Mutta radalta ei saa kaikkea, mitä tarvitaan selviämiseen kadulla. Rohkenisin olla sitä mieltä, että jos vanhaksi mielii elellä tämän harrastuksen parissa (kadulla), niihin ääritilanteisiin joutumista pitäisi aktiivisesti yrittää välttää.
Niinpä. Mutta jos se olisi mahdollista, niin onnettomuuksiakaan ei tapahtuisi vähemmän.
Ei silti, en sano että se mahdotontta olisi. Itse olen ajanut 26 vuotta enkä ole vieläkään kaatanut tai kolaroinut (kop kop), mutta en kyllä oleta että olisi mahdollista ennkoida kaikki mahdolliset tilanteet siten etteikö käsittelytaitoja tarvittaisi.
Virallinen liikenneturvallisuusepistolahan koittaa ohjata siihen suuntaan että taitoja et tarvitse koska kaikki ajavat ennkoivasti ja virheettömästi, liikenteessä ei ole rattijuoppoja, luistavia rekan peräkärryjä eikä kukana lainaa kaistaasi kaarteessa.
Tuohon ei vain päästä ja autoilijoilta viedään yksi taso turvallisuudesta pois, koska harva osaa käytännössä nykyään enää edes väistää. Painetaan vaan se ABS jarru pohjaan ja mennään hartialukossa maallin, joka olisi voitu välttää väistämällä. Ja samaa mopolla. Väistön tekeminenkin jää vähälle harjoitelulle.
Radalla ajaminen on tietytysti kaksiteräinen miekka, mitä enemmän osaa sitä enemmän voi tehdä, niin hyvässä kuin pahassakin, mutta jos ratoja saataisiin lisää ja autoille jääradat takaisin, niin siellä voisi lasettaa entistä useammin.
Itse esimerkiksi en edes piikkiaikana avautunut kaupungissa vaikka 32 heppaa ja 200 kiloa olisi liikkunut ihan hyvin piikiksi. Koska voi aina sanoa että jos haluat ottaa erää niin tule moottorikerhon harjoituksiin ensi tiistaina, lähden heti ajamaan erän. Muutama tuli, suurin osa jänisti.
Mutta ei tarvinnut kadulla aukoa ja kyllä se vaan rajojen etsintä on turvallisempaa suljetulla alueella, myös väistön tekemisessä. Muuten mennään pahimmillaan nutullaan päin sitä kohdetta siten että jäädään kohteen ja oman pyörän väliin ja sitten tulee hauturin musta vaunu.
Nykyinen liikennepolitiikka tuntuu hyvin perustellulta kirjoituspöydän takaa, mutta käytännössä se poistaa yhden turvakerroksen ja lisää kadulla kaahaamista.
Mitä helpompaa on harrastaa kovaa ajamista laillisesti ja mitä useampi tietää siitä paikkakunnalla että on mukana kerhotoiminnassa, sitä vähemmän on haastajia ja sitä useammin voi ajella ihan rauhassa, kun mitä useampi tiesi että jos haastaa niin pääsee kyllä ajamaan kutsuvieraana.