• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristi törmäsi bussiin 16.9.07 - huonosti kävi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirpaKP
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ikävä homma, mutta täytyy ihmetellä missä on ollut silmät/ajatus  
omg.gif
?
Oisko ajellu esim. jonkun takana,joka olisi peittäny näkyvyyden? Vaihtanut kaistaa olettaen tien olevan vapaa?
Nyt täytyy minunkin kommentoida, kun viikottain ajelen tuota samaa liittymää. Olen ajellut siinä jo ennen tuon kuskin syntymää, surullista.
Väkisinkin tulee pohdittua, että mikä meni vikaan. Ehkä sen takia että itse ei joutuisi samalaiseen tilanteeseen.

Tuo yllä oleva mietiskely on hyvin mahdollinen, mutta se edellyttää liian pientä turvaväliä edellä ajavaan. Silloin et näe edellä ajavan (rekan ?) ohi.

Toinen mahdollisuus on että kuski on jo ryhmittäytynyt Kyminlinnaan menevälle (kolmannelle) kaistalle, ja huomaa bussin peittävän yli puolet (sanomalehtikuvassa) kaistasta.
Ei ehkä pääse palaamaan keskikaistalle siinä ajavan muun liikenteen  takia, siihen paniikkijarrutus (kokemusta itsellä) ja takapyörä lukkoon. Tai jarrutusmatka ei riitänyt ?

Itse olen miettinyt, että tälläisessä tapauksessa "ujutus" bussin ja keskikaistan välistä on kylmähermoisin vaihtoehto. Eikä tiedä kuinkamoni meistä motoristeista pystyy siihen tositilanteessa, kun päätös on tehtävä alle sekunnissa.

Bussin varoituskolmio olisi muuttanut tilanteen, nythän oli vain hätävikut päällä ja peräluukku avoinna.

Oma itsesuojeluvaistoni "käskee" miettimään kaikenlaisia vaihtoehtoja tilanteisiin jo valmiiksi, koska tiedän että miettimisaikaa aikaa ei sitten ole. Tiedän että tilanteita voi olla miljoonia erillaisia, mutta kuitenkin.
Samaa kaavaa olen käyttänyt toisessakin harrastuksessani, laitesukelluksessa.

Osanottoni omaisille, sekä nuorukaisen kavereille.

Päivän lehdessä oli onnettumuuspaikalta kuva. Pyörä taisi olla Sachsin piikki, jollaisia tiedän olevan vain yhdellä. Jos omistaja oli juuri tämä samainen heppu, niin sattui asumaan 100m päässä meistä ja ollut päivittäinen näky tossa kaupungilla pörrätessä...  
confused_orig.gif
Tuli pienet kylmät väreet aamulla kun lehden sain käteen.
Juu, sachs xtc oli pyörä enkä kyllä itsekään ole noita täällä päin nähnyt. Muuta kuin tuon yhden. En tuntenut uhria mutta on kyllä monet kerrat tuo pyörä tullut vastaan kaupungilla pyöriessä.

Osanottoni menehtyneelle.

Omakohtaisesti tiedän että noin voi käydä. Itse vetäisin 1981 kolmetoistavuotiaana alaikäisenä pysäkille pysähtyneen bussin perään keskelle. Kypärän hihna ei tietenkään kiinni (kypäräpakko oli just tullut) Kiva klommo bussin persiiseen - Herääminen n. 5 sekunniksi ambulanssissa (muistan vain kattovalon) ja sitten 3 päivän päästä sairaalassa (kun sorsaa soviteltiin
tounge.gif
)

Tuloksena suupielen repeämä, solisluun murtuma ja aivotärähdys.

Filmi poikki totaalisesti. Muistan vain kun autotallilta lähdin ja seuraavaksi kun näin ambulanssin kattovalon. 10 minuuttia elämästä vieläkin hukassa ja maksaisin aikas paljon että tietäisin mitä tapahtui?

No, tän jälkeen on opittu eikä enää mälläilty. kop kop.

Kuvan perusteella yllättävän keskelle on osunut? Ei ole paljoa ennättänyt väistää, eikä pitkiä jarrutusjälkiäkään kuvassa näy. Tosin ne voi olla niin himmeät ettei siksi näy.
Tuohon voisi kuolla jo autollakin täräytettäessä.
Surullista vain lukea tuommoista. Yritetään me muut ajella rauhassa loput kilometrit tältä suvelta.

