Eipä se mitään ota jos ei annakkaan. Pökköä pesään... Lähetin seuraavan viestin antamiinne sähköpostiosoitteisiin.
-------------------------------------------
Hei,
kuulin sinun toimivan Pro Hällinmäki yhdistyksen puheenjohtajana. Toivon, että välität henkilökohtaisen tervehdykseni Pro Hällinmäen jäsenille ja saisin teiltä viestiini vastauksen. Olen keskustellut Motoparkin kohtalosta alan harrastajien kesken.
Tarvittaessa harkitsen Pro Motopark yhdistyksen perustamista. Uskon alueelta (Pieksämäen kaupunki, Juva, Virtasalmi) löytyvän myös niitä yrityksiä ja ihmisiä, jotka ovat radan toiminnan turvaamisen kannalla. Myös harrastajien joukosta löytyy voimaa, lakiopillista osaamista ja halua pitää Motopark elinvoimaisena ja toimivana moottoriratana. Seuraavan palautteeni olen kuitenkin kirjoittanut täysin henkilökohtaisia näkemyksiäni esille tuoden ja rakentevassa hengessä. Toivon myös teiltä löytyvän ratkaisuja meluongelmien hillitsemiseen ilman ajopäivien tai radan toiminnan rajoittamista.
-------------------------
Tervehdys,
palautteeni koskee Motoparkin moottorirataa. Olen seurannut sivusta keskustelua radan kohtalosta ja ihmettelen suuresti ihmisten kapeakatseisuutta, jolla tämän radan kohtalo halutaan sinetöidä. Itse harrastan ratamoottoripyöräilyä ja Virtasalmi on tällä hetkellä minulle lähin paikka harjoitella. Ajoaikaa Mäntyharjulta tulee 1,5h suuntaansa. Seuraavaksi lähin rata on Kemora, jonne matkaa tulee noin 320km. Minulla on oma lehmä ojassa asian suhteen, mutta pyrin objektiiviseen tarkasteluun.
Moottorirata palvelee niin autoilijoita, mopoilijoita kuin moottoripyöräilijöitäkin. Viimeksi Kemorassa käydessäni keskustelin juuri 20 vuotta täyttäneen miehen kanssa. Hän kertoi avoimesti vaihtaneensa rataharrastukseen, ettei olisi kaahailemassa tiellä. Mielestäni tuo oli häneltä hyvin vastuullisesti ajateltu ja järkevä päätös. Esimerkkejä on monia; olen ajanut vuosia
www.moottoripyora.org ja
www.mp-tuki.fi järjestämillä ajopäivillä vapaan harjoituksen päivien lisäksi ja keskustellut niin nuorten kuin vanhojen, niin miesten kuin naistenkin kanssa ajoharrastuksesta. Kaikki ovat todenneet rataharrastuksen lisänneen heidän osaamisen tasoaan pyörän käsittelyssä ja tilanteiden hahmottamisessa. Olen itse asiassa patistanut lähipiirini ihmisiä ajamaan hitaaseen ryhmään liivimiesten perässä ja käymään läpi EAK-koulutuksia. Vanhemman sukupolven edustajat kun ovat saaneet moottoripyöräkortin käymättä autokoulua. Kaikilta radalla ja tapahtumissa käyneiltä olen saanut positiivista palautetta, ja useampi heistä käy nyt säännöllisesti pari kertaa kesässä ajamassa ja hakemassa opetusta.
Valitettavasti heillekin Motopark on tuo läheisin rata, jossa harjoittelemaan pääsee. Itse en aio harrastusta lopettaa, vaikka Motopark suljettaisiin. Matkaa tulee muille radoilla, mutta sinne mennään ja sillä selvä. Toisin käy näiden ei niin aktiivisten harrastajien kohdalla, joille tämä paikka on siedettävän lähellä ajokokemuksen kartuttamiseen. Moottoriradalla järjestetään myös muita aktiviteetteja, kuten bomber-tapahtumia ja radalle.com ajopäiviä. Tapahtumien avulla saadaan nuorille täällä sitä niin paljon kaivattua aktiviteettia. Ei tapahtumissa ole kyse enää pelkästään ajamisesta tai vauhdinhurman tyydyttämisestä, vaan ohessa on paljon muuta. On paljon kavereita, musiikkia, makkaranpaistoa ja hauskanpitoa. Jopa kaljoitteluakin. Kaikki tämä katoaa tältä alueelta pois, jos radan toimintaa ei tulevaisuudessa varmisteta. Olen muutenkin huolestunut nuorten hyvinvoinnista tällä alueella. Yrityksissä puhutaan henkilökunnan sitouttamisesta erilaisilla aktiviteeteilla ja kannustimilla. Etelä-Savon alueella jokaisesta nuoresta tulisi pitää kiinni ja "sitouttaa" heitä tähän alueeseen takaamalla tarvittavat harrastemahdollisuudet ja tapahtumat.
