• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motorg Race 26.7.2020 Alastaro

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonezi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
scuuba sanoi:
Eipä tossa mitään sen erikoisempaa tapahtunut kuin ihan perinteinen keulan pohjaaminen pitemmän aikaa aka jarrurodeo. Perä rupee pomppiin ylös, ja eturengas alkaa sortamaan puolelta toiselle, jonka jälkeen perä pomppii myös puolelta toiselle.

Eli jarruatehoa&painonsiirtoa oli enemmän kuin mitä keulan jouset (+ilmajousi) jaksaa kantaa.

Vakio vai tuunattu keula?
Jouset?
Painauma?

Omasta takakamerasta palmasin jarruton..

https://youtu.be/cMJRpbMR8yg

Mä en noista mopon säädöistä mitään tiedä, enkä kyllä ajostakaan muutaman ratapäivän jälkeen että ihan alusta pitää kaikki opetella mutta hauskaa on ollut ja mahtavia tyyppejä varikko täynnä heti jeesaamassa jos tarve että rispectiä kaikille sekä kiitos kun jaksatte tällasia järjestellä.

ST sanoi:
Omasta takakamerasta palmasin jarruton..

https://youtu.be/cMJRpbMR8yg

Mä en noista mopon säädöistä mitään tiedä, enkä kyllä ajostakaan muutaman ratapäivän jälkeen että ihan alusta pitää kaikki opetella mutta hauskaa on ollut ja mahtavia tyyppejä varikko täynnä heti jeesaamassa jos tarve että rispectiä kaikille sekä kiitos kun jaksatte tällasia järjestellä.
Sen verran kannattaa tutustuu mopoon ett ottaa selville mitkä jouset siellä on, vaihtaa ne tarpeen vaatiessa omalle painolle sopivaks, ja pistää painaumat abaut tontille.
Mopon käytöksella on eroa todella paljon jos keulajouset on selkeesti liian löysät vs jaksaa kantaa kuorman jarrussa.

Jos satut asumaan pks, niin kiikuta etuputket Motovillelle. Niin saat täydellisen tilanneraportin ohjeineen. Ja yleensä paljon muutakin hyödyllistä infoa rata-ajon näkökulmasta.
http://www.motoville.fi/

2018 Motovillellä tehty iso iskarihuolto aiemman omistajan toimesta, siinä kaikki tieto. Taidankin viedä sinne, kiitos. Olishan se tosiaan kiva että pyörä olisi minulle tehty sopivaksi.

Tuossa sitten kisan jumbosijan kamerakuva eteenpäin.

Final edit: kertokaapa joku nyt, oliko kisa loppunut tuossa ruutulipulla vai ei, eli oliko kisan voittaja edessä vai takana kun tulin maaliin?

https://youtu.be/NSKhCrk1dhA

"Aika-ajoissa" ajettu aika oli 1:35,4 (noin suunnilleen kun ajanotto prakas, kuitenkin yli 1:35). Vedin yhden nopean kierroksen lämmittelyksi kisaa edeltävällä keskinopealla setillä, ja siinä tuli tuo videolla näkyvä 1:34,3.

Kisakierrokset olivat

1:38,03
1:32,38
1:31,57
1:31,24
1:31,32
1:31,11
1:33,21
1:33:17
1:32,69

Kierroksella 7 se soikkelin mainostama keskivartalo puuttui peliin, ja voimat loppuivat täysin. Linjat menivät minne sattuu ja virheitä alkoi tulla niin paljon, että oli pakko karvan verran vähentää yrittämistä että pääsee ruutulipulle. Videon ajassa 10:30 alkoi vielä eturengas luistamaan oman hölmöilyn vuoksi kolmosmutkassa, ja paketti hajosi lopullisesti. Helpotus oli suuri kun tajusin että ruutulippu tulikin kierroksen "ajoissa".

