• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristi törttöilee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja junnupas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minua ainakin vit**** se kun autoilija kurvaa metrin päähän nokan eteen +100 km vaudissa, oli se keli kuin keli. Useimmiten käytän näissä tapauksissa kansainvälisiä käsimerkkejä ja jarrutan.

Noin yleisesti ottaen, epätasaista nopeutta ajavat ovat puolirikollisia pellejä.
Autolla liikkuessa törmää usein näihin, jotka eivät osaa ajaa tasaista nopeutta. Vakionopeussäätimellä ajellessa lähestyt edellä ajavaa autoa ja ajat siitä ohi. Kohta ohittamasi auto ajaa ohitsesi hirmu laukkaa ja katoaa horisonttiin. Vähän ajan päästä saavutat taas saman auton ja leikki jatkuu. Saman auton voi ohittaa Tampereen ja Helsingin välillä monta kertaa kokoajan itse tasaisella nopeudella ajaen.

Tuohon moottoripyöräilijän käytökseen en keksi mitään järkevää selitystä. Joko heppu halusi vain kiusata tai sitten oli hiiltynyt jostain.

Näitähän riittää. Keväällä yritti yksi autoilija kiilata minut tieltä Turun väylällä aamu ruuhkassa. Hermostui, kun en riittävän nopeasti antanut hänelle tietä.

Ja sitten me ihmetellään miksi yleistetään motoristeista paljon että, ollaan kauheita kaahareita ja tappajia.

Tuollasten pässien takia, joiden päässä ei pyöri ajatus edes tisseistä saatikka sitte kunnon ajatusta motorismista.

Jos noin kovin haluaa päästä hengestää, löytyy paljon helpompiakin keinoja. Voin jopa hiukan auttaa tuollasissa tapauksissa.

kaboom.gif

Pistää vihaksi, sry avautuminen
biggrin.gif
kokenut saman ennenkin.

Joko se motoa ajanut oli täys idiootti, tai sitten se yritti viestiä jotain.

On sitä kerran itekin tullut lähes vastaavaa tehtyä. Ajeltiin kaverin kanssa peräkkäin. Edellä meni Mersu, josta me mentiin eka reippaasti(eikä mitenkään törkeästi) ohi ja alettiin kärkkyä seuraavaa ohitusta. No, se Mersu tuli sitten meistä ohi aivan tappopaikassa, ja kiilasi eteen niin että jouduttiin väistämään ihan tosissaan. Sitte ko. Mersu alkoi tehdä kiusaa ja estellä kun pyrimme ohi. Kerran tais kääntää eteen ja tukkia kaistan, aina ohituspaikan auetessa paino kaasun pohjaan ja veti välin edellämenevään aivan kiinni, ettei me mahuttas siihen. Kerran tukki ohituskaistan koko sen pituuden ajan, junnas siinä koko kaistan matkan, ei päästy ohi kun ei viittinyt välistä mennä. No, sitte ku tuli se toinen ohituskaista, niin oltiin viisaampia ja valmiita. Mersu veti heti kaistan auetessa vasemmalle, me käänneettin tupit nurin ja oikeelta Mersun eteen, ja himmattiin siihen. Sitte nysvättiin koko kaista Mersun edessä, ja kun kaistaa oli 400 m jäljellä niin taas tuppi nurin, kolmesta autosta ohi ja pari markkaa tauluun pariksi minuutiksi. Tämä kolmesta autosta ohi ja karkuun oli siis suojelutoimenpide, Mersu ajeli niin aggressiivisesti, että sen eteen ei haluttu jäädä kun se oli jo kerran melkein ajanu päälle. Mersua ei enää näkynyt, ja saatiin jatkaa matkaa turvallisesti.
sport05.gif

Eli jos joku käyttäytyy liikenteessä kuin idiootti, niin jokin tapahtuma on saattanut suistaa muutoin liikennesääntöjä noudattavan tielläliikkujan kataboliseen tilaan
blush.gif

Juu ei ollut kyseessä siviilipolliisi vaan tavanpullianen.... Myöskään autolla ei oltu kiilaamassa eteen (autoilija tottunut ajamaan prätkien kanssa). Aurinko paistoi ja oli kuivaa. Jätkä ajoi itse alinopeutta ja siitä kun koittaa päästä ohii niin ei päästä. Ite olisin varmaankin kiilannut sen jorpakkoon ja näyttäny
033102ass_1_prv.gif

