Itse olen huomannut olevani varovaisempi.
Meillä oli ennakoivan ajon kurssi työmaalla.
Kouluttaja (heh, kuinka sattuikaan,oli intohimoinen motoristi

))
Ensimmäisiä kuvia, joita kouluttaja laittoi oli skootterin ja auton kolari.
Siinä taustalla oli liikennetapahtumia.
Kuinka monta?
Hitosti... kun kuvia sitten hitaasti analysoitiin.
Oli vastaantulevaa liikennettä, joka aikoi kääntyä oikealle, siellä oli pikkutiellä vastaantulevaa liikennettä, tukkirekoja (tilantarve kääntymiselle) varoituskolmioita, oli jalankulkijoita, oli edessä meneviä ja niiden jarruvaloja...
Se mitä liikenteessä saattaa tapahtua sekunnin parin aikana...noin viitisenkymmentä tapahtumaa...takana, edessä, sivulla ...ja kaikki tuo on havannoitavissa.
Luulen. että jokainen meistä tekee alitajuisesti liikenteessä satoja päätöksiä minuuttien aikana...ja onko ne oikeita tai vääriä...näkyy sitten siellä tapahtuiko jotain vai ei.
Mut itse olen koettanut opettaa pojalle (intohimoinen motoristi, sekin

)) autolla ajaessa, miten lähestyä esim.mp-kuskia.
Kerrankin jouduttiin ajamaan keskelle mp-letkaa, ohitusaikeissa ja vapaa tila ei ihan riittänyt.
Sanoin pojalle, et katsoppa edellä ajavaa mp:tä.
Kuskin pää kääntyi koko ajan sivupeilin suuntaan.Sanoin, että tuo kuski koko ajan joutuu olemaan huolissaan takana tulevasta autosta...siksi usein se katsoo peiliin ja koettaa ennakoida, mitä takana tuleva auto aikoo...
Autokuskinhan ei tarvitse välittää takanatulevasta liikenteestä...se on peräänajajan ongelma...mut mopoilija joutuu olemaan huolissaan, sillä peräänajaja voi viedä hengen...
P.s vielä tuli mieleen...miten autoilija ei muka huomaa moottoripyörää?
Itse motoristina kyllä näen jo kaukaa, että pyörä on tulossa.Oli sillä pitkät päällä tai ei.
Mutta kai se johtuu siitä, että olen tottunut etsimään katseellani kaveria...... jota moikata