen ajolenkki ja vasta 20 minuuttia ajettu, ei alkanut kovin ruusuisesti tuo motoristin ura.

Ei se aina apu kelpaa.
Vähän samantapainen juttu kävi pari vuotta sitten mullekkin. Kysyin työntäjältä jotta mikä hätänä. Vastasi, että pensa loppu niin huikkasin sille että odottaa viisminuuttia ja kun kotiin ei ollut kuin pari kilsaa kävin hakemassa ruohokoneen bensakannun. Otti pattiin kun avun tarvitsija oli paennut paikalta
veryangry.gif
Olisiko saanut moponsa alamäessä tulille, tuskin se sillä aikaa olisi sitä vajaata neljää kilometriä pyöräänsä pökätä. Myöhästyin vielä sen takia palaverista, tosin mittään en menettänyt, lopputililapun allekirjoitus se vain oli
062802jumpie_prv.gif

No sattuipa sopivasti tämä aihe
smile_org.gif
kun juuri tuossa päivemmällä töistä tullessa ajelin rampilla kohti motaria ja huomaan pärrän siinä nurmikolla tien sivussa. Motoristin huomasin puhuvan kännykkään, mutta siinä ajattelin, että pysähdytääs kuitenkin ja kysytään onko kaikki hyvin. Eka kerta kuitenkin kun oman matkan varrella tuli mahdollisuus pysähtyä ja tarjota apua.

Oli kuitenkin niin, että kaverille soitti ja odotti heidän tulevan motaria ja liittyisi sitten heidän ajoporukkaan. Eli hätää ei ollut.

Siitä kun jatkoin matkaa, niin pakko on myöntää, että kyllä siitä tuli hyvä mieli tuli ainakin itselle. Tällä kertaa ei apua tarvittu, mutta mitäs sitten jos itse olisi tien pielessä ongelmien kera.

Tulen kyllä jatkossakin pyshtymään ja tarjoamaan apua kun tilanne näyttää siltä, että nyt ei kaikki ole kunnossa. Tietty se liina/huivi ohjaustangossa tai peilissä auttaisi tunnistamaan hädässä olevan.

Mukavampaa se on tiellä kun tien sivussa
062802moto_prv.gif

sanoi:
Niin se tuli vielä mieleen että onko tässä asiassa joku käyttäytymiskoodi, huidotaanko ohi ajaville? Kun ei tuo motarin reuna mielestäni ole ihan lepäilemiseen tarkoitettu
tounge.gif
Niin, siis jos sulla on ihan oikea hätä, niin varmaan se huitominen auttaa asiaa.
wink.gif

On nääs aika usein tyypit pysähtyneet tienposkeen ihan muuten vaan, ja kännykkähän on nykyään lähes kaikilla. Eli siinä mielessä ajatkin on hiukan muuttuneet sitten 'ritarien' aikojen...
wink.gif
Kerran vain olen nähnyt pyörän motarille pysähtyneenä, mutta sekin stoppi johtui vain siitä, että kuski keksi ruveta pukemaan sadeasua päälleen pikkaisen viime tingassa, edellinen huoltsikka/levähdysalue ois ollut alle 10 kilsaa taaempana...
Elikkä satasen tai yli nopeuksissa jonkinlainen vinkki lähestyville ei olisi pahitteeksi. Varsinkaan just moottoritiellä, jossa uukkaria ei noin vain tehdä, ja kun siellä ei sais tosiaan edes stoppailla. Jos et itse saa ilmaistuksi olevasi neito pulassa, turha kait se on muitakaan ritarihengen puutteesta syyllistää, vais kuis?
tounge.gif
033102bebe_1_prv.gif

Enivei, itse asiaan, jos tarpeeksi ajoissa jonkun motarin tai laitaan stopanneen näen, pyrin kyllä himmaamaan ja jeesaamaan jos tarvis on. Ei siinä mitään 'sopimuksia' tarvita. Tosin mitälie tuo 'lavastettu' oikein tarkoittaakaan...