Autolla liikkuessa törmää usein näihin, jotka eivät osaa ajaa tasaista nopeutta. Vakionopeussäätimellä ajellessa lähestyt edellä ajavaa autoa ja ajat siitä ohi. Kohta ohittamasi auto ajaa ohitsesi hirmu laukkaa ja katoaa horisonttiin. Vähän ajan päästä saavutat taas saman auton ja leikki jatkuu. Saman auton voi ohittaa Tampereen ja Helsingin välillä monta kertaa kokoajan itse tasaisella nopeudella ajaen.
Ennätykseni taitaa olla juuripa samaisella Tre-Hki välillä 8 kertaa ohi samasta autosta ajaen itse vakionopeussäätimellä koko välin
biggrin.gif

Mulle tehää kotiloilla yleensä noin ku rekalla liikkellä ja vilkku jo päällä et tuun takas. nii lähetää viel yrittää jos kerkeis vetää 18m (lähtö nopus 75km/h) muutamassa sekunissa. joku päivä jätän oikeen peilin yöpöydälle!
biggrin.gif

Minulle on taas kotilot törttöillyt muutaman kerran. Olen ohittanut kyseisen auton niin kuin pitääkin ohittaa. Eli ohitan sen auton ihan reippaasti. Ja annan kummallekkin tilaa eteen sekä taakse. Sitten kun olen hiljentänyt vähäsen vauhtia ja ajan normal nopeutta. Niin se sama auto on taas tullut mun taakse niin eikö se vähän ajan päästä ohita mua uudestaan.
Ja sitten se jää ihan kiusalleen mun eteen.

Ajan vähän aikaa sen takana. Ja ohitan sen uudestaan ja tällä kertaa näytän sille miten pitää ohittaa. Kaasutan sen ohi ja kaasutan toisenkin kerran niin johan se jää reippaasti mun taakse. Eikä enää uskaltanutkaan ohittaa minua. Ähäkutti.

Ärsyttää tuollaiset kotilot. Jotka eivät ohita kunnolla vaan jäävät siihen nokan eteen kiuskaksi.

Jos pitää ohittaa niin ohitetaan sitten kunnolla ja reippaasti

062802moto_prv.gif

Minulle on taas kotilot törttöillyt muutaman kerran. Olen ohittanut kyseisen auton niin kuin pitääkin ohittaa. Eli ohitan sen auton ihan reippaasti. Ja annan kummallekkin tilaa eteen sekä taakse. Sitten kun olen hiljentänyt vähäsen vauhtia ja  ajan normal nopeutta. Niin se sama auto on taas tullut mun taakse niin eikö se vähän ajan päästä ohita mua uudestaan.
Ja sitten se jää ihan kiusalleen mun eteen.

Ajan vähän aikaa sen takana. Ja ohitan sen uudestaan ja tällä kertaa näytän sille miten pitää ohittaa. Kaasutan sen ohi ja kaasutan toisenkin kerran niin johan se jää reippaasti mun taakse. Eikä enää uskaltanutkaan ohittaa minua. Ähäkutti.

Ärsyttää tuollaiset kotilot. Jotka eivät ohita kunnolla vaan jäävät siihen nokan eteen kiuskaksi.

Jos pitää ohittaa niin ohitetaan sitten kunnolla ja reippaasti

062802moto_prv.gif
No, kyllä tota sattuu autollakin. En tiedä miksi joillekin nynneröitsijöille ohittaminen sattuu "johonkin" niin paljon että se kaasupoljin löytyy ohitustilanteessa tai sen jälkeen
nixweiss.gif
.

Paitti itseltä anteeksipyyntö taksikuskille tänään (välittyykin varmaan orgin kautta
wink.gif
), harhailin vierailla mutkateillä. Tuli risteys ja himmaillin miettiessäni meniskö suoraan vai kääntyiskö johonkin.
Takana taksi vilkku päällä, luulin että oli kääntymässä...mutta olikin ohittamassa nynneröivää motoristia. Päätös kun oli tehty laitoin hanaa, ja vasta silloin tajusin toisen ohitusaikeet
blush.gif
.
Varmaan aatteli vaikka mitä
biggrin.gif
.

Lukiko sillä selässä notta "NOLLATOLERANSSI"? Joko joku nyt ehti aloittamaan sen kampanjan ennen mua.
inlove.gif

kyllä nuo "motoristit" joskus on kiusaa mullekin tehneet kun autolla olen liikkunut. Pyörällä ei vielä moista ole sattunut
tounge.gif

