Nyt täytyy minunkin kommentoida, kun viikottain ajelen tuota samaa liittymää. Olen ajellut siinä jo ennen tuon kuskin syntymää, surullista.Oisko ajellu esim. jonkun takana,joka olisi peittäny näkyvyyden? Vaihtanut kaistaa olettaen tien olevan vapaa?Ikävä homma, mutta täytyy ihmetellä missä on ollut silmät/ajatus?![]()
Väkisinkin tulee pohdittua, että mikä meni vikaan. Ehkä sen takia että itse ei joutuisi samalaiseen tilanteeseen.
Tuo yllä oleva mietiskely on hyvin mahdollinen, mutta se edellyttää liian pientä turvaväliä edellä ajavaan. Silloin et näe edellä ajavan (rekan ?) ohi.
Toinen mahdollisuus on että kuski on jo ryhmittäytynyt Kyminlinnaan menevälle (kolmannelle) kaistalle, ja huomaa bussin peittävän yli puolet (sanomalehtikuvassa) kaistasta.
Ei ehkä pääse palaamaan keskikaistalle siinä ajavan muun liikenteen takia, siihen paniikkijarrutus (kokemusta itsellä) ja takapyörä lukkoon. Tai jarrutusmatka ei riitänyt ?
Itse olen miettinyt, että tälläisessä tapauksessa "ujutus" bussin ja keskikaistan välistä on kylmähermoisin vaihtoehto. Eikä tiedä kuinkamoni meistä motoristeista pystyy siihen tositilanteessa, kun päätös on tehtävä alle sekunnissa.
Bussin varoituskolmio olisi muuttanut tilanteen, nythän oli vain hätävikut päällä ja peräluukku avoinna.
Oma itsesuojeluvaistoni "käskee" miettimään kaikenlaisia vaihtoehtoja tilanteisiin jo valmiiksi, koska tiedän että miettimisaikaa aikaa ei sitten ole. Tiedän että tilanteita voi olla miljoonia erillaisia, mutta kuitenkin.
Samaa kaavaa olen käyttänyt toisessakin harrastuksessani, laitesukelluksessa.
Osanottoni omaisille, sekä nuorukaisen kavereille.