Ottaen huomioon sen, kuinka hauskaa tuo touhu on, niin voisi tuonne hyvin muitakin tulla 1:35 kieppeillä olevilla ajoilla. Nyt olin ihan eniten täpinöissäni siitä, että pysyin melkein loppuun asti pikkuisen itselleni "ylikovaa" ajaneen letkan perässä. Jos olisi ollut sekuntiakin alempia kierrosaikoja ajavia kuskeja, olisi voinut ottaa jopa maltillista kisaa. Videolta näkyy, että noissa tahdeissa piti pitää pikkuisen liikaa etäisyyttä edelläajaviin, ettei vahingossakaan oman kädetyksen vuoksi pilaa keltään muulta päivää.

Niin, ja olikohan se Nitrous joka sanoi, että ei kannata yrittää liikaa lähdössä. Otin tietoisesti lähdön sillä "mummo Prisman parkkipaikalta" -metodilla, ja tulos näkyy videon alussa. Ikinä en ole ollut nopein ruudukosta lähtijä, mutta koskaan en ole ollut viimeinen.

:grin:

Just juurikin näin. Gridiin vaan enempi 1.30–1.37 lanssiryhmän porukkaa.

Meitä vartenhan tämä kisa osin on.

Hyvä, ettei mennyt yksinajeluks ja sait vähän imuapuja.

Ois tylsää tulla tällaiseen hipposkabaan, ja huomata, että seuraavaks hitain työntää 1.25.

Nyt tää onnistui.

JMH sanoi:
Ois tylsää tulla tällaiseen hipposkabaan, ja huomata, että seuraavaks hitain työntää 1.25.

Nyt tää onnistui.

Nimenomaan! :orgmp:

Mä en muista kuka siinä takana vielä oli tuossa eturenkaan luistossa, mutta muistan katsoneeni sinne perinteiseen keskinopea-tyyliin, että "nyt meni sviduralleen, mee vaan eteen jos haluut". Sit muistin että täähän on kisa.

Lokitek sanoi:
Kiva ensi kisa oli ! Huippuhauskaa ja ei mitään törttöilyjä et kaikilla oli reilu meininki 落jonkun r1 kans hipastiin toisiimme kun tuli ohi kahvilassa, mut molemmat kyl hoiti sen omasta mielestä tyylikkäästi 

Täällä bingo! Mielestäni ei kyllä osuttu, mutta hyvin lähellä se oli :crash::D

Kaikesta päätellen porsinut kytkin pelasti Fiatit (mut) todelliselta nöyryytykseltä. Lauantain perusteella ei olis ollu mitään saumoja roikkua kenenkään perässä kun pastakädet ja jalat meni reilusti yli al dente.
Teknisen vian varjolla siirretään panostus vähintään vuodella eteenpäin.

Mäkin lähdin kokeilemaan millaista tuo leikkimielinen kilvanajo on ja oli kyllä ihan törkeen hauskaa hommaa. Nopein aika kisaa ennen oli reilu 1:32 ja kisassa tuli yksi 1:30 ja rapiat :WAZAAP: Kuten edellä sanottiin, niin oli hauska huomata että oma vauhti riitti tuon peräpään jengin peesaamiseen aivan hyvin ja kuntokin kesti loppuun asti. Suureksi yllätykseksi vielä puikkasin skaban aikana kahdesta pyörästä ohi. Olin siis varmaankin kolmanneksi viimeinen, sikäli kun keskeyttäneitä ei lasketa mukaan.