Autolla liikkuessa törmää usein näihin, jotka eivät osaa ajaa tasaista nopeutta. Vakionopeussäätimellä ajellessa lähestyt edellä ajavaa autoa ja ajat siitä ohi. Kohta ohittamasi auto ajaa ohitsesi hirmu laukkaa ja katoaa horisonttiin. Vähän ajan päästä saavutat taas saman auton ja leikki jatkuu.
Myönnän. Mulla ei ole vakionopeudensäädintä käyttämissäni autoissa ja olen huomannut saman. Toki motarilla voisi ajaa tasaisempaakin nopeutta, jos jaksaisi asiasta sen suuremmin välittää. Mielestäni on vähän hölmöä sen tarkemmin syitä tietämättä sanoa, ettei joku osaisi jotain. Vaikka ulkopuolelta se voisi osaamattomuudelta näyttääkin, syy saattaa kuitenkin olla vaikka viitsimättömyydessä, laiskuudessa, halussa seurata jotain muuta kuin nopeusmittaria tai vaikkapa siinä, että mieli siitä, mitä nopeutta haluaa aja, on muuttunut. Tuon ei edes pitäisi motarilla olla suuri ongelma, kun siinä on se toinenkin kaista, jolla pääsee helposti ohitse. Maantiellä en ole vastaavaa huomannut, sillä vaikka nopeuteni varmaankin vaihtelee, autoja tuppaa jäämään tasaiseen tahtiin taakse.

Pärrän tankkauksista tai perheauton takapenkkiläisten tyhjennyksitä johtuen käy helposti vastaavaa. Huomasin ohittaneeni tässä Oulusta Helsinkiin ajaessani yhden rekan 4 kertaa. Ehkä useamminkin, mutta aloin laskea vasta, kun se pelästytti. En tiedä, oliko se väistää motarilla traktoria päälleni vai laittoiko vain vilkun etukäteen päälle. Yleensä liikenteessä ei keitä, varsinkaan pyörällä liikkuessa, mutta tuosta annoin palkinnoksi finkkua. Ei olisi pitänyt. Olin 1-2 metriä nupin takapyörästä mitattuna vasemman puoleisella kaistalla, joten rekan vilkun näki hyvin. Taakse jarrutteleminen olisi ollut pidempi säätö ja ehkä takana olisi voinut olla joku. Eteen näki hyvin, niin homma hoitui pienellä kiihdytyksellä.

Itsekin motoristi, alkaen vuodesta -80. Ajan pyörällä päivittäin, mm. työmatkat, mutta yhtä paljon myös autolla.

Jos en päivittäin olisi hereillä, en tätä kirjoittaisi, koska lähes päivittäin syntyisi läheltäpiti-tilanteita, jos en ennakoisi ja lukisi muuta liikennettä.

Olen ollut ns. puusilmä, autolla, kääntyessäni X-risteyksessä vasemmalle yhtä aikaa vastaantulijan tehdessä samoin ja sieltä takaa tuleekin pyörä yht'äkkiä täysin pimennosta eteen. Tai sellaiset jotka kiihdyttävät nopeasti risteykseeen, että ei normaalilla järjellä tilannetta arvioidessaan ehdi näihin reagoida, tai kaistanvauihtajat ja pujottelijat. Nämä voivat ihan hyvin mennä peilin eteen, jos haluaa pysyä hengissä, hankkikaa kokemusta liikenteen arvioimisesta.

Yksi vaarallinen, varsinkin nykyautoissa on paksut etukulmatolpat, joiden taakse mahtuu pyörä hyvinkin piiloon. Ja sen lisäksi on kaikilla näkökentässä pimeä alue, lähellä juuri tuon tolpan aluetta.

Olematta sen enempää puusilmä, ovat nämä asioita jotka pitää tiedostaa. Ennakoiva ja ennen kaikkea muita tiellä liikkujia ennakoiden tiedottava ajotyyli auttaa hengissä säilymiseen, oman itsesi ja muiden.

Nykyään tapaa, jopa ammattiautoilojoiden toimesta itsekästä käyttäytymistä liikenteessä. Vaihdetaan kaistaa ilman vilkkua, väistetään omalla kaistalla oleva este ilman vilkkua yhtään välittämättä takana tulevasta liikentestä. Ja muutenkin kaikenlainen itsekäs ja muista täysin välittämätön ajotapa. Tätä on vain kahta tyyppiä, ne jotka eivät osaa ja ymmärrä ja ne, jotka eivät välitä.

Väitämpä että nämä jotka eivät käytä vilkkua liikenteessä, eivät käytä sitä siksi kun eivät osaa/ymmärrä, koetaan liian vaikeaksi/tekniseksi ja monimutakaiseksi itselle kun auton hallinta on vielä muutenkin opetteluvaiheessa, monen asian yhtäaikainen ajatteleminen on siksi liian vaikeaa. Taustapeiliin katsominen irrottaisi katseen tiestä, ja siksi eivät varsinkaan nuoret ja varsinkin takavetoautokuskit eivät vaatimattomaan ajokokemukseenasa vedoten kerta kaikkiaan ole vielä valmiit näin vaativaan suoritukseen, kuten liikenteen ennalta arviointi ja oman käytöksen kertominen ja tiedottaminen omalla käytöksellään muille.