Eipä noita tuommoisia piikkejä tainnut olla kuin tuo yksi tässä pitäjässä...

Kaveri oli niitä harvoja piikkikuskeja jotka morjesteli aina iloisesti vilkutellen...

Vaan eipä enää... todella surullista
sad_orig.gif

Aurinko ei ainakaan ole tuommoisella kelillä häikäissyt, mutta yksi mikä tulee mieleen tällaisella kelillä on visiirin huuruuntuminen. Harvalla piikkikuskilla on mitään pinlock visiireitä ja on tuo itsekin tullut huomattua että välillä ei näe mitään. Aivan sama vaikka vauhtia olisi 100km/h silti on visiiri huurussa. Aina sitä ei jaksa mukavuudenhaluisena avata, kun kylmä tuuli/sade tulee naamalle, joten tyydytään ajamaan sieltä sumuverhon takaa.
confused_orig.gif

Kuvan perusteella yllättävän keskelle on osunut? Ei ole paljoa ennättänyt väistää, eikä pitkiä jarrutusjälkiäkään kuvassa näy. Tosin ne voi olla niin himmeät ettei siksi näy.
En tiedä oliko pyörä kaatunut jarrutuksessa vai oliko se osunut ihan vasempaan takakulmaan, mutta mun mielestä pyörän etupää oli suht ehjän näköinen.

Itsekkin usein kyseisen pyörän ja kuskin nähnyt liikenteessä, aina morjestanut ja ajanut nätisti kun on vastaan tullut.

Erittäin ikävä tapaus.

Vielä kelistä: tie kuiva, aurinko ei häikäissyt ja lämpötila hyvä.

Itse ajelin samaan aikaan toiseen suuntaan: Porvooseen ja Myskylän kautta takas Kotkaan.

Kuulin onnettomuudesta eilen heti sen tapahduttua. On pitänyt pyöritellä asioita omassa päässä ennen avautumista. Pisti ajattelemaan oikein toden teolla. Kun kuulin pyörän merkin ja mallin muistin heti sen mielestäni rauhallisesti ajelleen nuorukaisen. Ihailin monesti Hyväntuulen tiellä että onpas komea piikki; vaan eipä ole enää.
Oma tyttö, nyt 10v, ihannoi prätkiä yli kaiken, pojalle pitäisi ostaa uusi minimoto. Tuli mieleen, että joskus oma lapsi voi olla samassa tilanteessa. Toivottavasti ei. Ei oma eikä kenenkään toisenkaan. Elämä on liian arvokas asia hukattavaksi.

Syitä sen enempää arvailematta tai ketään syyttämättä, onnettomuus on todennäköisesti useamman yhteensattuman summa. Monta pientä asiaa yhdessä on vaikuttanut onnettomuuteen. Eiköhän kaikki mahdolliset syyt ole tuossa ylempänä jo käyty läpi.

Ajelkaahan varovaisesti ja olosuhteet huomioiden. Kesä on taas edessäpäin.
Osanottoni omaisille ja kavereille.

Tuohon voisi kuolla jo autollakin täräytettäessä.
Surullista vain lukea tuommoista. Yritetään me muut ajella rauhassa loput kilometrit tältä suvelta.
Kyllä kuvasta näkee selvän jarrutusjäljen joka on alkanut ennen kuvan oikeata reunaa ja sen, että bussi on vaurioitunut leveämmältä alueelta mistä se olisi mp:llä ajaessa suoralta osumalta ollut (ehkä?). Kaikki muu on arvailujen varassa.
sad_orig.gif

Niin. Oli onnettomuuden syy mikä tahansa, murheellinen tapaus. Ei tässä muuta nyt pysty sanomaan. Osaanottoni.

Nyt sen verran nyppii turha ihmishengen menetys, että olen valmis syyttämään vaikka itse belsebuubia, jos se tulevaisuudessa säästää yhdenkin hengen.

Jos joudun jättämään jotain ajoradalle, missä ajetaan 100 km/h, oli se sitten halko,pyörä,kotilo tai bussi, niin ennen kuin llähden korjaamaan esim. kaasuvaijeria niin laitan varoituskolmion.

Se pistää vihaksi, kun muovinpalanen voisi säästää ihmishengen, eikä sitä esim. kiireen takia huomata tai muisteta laittaa.
Jos joku tämän vuodatuksen johdosta muistaa, niin kannatti avautua !

Back