Massiivinen peukku järkkäreille, kanssakilpailijoille ja katsojille. Näin lystiä ei ole ollut sitten -95

oukkis sanoi:
Tuossa sitten kisan jumbosijan kamerakuva eteenpäin. Tai kuten varikolla opin sen sanomaan, "tulin kymmenyksen kakkosen jälkeen maaliin" (videon ajassa 14:48) (edittiä: ei ollutkaan #1, sillä eikös voittaja pyyhkäissyt ohi jo kohdassa 14:04?)
Tuo olin minä, joka tuli ohi 14:04 :grin:

Peiks sanoi:
Tuo olin minä, joka tuli ohi 14:04 :grin:

No niin, sunko kanssa me niitä "kumpi menee eka" -katseita vaihdettiin? :grin:

No sit olin alunperin oikeessa. Mietinkin, että siellä oli joku takana, ja ton viimeisen kiekan Las Palmas -kiertoajelun kohdalla tiesin että sieltä on varmasti joku tulossa ohi. Mutta miten se näyttää videon lopussa ihan kuin sullekin ois heilutettu ruutulippua? Kai se vaan näyttää kun lippumies oli ajan tasalla ja alkoi heiluttaa heti kun tiesi kadonneensa sun näkökentästä. Korjaan taas itse itseäni, joku muu saa kertoa että miten asia ihan oikeasti on...

:tyhmäminä:

oukkis sanoi:
No niin, sunko kanssa me niitä "kumpi menee eka" -katseita vaihdettiin? :grin:
Jep! En mennyt ohi kun en ollut ihan varma miten toi keltanen lippu nyt toimikaan. Ei ollut vielä vihreää näkynyt, niin annoin sitten olla

Mulla meni pasmat täysin sekaisin siitä ruutulipusta. Ajoin pari mutkaa selkä suorana tyytyväisenä, kunnes hoksasin että kukaan muu edellä menevä ei hidasta. Takasin kaasulle ja seuraavalla pääsuoran ohituksella ulos. Varmaan näytti niin rajulta menolta että luulivat mua vahingossa ykköseksi :jpstyle:

Kerberos sanoi:
Kaikesta päätellen porsinut kytkin pelasti Fiatit (mut) todelliselta nöyryytykseltä. Lauantain perusteella ei olis ollu mitään saumoja roikkua kenenkään perässä kun pastakädet ja jalat meni reilusti yli al dente.
Teknisen vian varjolla siirretään panostus vähintään vuodella eteenpäin.

Mä komppaisin kyllä nyt JMH:ta ja toteaisin, että vastuu painaa ja esimerkin vuoksi sinne viivalle pitäisi kyllä lähteä. Se on kuitenkin kerhokisa, ja tälle pitäisi saada katetta:

Jonezi sanoi:
Motorg Race on tarkoitettu kuljettajille joilla on jonkin verran kokemusta rata-ajosta ja ajaminen sekä ajolinjat alkavat olemaan hallussa. Vauhdin ei tarvitse riittää SM-sarjan tai jokamiesluokan kilpailuihin, tärkeintä on halu kokeilla kilpailemista. Kilpailun osallistumiselle ei tulla asettamaan kierrosaikarajaa, vaan jokainen yhdistyksen jäsen voi osallistua oman harkintansa mukaan kilpailuun.

Jos siellä on yksikin 1:35+ kuski (olin minäkin ennen kisaa), niin kohta siellä on muitakin. Ja sit entistä useampi huomaa, että kuinka sairrrraaan hauskaa toi homma on. Jos kisan häntäkin painelee alle 1:30, niin turha sinne on odottaa uusia uskaltautujia.

PS. Katoin tuossa vuoden 2018 Alastaron jokkiksen tuloksia. Siellä maaliin pästiin vaikka nopein kierros oli yli 1:33. Siihen nähden kerhokisassa olisi vielä rutkasti tilaa takarivissä...

Peiks sanoi:
Jep! En mennyt ohi kun en ollut ihan varma miten toi keltanen lippu nyt toimikaan. Ei ollut vielä vihreää näkynyt, niin annoin sitten olla

Mulla meni pasmat täysin sekaisin siitä ruutulipusta. Ajoin pari mutkaa selkä suorana tyytyväisenä, kunnes hoksasin että kukaan muu edellä menevä ei hidasta. Takasin kaasulle ja seuraavalla pääsuoran ohituksella ulos. Varmaan näytti niin rajulta menolta että luulivat mua vahingossa ykköseksi :jpstyle:

Tais olla se ykkönen just sun takana, joten ruutulippuhenkilöllä oli vähän hankala väli liputtaa.