Ja suoraan sanottuna, kaikki ne viikonloput jotka olen ajoreissuilla Motoparkissa tai muualla, vietän selvin päin ja kuntoillen. Harrastus ja sosiaalinen verkosto lajin parissa tuo niin henkistä kuin fyysistä hyvinvointia. Eikä pidä unohtaa paikallisia yrityksiä, esimerkiksi ABC on aamuisin ennen ajopäivää täynnä motoristeja, sekä paikalle saapuvia mekaanikkoja ja katsojia. Paikalta tankataan ruokaa, juomaa, bensaa ja tarvikkeita.
Itse Mäntyharjulla asuvana tiedän miten haasteellista on saada tuloja pienelle paikkakunnalle. Juvan ja virtasalmen kohdalta voisi olettaa, että moottorirata omalta osaltaan kannattelee näiden alueiden taloudellista hyvinvointia. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin valitusten tekijöiden parissa on niin kesämökkiläisiä kuin paikallisia asukkaitakin?
Totuushan on että moottoriradan kohtalo alkaa olla sinetöitynä. Omistajien mielenkiinto radan ja sen ympäröivien kiinteistöjen ylläpitoon on murrettu, paikka alkaa näyttää huonosti hoidetulta. Voin hyvin kuvitella, että vaikka ympäristöluvat saataisiin kuntoon, niin alue tarvitsisi uuden motivoituneen omistajan rakentamaan ja kehittämään moottorirataa - satsaamaan rataan ja sen ympäröiviin palveluihin rahaa.
Ei tuolla radalla öisin kuitenkaan ajeta. Ajoaika loppuu muihin moottoriratoihin verrattuna poikkeuksellisen aikaisin ja alkaa poikkeuksellisen myöhään. Juva ei alueena ole niin tiuhaan asuttu, etteivätkö sen alueen ihmiset pystyisi elämään moottoriradan läheisyydessä. Tyynellä kelillä ääni kantaa todella pitkälle. Esimerkiksi mäntyharjulla kuuluu keskustaan asti Ruotimon crossiradan äänet, vaikka matkaa tulee noin 10km linnuntietä. Ei se ketään kuitenkaan niin paljon häiritse, että niin nuorilta kuin vanhoilta harrastuspaikkaa vietäisiin pois. Tai ainakin kovasti toivon alueelta sen verran järkeä löytyvän.
Päivänä, jolloin "suljettu lopullisesti" kyltti lyödään Motoparkin ovien eteen, tulen olemaan hyvin surullinen koko Savon alueen puolesta.
Toivoisin palautetta moottoriradan toimintaan liittyvistä ongelmista ja mahdollisuuksista, joilla me harrastajat voisimme tukea radan toimintaa muuten kuin käyttämällä rataa. Onko valituksen tehneiden ihmisten kanssa kokoonnuttu ja keskusteltu ongelmakohdista rakentavasti? Eikö todella ole edullisia ja järkeviä vaihtoehtoja tarjolla meluhaittojen vähentämiseen ilman ajopäivien karsimista? Ajopäivät ja maksavat asiakkaat ovat ne, jotka pitävät tuon radan toiminnan elossa. Ajopäivien vähentyessä vähentyvät myös radasta tulevat tulot, ja koko alueelle tuleva raha- ja ihmisvirta.
En edusta palautteellani yrityksiä tai järjestöjä, vaan olen kirjoittanut tekstin henkilökohtaisesta näkökulmasta. Palautettani voi käyttää vapaasti rataan liittyvissä keskusteluissa ja kokouksissa.
--------------------------------
Oheisen viestini olen lähettänyt
kirjaamo.esa@ymparisto.fi osoitteeseen saamatta minkäänlaista vastausta. Yritin myös lähettää palautteeni suoraan ympäristo.fi sivuilta, mutta palautteen lähetys ei toiminut. Toivoin, että edellinen palautteeni saa ihmiset havahtumaan moottoriradan ja vastaavien harrastepaikkojen tärkeydestä ympäröivän alueen taloudelliselle hyvinvoinnille. Ja ihmisten hyvinvoinnille. Itsekin kaupungissa asuneena voin sanoa, ettei Kaupungeissa ole samanlaisia murheita taloudellisesta tasapainosta, kuin pienillä kunnilla ja kuntien asukkailla.
Radan toiminta vaarannetaan, jos melurajoituksista tehdään niin tiukkoja ettei niiden läpäisemiseen ole taloudellisesti järkeviä vaihtoehtoja. Jokainen vähänkin fiksumpi ihminen ymmärtää, että hiljaisten päivien lisäyksellä pyritään sinetöimään radan kohtalo.