Kyl pysähdyn jos näyttää olevan ongelmii , täs keväällä pysähdyin jopa HD kuskia auttamaan
eek.gif
ku oli meno hyytynyt.. Mut kyl se siitä saatiin liikkeelle ku vähän katkojan kärkiväliä suurennettiin
thumbs-up.gif

Jos et itse saa ilmaistuksi olevasi neito pulassa, turha kait se on muitakaan ritarihengen puutteesta syyllistää, vais kuis?
tounge.gif
033102bebe_1_prv.gif

Enivei, itse asiaan, jos tarpeeksi ajoissa jonkun motarin tai laitaan stopanneen näen, pyrin kyllä himmaamaan ja jeesaamaan jos tarvis on. Ei siinä mitään 'sopimuksia' tarvita. Tosin mitälie tuo 'lavastettu' oikein tarkoittaakaan...
biggrin.gif

Nooh ei ollut tarkoitus syyllistää vaan herättää keskustelua ja kuulla muiden kokemuksia. Ja kuten viestissäni sanoin, olin tilannut jo apua. Ja silloin en ollut puhelimessa kun ohihuristelijat paahtoivat ohi. Eikä muuten ollut lavastettu tilanne ainakaan mulla, bensa oli todellakin loppu. Tossa äänestyksessä se vaihtoehto meinaa sitä että kun nykyään on jos minkämoista rosmoa tuolla tien päällä, ainakin autolla olen kuullut semmoista harrastettavan että konepeitto ylhäällä ja kun auttavainen hlö pysähtyy, metsiköstä höökää rosmojoukko kimppuun. 
omg.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

baaa.gif

Joo kyllä siihen yleeensä on tullut pysähdyttyä...
Olis se ittellekki paha paikka jops olis tien poskessa eikä kukaan pysähdy.

Tietysti pysähdytään jos kanssamotoristi näyttää tarvitsevan apua.

Välillä on kuitenkin tilanteita, joissa ei tiedä onko joku hätänä vai ei. Jos joku on pysähtynyt bussipysäkille ja puhuu kännykkään mopon vieressä niin onkohan sillä joku tekninen vika ja kaveri soittaa apua vai ilmoittaako hän vain vaimolleen myöhästyvänsä päivälliseltä taas kerran liian pitkän ajolenkin takia?
nixweiss.gif

Jos joku on hätänä niin kannattaa antaa jokin selkeä merkki ohiajaville. Minä en ainakaan osaa lukea kenenkään ajatuksia.

Muutama tielle jääminen on omalle kohdale sattunut ja siinähän sitä onkin sitten hädän keskellä saanut ihmetellä ohi pyyhkivää maailmanmenoa  
confused_orig.gif

Onnexi kännyt auttavat hädässä kärsivää ja apua saa tilattua  
062802jumpie_prv.gif

Itse pysähdyn kysymään tarvitaanko kyytiä esim. huoltsikalle, muuta apua musta ei juurikaan olisi  
lookaround_orig.gif

Oma havaintoni asiasta on se, et mitä vilkkaampi tienpätkä niin sitä pidempään tienposkessa saa odotella pysähtyjää.
Mutta jos oot keskellä korpea niin silloin pysähdytään aika
helposti kysymään.
Ite oon pari kertaa topannu niin pyörän ku
kotilonkin kohdalle ja pari kertaa on multa tultu kysymään ku oon jäähdytelly mottia jossakin parkiskalla.
tounge.gif
tounge.gif

Mutta yleisenä huomiona on et kyl se avuntarjoamiskynnys ja
jopa avunpyytämiskynnys on jengillä nykyään noussu.
Oiskohan se tämä minä ite....
nixweiss.gif
nixweiss.gif

kyllä pysähdyn!!

tossa pariviikkoo sitten oli aika huvittava tilanne ku siviili mp-poliisi oli pysähtynyt kehä III lahdentien sillan alle... emmä sitä tajunnu et se oli poliisi ja pysähdyin kysymään et onks kaikki ok... siihen se sit vastas että tarkkailee vaan liikennettä! kyllä vähän aikaa nauroin sen jälkeen ku lähin liikkeelle

> Katson pitkään, hidastan mutta menen ohi.

Eli jos apua tarvitseva kädellään antaa pienenkin viitteen niin tottakai pysähdyn auttamaan minkä osaan. Itsekin aina olen apua saanut viimeistään pienellä vinkkauksella.

Back