katalamato sanoi:...vaan enemmänkin teoriaa kuinka pitäisi oikeasti ajaa kovaa.
Tumppi sanoi:Tiettyyn pisteeseen asti, sanotaanko vaikka rataennätys +10sek, pätee tietyt asiat lähes jokaiselle yksilölle.
Jos kuski painelee jo nopeassa ryhmässä, niin silloin voi erityisesti kertoa viimeisimmät tiedot nopeimmista ajolinjoista sekä katseenkäytöstä. Varmasti löytyy pieniä kikkoja ja kohtia, joissa kannattaisi aloittaa jarruttaminen tai avata kaasu, kun keula osoittaa tiettyyn suuntaan tai aloittaa taittamaan mutkaan tietyssä kohtaa ihan radan ulkoreunasta tai vaikka metriä sisempää. Sit tietty perustelut, miksi juuri näin pitäisi toimia.
Myöskin jarruttamisesta voisi kertoa, että vetääkö heti kärkeen kauheat ankkurijarrutukset ja säätää sen jälkeen jarrupaineella vauhdin oikeaksi mutkaan ym. Tietystikään aina kaikki asiat ei sovi kaikille kuskeille, mutta kuten jo mainittiin, niin mahdollisimman laaja näkemys ja kokemukset auttaa eteenpäin.
Itse kun olen jämähtänyt tähän tiettyyn nopeuteen (harjoittelun puutteen takia), niin on mielenkiintoista tietää, kuinka kovaa muut kuskit ajaa esim joitain nopeita mutkia. Sit voi verrata, että "tässä muut ajaa 10 km/h kovempaa ja sen takia ovat nopeampia".
Mutta sanoisin, että ratakohtaisia asioita voi hyvin kertoa nopeassa ryhmässä ajaville. Ns. tippejä. Ajoasento ja muu käyttäytyminen pyörän päällä olisi parasta nähdä livenä. Livenä näkee myös parhaiten miten jarruttaa sekä miten avaa, mutta teoriassa niitä voi myös höpöttää.
Jos mua 7 sekuntia kovempaa ajava kuski kertoo ajolinjoja ja avauspaikkoja, niin kyllä ne kaikki autto mua hyvin eteenpäin. Sekä varmuudella tiedän, että nykyiset tekemiseni ei ole niin hyviä, kuin nopeimmilla.Tumppi sanoi:Omasta mielestäni jokainen tälläinen valmennuskurssi on kuitenkin vain sen kyseisen kouluttajan näkemys asiasta. Miten hän asiat kokee ja mikä hänen mielestään toimii.