Peiks sanoi:

Mä aloin nyt epäillä itseäni tuon suhteen itsekin. Toivottavasti joku selventää asian joskus...

Toisaalta: onneksi kerhokisassa käytetään sitä kiihdytyssuoran ulostuloa - "saadaan tulos" kisasta vaikkei olisi ihan oikein kierrosluku mennytkään :grin:

oukkis sanoi:
Mä komppaisin kyllä nyt JMH:ta ja toteaisin, että vastuu painaa ja esimerkin vuoksi sinne viivalle pitäisi kyllä lähteä. Se on kuitenkin kerhokisa, ja tälle pitäisi saada katetta:

Jos siellä on yksikin 1:35+ kuski (olin minäkin ennen kisaa), niin kohta siellä on muitakin. Ja sit entistä useampi huomaa, että kuinka sairrrraaan hauskaa toi homma on. Jos kisan häntäkin painelee alle 1:30, niin turha sinne on odottaa uusia uskaltautujia.

PS. Katoin tuossa vuoden 2018 Alastaron jokkiksen tuloksia. Siellä maaliin pästiin vaikka nopein kierros oli yli 1:33. Siihen nähden kerhokisassa olisi vielä rutkasti tilaa takarivissä...

Olisin kyllä sopinu tuohon 1.35+ kerhoon kuin sialle satula.
Harmittaahan tuo kisan ja käytännössä koko viikonlopun missaaminen enemmän kuin pystyy itsekään käsittää. Joku unettomuus vaivannnu jo pidempään enkä tiiä olisko edes ollu sunnuntaina ajokunnossa. Lauantain ainoan setin perusteella olis ollu lähinnä riski kaikille muille ja itselle.

Kerberos sanoi:
Olisin kyllä sopinu tuohon 1.35+ kerhoon kuin sialle satula.
Harmittaahan tuo kisan ja käytännössä koko viikonlopun missaaminen enemmän kuin pystyy itsekään käsittää. Joku unettomuus vaivannnu jo pidempään enkä tiiä olisko edes ollu sunnuntaina ajokunnossa. Lauantain ainoan setin perusteella olis ollu lähinnä riski kaikille muille ja itselle.

No silloin tietenkään ei voi jos mies ja/tai mopo ei oo kunnossa. Mutta ensi vuonna uus yritys ja koitetaan saada se 1:35+ kerho mukaan kisaan! :jpstyle:

cSnake sanoi:
Pistähän pikimmiten kaikki vastaavat jakoon! :)

Pikaeditoinnilla kooste. On mitä on, leikkaamon lattialle meni lähestulkoon koko materiaali. Kuten sanottua, yhdellä kameralla ja silmäparilla hankalaa hommaa. Ruutulipunkin huomasin liian myöhään :grin: No eipä ollut aiemmin mötörsporttiä kuvattu, ehkä vuoden kuluttua tulee parempaa.

https://youtu.be/4ZMH8Nwr4Mg

ST sanoi:
Kiitos tästä, meikähän siinä painaa jarrun pitkäks, oma videointi on kans olemassa niin laitan tänne. Kuningasidea tuli kun katsoin että edellä ajava menee niin ”hiljaa” että ehdin jarrulla hyvin. En tiedä ihan tarkkaan mitä kävi mutta koko mopo alkoi pomppimaan kun menin jarrulle... että ajoinko vaan äly mäelle liian kovaa vai teinkö ennen jarrua jotain mikä aiheutti ton pompottelun hiekalle saakka. Kierrosajat tohon saakka 1:29-1:30

Olen melko varma tuon sinun kuvaelman perusteella että kaasu jäi vähän auki siinä jarrussa.

Back