Enpä ole juurikaan jaksanut näihin hommiin kommentoida, koska asetan itse hommelit tiettyihin mittasuhteisiin.
Tilastoita löytyy ja ne ovat kaikkien saatavilla. Kun esim. puhutaan rikollisuuden lisääntymisestä, niin googlailen poliisin tilastoja. Koko maassa ovat tuntuneet lisääntyvän, mutta esim. Korsossa ovat pienentyneet.
Moottoripyöräilijöitä kuolee onnettumuuksissa tässä maassa, mutta..
No joh. ihan vaan esimerkiksi:
http://www3.ktl.fi/stat/
Tuberkuloosi tartuntojen tilastot viime vuodelta osoittavat 94kpl. Klamydia on samoilla lukemilla..
En nyt perkele löydä googlella niitä kuolematilastoja, mutta keskimäärin parisenkymmentä ihmistä kuolee tässä maassa vuosittain tuberkuloosiin. Lääkärien tekemiin hoitovirheisiin kuolee yli tuhat ihmistä vuosittain ja nyt ei puhuta mistään telkkarin mitään tekemättömistä sankarilääkärisarjoista, vaan terveyskeskusten hupsista kuolemista..
Näistä en vain näe uutisointia ja jos nostan tuttujen kanssa keskustelua asiasta, niin poikkeuksetta ollaan yllättyneitä.
Uutistoimitukset kyllä pääsevät käsiin näihin tilastoihin, mutta eivät ole uutisoinnin aiheisia, koska ihmisiä ei näköjään kiinnosta..
Ihmisiä tuntuu kiinnostavan:
1. Liikenne
2. Alkoholi
3. Mielenterveys
4. koirat
5. sota
Jne..
Mutta jebu. Toimittajathan nämä määrittelevät ja julkisten foorumeiden keskustelu liittyy toimittajien julkaisuihin.
Elikkäs käsi ylös vaan, ketkä minun lisäkseni tiesivät, että tuberkuloosiin kuolee vuosittain suomessa enemmän ihmisiä, kuin moottoripyöräonnettomuuksiin?
Välillä musta vaan tuntuu siltä, että täälläkin keskustellaan mittasuhteisiin aseteltuina hyvin pienistä ongelmista. Ongelmista, mitä toimittajat ovat luoneet, poistaakseen todellisia ongelmia, kuten
esim. ne tuhannet ihmiset, jotka kuolevat vuosittain suomalaisten lääkärien virhediaknoosien ansiosta.
Jälleen kerran google ei auttanut, mutta toimittajat auttavat ja jolleivat tutkivat journalistit auta, niin rahalla saa tilastokeskuksesta..
Tässä maassa on monta asiaa hieman hassusti päin prinkkalaa, mutta liikennekäyttäytyminen/liikennekuolemat ovat mielestäni oikeisiin väestömääräisiin mittasuhteisiin asetettuna kohtuullisia. Niin motoristien kohdalla, kuin autoilevilla, joten tämän takia olen ainakin itse ollut hieman hiljainen tällä osiolla, tällä foorumilla.
Matti. Vihdistä.