Itse jotenkuten pärjätään liikenteessä kun muut, ennakoivat ja kokeneet kuskit osaavat väistää näitä harjoittelijoita tai muuten mistään mitään ymmärtämättömiä tai vain välinpitämättömiä henkilöitä.

Motoristille on tärkeintä ennakoiminen ja hyvät hermot. Mutta liikenne sinänsä vaatisi asennekasvatusta ja hyviä tapoja eikä nykymallin mukaista holhousta ja valvontaa nollatoleransseineen. Joista viimeksi mainittu on tyhmien ja aikaansaamattomien henkilöiden avuton tapa yrittää osoittaa omaa pätemisen tarvettaan, paremman älyn puutteessa.

ei nyt ihan vastaava tapaus mutta kuitenkin, tampereelle olin menossa ja ohitin fiestan. no eikös tämä fiestakuski ollut kohta perässä kiinni tyttö ihminen ratissa.

ilmeisesti kaveri oli nauttinut liikaa voimajuomaa kun fiesta pamautti ohi ja kaljapullot alkoivat sinkoilemaan maantielle kaverin ollessa puolivartaloa autosta ulkona
mad.gif

no päätin pysähtyä ja kysyä mikä on vialla seuraavalla levähdys paikalla mutta auto meni menojaan. kyllä näitä löytyy.

Auton merkistä johtuu motoristin käytös.
Ihan sama millä pelillä liikenteessä,niin nää volvo v 70 kuskit
ovat 47,34% kusipäitä.
Tämä kyseinen ei ehkä kuulunut joukkoon.

Autolla liikkuessa törmää usein näihin, jotka eivät osaa ajaa tasaista nopeutta. Vakionopeussäätimellä ajellessa lähestyt edellä ajavaa autoa ja ajat siitä ohi. Kohta ohittamasi auto ajaa ohitsesi hirmu laukkaa ja katoaa horisonttiin. Vähän ajan päästä saavutat taas saman auton ja leikki jatkuu.
Myönnän. Mulla ei ole vakionopeudensäädintä käyttämissäni autoissa ja olen huomannut saman. Toki motarilla voisi ajaa tasaisempaakin nopeutta, jos jaksaisi asiasta sen suuremmin välittää. Mielestäni on vähän hölmöä sen tarkemmin syitä tietämättä sanoa, ettei joku osaisi jotain. Vaikka ulkopuolelta se voisi osaamattomuudelta näyttääkin, syy saattaa kuitenkin olla vaikka viitsimättömyydessä, laiskuudessa, halussa seurata jotain muuta kuin nopeusmittaria tai vaikkapa siinä, että mieli siitä, mitä nopeutta haluaa aja, on muuttunut. Tuon ei edes pitäisi motarilla olla suuri ongelma, kun siinä on se toinenkin kaista, jolla pääsee helposti ohitse.
Olinpas hölmö, kun luulin sen johtuvan osaamattomuudesta. Moottoritiellä nykiminen ei todellakaan ole suuri ongelma. Lähinnä huvittavaa.

Auton merkistä johtuu motoristin käytös.
Ihan sama millä pelillä liikenteessä,niin nää volvo v 70  kuskit
ovat 47,34% kusipäitä.
Tämä kyseinen ei ehkä kuulunut joukkoon.
Merkkasin ne muutaman myös moottoripyörää ajavan kuljettajan Volvot www.volvolandia.com kilvenalustoilla osoittaakseni kuuluvamme 52.66 % joukkoon
smile_org.gif

Sekä omien havaintojen että V70 vakuutusmaksujen pohjalta en tosin olisi rohjennut epäillä silmät auki ajavien Volvoilijoiden osuutta noin suureksi.

Ehkä ne muut omistavat tien jolla ajavat eikä autoa jolla ajavat? (eivätkä ainakaan huolla & korjaa sitä itse)

ehkä tää motoristi halus vähän kiusia ja keppostella, mukavaa että tämmösiäkin viel liikentees löytyy

No tuohan kuulostaa ihan perinteiseltä suomalaiselta (auto)kuskilta. Liekkö eka mopo alla ja tapa opettaa ja kiihdyttää heti ohituksen havaittuaan / mahdollisissa ohituspaikoissa vielä jäänyt takaraivoon. Näin se vaan ikävä kyllä monesti tuolla liikenteessä tuntuu menevän.

Back