MotOrgin ratakusi lähestyy hitaasti, mutta hitaasti. Meinaako joku järjestävä taho pistää lähiaikoina pystyyn niitä "virallisia" ketjuja ratatapahtumille? Pääsisi vonkaamaan punkkapaikkaa joltakulta, kuka on vuokraamassa mökin avausviikonloppuna Alastarolle...
Sitten toinenkin asia. Hullu idea, joka pulpahti tylsyyspäissään mieleen. Tilastoiko MotOrg ratakaatoja mitenkään? Olisiko meille järjestävänä tahona hyötyä moisesta tilastosta? Itse olen tuolla pelottavassa ulkomaailmassa usein joutunut vastaamaan kysymykseen, että miten paljon niitä kaatoja siellä radalla oikein tapahtuu. Joudun vastaamaan hyvin ylimalkaisesti, koska kokemukseni ei vielä ole kovin kattava. En suoraansanoen tiedä. Joka kerta, kun olen radalla ollut, joku on siellä kontannut. Kerran minä itse. Käsittääkseni moinen tilastomenetelmin koottu data silti hälventäisi monen ratailua ylenpalttisesti vaarallisena pitävän epäilyksiä...
Näin ihan äkkiseltään mietittynä moinen datankeräys ei saisi olla niin raskas toimenpide, että se toisi kohtuttoman lisätaakan muutenkin kiireisten ratajärkkärien päivään. Raatoautossa esim. kullekin päivälle oma lomake, jossa valmiisiin laatikoihin ihan perustietoja tapahtuneesta: Ryhmä ([H], [KH], [KN], [N]), Olosuhteet ([N]ormaali, ade), Syy ([A]jovirhe, [T]ekninen, [V]ierasesine radalla-esim. toisesta pyörästä valunut öljy, [E]i määritettävissä), Vahingot kuskille ([E]i vammoja, [L]ievät-ei tarvinnut lähteä viemään mihinkään, [V]akavat-sairaalaan, [K]-jota toivottavasti ei koskaan tarvitse käyttää), Pyörän vauriot ([E]i merkittävät-säilyi ajokuntoisena, [L]ievät-ajokuntoinen vähäisillä osanvaihdoilla, [V]akavat-kaskoasiakkaana lunariin). Kääntöpuolelle vapaaehtoinen vapaamuotoinen lyhyt kuvaus tapahtumasta, jos joku haluaa sellaisen kirjailla. Ja tänne voisi myös kirjoittaa havaintoja, jos kaadon jälkeisessä toiminnassa kaikki ei mennyt ihan niinkuin elokuvissa. Jää joku jälki, mistä ratajärkkärit voivat tulevaisuudessa ammentaa materiaalia toiminnan kehittämiseen.
Kauden lopussa sitten kiva yhteenveto näistä foorumille. Ei tarvitsisi enää hatusta vedellä numeroita kaatuneista ja loukkaantuneista.