• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motorg Race 22.7.2017 Kemora

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vertzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
katalamato sanoi:
...vaan enemmänkin teoriaa kuinka pitäisi oikeasti ajaa kovaa.

Tumppi sanoi:
Tiettyyn pisteeseen asti, sanotaanko vaikka rataennätys +10sek, pätee tietyt asiat lähes jokaiselle yksilölle.

Jos kuski painelee jo nopeassa ryhmässä, niin silloin voi erityisesti kertoa viimeisimmät tiedot nopeimmista ajolinjoista sekä katseenkäytöstä. Varmasti löytyy pieniä kikkoja ja kohtia, joissa kannattaisi aloittaa jarruttaminen tai avata kaasu, kun keula osoittaa tiettyyn suuntaan tai aloittaa taittamaan mutkaan tietyssä kohtaa ihan radan ulkoreunasta tai vaikka metriä sisempää. Sit tietty perustelut, miksi juuri näin pitäisi toimia.

Myöskin jarruttamisesta voisi kertoa, että vetääkö heti kärkeen kauheat ankkurijarrutukset ja säätää sen jälkeen jarrupaineella vauhdin oikeaksi mutkaan ym. Tietystikään aina kaikki asiat ei sovi kaikille kuskeille, mutta kuten jo mainittiin, niin mahdollisimman laaja näkemys ja kokemukset auttaa eteenpäin.

Itse kun olen jämähtänyt tähän tiettyyn nopeuteen (harjoittelun puutteen takia), niin on mielenkiintoista tietää, kuinka kovaa muut kuskit ajaa esim joitain nopeita mutkia. Sit voi verrata, että "tässä muut ajaa 10 km/h kovempaa ja sen takia ovat nopeampia".

Mutta sanoisin, että ratakohtaisia asioita voi hyvin kertoa nopeassa ryhmässä ajaville. Ns. tippejä. Ajoasento ja muu käyttäytyminen pyörän päällä olisi parasta nähdä livenä. Livenä näkee myös parhaiten miten jarruttaa sekä miten avaa, mutta teoriassa niitä voi myös höpöttää.

Tumppi sanoi:
Omasta mielestäni jokainen tälläinen valmennuskurssi on kuitenkin vain sen kyseisen kouluttajan näkemys asiasta. Miten hän asiat kokee ja mikä hänen mielestään toimii.
Jos mua 7 sekuntia kovempaa ajava kuski kertoo ajolinjoja ja avauspaikkoja, niin kyllä ne kaikki autto mua hyvin eteenpäin. Sekä varmuudella tiedän, että nykyiset tekemiseni ei ole niin hyviä, kuin nopeimmilla.

T1mppa sanoi:
Livenä näkee myös parhaiten miten jarruttaa sekä miten avaa, mutta teoriassa niitä voi myös höpöttää.
Monia kuskeja olen nähnyt/analysoinut/neuvonut livenä ja ei livenä. Ja sen perusteella väittäisin että datasta näkee parhaiten miten jarruttaa ja avaa. Lisäksi data muistaa kaiken oikein, eikä valehtele. Datassa on myös se hyvä puoli että se on numeerista/ samanlaista kaikille, jolloin kuskien erilaiset näkemykset ja tuntemukset samasta asiasta ei pääse sotkemaan asioita. Data myöskin näkee paljon sellaisia asioita mitä ei pysty mitenkään livenä näkemään.

Monella kuskilla on ollut hauska ilme kasvoillaan kun he ovat tuijottaneet epäuskoisena omaa dataansa, ja näkee kuinka heidän päässään raksuttaa "Ajanko mä tossa oikeesti noin...????", samaan aikaan kun ne kuskin omat muistin ja mielikuvituksen kehittämät perstuntemukset aka valheet tappelee ihan 100-0 sitä todellisuutta vastaan.

T1mppa sanoi:
Itse kun olen jämähtänyt tähän tiettyyn nopeuteen (harjoittelun puutteen takia), niin on mielenkiintoista tietää, kuinka kovaa muut kuskit ajaa esim joitain nopeita mutkia. Sit voi verrata, että "tässä muut ajaa 10 km/h kovempaa ja sen takia ovat nopeampia".
Olettaen että sulla on 10 Hz mokkula ja RaceChrono, niin käytä pituus- ja poikittaiskiihtyvyyskäyriä. Ne kertoo sulle suoraan missä jarrutat, liruttelet, valuttelet mutkiin, ajat pystyssä, jne.
Siis jos oikeesti haluat tietää jotain, etkä vaan fiilistellä/ vertailla omaasi muiden omaan.

scuuba sanoi:
Olettaen että sulla on 10 Hz mokkula ja RaceChrono, niin käytä pituus- ja poikittaiskiihtyvyyskäyriä. Ne kertoo sulle suoraan missä jarrutat, liruttelet, valuttelet mutkiin, ajat pystyssä, jne.
Siis jos oikeesti haluat tietää jotain, etkä vaan fiilistellä/ vertailla omaasi muiden omaan.

Perkule, oikeassa olet. Voisi sitä koittaa joku ilta tollakin lailla ajoa hieroa. Tai tehdä ainakin agendan tulevalle ajopäivälle.

Varmaan aika turha vastaus ja on tullut kirjoitettua joskus aikaisemminkin ajatusta tuosta kehittymisestä. Mutta listataan muutama omalla kohdalla toimiva asia.

*Harjoittelu on tavoitehakuista ja radalle mennessä on mielessä selvä agenda, mitä lähdetään toteuttamaan ja tekemään. Alkukaudesta se voi olla esim. kerätä tuntumaa ihan kaikessa rauhassa välittämättä mistään muusta. Välillä se voi olla esim. alustan säätöjen hiplaaminen, tai jonkun erilaisen vaihtopaikan kokeilu datan perusteella.
Tärkeintä omalla kohdalla on, että sinne radalle on joku muu syy mennä, kuin että kello on sen verran, että on oman ryhmän vuoro. Se syy voi olla vaikka rentoutuminen leppoisalla cruisailulla... Silloin vaan on turha odottaa, että keulan comp asetukset menee siinä samoilla tulilla kohdalleen.

*Hakee referenssiä muista suunnilleen saman vauhtisista kuskeista. Siinä näkee hyvin, että missä jää ja missä taas säästää aikaa. Toinen referenssi on data... mulla on aina kello päällä ajaessa. Seura tekee kaltaisekseen ja omalla kohdalla oltaisiin varmaan jonkun matkaa hitaampia, jos sitä referenssiä ei olis haettu aina vähän vaikeampien haasteiden kautta.

*Ihmiset on ajanu rataenkat ja ihmiset on myös rakentanu pyörät sitä varten... oikotietä onneen etenkään ajamisen suhteen ei oikein ole, mutta kannattaa silti kysellä ja suodattaa tietoa sopivan kriittisesti. Itse aloitin alustan säätämisen itse, siis ei minkään gurun toimesta, vaan íhan omin pienin kätösin, ihan liian myöhään.
Tällä kaudella on huomattu hyvin, että vaikka treeniä on vähemmän kuin ikinä ja ajotuntuma sen mukainen, niin vauhti on silti parantunu lähinnä paremmin käyttäytyvän pyörän myötä.

Omalla kohdalla, kun ehtis vaan ajaan... viimeseen 6 viikkoon 46 kierrosta kemoraa omalla pyörällä ja kaverin mopolla 5 kiekkaa päälle... ei kaadu ainakaan kuluihin omalla kohdalla :D

Back